Mijn zoontje is nu 7,5 maanden en het eten is de laatste 2 weken echt een drama. Eerst at hij alles met smaak, zijn fruitje, zijn groenten, het maakte allemaal niet uit, de ´klep´ ging wagenwijd open . Dat waren nog eens tijden! Maar nu.... hij weigert zijn mond open te doen... Brood, fruit, groente... na 2-3 hapjes houdt hij het voor gezien. Als ik hem zelf stukjes laat pakken, dan eet hij ook niks. Hij kijkt ons lachend aan en pruttelt wat en kijkt daarna demonstratief de andere kant op. Nu hebben mijn man en ik hier een verschillende visie over, lastig. Ik vind, het eten moet een ontspannen situatie zijn, als hij niet wil, gewoon negeren en er geen drama van maken, het komt vanzelf wel goed. Op een dag zal hij toch echt wel weer gaan happen (ik ben een eeuwige optimist). Mijn man vindt dat je er best wat druk op mag leggen. Niet het eten in de mond proppen, maar wel blijven aanbieden, al duurt het een uur, het is wel de bedoeling dat hij eet. Mijn man denkt dat ons zoontje aan het uitproberen is. Wat vinden jullie van deze situatie? Ik hoop natuurlijk op ervaringsdeskundigen. Groetjes, Anakin.
Lastig hoor! Jullie hebben beiden gelijk vind ik. ik ben er absoluut een voorstander van om geen drama te maken bij het aanbieden van eten, ze moeten geen angst krijgen voor eten. daarentegen vind ik dat je man gelijk heeft met betrekking tot blijven aanbieden. want de volhouder wint. maar dus niet eten in zijn mond stoppen, het moet wel een vrije wil blijven. Kan het niet zijn dat dit een sprongetje is ofzo? ga hem geen vervanging geven voor het niet eten van groente en fruit e.d. maar blijf het proberen. misschien is het wat om zelf erbij te gaan eten. ik ben geen echte ervaringsdeskundige hoor, maar heb gewoone even meegedacht
dit heb ik ook gehad tond de zeven maanden ik heb er ook geen drama van gemaakt niet willen? dan niet ik vind net als jij dat het een ontspannen sfeermoet zijn ik biede het altijd een halfuurtje later nog eens aan en een tijdje later ging e wel gewoon weet eten heb hier nu drama's met het fruit! ze wilt dus gewoon echt geen fruit twee hapjes en dan wilt ze niet meer heb ook zoiets nu van an maar niet geef ik je zo een stukje appel... maar dat kan met 7 maand datuurlijk nogniet succes er mee... ik denk dat hij straks welw eer gewoon gaat eten msschien heeft hijwel last van zijn mondje?
Ik vind jullie beide visies goed. Niet proppen, geen drama maken maar gewoon aan blijven bieden. Probeer het een half uurtje later nog eens. Als een kindje echt honger krijgt, eet het toch wel Denk dat het gewoon een periode is van uit proberen. Veel succes!
Hm geen ervaring, lastig hoor! Als je de appel wat zachter maakt in de magnetron, kan dat prima hoor.
Ik bied niet steeds aan, Britt eet als wij ook eten, ze heeft 30 tot 40 min de tijd , ik heb als het om het eten gaat redelijk geduld.is het niet op dan heeft ze pech en haal ik het zo weg! Fruit krijgt ze dan wel smoirgens ..slaapt ze of heeft ze laat onbeten dan krijgt ze het smiddags...Ik ben niet van de bediening hoor... Groetjes Janitna
Wat een lastig probleem. Ik zou haar zeker niet een uur lang steeds een lepeltje voor haar mond houden. ik denk dat jullie een compromie moeten sluiten tussen jullie beide visies. Maak erg geen drama van, maar probeer het na een half uur nog eens.
Mmm, ik zit hier met het probleem dat Keld absoluut geen groenten wilt. Ik weet het, ik moet geduld hebben. Het is ook nog geen week geleden dat ik groentehapjes ben beginnen geven. Fruithapjes gaan vlot naar binnen, maar die groentjes.. Dan is het huis te klein hoor! Dwingen kan je niet doen en dat wil ik ook niet, dan gaat hij het zeker niet willen, denk ik. Pfff, geduld hebben dus!
Bij Helena heeft het goed geholpen om er geen aandacht aan te besteden. Zij bepaalt of ze wel of niet wil eten. We eten altijd samen dus ik ga wel eten. Laat het dan nog even voor haar neus staan en als ze echt niet wil: dan niet! Oja, ze eet eigenlijk altijd met haar handen, dus geen lepeltje. Zolang ze maar goed blijft drinken vind ik het prima! Eten moet wat mij betreft een feestje zijn en absoluut geen strijd. Succes!
