Meningen, 1 kat of 2 katten!?

Discussie in 'De lounge' gestart door Luja, 11 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luja

Luja Niet meer actief

Ik ben benieuwd naar meningen.
    Mijn Maine coon mannetje is nu 3 maandjes oud.
    Ik ben werkeloos geworden en ben dus vrijwel altijd thuis, de helft van de week zijn mijn kindjes bij mij, ze zijn 3 dagen bij mijn ex.
    Ik hoor om mij heen vaak dat 1 kat zielig is en dat ze een speelkameraadje nodig hebben.
    Tijdens mijn 'kattenjacht' afgelopen november was ik in contact met een vrouw die Sphynxjes fokt.
    (Hoe verschillend ook, die twee rassen zijn echt mijn favoriete)
    Nu kreeg ik helemaal onverwachts vanochtend een mail dat haar poes inderdaad kittens gaat krijgen en of ik nog interesse heb...
    Het lijkt mij wel heeeeeeel gaaf...
    Juist ook als ik de ww weer uit ben en ga werken, dan is er gezelschap voor mn pluizebol.
    Maar is een extra kat heel veel werk?
    ( ik ben bekend met de verzorging van een Sphynx, maar buiten dat om)
    Wat heb ik extra nodig, alleen een kattenbak en wat meer voer toch?
    En mijn eigen kat is een mannetje, kan ik dan beter voor een extra mannetje of vrouwtje gaan en dan allebei vroeg laten helpen?
    Werkt dit wel met het leeftijdsverschil?
    Tegen de tijd dat het Sphynxje 12 weken is zal het mei zijn, dan is mijn kat alweer meer dan een half jaar.
    Wel woon ik op een (heel ruime) flat, dus ze zullen altijd binnen zitten tot ik ooit weer ga verhuizen.
    Zullen ze echt veel aan elkaar hebben of is het met 2 vaak zo dat ze elkaar geen blik waardig gunnen?
    Ik ben heel benieuwd :D
    Ik zou het super sneu vinden als het te druk/chaotisch is met 2 katjes waardoor ik er 1 weg zou moeten doen, want naar mijn mening neem je een beestje voor zijn hele leven.
    Dus ik wil beide kanten goed bedenken voor ik de knoop doorhak.

2. pmk

pmk Fanatiek lid

17 okt 2014
    1.024
    0
    36
    Mijn ervaring is dat leeftijd vaak niet veel uit maakt, alleen als de een heel jong is en de ander al op leeftijd kan dat soms een beetje botsen (oudste wilt met rust gelaten worden terwijl de jongste wilt spelen!). 6 maanden en 12 weken lijkt mij dus prima! :)

Veel extra werk is het niet hoor.. :) Misschien in het begin heel even als ze nog aan elkaar moeten wennen, maar bij ons was dat altijd met maximaal twee weken wel gebeurd (vaak zelfs eerder). Inderdaad raden ze wel een extra kattenbak aan, maar die van ons deden het op een gegeven moment alle twee op beide bakken dus aan 1 hadden we er op een gegeven moment genoeg (op tijd verschonen). Wat extra voer, maar dat is logisch :)

Volgens mij zijn alle combi's (mannetje/vrouwtje) wel mogelijk, alleen mannetjes moeten in de ervaring om mij heen eerder geholpen worden ivm sproeien. Wij hebben zelf altijd twee vrouwtjes gehad.

3. Lentefris

Lentefris Niet meer actief

Wij hebben 2 katten waar zelfs 1 jaar leeftijdsverschil tussen zit. Eerst hadden we een vrouwtje daarna een mannetje erbij. Het vrouwtje was al gesteriliseerd (kwam uit het asiel) en het mannetje hebben we ook op tijd gecastreerd ivm sproeien. Mijn ervaring met onze katten is dat het super heeft gewerkt. Toen de kater in huis kwam heeft de poes even 2 dagen een beetje afwachtend de kater geobserveerd. Daarna was de poes echt aan het moederen over de kater. Dan kwam de kater dicht tegen de poes aanliggen en sliepen ze samen. Zelfs nu nog terwijl de kater 2x zo groot is. Het enige waaraan je merkt dat de poes de oudste is, is dat ze wel de baas is. Als er eten staat zal de kater nooit gaan eten voordat de poes heeft gegeten. Het was hier een groot succes. Wat betreft kosten is de dierenarts de grootste extra uitgave met een tweede kat. Als je voor 2 katers wilt gaan zou ik wel echt aanraden om ze op tijd te laten helpen want anders loop je het risico dat ze aggressief richting elkaar worden. En het sproeien is heel vervelend, die geur is ontzettend sterk en moeilijk eruit te krijgen.

4. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Ik zou voor 2 gaan. Wij hadden 2 katten, scheelden 1 maand in leeftijd en zijn echt maatjes. Als kitten sliepen ze altijd samen, nu ze ouder zijn doen ze dat niet meer maar ze kunnen toch niet zonder elkaar. Zo is er 1 een keer een dag vermist geweest en de ander was echt can slag en zat haar te zoeken. En ook als ze bang zijn of er is wat trekken ze toch naar elkaar toe.
    Helaas hebben we ze moeten herplaatsen , maar ook bewust samen gelaten.

