Pfff, wat een verhaal zeg. Vind het echt zielig voor dat jongetje. Vraag me dan ook af waarom ze kinderen hebben genomen, want zo te zien genieten ze er niet van. Ik zou als ik jou was toch je mening uiten als het je zo hoog zit. Het zijn vrienden van je, dus vind ik dat ze ook tegen kritiek moeten kunnen. Ontzettend veel sterkte met alles. Snap heel goed dat je daar mee zit. Zou ik ook gedaan hebben.
Geen dag meer wachten en meteen het AMK bellen en de situatie uitleggen! Hopelijk kan je hiermee die twee onschuldige kindertjes uit een hele schadelijke omgeving redden en toch nog een mooie gezonde jeugd bezorgen.
Het je het AMK gesproken? Vraag jezelf hééééééél goed af, of je daar goed aan doet. Het kindje komt in een molen terecht waar jij en ik kotsmisselijk van worden. Als ik het zo hoor, is het niet echt een positief gezin. Maar hebben ze het echt zo slecht? Of is moeder misschien een beetje depressief? Vergeet niet wat je het kindje aandoet, het kindje weet niet beter, en misschien draait het allemaal nog goed om. Als ik jou was zou ik persoonlijk proberen om het beter te maken, praat met de moeder, zeg haar wat je ziet, probeer haar op te vrolijken. Ik denk niet dat je er goed aan doet om het AMK te bellen. Soms is het bellen naar het AMK noodzaak, maar dat is het nog lang niet. Dat kindje weet niet beter, en dat kindje zal compleet uit zijn leventje gerukt worden zoals hij dat kent. Is dat goed? Ik denk het niet.
'Dat kind weet niet beter'?!?!?! Is dat een meetpunt voor het inzetten van in dit geval het AMK??? Als een kind van kleins af aan wordt geslagen, 'weet zo'n kindje ook niet beter'. Maar laten gaan dus volgens jou??? Ik ben het hier duidelijk niet mee eens. Vind het, voor zover ik dit kan beoordelen, een vorm van psychische mishandeling, of in ieder geval een ernstige tekortkoming binnen dit gezin. Hopelijk komt snel de juiste oplossing voor dit jochie, en het hele gezin.
Er zijn ook mensen die DENKEN dingen te zien, of zich veel te snel met een ander bemoeien. Ik lees hier wel rare dingen in het verhaal. Maar dat kan die moeder ook heel anders bedoeld hebben als dat de persoon hier op het forum verteld. Wat ik ermee bedoel te zeggen is, denk er goed over na. Ik zou in dit geval proberen de moeder te helpen, en desnoods een keer zeggen dat je het je best voor kunt stellen dat IEMAND eens een keer het AMK gaat bellen. De persoon hier op het forum zou ook naar haar toe kunnen gaan als vriendin, en voorleggen hoe zij het ziet, en hulp aanbieden. Dat kindje weet inderdaad niet beter, zolang het kindje geen gevaar loopt, of echt psychisch mishandeld wordt vind ik dat je je moet afvragen wat beter is. zoals ik het lees, hangt er daar in huis geen gezellige sfeer, waarschijnlijk omdat de moeder overspannen is. Is dat een reden om jeugdzorg en dergelijke op haar af te sturen? Vergeet niet, dat jeugdzorg wel degelijk iets te vaak en iets te snel kinderen uit huis plaatst. Voor dat jochie is dat een gigantische emotionele rollercoaster. Want hij snapt niet wat zijn moeder niet goed deed, want hij weet niet beter. En hij zal het echt niet op prijs stellen. Dat kan hij pas, op het moment dat hij het besef heeft. (en ik geloof niet dat hij dat nu heeft) En slaan is nooit een oplossing, en dat zul je mij ook nooit goed horen praten. Maar zoals ik het lees, is daar een moeder in huis die wellicht overspannen is, en snauwt. ... Vergeet niet, wij lezen het hier op het forum zoals de persoon hier op het forum het interpreteert. Wat ik ook begrijp is dat er al verschillende hulpinstanties geweest zijn. Dan is het ook al bekend, en als het echt zooo fout was, dan hadden ze echt wel ingegrepen hoor. Als de school denkt dat het echt fout zit, dan zorgen die er ook wel voor dat het balletje echt gaat rollen.
