mening gevraagd: zindelijk maken 2,5 jr,zielig? poepen lukt niet, herkenbaar? Tips?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door petra2278, 7 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. petra2278

petra2278 Fanatiek lid

11 sep 2009
    1.018
    0
    0
    hoi hoi,
    ik had een reactie gegeven op een ander topic, en toen ontving ik onderstaande reactie...ik sta altijd open voor kritiek of adviezen, dus vandaar nu een nieuw topic....

Reactie van Snoopy1979:
    " ik vind dat je een kind van die leeftijd niet zo moet 'dwingen' om zonder luier te lopen, ook al heeft hij het eerder even zonder gekund. Ik vind het zielig als een kind in zijn broek moet poepen omdat hij het niet durft op het potje/wc en omdat de ouders vinden dat hij nu maar zindelijk moet zijn omdat hij het eerder blijkbaar wel kon. Hij is pas 2,5! Bij 3,5 vind ik het een heel ander verhaal "

Ik ben weer zo;n onzekere doos die nu gaat twijfelen of ik er wel goed aan doe om mijn zoontje van 2,5 jr proberen zindelijk te maken.
    Door de opmerking: "zielig als een kind in zijn broek moet poepen " raakte me ontzettend. Want allesbehalve wat ik wil, is dat het zielig is voor mijn zoon....Au au au au...

Maar goed: geschiedenis: hij plast al op het potje toen hij zo;n 23 maanden oud was, dus bijna 2 jaar. Hij vond het geweldig, wij ook. Dit ging zo een paar maanden door. We hadden verwacht door komst baby half aug dat het wel even de aandacht zou verliezen. Niet dus. Sinterklaas gooide pas roet in het eten.
    Het nieuwe was er vanaf....hij kon het kunstje...en hij vond het dus niet meer zo interessant allemaal.
    Maar dus wel op vaste verschoonmomenten droog zijn, en dan plassne op het potje...Maar soms zei hij: NEE...NIET OP HET POTJE...Dat was drift en ons uit te tent lokken zeg maar. We hebben hem een tijdje zijn gang laten gaan, niets dwingen of opleggen...En het sukkelde een beetje door.
    Ondertussen af en toe zelf aangeven dat hij moest plassen en poepen en zelf zijn broek uittrekken.

Voor ons dus het moment om het eens ECHT te gaan proberen. Vanaf zaterdag heeft hij geen luier meer om. Wel bij het slapen en als we boodschapje gaan doen (blijft dan wel droog, alleen 's ochtends niet als ik niet direct naast zijn bed sta zeg maar...). Gaat het 2 weken goed, doen we ook de luier af als we boodschapjes gaan doen.
    Plassen gaat harstikke goed. Geeft het zelf aan, doet zelf zijn broek en onderbroek uit...helemaal goed dus.

het probleempunt: (het au-gevoel):
    poepen op het potje lukt hem nog niet. Vanmiddag wel klein keuteltje, uitbundig geprezen natuurlijk, maar t koste wel moeite.

hij poept normaal 2 a 3x op een dag zonder moeite. Best veel dus. En hij voelt het ook, kan het ook ophouden...dat is het allemaal niet. Het is gewoon het feit dat hij het niet op het potje kan doen denk ik. Want hij zit maar en zit maar....maar de drang is alweer verdwenen. En dat terwijl hij nooit moeite had.

Hij heeft dus nu paar x in zijn onderbroekje gepoept...vind ik niet erg en ik hoop dat het binnen 2 weken wel lukt, zo niet, krijgt hij maar weer een luier denk ik..

maar goed, mijn vragen:
    - is dit zielig?
    - ben ik te vroeg begonnen?
    - hoelang moet je een kind op het potje laten plassen voor the fun??
    - wanneer hakten jullie die knoop door?
    - hebben jullie tips m.b.t poepen of moet ik het nog even de tijd geven?

hoop op veel reacties...ik twijfel weer zo...:(
    leuk zo;'n forum...maar soms hihihihi:p

2. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

Jij kent je kind t beste; als jij denkt dat hij eraan toe is en er verder niet ongelukkig van wordt kan t toch wel?
    Zou dat poepen wel in de gaten houden; niet dat hij zoveel ophoudt dat hij buikpijn krijgt, dan zou ik m wel een luier aantrekken (of op bepaalde delen van de dag)

