Is dit normaal bij het huren van een huis?

Discussie in 'De lounge' gestart door loncocacola, 6 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. loncocacola

loncocacola Actief lid

13 jan 2008
    302
    0
    0
    Beste mensen,

Ik heb even een aantal vragen die ik graag aan jullie wil stellen en wil daarbij graag jullie advies als jullie mij kunnen helpen.

Het zit zo, ik heb net een huurwoning aangeboden gekregen. Ik mocht hem eerst gaan bezichtigen toen de oude bewoners nog niet verhuisd waren. Alles zag er goed uit en ik wilde die woning dus accepteren.

Zo gezegd zo gedaan. Vandaag mocht ik dan eindelijk de sleutels ophalen. Maar nu wou ik toch even gaan kijken hoe de woning er nu uitziet, nu het dus helemaal leeg is.

Wat me het eerste opvalt is dat het zo vies is. De oude bewoners hebben kliklaminaat op hun vloeren in alle kamers, die hebben ze niet weggehaald. Van mij hoefde dat ook niet, maar nu ziet het er zo vies uit. Er zitten in elke kamer, ook in de keuken van die witte verfplekken overal op de vloeren. Het aanrecht is ook vies en de wc stinkt en op de vloer in de wc zit as van sigaretten. In de woonkamer en in 1 van de slaapkamers zit er behang, die hebben de oude bewoners ook niet weggehaald. In die van de slaapkamer is er stukjes van het behang afgescheurd (door hun kat had die bewoonster mij verteld) en het ziet er dus echt lelijk uit. Dat moet ik nu allemaal zelf weg gaan halen. Want het ziet er zo lelijk uit dat ik het niet zo laat staan.

Nu mijn vraag is dus: is het niet zo dat als je verhuisd, je de oude woning netjes en schoon moet achterlaten? En kan ik dit de verhuurder laten doen, die klachten die ik heb zeg maar? Ik huur het van een woningbedrijf. Nu met al die verfplekken op de vloeren wil ik die kliklaminaat ook niet meer hebben, maar moet ik dit ook zelf weghalen of kan ik dit de verhuurder laten doen? Ik heb het contract nog niet getekend. Pas volgende week.

Ik hoop dat jullie antwoorden hebben voor mij.

Alvast bedankt.

2. augurkjes

augurkjes Niet meer actief

woning moet ten alle tijden schoon worden geleverd aan jou.

Zal het bedrijf of wat dan ook bellen waar je de woning van huurt. En hun moeten dat herstellen en schoonmaken.

Althans hier is het zo ik moet mijn huis in goede en orginele staat achter laten als ik me huis uit gaat. Alles van laminaat tot wat dan ook moet eruit. Wat er mag blijven liggen zal ik op papier moeten zetten en handtekening door de volgende bewoners onder moeten laten zetten.

verder moet het helemaal kaal en leeg zijn in oringele staat doe ik dat niet krijg ik een boete.

3. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Volgens mij zou het in je contract moeten staan hoe de oude bewoners het huis achter moeten laten? Of zeg ik nou iets heel doms?

4. Poohbeer2

Poohbeer2 Fanatiek lid

17 aug 2008
    4.239
    9
    38
    Ik moest mijn woning schoon en leeg opleveren. Geen vloerbedekking enz. De muren moesten er keurig uitzien.
    Jij bent natuurlijk wel accord gegaan mat het laminaat. Staat dat ook op papier wat je zou overnemen?

5. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.024
    1.850
    113
    Provincie Groningen
    Volgens mij hoeft het behang niet van de muren af.
    Het laminaat blijft alleen liggen als je dat wilt en hebt afgesproken. En tja dat het vies is....je komt altijd dingen tegen. En als een huis leeg is ziet het er altijd anders uit.
    Misschien even een telefoontje naar de opzichter van de woningstichting.

6. marissss

marissss Lid

6 feb 2009
    28
    0
    0
    idd moet je het bij contract op papier zetten.
    Hier kwam iemand kijken en die mocht veel van ons hebben als ze wilde. Alles op papier gezet wat we achter mochten laten, Moesten nog kleine reperaties doen en schoon achterlaten! Als we die reparaties niet deden en het niet schoon achter zouden laten, zouden de kosten die de woningstichting hiervoor kwijt zouden zijn voor onze rekening komen. Dit gelde ook als we dingen zouden laten zitten die de nieuwe eigenaar niet zou willen ( bijv laminaat)

7. naatje070

naatje070 VIP lid

24 jul 2007
    5.531
    0
    0
    huisvrouw
    Den Haag
    Behang hoeft idd niet van de muren gehaald te worden, dat mag je allemaal zelf doen.

