Pure olijfolie

Discussie in 'De lounge' gestart door SDonya, 17 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SDonya

SDonya Niet meer actief

Ik heb vandaag pure olijfolie via via van iemand gekocht.

Het schijnt uit de Rifgebergte van Marokko te komen.. Ik heb 16 euro voor 2 liter betaald maar vraag me af of het ook ergens goedkoper kan?

Ik hoor ook veel dat het heel erg gezond is omdat het puur is, weet iemand of dit klopt?

2. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    Ik weet niet of het een mooi prijsje is, maar pure extra virgin olie is inderdaad heel gezond.

Ik zou er alleen niet mee bakken, daar is extra virgin olijfolie niet voor geschikt. Ik gebruik sinds kort kokosolie omdat ik van een meer neutrale smaak olie hou.

Maar echte pure olijfolie vind ik wel goddelijk over tomaat met zout en peper, salade of om je brood mee te dippen.

Ik ben trouwens heel erg benieuwd naar pure argan olie uit Marokko

3. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    #3 mam1991, 17 feb 2015
    Laatst bewerkt: 17 feb 2015
    Nou ik betaal €9,- voor 750 ml dus vind get een mooie prijs 😉 deze olijfolie gebruik ik alleen in salades en knoflookbroodjes dus gaan nog geen 2 flessen per jaar door.

Voor bakken gebruik ik goedkope van de Aldi

4. Islah

Islah Niet meer actief

Voor mij is het gratis, schoonvader heeft nl. olijfbomen. Geen idee wat je ervoor zou betalen.

5. Bloemmm

Bloemmm VIP lid

31 mrt 2010
    18.894
    1
    38
    Wormer
    Mijn vader neemt het ook gratis voor me mee uit Turkije, dus ik zou niet weten wat je ervoor betaald.. Maar gezond is het zeker! En lekker! Ook niet onbelangrijk :D

6. yenolah

yenolah Fanatiek lid

12 dec 2008
    4.038
    83
    48
    Vrouw
    fysiotherapeut
    Caldas da Rainha
    Zelfs hier in Portugal, waar het geproduceerd wordt, is extra virgim olijfolie duur hoor. Voor 0,75 literfles ben je ook al snel over de 5 euro kwijt.

7. Dappertje Dik

Dappertje Dik Niet meer actief

Wij krijgen altijd van vrienden uit Kreta. Van die kruidige dikke donkergroene olijfolie...

Wat hier in de flessen zit, haalt het daar niet bij!!!

Ik drink hem zo puur, smeer het in mijn haar en op mijn handen, heerlijk!

8. SDonya

SDonya Niet meer actief

Nahla en mam1991 waar kopen jullie het?

Heb het vandaag trouwens over een gebakken ei gedaan en het was hartstikke lekker! Wel even wennnen aan de ietwat bittere smaak maar de nasmaak is juist heel lekker en niet bitter meer

9. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Carapelli nobile extra vergine.. Alleen bij de jumbo verkopen ze hem. (En online, komt uit Italië

10. Dappertje Dik

Supermarktolijfolie is een mengelmoes van verschillende soorten door elkaar. En in de 'echte Italiaanse olijfolie' zitten vaak Griekse olijven. Dat was een keer te zien bij De Keuringsdienst. Italië verbouwt veel minder olijven dan Griekenland.

Biologische teelt is veel meer gecontroleerd en daardoor ook alleen 1 soort van 1 land bij elkaar.

11. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Nouwja hij is in ieder geval erg lekker :p dat is het belangrijkste

12. Dappertje Dik

Vind je?;)

13. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    #13 mam1991, 18 feb 2015
    Laatst bewerkt: 18 feb 2015
    Ja 😁 ik gebruik hem met plezier.
    Maar hoe zit het dan? De fabrikant zit gevestigd in Italië.. Kan hem buiten de jumbo om ook alleen maar in het buitenland vinden. Laat Italië de olijven dan uit andere landen komen? Want dat maakt inpricipe niet uit toch?? Onze varkens worden ook in Italië gebruikt voor pharma ham, die smaakt er ook niet minder om (om maar een voorbeeld te noemen)

14. Catheny

Catheny Actief lid

1 jul 2014
    320
    34
    28
    ....
    ...
    Wij hebben altijd Griekse olijfolie... heerlijk !

15. Dappertje Dik

Ze halen olijfolie uit Griekenland, verschillende soorten en van verschillende plantages door elkaar. Dat geeft een minder zuivere olie, plus het feit dat de zeggen dat het 'echte Italiaanse' olijfolie is.
    Hoe goedkoper de fles, des te meer kans daarop.
    Carbonell is iig een rat wat dat betreft.

16. Islah

Islah Niet meer actief

Producten die uit Spanje komen zijn vaak ook oorspronkelijk Marokkaans. Denk aan meloenen en ik dacht zelfs nog veel meer dingen.

17. Islah

Islah Niet meer actief

Lekker is dat he! Vooral met wat komijn erover gestrooid.

18. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Dankje voor de uitleg :) zal eens kijken over ik meer info kan vinden over Carapelli.

19. Kanarie

Kanarie Fanatiek lid

14 mrt 2014
    1.524
    1.570
    113
    Zuid-Holland
    Als je echte Italiaanse olijfolie wilt hebben is dat een DOP-olie, dat is gecontroleerd en gecertificeerde olie uit een bepaald gebied.

Dat mag niet worden gemengd met andere olijven.
    Alleen waarom zou je alleen Italiaanse of Spaanse olie willen, vaak worden de oliën gemengd om een bepaalde blend te verkrijgen, daar maken ze over het algemeen geen heel groot punt van.

Maar... mocht je nog eens in Italie komen, Olio Carli is echt zo verschrikkelijk lekker! Ze hebben ook een webshop maar geen NLse dus dan zou ik via de Duitse moeten bestellen maar het nog niet aangedurft, haha!

20. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Doelde je op mij?? Maakt me niks uit waar olijfolie vandaan komt.. Alleen deze vind ik erg lekker, ik vind het geen punt als er bijv Griekse/Spaanse/Portugese olijven door zouden zitten.. Vind hem heerlijk en dat vind ik belangrijker. Vandaar :p

Deel Deze Pagina