mening gevraagd..

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Quiliana, 22 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Quiliana

Quiliana Actief lid

21 jul 2010
    210
    0
    0
    NULL
    Noord Brabant
    Hoi Hoi!

heb even een vraagje, ik ben nu 16 weken zwanger en ondanks dat mijn energieniveau een klein beetje begint toe te nemen zit ik met het volgende,
    Ik werk ong 20 uur in de huishoudelijke zorg, nu merk ik dat ik tijdens het werken toch een aantal klachten begin te krijgen, als ik lang moet staan, of moet stofzuigen, dan krijg ik van die pijnlijke steken in de zijkanten en onderin mijn buik... en laatst merkte ik dat als ik buk of strek, er net een botje terugschiet net boven mijn bil. (geen idee of dat te maken heeft met de zwangerschap)

Ik hoef pas over 2 weken bij de verloskundige te zijn en zal dit ook met haar bespreken, maar ik heb over 5 weken vakantie en ik wil eigenlijk na mijn vakantie halve dagen gaan werken, dan ben ik 23 weken zwanger, ik zelf vind het nog wat aan de vroege kant, wat vinden jullie?

2. mimi83

mimi83 Niet meer actief

ehh ja wat wij vinden is niet belangrijk eigenlijk.
    Jij bent nl. de enige die kan voelen of het teveel word voor je.

Ik zou zoizo niet gaan regelen voor de vakantie dat je halve dagen wilt werken na de vakantie, neem aan dat je dan 50 % ziektewet in gaat. Vind het een beetje vreemd om voor je vakantie al te weten en aangeven dat je na de vakantie niet meer hele dagen kan werken.
    Zou dan gewoon proberen en als het niet wil kan je alsnog halve dagen gaan draaien.

Wil je halve dagen draaien en veredr niet de ziektewet in, zeg ik ga je gang doe wat jij wilt. Als het financieel niet nodig is en jij voelt je prettiger bij halve dagen dan ga je toch halve dagen draaien..

3. Quiliana

Quiliana Actief lid

21 jul 2010
    210
    0
    0
    NULL
    Noord Brabant
    ik had mijn vraag misschien anders moeten formuleren, sowieso ga ik zeker nog niks regelen, was ik ook nog niet van plan. maar wat ik eigenlijk wilde weten is of er meerdere zijn die ook met 23 weken halve dagen zijn gaan werken. en wie weet gaat het na de vakantie super.

4. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Je moet doen wat je zelf wilt, het is jou lichaam dus jij weet zelf hoe jij je voelt. De 1 kan doorwerken tot 36 weken en de ander tot 23 weken.

Ik ben zelf al met 16 weken halve dagen gaan werken, had heel erg last van mijn rug. Was wel zwanger van een tweeling. Voelde me er ook echt klote bij omdat ik nog maar 16 weken zwanger was maar ik had na 8 uur werken echt vreselijk pijn.

5. Lelymupske

Lelymupske Bekend lid

24 jun 2010
    932
    0
    0
    Lelystad
    ik ben met 20 weken 4 uur per dag gaan werken.. en met 30 weken 2 uur per dag.. ik trok het gewoon niet!

naar je lijf luisteren.. anders krijg je er straks spijt van... geniet van de 9 maanden zwangerschap!

6. Lelymupske

Lelymupske Bekend lid

24 jun 2010
    932
    0
    0
    Lelystad
    en je werkgever krijgt het vergoed trouwens als je tijdelijk minder gaat werken... vraag het even na zou ik zeggen..