Laminaat zou er eigenlijk uit moeten, maar je bent er zelf mee akkoord gegaan dat het mocht blijven liggen.

Ik heb ook alleen een bezem door het huis gehaald, ga het verder ook niet schoonmaken hoor, dus ik zou me daar niet druk om maken. Je haalt er toch sowieso altijd een doekje doorheen.

En met huurhuizen is het nou eenmaal zo dat het niet op en top is hoor, heb er genoeg gezien...

Gek eigenlijk dat je de sleutels al hebt, terwijl het contract nog niet getekend is ;)

8. klavertje4

klavertje4 Bekend lid

15 jun 2009
    788
    5
    18
    NULL
    NULL
    we hebben een huisje gekocht wat uit de verhuur opgelevedt is en we hebben met de laminaatvloer niets op papier laten zetten gewoon mondeling toe gezegdt. dus we zitten er ook aan vast
    achter af hebben we wel een email gekregen met dat we dat ooit hebben gezegt niets getekent en ook niet op geantwoord geloof ik.

we moeten nog even wachten of de hypotheek rond is en dan kunnen we alles goed gaan bekijken maar dta kunnen we ook niet meer zegen van we willen dat de vloer eruit gaat.

9. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Woning moet schoon opgeleverd worden. Of je doet dat zelf, of je betaalt de kosten die de verhuurder er aan heeft om het te laten doen (en die zijn altijd hoger).

Ik zou de woning zo niet accepteren. Succes!

10. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.861
    5.121
    113
    Home
    behang hoeft niet van de muren af maar eventuele gaatjes die er in zitten moeten wel weggewerkt worden door de vorige bewoners.

en als je al had afgesproken dat ze het laminaat konden laten liggen en je vind het nu niet mooi dan denk ik dat je het dan zelf moet weghalen.

wij hebben toen met ons huurwoning de woningbouw gebeld maar dat ging meer over het witten van het plafond en nieuwe tegels in de douche etc..
    dus ik zou gewoon de woningbouw even bellen en dan komt er vast wel iemand langs om te kijken wat ze voor je kunnen doen

11. Dahlia

Dahlia Niet meer actief

Mijn man werkt bij een woningstichting en ik heb hem ff mee laten lezen, jouw stukje.

Hij zegt dat de oude huurders het huis netjes achter hadden moeten laten.
    Mijn man zegt dat je contact moet opnemen met de woningstichting. Die zullen je dan wel vertellen hoe en wat. Succes ermee.

12. loncocacola

loncocacola Actief lid

13 jan 2008
    302
    0
    0
    Ik ben inderdaad akkoord gegaan dat het laminaat mocht blijven liggen, maar toen zag het er niet zo vies uit. Er zaten geen witte verfplekken erop en nu het huis leeg is, zie ik die vlekken overal. En ook raar dat het behang wel mag blijven, want het ziet er niet uit. Al dat werk moet ik nu dus zelf weghalen? Ik ga dit sowieso nog aankaarten bij de woningbouw, maar wou eerst jullie advies hebben.

13. marline1983

marline1983 VIP lid

11 jun 2006
    9.402
    1
    0
    hengelo
    wij zijn zelfs nog een week nadat we verhuist waren dat we in het oude huis de vloerbedekking eruit moesten halen terwijl dat niet hoefde van de nieuwe eigenaar en mijn vriend komt daar heeft die nieuwe bewoner het zelf er uit gehaald

ik heb gezegt in dit nieuwe huis van ik wil dat het hele huis schoongemaakt moest worden en daarna heb ik ze nog een keer laten doen wat ze hadden niks gedaan

14. amani05

amani05 Lid

29 jul 2009
    34
    0
    0
    NULL
    NULL
    Al zit het behang op zn kop,moet je dat ten alle tijden er zelf afhalen,dit hoeven de vorige bewoners niet te doen,had ik ook met mijn huisje

15. Writer

Writer Niet meer actief

dus als je moet verhuizen ,moet je alle muren wit maken? we hebben een kant van kamer geel

en als een witte muur niet zo wit meer is , moet je weer schilderen?

vorige keer was een man van woonstichting en die zei dat de gele muur niet wit geschilderd hoeft als maar netjes is ;)

we gaan denk ik ook binnenkort verhuizen , dus ben benieuwd wat er allemaal moet gedaan worden , vloerbedekking gaat zowizo eruit

16. BeertjeY

BeertjeY Bekend lid

9 mei 2006
    889
    0
    0
    Utrecht e.o.
    Ik dacht dat je de woning kaal op moest leveren.
    Alleen de dingen, zoals granol, wat de woning verbeterd, mag blijven zitten.

wat moet de vorige huurder gedaan hebben:
    Gaten dicht smeren, lijmresten van evt. vloerbedekking verwijderen, schimmel in de badkamer, dan moeten ze dit schoonmaken.

