wanneer hebben jullie ht verteld?

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by lovekid, Sep 21, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. lovekid

lovekid Lid

May 25, 2012
    56
    0
    0
    NULL
    NULL
    He allemaal.

Mijn vraagje, wanneer hebben jullie op je werk verteld dat jullie zwanger zijn?
    Ik krijg voor zo ver ik nu weet per 1 jan 2013 een vast contract, en ik vind het toch wel heel spannend om dit te gaan vertellen.

We hebben 1 okt. Onze 2e echo, dan zijn we volgends d berekeningen ong. 9 wk n een 3 dagen...

2. Bri

Bri Niet meer actief

Ik heb het beide keren verteld nadat we de (gunstige) uitslagen van de combinatietest hadden gehad, dus zo rond 13 weken.
    Eerder wilde ik het echt niet wereldkundig maken.

´t Lijkt me voor jou niet haalbaar om te wachten tot 1 januari. Staat er al een contractgesprek gepland, dus een moment waarop wordt besproken of je een vast contract krijgt of niet? Eventueel zou je daarop kunnen wachten.

3. famke80

famke80 Bekend lid

Aug 2, 2012
    730
    1
    18
    NULL
    NULL
    Met een vast contract in het vooruitzicht zou ik zo lang mogelijk wachten. Met 4 maanden kun je het nog wel redelijk verbergen, dus ik zou eerst het contract afwachten en dan pas melden. Misschien egoistisch, maar je hebt er niets aan als ze om deze reden (al zullen ze dat nooit toegeven) je geen contract geven.

4. blondi

blondi Fanatiek lid

Sep 3, 2010
    3,796
    1
    0
    Brabant
    Dit zou ik absoluut niet doen. (Mijn mening hé ;) )
    Dan heb je je vast contract maar dan heb je ook een werkgever die jou niet meer zo hoog heeft omdat hij écht wel weet dat je expres hebt gewacht op je vast contract!
    Collega van mij heeft 1 dag nadat haar proeftijd was omgezet in een half jaar contract verteld dat ze zwanger was. Dat werd totaal niet goed opgevat dus na dat half jaar mocht ze meteen vertrekken.

5. famke80

famke80 Bekend lid

Aug 2, 2012
    730
    1
    18
    NULL
    NULL
    Een tijdelijk contract is wat anders dan een vast contract ;).
    Ik ben juist heel eerlijk (momenteel aan het solliciteren) en hierdoor is minimaal 1 baan niet doorgegaan. Ik was toen 9 weken zwanger en vond dat ik, in een ver gevorderd stadium, eerlijk moest zijn. Helaas, dit werkt tegen je!

6. Kiwi1405

Kiwi1405 Fanatiek lid

May 17, 2012
    1,784
    1
    0
    @ Lovekid, tis eigenlijk heel dubbel... Ik heb dan ook makkelijk praten, want ik heb al een vast contract. Aangezien ik altijd eerlijk ben geweest tegen mijn baas, ga ik dat nu ook zijn, als ik mijn eerste echo heb gehad (meer dat we zeker weten dat alles goed is) wil ik het hem gelijk vertellen. Ik weet zeker dat ik van hem alle steun kan verwachten, hopelijk denkt de baas van de toko er ook zo over...

Ben je het ook niet verplicht te vertellen tegen de 12 weken? (dacht ik tenminste) Zou net zozeer vervelend uitkomen, als je een vast contract hebt, en je dan omdat je bepaalde regels hebt overtreden, alsnog kan worden ontslagen. Misschien dat iemand daar meer over weet?

Succes met de keuze maken in iedergeval!

7. famke80

famke80 Bekend lid

Aug 2, 2012
    730
    1
    18
    NULL
    NULL
  8. Kiwi1405

Kiwi1405 Fanatiek lid

May 17, 2012
    1,784
    1
    0
  9. blondi

blondi Fanatiek lid

Sep 3, 2010
    3,796
    1
    0
    Brabant
    Jawel dat is ook heel anders. Maar ik weet zeker dat de werkgever er niet blij mee zal zijn, die zijn echt niet dom en weten dat je je vast contract afgewacht hebt. Doet de sfeer op de werkvloer geen goed lijkt me.

Balen dat die baan niet is door gegaan!

10. Kiwi1405

Kiwi1405 Fanatiek lid

May 17, 2012
    1,784
    1
    0
    Nog klein vraagje dan, hier staat in vermeldt dat je je "zwangerschapsverlof" 3 weken van te voren moet melden. Maar je zwangerschap zelf dan??

11. Chiggy

Chiggy VIP lid

Aug 29, 2010
    12,876
    25
    38
    Rotterdam
    Dat hangt helemaal van de werkgever af.
    Ik heb gewacht met vertellen dat ik zwanger was nadat ik mijn contract voor onbepaalde tijd getekend heb (weekje na ondertekening verteld)
    Hier ben ik nooit op aangekeken en heeft helemaal niks veranderd aan de sfeer hoor.