7. Quiliana

Quiliana Actief lid

21 jul 2010
    210
    0
    0
    NULL
    Noord Brabant
    Bedankt voor jullie reacties, het ging hartstikke goed met me en met de zwangerschap, ik dacht echt ooh daar fiets ik wel even doorheen, kan makkelijk doorwerken tot bijv 36 weken, maar ik kom er maar van terug want soms trek ik het echt niet..... dan kan je me oprapen. en soms zitten er goede dagen tussen.

wat betreft mijn werkgever, ik mag in mijn handjes klappen met zo´n bazin. zij doet eigenljk nooit moeilijk over zulke dingen ik had tussen neus en lippen gevraagd of er dan misschien vervangend werk was voor mij, zegt ze nee, meld je maar gewoon ziek, maar zo zit ik eigenlijk niet in elkaar, vandaar de vraag.

ik vind het fijn om te horen dat ik niet de enige ben, ik dacht dat het grote deel gewoon doorwerkte, kortzichtig eigenlijk.... sorry daarvoor.

8. mimi83

mimi83 Niet meer actief

nou dan ben ik ook geen succes verhaal.. ben al vanaf 6 weken thuis omdat ik 2 weken rustig aan moest doen en daarna speelde mijn BI zo op dat ik niet meer kon werken dus ik ben 100 % zwangerschapsgerelateerd thuis vanaf 8 weken.

dus ik vind 23 weken wel meevallen;). maar luister gewoon naar je lichaam, als die nu zegt minderen dat ook doen. Stofzuigen is een zware bezigheid inderdaad.. Ik doe het dus ook niet meer.
    Als je het nog volhoud zou ik gewoon minder gaan werken als het nodig is, jij bent de enige die kan oordelen hoe je je voelt.

Fijn dat je een begrijpende werkgeefster hebt, je leest hier wel eens andere dingen..;).

9. Quiliana

Quiliana Actief lid

21 jul 2010
    210
    0
    0
    NULL
    Noord Brabant
    ja inderdaad, ik lees soms dingen waarvan ik denk moet dat nou zo?!?!

nogmaals bedankt, ik sleep me nu door die aankomende (inmiddels) 4 weken heen en dan lekker uitrusten 3 weken, wie weet gaat het daarna allemaal wel goed....of in ieder geval beter.

wens iedereen succes met haar zwangerschap en werkgevers!

10. ichtus

ichtus VIP lid

5 mrt 2007
    14.841
    1
    38
    gelderland(noord)
    ik ben met 20 wk volledig in de zw gekomen.. ik heb een zittend beroep en had wel verwacht dat dit dus makkelijk vol te houden zou zijn.. NIET DUS.. juist niet.. mijn bekken konden het niet waarderen iig.. aangezien bekkenklachten over het algemeen alleen maar toenemen ipv beter worden (in de zwangerschap dan) ben ik in overleg met de bedrijfsarts volledig thuis gebleven.

23 wk vind ook ik vroeg, maar goed.. je hebt t niet altijd voor het zeggen.. je lichaam geeft aan dat je het rustiger aanmoet doen...

Ik zou niet wanneer je wel halve dagen wil gaan werken dit compenseren met je verlofuren.. wanneer je halve dagen moet gaanwerken ivm klachten door je zwangerschap mag je natuurlijk gebruik maken van de ziektewet.. dit kost je werkgever overigens niets.. ziekte door zwangerschap wordt volledig vergoed door de overheid (UWV..).. je werkgever betaald je loon volledig door en krijgt jouw ziekte uren terug van het UWV..

Wanneer je gepland had om 4 wk voor je bevalling met verlof te gaan komt dit wel te vervallen en ga je automatisch 6 wk van te voren met verlof en houdt je respectievelijk 10 wk daarna over.. wanneer je 2 wk overloopt veranderd hier niets aan en krijg je als het ware 2 weken extra verlof... 10 weken na je bevalling is namelijk een wettelijke verplichting...

ga je 4 weken van te voren met verlof en heb je 12 weken na je bevalling gepland en je kunt dit dus volhouden en je bevalt 2 weken later dan houd je gewoon 10 weken na... en dus niet 12 weken.. maar de 16 weken behoudt je gewoon.. beval je bijv een week eerder.. dan heb je 3 wk van te voren gehad en heb je 13 weken na.. 16 wk is het minimum.. wanneer je later bevalt dan je vermoedelijke datum krijg je die dagen er dus gewoon bij.

Deel Deze Pagina