Eigen onderneming

Discussie in 'De lounge' gestart door HabibiAna, 30 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. HabibiAna

HabibiAna Fanatiek lid

24 nov 2008
    2.635
    0
    0
    Volgens my zitten er hier dames met een eigen onderneming. Hoe bevalt het? En waarom heb je ervoor gekozen ipv in dienst te gaan by iemand? Ooit spijt van gehad?
    Ben benieuwd!:D

2. MamaSon

MamaSon Niet meer actief

Ik ben nu 4,5 jaar freelancer en dat bevalt héél goed, ik zou niet anders meer willen! Ik ben ermee begonnen omdat ik naast mijn kind (toen nog 1 kind) toch een commerciële, uitdagende baan wilde hebben voor 3 dagen in de week. Dat was in mijn sector niet te vinden voor 3 dagen in loondienst. Daarnaast wilde ik vanwege mijn kind ook meer vrij kunnen nemen dan het standaard aantal vakantiedagen.
    Ook kan ik zelf mijn tijden bepalen, wat met kinderen ideaal is.
    Sinds ik begonnen ben heb ik continu opdrachten, steeds weer uitdagend en leuk. Ook steeds andere bedrijven, dus je ontmoet steeds weer nieuwe leuke mensen. Daarnaast betaalt het belachelijk goed, dus qua inkomen is het top.
    Nee, zolang het niet moet om wat voor reden dan ook, ga ik echt niet meer in loondienst! :D

3. HabibiAna

HabibiAna Fanatiek lid

24 nov 2008
    2.635
    0
    0
    Zo, dat klinkt idd niet verkeerd! En in welke branche zit je?

4. MamaSon

MamaSon Niet meer actief

In vastgoed. Ik ben verkoopmanager van diverse nieuwbouwprojecten, d.w.z. dat ik verantwoordelijk ben voor de marketing, verkoop en juridische zaken rondom de projecten. Van voorlopig ontwerp t/m de oplevering. Werk veel met marketingbureaus, projectleiders, makelaars, aannemers, garantie instellingen, notarissen etc. Dat is voor 3 dagen in loondienst niet te vinden. Maar omdat de projectontwikkelaars steeds pieken hebben huren ze freelancers in om projecten over te nemen zolang nodig.

5. HabibiAna

HabibiAna Fanatiek lid

24 nov 2008
    2.635
    0
    0
    Klinkt heel interessant zeg! Leuk hoor die afwisselende projecten!

Ik zit in de zorg, dus dat is wel heel anders. Maar wel afwisselend werk ook.

Laatste vraagje nog:D had je al veel werkervaring voordat je zelf. begon?

6. MamaSon

MamaSon Niet meer actief

Ik heb eerst 6 jaar heeeeel wat anders gedaan. En 3,5 jaar voordat ik freelancer ben geworden ben ik in het vastgoed gestapt. Dus niet super veel ervaring. Aan de ene kant willen ze wel wat ervaring natuurlijk, maar dat je flexibel in te schakelen en op te zeggen bent is het belangrijkste. Zeker in deze tijd, mensen in loondienst aannemen wordt steeds meer als een risico ervaren. Na 3 keer verlengen moeten ze in vaste dienst genomen worden en die mensen zie ik bij de bedrijven overal verdwijnen, durven ze niet aan. Een freelancer is geen risico, wel duurder, maar op te zeggen wanneer nodig.
    Daar moet je als freelancer wel weer tegen kunnen natuurlijk, zekerheid heb je niet. Maar als je partner een vast inkomen heeft kun je het risico nemen. Maar, mijn ervaring is dat ik best tussen opdrachten in een keer een maandje niks had willen hebben, maar dat gebeurt niet. Val van de ene opdracht in de andere.

Lijkt mij (maar heb er geen verstand van) dat ze in de zorg heel goed mensen kunnen gebruiken, toch? Dus opdrachten krijgen zal misschien ook niet zo'n punt zijn bij jou. Als je tarief maar goed is.

Als wat wil je als zelfstandige beginnen?

Deel Deze Pagina