Een echoscopist is iemand die heeft gestudeerd om dergelijke beelden te kunnen "lezen". Dus OOK bij een "pretecho" zal hij/zij afwijkingen kunnen constateren; bereid je hierop voor door aan te geven dat je dat niet wil weten! (als ze dat al "verborgen" kunnen houden trouwens, maar goed) Wij hebben geen combitest gedaan (en ik ben 35) maar wel de 20-weken echo. Om te weten of er speciale medische zorg moest zijn voor de kleine in het geval dat er iets niet goed was. Je zegt dat je in het ziekenhuis wil bevallen: stel dat er iets niet goed is, dan heeft het ook geen zin om in een provinciaal ziekenhuis te bevallen, realiseer je dat ook! Als je wel een 20-weken echo zou laten doen, weet je ook of je bijvoorbeeld in een academisch ziekenhuis veiliger bent of een zh met een speciale kinderafdeling, om maar wat te noemen...
Hier het bewijs van: blij dat we de echo hebben gehad. Er is nu een kleine vergroting te zien van een soort "opvangbakje" tussen de rechter nier een de blaas. Dit is niet erstig en trekt w.s. vanzelf bij maar: moet wel met 32 wk even terugkomen voor een controle. Mocht het dan zo blijven dan weten we bij voorbaat dat de kleine een verhoogde kans heeft op nierbekkenontsteking. Ik heb dit zelf gehad en kan je zeggen dat het goed zeer doet en dat je er goed ziek van kan worden. Aangezien je hier heel moeilijk achter komt als de baby ziek wordt (omdat hij het niet zelf kan zeggen) is het erg fijn om vooraf te weten. Scheelt de kleine een hoop pijn en ellende. Elmo
Paar dingen... Down is op een 20 weken echo NIET te zien. Dan wordt gekeken naar andere dingen (o.a. hartje, ruggegraat, schisis ofwel hazelip, nieren, maagje etc.). Als je zekerheid wilt over Down, moet je een vruchtwaterpunctie laten doen, maar dat geeft weer een risico op een miskraam. Daarnaast zijn er een heleboel dingen die niet op een echo te zien zijn, dus 100% zekerheid op een gezond kind kan niemand je geven. Ook in het ziekenhuis bevallen is geen garantie voor een gezond kind of een goed verlopende bevalling trouwens. Voor sommige aandoeningen is het wel degelijk handig dit vantevoren te weten, óók als je al in het ziekenhuis bevalt. In zo'n geval staan er dan namelijk bv. een kinderarts en een OK-team standby, dat is niet zo bij een gewone bevalling. (Zie ook het berichtje van Blusvrouw.) Daarnaast snap ik niet je reden om geen 20 weken echo te doen en dan weer wél een pretecho! Ook op een pretecho kunnen afwijkingen aan het licht komen, in dat geval word je alsnog doorgestuurd naar het ziekenhuis. Een pretecho is zeker niet altijd alleen maar 'pret'...
Helemaal mee eens. Een 20 weken echo met afwijkingen zou voor ons ook zeker niet zomaar 'zwangerschap afbreken' betekend hebben, die beslissing neem je sowieso niet zomaar in een vloek en een zucht. Ik vind dat daarover wel erg makkelijk gepraat wordt soms... In geval van zeer ernstige (niet met het leven verenigbare) afwijkingen of niet menswaardig leven sta je volgens mij voor de allermoeilijkste beslissing die een mens maar voor z'n kiezen kan krijgen.
Ik kan me voorstellen dat je geen 20 weken echo zou laten doen. Bij ons werd bij de 20 weken echo in eerse instantie een ernstige hartafwijking geconstateerd (door 2 artsen). Later bleek dat er helemaal niks aan de hand was (door de kindercardioloog). We hebben weken in de stress gezeten omdat men iets meende te zien, terwijl niemand kon zeggen wat er precies mankeerde. Die onzekerheid vond ik echt verschrikkelijk. Soms kunnen ze gewoon te veel zien met zo'n echo, dingen die achteraf niks zijn en waarvoor je wel weken in de stress zit. Bij een eventuele tweede is voor mij iig niet vanzelfsprekend om weer een 20 weken echo te doen. Tegen die tijd moeten we daar nog maar eens goed over nadenken.