Ik heb ook eens het amk gebeld om advies in te winnen. Zij waren al bekend maar het balletje is toen pas echt aan het rollen gegaan. Je kan anoniem advies inwinnen bij het amk, of via email(volgens mij) Maar al met al zal ik er in jouw geval zeker iets mee doen. Je blijft er anders alleen maar mee lopen. Door te bellen ben jij niet degene die het oordeel velt, je maakt anderen alleen op de situatie alert en zij zullen zelf hun conclusies moeten trekken en dat echt niet alleen op basis van jouw verhaal doen. Mijn mening; het kan nooit kwaad om advies in te winnen of een melding te maken!
Nou, het KAN wel kwaad om een melding te maken. Je moet je afvragen wat er met die melding gebeurd. Feit is wel, dat jeugdzorg niet altijd de juiste beslissingen neemt, ook als het eigenlijk niet nodig was. Dat kindje is dan voor de rest van zijn leven getekend. Nogmaals: Denk er heel goed over na voordat je daadwerkelijk een melding maakt. En maak niet van elk punt een olifant. Want dat lees ik ook wel een beetje in je verhaal.
Wij hebben ook weleens getwijfeld bij mensen uit onze buurt (een drie jarige een uur lang om 9 uur ´s avond buiten zetten zonder jas terwijl het vriest etc.). Uiteindelijk wilde we bellen maar toen was er gelukkig al hulp gekomen. Wel hebben we begrepen dat het AMK niets doet met 1 melding. Een gezin komt echt niet gelijk in de malle molen terecht. Pas als er meerdere meldingen zijn (als er dus meer mensen/instanties met het vermoeden zijn) wordt de klacht behandeld. Als ze dus de boel onderzoeken was je dus echt niet de enige (of het beleid moet veranderd zijn).
Als dat echt zo is, dan zou het mij al een beetje geruststellen. Ik geloof namelijk dat het echt mensenwerk is, en dat het maar net is hoe goed je ze kunt overtuigen. Sommige mensen zijn wel in de malle molen terecht gekomen zonder dat ze dat verdient hadden. Hoe goed kan iemand van een jaar of 22/23/24 die net van school af is, en nog thuis bij papa en mama woont eigenlijk besluiten nemen over een ander kind? Het gaat dan echt puur volgens het boekje. Dat soort mensen werken ook veel bij jeugdzorg!
Bluemoon dat is niet waar, elke melding wordt behandeld en het is niet zo dat er eerst meer meldingen moeten zijn !
............................................................................... ............................................................................... dit zijn maar een paar dingen die TS heeft gezien hé.... ik denk als ouders al zulke 'slechte'' dingen doen bij hun kinderen en andere mensen kunnen dit zien... dan wil ik niet weten wat er gebeurd als niemand het kan zien !!! ik zou wel een melding maken.... liever 1 melding te veel... dan 1 te weinig en weer een kindje dat ergens aan de rand van een meer gevonden wordt !!
Mijn man heeft ooit een aantal jaren gebeld omdat hij als bestuurslid van een club zich zorgen maakte over 1 van de jeugdleden. Toen heeft het AMK aangegeven dat er andere meldingen moesten zijn voordat ze echt tot actie over gingen. Zoals ik al schreef kan het zijn dat dat veranderd is, maar dat is wat hij toen te horen kreeg bij de meldlijn.
@fairylaughs, je hebt gelijk. ik heb de post misschien iets te snel gelezen. ik ben alleen maar bang dat er weer een kindje in een tehuis of pleeggezin komt omdat iemand iets gedacht heeft wat niet geheel hoeft te kloppen. ik denk dat ik persoonlijk nog liever naar de politie zou gaan, dan naar bureau jeugdzorg. ik persoonlijk geloof niet in jeugdzorg. ik ben wel benieuwd hoe dit verhaal nu afloopt.
Nou wilde ik het eigenlijk niet in de groep gooien maar doe ik het wel. Ik zou willen dat er ook maar iemand in mijn jeugd de telefoon gepakt had en mij en mijn broertje geholpen had. Achteraf hoorde ik dat ze het er regelmatig met elkaar over hadden maar niemand deed iets want; ze wilde niet onnodig kwaad veroorzaken. Helaas ben ik het 'product' van het tegenovergestelde dus. Ik geloof best dat er mensen zijn die meer geholpen zijn bij hulp aan huis o.i.d. maar ook ik wist niet beter en ook ik had het in het begin waarschijnlijk vreselijk gevonden uit huis te gaan maar ik draag nu elke dag de onzichtbare littekens nog met mij mee. Toen ik 16 was vond ik zelf mijn weg naar bjz en leerde pas toen dat mijn thuissituatie helemaal niet zo normaal was en werd ik per direct uit huis gehaald. Ook geen pretje maar nog steeds de betere keus. Sorry, ik wil het geen persoonlijk verhaal maken maar kom wel vaker mensen tegen die bjz negatief afschilderen en wil graag ook de andere kant laten zien.