12. lovekid

lovekid Lid

May 25, 2012
    56
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij ons in de praktijk zijn de afgelopen tijd best wat babys geboren en het is een vrouwenprwktijk. Dus ik krijg nu al!! Vragen of ik zwanger ben. En echt van uit het niets omdat ik bv een vest aan heb en dan weer niet (aan uit aan uit effect)

Aan de ene kant ben ik er totaal niet bang voor om het te vertellen.
    Mijn vriend en ik hebben van te voren voor we begonnen duidelijk hier over gesproken en we vonden dat het ons niet moest tegen houden.
    Als ze.er.voor kiezen me te laten gaan om de reden neem ik gewoon een partime baantje en ga ik echt blijven genieten.

Maar ik heb wel het idee dat de vrouwrn in de praktijk een donkerbruin vermoeden hebben... Mijn borsten zijn al 1 cup gegroeit van een kleine b naar een c!
    Duss

13. mothertobe1

mothertobe1 Fanatiek lid

Aug 17, 2012
    1,036
    234
    63
    #13 mothertobe1, Sep 21, 2012
    Last edited: Sep 21, 2012
    Hee

Ik vraag me dat ook af dus ik lees even mee...

Had ook een andere vraagje bij hoeveel weken had je je eerste echo en konden ze wat zien?

14. lovekid

lovekid Lid

May 25, 2012
    56
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij hebben afgelopen maandag onze eerste.echo gehad. We dachten dat we toen 8 weken en een paar dagen waren.
    Maar we zijn toen terug gezet naar 7 weken en 4 dagen.
    We konden de embryo zien en het hartje zien klopen hebben het hartje ook gehoord. Gewoon zo'n wonder als je dat hoord.
    Je hebt meteen het gevoel dat je echt een levend mini mensje in je buik hebt, dan is het in eens echt :D

15. pinguin

pinguin Bekend lid

Apr 8, 2011
    974
    1
    0
    somewhere
    ik heb het vrij vlot verteld
    dat moet ook met mijn baan want ik zal zodra het zichtbaar wordt, van de groep moeten
    ik werk met mensen met een verstandelijke beperking met zeer moeilijk verstaanbaar gedrag, veel agressie dus!
    en zodra ze weten dat ik zwanger ben, wordt ik als "zwakker" gezien dus een makkelijk doelwit
    moet binnenkort met mn unithoofd om de tafel om te kijken wat ik nu kan gaan doen zolang ik zwanger ben.. volgende week eerste echo dus ben benieuwd!

16. lovekid

lovekid Lid

May 25, 2012
    56
    0
    0
    NULL
    NULL
    Even een update over het vertellen op mijn werk.
    Afelopen maandag avond hadden we onz twee de echo alles ziet er prima uit.
    (Vandaag 10 weken)

De dinsdag na de eho heb ik het op mn werk verteld.
    Als eerst aan d gene die over het personeel gaat, daarna aan collega's.
    Ik was heeel zenuwachtig helemaal zweten!
    Maar de reacties waren hartverwarmend, dikke knuffels zoenen en mooie reacties..
    Waar heb ik me druk om gemaakt..

Mijn collega zei meteen oh nu moet ik waarneming gaan regelen, dus qua contract denk ik dat het wel goed komt. Jeeh wat een opluchting!

17. Luja

Luja Niet meer actief

Ik heb hier al echt een darmenbuikje, grote kans dat het dus binnenkort bij mijn collega's opvalt terwijl ik zelf het liefst tot de eerste echo (30 okt) of het liefst tot 12 weken (rond 24 november) niet vertel.
    Dus toch binnenkort maar sowieso mijn direct leidinggevende op de hoogte brengen? Twijfel twijfel

18. Koon

Koon Niet meer actief

Ik heb het met 6 weken aan mijn leidinggevende verteld en met 9 weken (na 2 goede echo's) aan mijn collega's.

Ik werk met kinderen met gedragsproblemen, soms ook veel agressie. Zodra je werkgever op de hoogte is van je zwangerschap ben je wettelijk beschermd en kon ik dus in geval een bedreigende situatie onmiddelijk afstand nemen.

TS, fijn dat je collega's zo enthousiast reageerden! Leuk he :)

19. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

Mar 27, 2012
    6,134
    1
    0
    Hier verteld met 9 weken. Was al drie weken opzetten misselijk en vond het vervelend om me ziek te melden met buikgriep.
    Daarnaast vorig jaar een miskraam gehad met 11 weken en ik wilde het rustig aan kunnen doen als dit nodig was. Ik heb dit ook zo uitgelegd en dit konden ze volledig begrijpen en ze waren erg blij voor me en meelevend gedurende de zwangerschap.

Ik had al een vast contract maar dat krijgt bij ons iedereen al vanaf het begin dus weet niet hoe ze anders gereageerd zouden hebben. Maar bijna iedereen heeft bij ons kinderen en komt na t verlof gewon altijd weer terug!

20. sinem

sinem Actief lid

Oct 11, 2012
    178
    0
    0
    Den Haag
    Ik heb het op het werk aangegeven toen ik 12 weken zwanger was, ik kon het niet langer stilhouden omdat ik een week in het ziekenhuis ben opgenomen geweest vanwege uitdroging/hyperemesis. Vond het heel moeilijk om te vertellen, omdat ik op uitzendbasis werkte en er nog net geen maand aan de slag was. De eerste reactie van mijn leidinggevende was absoluut niet positief, maar buiten dat wel veel begrip op de vloer gehad.

Share This Page