Ik ga je zeker niet zeggen dat je die echo MOET doen. Dat is een keuze die jij en je partner maar moeten maken en zo te zien hebben jullie dat gedaan. Over de pretecho is hier ook al veel gezegd; hou er rekening mee dat deze echoscopisten het vaak óók kunnen zien als je kindje iets mankeert. Ik doe de 20 weken echo wel. Als zou blijken dat het kindje een afwijking heeft die niet met het leven te verenigen is (en dat kan het geval zijn; er zijn hier helaas voorbeelden van ook op dit forum) dan wil ik de zwangerschap niet uitdragen. Als er een andere "lichtere" afwijking uit zou blijken zou ik me heel goed laten informeren over de consequenties hiervan; wat zijn de verwachtingen, welke extra behandelingen zijn nodig, waar moet ik op letten als de kleine er eenmaal is. En ja, je komt dan voor een enorm moeilijke beslissing te staan. Maar ik zie dat dan als een beslissing die wij MOETEN nemen, dat kan iemand anders niet voor ons doen. En ik vind het niet fair naar ons kind om er niet alles aan gedaan te hebben om het een zo goed mogelijke start te laten maken.
Jullie zijn ook de enigen die die beslissing KUNNEN nemen, omdat het jullie kind is. En je zult alles doen in het belang van je eigen kind, ook als dat het nemen van de moeilijkste beslissing ever is...
Precies, zo denk ik er ook over. Dat is een van je taken als ouder: moeilijke beslissingen nemen in het belang van je kind. Al hoopt natuurlijk iedereen dat je geen leven&dood-beslissingen hoeft te nemen... (na die eerste dan, waarin je hebt beslist te gáán voor dit nieuwe leven!)
Ik heb net mijn 20 weken echo gehad. Ben er egr blij mee. Een pretecho zou ik niet voor kiezen, want als ze dan iets zien moet je alsnog naar het ziekenhuis voor een medische echo (dat is een pretecho nl niet) Het is denk ik ook heel goe, vanwege bepaalde infomratie die je nodig kan hebben. Waar ligt bv de placenta of heeft je kindje geen afwijkingen dat het wel of niet op de natuurlijke manier geboren akn worden. Dat was voor ons de reden dat we het deden. succes verder. liefs
Wij doen volgende week onze 20 weken echo. (geen combitest) We willen vooraf graag weten of ons kindje ook evt. een hartafwijking heeft zoals de beide dochtertjes van mijn vriend zijn zus. Het kindje is welkom. Zowel in gezondheid als in ziekte. We willen er op voorbereid zijn als hij/zij toch evt. een afwijking aan het hartje heeft want dan gaan we in het ziekenhuis bevallen en komen we in een hele grote medische molen terecht. We gaan trouwens niet naar de 20 weken echo om te kijken wat we zullen krijgen. Een jongen of een meisje. Dat blijft bij ons een verrassing tot het moment van de geboorte.
Ik had voordat jullie dit allemaal schreven ook al besloten geen pretecho te doen. Had het er met mijn partner over gehad en hij vond ook al dat ik dat niet moest doen. Bij ons geen 20 weken echo en ook geen pretecho. Ik ken mezelf en kan dan wel de hele zwangerschap gestresst raken als er iets zou afwijken. En als ik zie hoe snel dat nu gaat nu ik zwanger ben niet normaal. Lijkt me beter voor de gezondheid hahaha.
Als je dan maar niet compleet in paniek raakt als later blijkt dat er iets niet helemaal goed is....waar ze wel gauw iets mee hadden kunnen doen. Elmo
Sorry maar dat ging over de pretecho en niet over de 20 weken echo, dat ik dat al had besloten voor de meningen over de pretecho. Ik was gewoon benieuwd of er nog mensen waren die ook geen 20 weken echo deden en waarom mensen wel 20 weken echo deden ivm mijn twijfels daarover maar aan je reactie te merken is dat niet de bedoeling. Weet niet wie dat kan maar sluit deze topic maar.
Hiephiephoera, Je hoeft jezelf niet te verantwoorden hier! Doe waar jij je prettig bij voelt, volg je gevoel in deze.
daar zat ik dus ook aan te denken. watnou als het kindje tijdens of net na de geboorte overlijd.terwijl dat als de echo was gemaakt het kindje gelijk geholpen had kunnen worden. vandaag weer met de neus op de feiten gedrukt. kennisen van ons hebben ook geen echo laten doen. maar nu blijkt het kindje een tumor IN het hartje waardoor ze nu kritiek ligt terwijl dat het kindje tijdens de zwangerschap met de juiste medicijnen nergens geen last van had gehad. en nu zeggen ze dus hadden we maar wel de echo gedaan.