Maar ben je overeengekomen met de vorige huurder dat je dingen wilt overnemen, zoals laminaat, vinyl, luxaflex, lamellen, rolgordijnen, inbouwkasten of zo, dan mogen ze dat achterlaten, maar dan moet dan met de woningbouw op schrift gezet worden.

Bij mij was het zo dat ze van te voren doornamen wat eruit moest, gemaakt moest worden en zo.
    En dan een dag voor de overdracht kwamen ze kijken of het in orde was. En dan werd de de sleutel aan de volgende gegeven.

17. Chillin

Chillin VIP lid

22 mrt 2007
    68.535
    899
    113
    Zorgprofessional.
    Belgische grens.
    Bezemschoon lijkt me toch wel normaal.
    Evt extra schoonmaak kosten komen voor rekening vd vorige bewoners.

18. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.024
    1.850
    113
    Provincie Groningen
    @Meesa, de muren hoeven niet wit hoor.
    Dit was vroeger wel zo, maar tegenwoordig hoeft dit niet meer.

Er zijn wel steeds meer woningstichtingen die het huis echt leeg willen, dus ook geen laminaat of vloerbedekking meer. Dan zitten ze ook niet met het overname gebeuren.
    Mijn tante is onlangs overleden, zij had hele mooie witte laminaat, en dat moest er van de woningstichting uit, ondanks dat de nieuwe bewoner het wel wilde hebben.

19. Emmeken36

Emmeken36 Bekend lid

Toen ik vorig jaar mijn huurhuis verliet stond duidelijk in de papieren vermeld wat ik wel en niet kon laten zitten. Laminaat, rolluiken, kattenluiken ed. konden door de nieuwe huurder overgenomen worden, dit moest op papier gezet worden. Alles wat niet op papier stond zou er in principe op kosten van de vertrekkende huurder uitgehaald worden (kreeg zelfs een offerte wat dat zou kosten als ik het door hun zou laten doen) Behang en schilderwerk viel daar niet onder, dat moet de nieuwe huurder zelf doen. Ik heb een aantal dingen aangegeven waarvan ik vond dat die wel eens gerenoveerd zouden mogen worden. tuin moest wel 'kort', dus gemaaid en heg gesnoeid ed. opgeleverd worden.
    Omdat toen ik vertrok er nog geen nieuwe huurder bekend was hebben we alles eruit gehaald op het rolluik (wat ik van de vorige huurders had overgenomen) en het kattenluik (was me teveel moeite, daar wilde ik wel voor betalen) na. Ik wilde het risico niet lopen dat de nieuwe huurder niks wilde overnemen en ik een paar honderd euro armer zou zijn omdat het er op mijn kosten uitgehaald moest worden (want na het inleveren van de sleutel kon ik er natuurlijk niet meer in). De woningstichting was er erg blij mee, de nieuwe huurster heeft uiteindelijk het rolluik overgenomen en het kattenluik niet, de rekening voor verwijdering van het kattenluik heb ik nooit gezien, heb het idee dat ik gematst ben omdat we het zo netjes hadden achtergelaten.

Het zal een beetje liggen aan de voorwaarden die de verhuurder stelt, maar in mijn geval, als er niks over dat laminaat op papier had gestaan dan had het er op kosten van de vertrekkende huurder uitgehaald moeten worden als de nieuwe huurder het niet wilde. Behangen en schilderen moet je zelf doen. Echt groot onderhoud is voor de verhuurder (bij mij zijn de plafonds bijv. vervangen voordat ik erin trok)

20. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    de oud huurder krijgt na dat hij het huis leeg heeft gemaakt een briefje met daarop wat er het beste gedaan kan worden voor de nieuwe huurder komt. doe je dit niet en jij wilt het niet overnemen dan wordt het verwijderd door de woningbouw en krijgt de oud huurder een forse rekening. schoongemaakt moet het wel en dit moet gecontroleerd worden voor dat de sleutel ingeleverd wordt zodat de oud huurder de kans krijgt het als nog schoon te maken. waarschijnlijk is dat controleren hier niet gebeurd en wat je nu moet doen is klachen er komt dan iemand die het voor je komt opruimen en dit moet de oudhuurder dus betalen. alles ter overnamen zoals gordijnen, vloerbedekking en laminaat die jij niet wilt moet de oud huurder op komen halen ook al kunnen ze er zelfs niks mee

Deel Deze Pagina