ja ik snap jou ook wel... maar ik wil toch wel in de goedheid van mensen geloven dat ze de nodige stappen ondernemen alleen wanneer dat ECHT nodig is... natuurlijk worden er fouten gemaakt bij de jeugdzorg... Waar worden geen fouten gemaakt? maar ik heb het gevoel dat mensen alleen maar de fouten zien bij jeugdzorg.. en alle dingen die ze wel goed doen, daar hoor je niemand over... en bij 1 melding wordt een kind heus niet uit huis geplaatst.. er worden genoeg onderzoeken gedaan, en gesprekken gevoerd en gekeken na de situatie (soms wordt daar zelfs nog veel te lang over gedaan).. voordat een kind uit huis geplaatst wordt... maar zoals ik al zei.. soms wordt idd een fout gemaakt en misschien een kind uit huis geplaatst wat 'misschien' helemaal niet nodig was... maar in mijn ogen heb ik liever 1x zo'n fout te veel.. dan 1x een fout te veel met als gevolg dat er weer een kindje sterft aan mishandeling... maar de politie? .. dat snap ik niet zo. wat zou een politie agent en deze situatie kunnen doen ??
Je kunt altijd het AMK bellen, een kind hoeft heus niet direct uit huis geplaatst te worden! Er word altijd zoveel mogelijk gedaan om juist het kind bij de ouders te laten.
@ kikker, hier dus compleet het tegenovergestelde. bjz had het goed moeten doen of helemaal niks. ik denk dat onze littekens van mijn moeder 20x minder erg waren dan wat bjz ons aangedaan heeft. bjz heeft in mijn pgen, tot op de dag van vandaag nog heel wat goed te maken. als je op volwassen leeftijd vraagt,of je aub je eigen dosier in mag zien, houden ze nóg de hand boven mijn moeders hoofd. de privacy van mijn moeder vinden ze belangrijker dan dat wij een heel naar hoofdstuk konden afsluiten. nee, ik ben niet voor bjz. laat ze eerst maar eens flink reorganiseren.
kikker ik snap jou. en zeker in mijn jeugd waren er genoeg mensen die wisten hoe het bij ons thuis was en ze hebben er nooit maar dan nooit wat aan gedaan en nu jaren later. Worstel ik nog steeds met dingen uit mijn jeugd waaronder een slecht zelfbeeld ect ect en als klap op de vuurpijl bordeline ontwikkelt tja hoe kom je er aan en tja hoe raak je het kwijt. Daarom jeugdzorg zal zeker dingen verkeerd doen maar ook soms te laat in grijpen zeker in mijn jeugd. P.s moet er bij zeggen me ouders onderling hebben een hoop rottigheid samen gehad maar hebben mij of me zusje nooit lichaamlijk wat aan gedaan. En op de (Normale dagen was het wel een goed gezinnejte) maar ik blijf er bij. Als wat er toen bij ons gebeurde hadden we het huis uit gehaald geweest en hadden me ouders mooi mogen zorgen dat ze wat beter hun best hadden moeten doen om respectvoller tegen over elkaar en met elkaar leren omgaan in elk geval.
No way! Heb meerdere malen gebeld voor mijn buurmeisje. Het is een heel lang verhaal van wat er allemaal gebeurde buiten de nachtelijke lichamelijke mishandelingen om. Heb meerdere malen gebeld en meerdere malen hoor ik, Bel de politie maar als het weer gebeurd. Vervolgens is er niets mee gedaan, ze wouden geen gegevens, geen adres niets! Ook in mijn werk wel eens gebeld, maar sommige gevallen werd er niets mee gedaan, gelukkig dat ik uiteindelijk een korter lijntje had, maar echt serieus nemen ze hun werk niet! helaas...
Ik vind in dit geval dat er wel gebeld moet worden, zoals al eerder gezegd werd ze halen een kind niet meteen uit huis. Als TS dit al ziet, wat gebeurd er als er geen andere mensen bij zijn? Het zekere voor het onzekere nemen...