3. crisje

crisje Fanatiek lid

5 aug 2006
    2.974
    1
    0
    brabant
    Meid, laat je niet zo onzeker maken.
    Er zijn weinig kinderen die op hun 6e nog met een luier rond lopen, dus het komt vanzelf wel.
    Ons meisje (bijna 2,5) is soms een paar weken zindelijk, dan weer niet.
    whatever....in een zindelijke periode prijzen we haar de hemel in en krijgt ze onderbroekjes aan. Heeft ze er even, om wat voor reden ook, geen zin, krijgt ze een luier aan. Geeft niks meid, komt vanzelf wel zeggen wij dan.
    Wat is dat toch met die eeuwige concurrentiestrijd wie'ns kind zo vroeg mogelijk zindelijk is. Ergens tussen de 2 en 3 zijn de meeste overdag zindelijk, maar sommige zijn nog ietsje later...so what.
    Jij piest ook niet meer in je broek (denk ik haha) dus dat is ook goed gekomen.
    Je vraagt hoe lang je je kind moet laten plassen op t potje voor de fun....het moet voor een kind altijd fun zijn, komt vanzelf wel.
    Poepen op een potje is een ander verhaal voor kleintjes, die vinden het moeilijk om daar afscheid van te nemen. NU heb ik de mazzel dat ons meisje poep vies vind en die poept zelden in dr luier. Maar plasjes op t moment weer zat. Komt vanzelf wel.
    Gewoon go with the flow en je niet druk maken en vooral niet gek laten maken door anderen.

4. Brezjika

Brezjika Bekend lid

Ik kan mij hier ook aan ergeren over die concurrentiestrijd. Het werkt eignelijk heel simpel, je kunt niet dwingen en waarom MOET het kind zindelijk worden als het er nog niet aan toe is. Je merkt vanzelf wanneer de tijd er rijp voor is.

Die van mij zijn nu 2.5 en zijn er nog niet aan toe. Bij de oudste twee ook netjes afgewacht en bij hun gebeurde het tussen hun 3e en 4e levensjaar. Het voordeel van wachten tot ze er aan toe zijn, is dat het allemaal veel sneller gaat. Dit is mijn ervaring.

5. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Moeilijk inderdaad.

Bij Isabella was het gewoon ineens zo. Droog overdag en in de nacht. Maar dat was in de zomer. Dus ik liet haar lekker bloot rondlopen.

Poepen dat ging dus ook gewoon vanzelf.

Soms zit ze ook weleens een half uur als ze moet poepen. Dan zet ze hem zelf voor de tv ( ha ha, lekker is dat) en dan zit ze lekker.

Als ze er helemaal aan toe zijn gaat het vanzelf. 2,5 is inderdaad nog best jong. De meeste kinderen zijn pas echt helemaal zindelijk rond 4 a 5 jaar.

Misschien kun je het deze zomer proberen door hem lekker bloot te laten lopen. Meestal is het eind april al lekker warm. Je hebt tijd genoeg hoor.

En wat crisje zegt, iedereen leert het uiteindelijk,

6. Meranou

Meranou Bekend lid

23 dec 2009
    543
    0
    0
    NULL
    NULL
    Door alle verschillende reacties zul je je misschien nog weer onzekerder gaan voelen.... Iedereen is anders, iedereen heeft een andere mening. De een zal het zielig vinden, de ander niet. Doe wat jij denkt dat goed is en als het je onzeker maakt, is er misschien iets van waarheid in de reactie van de ander. Vind jij het zelf zielig misschien? Als je dat namelijk helemaal niet zielig zou vinden, zou het je niks uitmaken wat anderen vinden.....

Hij kan het....maar een nieuwe baby erbij kan zorgen voor terugval in het gedrag van de oudste.... Jaloezie, gebrek aan aandacht (in zijn ogen)enz.

Ja.... en mijn mening...ik vind het zielig als mijn meisje in haar broek zou moeten poepen terwijl ze het eigenlijk moeilijk heeft met de geboorte van de nieuwe baby of een andere reden die hij niet kan aangeven. Ik zou het even afwachten, hij is tenslotte pas 2,5 en een jongetje, die worden over het algemeen later zindelijk dan meisjes. Er zijne r zat die het lekker afwachten tot ze 4 jaar zijn.

Maar zoals ik al zei, doe wat jij denkt dat goed is!