Ik zou er geen aandacht aan besteden. Zelf gewoon lekker verder eten en kletsen. Als je zoontje niet wil eten, dan niet. Als hij honger heeft dan eet hij echt wel. Eten moet gezellig blijven. Ik heb er laatst ook een stuk over gelezen en daar was de stelregel: Jij bepaalt wanneer er wordt gegeten en je kind bepaalt hoeveel hij eet. Pim
Het is gewoon een fase, mijn dochter heeft dat ook gedaan en met 9 maanden nog eens. Volgens mij kun je het beste gewoon iedere maaltijd wel iets aanbieden, maar geeft hij aan niet te willen, dan slab af en het laten gaan. Dan na een uur of 2 nog weer iets proberen. Als je er druk op gaat leggen wordt het alleen maar een strijd en vaak winnen kindjes die op het gebied van eten toch. Ik zeg altijd maar: je kunt ze niet dwingen om te eten, maar wel dwingen om aan tafel te blijven zitten terwijl jullie eten. En let maar op, na een week gaat ie vanzelf ook weer eten. Wij legden dan wel eens een paar stukjes aardappel of brood binnen handbereik en gingen dan zelf praten. Als we dan uit onze ooghoeken keken zagen we soms dat onze dochter toch opeens zat te eten!
Dank jullie wel voor de antwoorden! Wat zou ik toch zonder zwangerschapspagina moeten. Vandaag ging het erg goed (hoe is het mogelijk.. ). Normaal gaf ik Bram eten voordat wij zelf gingen eten, vandaag hebben we hem met de kinderstoel erbij geschoven en terwijl wij zaten te eten af en toe een hapje gegeven. Hij heeft zeker 150 gram groenten op en ook nog wat yoghurt.... Ik hoop dat hij dit volhoudt. Ik lees dat meer mensen hier rond deze leeftijd tegenaan liepen, zou het dan toch een fase/ sprongetjes zijn? Ik hoop het echt.
mijn zoontje ineens ook.. normaal zijn klep staat inderdaad ook altijd open. groente,brood alles ging erin! hij at liever groente fruit,pap enzo dan een fles. maar ineens wilt ie dus niks meer van een lepel. alleen maar fles. terwijl ie echt geen flessen kind was. ik zit idd aan een sprongetje te denken. wat anders? vandaag laat ik hem zelf eten, gewoon een worteltje en een aardappeltje in zijn hand. kijken of dat werkt. en de manier.. als ie honger krijgt eet ie toch.. nee werkt nie!
Geen drama van maken en gewoon later nog eens aanbieden. Yildiz heeft ook periodes gehad dat ze niet wilde eten, erg vervelend en ik raakte in de stress dat ze niet at. maar als ze honger hebben eten ze echt wel, een kind van 7.5 maand zie ik niet uitproberen, dit is gewoon een fase van niet willen eten. Op dit momen zit mijn dochter weer in die fase dus jullie staat het nogmaals te wachten
Bij ons wat het een teken dat hij drinken wilde tijdens het eten en nu als hij zijn hoofd opdraait weten we dat hij drinken wil. Hij neemt 1 slok en gaat dan weer verder eten.
wij blijven aanbieden op de gebruikelijke tijden en als hij het niet hebben wil, dan hoeft hij niet. maar we gaan vooral niet een alternatief aanbieden wat hij lekkerder vind als hij bijvoorbeeld geen sperzieboontjes wil eten. het is eten wat de pot schaft, niet eten ook prima. dan geef ik hem wel eens een extra ranjaflesje tussendoor als hij echt heel slecht eet maar ik geef hem niet als het hem zint alsnog een complete maaltijd.
Ik ben ook van het standpunt dat er aan tafel gegeten word en anders maar niet... Ik wil Jelle nog wel eens een extra flesje aanbieden als hij echt niks gegeten heeft, maar ik ga niet de hele dag met een fles (of een bord eten) in mijn hand op de bank zitten. Ik wil gewoon voorkomen dat ik straks met een kindje zit dat alleen maar wil eten als het hem uitkomt, en dus op de meest vreemde tijden eten wil. Misschien niet de manier, maar dat is dan mijn keuze...
Het is echt een fase. Ik zou er geen drama van maken en gewoon op de normale tijden blijven aanbieden, wil ie niet. Jammer dan. Ze zorgen echt goed voorzichzelf, maak je daar geen zorgen om. Hou gewoon zijn gedrag en luiers in de gaten, als dat allemaal goed gaat, gewoon laten gaan. Emma heeft het ook gehad rond 7 maanden en nu? Ik kan het eten niet aanslepen... Succes!
Ik denk toch dat jij gelijk hebt. Hoe vaker je het aanbied hoe vaker hij het kan weigeren Ruben heeft ook even zo'n periode gehad dat hij minder at. Ik gaf hem gewoon op vast tijden zijn eten, at ie niet of maar heel weinig nou dan niet. Ik ging hem ook niets anders geven. Ik denk dat hoe meer heisa je er nu van maakt hoe langer de fase zal duren en hoe 'leuker' het is om nee te zeggen. Als het jou niks uitmaakt is het ook geen leuk spelletje. Behalve dat vind ik dat je eten niet kunt dwingen, net als slapen, poepen en plassen
keira heeft het ook gehad, ging vanzelf weer over, kreeg ze savonds een extra fles. ze drinkt nog steeds 3 flessen melk op een dag, en heeft dagen dat ze slecht eet, vanwege tandjes, of griep of weet ik het. en dagen dat ze echt veel eet. maar die 3 flessen/bekers krijg ik er niet af hoor. melk is bij haar grote favoriet! heb er nooit een drama van gemaakt, ik probeer het een kwartiertje, hoeft ze niet dan niet. ik heb ook wel eens geen trek