7. veertje

veertje Fanatiek lid

Stijn was met 22 maanden plas zindelijk en poepen doet hij sinds hij 2,5 is op de wc.
    Daarvoor wou hij het ook niet op wc/potje, het komt vanzelf.
    Stijn heeft in die tijd ook vaakperongeluk in zijn broek gepoept omdat hij te laat was of het niet door had maar als je het meteen schoonmaakt is er toch niks aan de hand?
    Is toch hetzelfde als hij in zijn luier zou poepen dan maakje het toch ook meteen schoon.
    Het nadeel alleen is dat je meer was hebt :D

8. sonja

sonja VIP lid

5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    doen wat jij wil als jij denkt ik doe het goed doe je het ook goed.
    commentaar krijg je meestal toch wel, toen mijn dochter 10 maanden was en op de pot ging kreeg ik ook veel commentaar.

zou je kindje alleen niet dwingen, misschien vind je zoontje het wel eng om op de pot te poepen.
    en als hij het wel een keer zou doen dan belonen dat je het zo goed vind.
    geduld hebben wie weet komt het binnen kort wel.

9. shenoby

shenoby Niet meer actief

heb niet alles gelezen hoor,
    maar weet wel dat veel kinderen een terugval krijgen.
    al zijn ze nog zo goed zindelijk,
    wat je dan vooral niet moet doen is dwingen en boos worden als het niet lukt.
    lukt wel dan gewoon positief belonen.

@sonja zie ineens dat jij met 10 maanden ook al 1 op de pot had.
    mijn dochter heeft ook al een paar keer op de wc geplast mag ik vragen hoe jij het aangepakt hebt?
    want ze geeft wel aan dat ze de luier eingelijk niet wil. en vlak voor dat ze moet poepen zegt ze BAH.
    maar een potje kan hier nog niet omdat ze nog niet echt kan lopen.
    gewoon zo nu en dan op de wc zetten?

10. sonja

sonja VIP lid

5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    @ shenoby : wij zetten Esmee zo ie zo geregeld op de pot , en ze geeft het nu ook steeds vaker aan, mama plassen, meestal als ze dat zegt moet ze poepen.
    op de wc heb ik ook al is geprobeerd maar had zo een onding van een wc verkleiner, als ze even bewoog viel dat ding in de pot dus dat wou ze niet meer.
    esmee wil ook niet altijd een luier aan begint dan (ook al is het een nieuwe luier) te zeggen dat die nat is ,maar durf het niet aan om zonder luier te laten lopen want ze is nog niet 100% droog over dag.

11. petra2278

petra2278 Fanatiek lid

11 sep 2009
    1.018
    0
    0
    Jullie hebben gelijk, ik laat me gek maken door andermans meningen. Ik ken mijn zoontje het beste. Hij is er zeker aan toe, want hij doet 's ochtends zelf al zijn luier uit en wil hem ook niet meer om.
    Alleen het poepen. Ik dwing hem absoluut niet. En wat je zegt, drol in de wc, schoon onderbroekje aan en klaar....niets meer werk dan een luier verschonen.

vanochtend 2 collega's met zoontjes gevraagd: hun kind was rond 2 a 2,5 jr zindeiljk en dat poepen was een bekend probleem. Hun zeiden: volhouden. Komt vanzelf.

Maar tjee, wat een verhaal van een baby van 10mnd die al aangeeft dat ze wil plassen en ook op het potje gaat dus. Ik lees wel dat Esmee dus nu ze 2,5 jr is nog niet helemaal zindelijk is, dus het zegt niets zie je maar!

Bedankt voor jullie lieve reacties.

12. sonja

sonja VIP lid

5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    met 10 maanden zijn we gaan oefenen, wou ze niet dan hoefde het ook niet.
    nu is ze 2 jaar en 2 maanden en geeft ze het steeds vaker aan, ze kletst al behoorlijk wat dus is ze goed te begrijpen.
    soms protesteerd ze wel dat ze niet wil en liever wil spelen maar zet haar nu gewoon op de pot en vaak wil ze er dan niet meer van af.

ik zelf zat nog vroeger op de pot ik was net aan 9 maanden ,me moeder heeft er ook veel gezeur over gehad ,helemaal toen ik van de pot was gevallen en met mijn hoofd tegen een glazen tafel terecht was gekomen.

Deel Deze Pagina