5. PrettyGreenEye

PrettyGreenEye Fanatiek lid

13 dec 2014
    1.858
    0
    0
    pas ontslaan omdat ik aan mijn kinderwens begon, n
    ham, limburg, belgie
    hoi,
    ik heb een karthuizer van nu een jaartje oud.
    Enkele maanden geleden buiten een zwerfkatje gevonden en in huis genomen (moesten ze met flesjes groot trekken).
    Mijn kat werd zeer ongelukkig met een andere kat in huis en veranderde van karakter helemaal..
    we hebben het zwerfkatje uiteindelijk dan maar naar het asiel gedaan en mijn 1e kat is terug super gelukkig en is terug heel vaak bij ons.
    Ik zou dus nooit meer een andere kat inhuis nemen omdat onze Geronimo daar zo slecht op reageerd.
    mijn buren hebben dan weer 4katten wat super goed gaat.

groetjes

6. LoveShineALight

LoveShineALight Fanatiek lid

16 feb 2014
    1.217
    116
    63
    2! Onze poezen hebben veel aan elkaar. Schelen 2-3 maand.
    Indd twee keer zoveel voer, twee keer risico op dierenartskosten.

Hier hebben we 1 kattenbak voor 2 katten, maar aanrader zou nog 1(of 2) er bij zijn. Onze poezen gaan echter ook naar buiten.

7. Tuti80

Tuti80 Fanatiek lid

20 dec 2010
    3.855
    24
    38
    Zuid Holland
    Wij hebben 2 zusjes en die kijken niet naar elkaar om. Sterker nog, ze blazen naar elkaar als ze elkaar tegen komen. Altijd zo geweest.

8. Babystew

Babystew Niet meer actief

Katten zijn van nature solitaire dieren. Maar dat wil niet zeggen dat sommigen echt gebaat zijn bij een maatje, vooral als de eigenaar vaak van huis is. Verschilt echt per individu..

9. Joppie1

Joppie1 Niet meer actief

Minimaal 2:D

10. Kattenvrouwtje

Kattenvrouwtje Actief lid

22 jan 2014
    462
    0
    0
    Vmbo Docent art&design
    Zuid Holland
    Minimaal 2, maarre.. je schrijft dat je werkloos bent.
    De aanschaf van een Sfinx is niet goedkoop en dan heb je ook nog kans dat je sfinx of mc iets oploopt waardoor je hoge dierenarts rekeningen krijgt.
    Onlangs met mijn mc naar de dierenarts voor zijn tanden.. 4 laten trekken -> 480 euro, omdat er een complicatie optrad.
    Ik kan me zo voorstellen dat je dat niet goed kunt ophoesten wanneer je werkloos bent en al 3 kinderen hebt.

Denk dus ook aan alle extra kosten...

11. Kattenvrouwtje

Kattenvrouwtje Actief lid

22 jan 2014
    462
    0
    0
    Vmbo Docent art&design
    Zuid Holland
    Ik heb overigens 5 katten.
    Een siamees van 7.
    Een maine coon x ragdoll van 7.
    Een heilige birmaan van 5,5.
    Een htk van 4
    een aanloopkatje van onbekend (gok een jaar of 3/4)

Of ik er nu 3 of 5 heb.. Veel werk is het toch wel, maar wat krijg je er ENORM veel liefde van terug.
    Ik zet wel elk jaar 500 euro apart voor dierenarts kosten.
    Ene jaar heb je niks. Andere jaar (zoals nu) ben je het in de eerste maand al kwijt.. that's life.

12. iPinky

iPinky Actief lid

6 okt 2014
    382
    0
    0
    buitenland
    Wij hebben hier twee katten rondlopen. Ik weet niet of ze veel aan elkaar hebben, maar ze gaan wel goed samen. (Hier hadden we ook expliciet om gevraagd bij de fokker.) Als er eentje weg is, dan mist de ander haar ook. Of als de ene heel hard miauwt, dan komt de ander altijd even kijken wat er aan de hand is. Het is ook niet veel meer werk.
    Toen ze kittens waren, lagen ze heel veel bij elkaar. Daar zijn ze onderhand te groot voor.

Eentje is wel een stuk zwaarder dan de ander, ze spelen dus wel samen maar die 'dikke' domineert vrijwel altijd het spel en dan gaat die ander heel hard piepen. Ik dacht dus eerst dat de 'dunne' altijd het slachtoffer was en dat spelen voor haar niet leuk was, maar ik heb haar er meerdere keren op betrapt dat ze het zelf uitlokt. Dus zo erg zal ze het nou ook weer niet vinden. ;) En daarnaast piept ze nogal snel. Die dikke is echt een goedzak, dus kan me niet zo goed voorstellen dat zij haar bewust pijn aan het doen is.

Maar goed, hou wel in gedachten dat die Maine Coon kater straks behoorlijk groot kan gaan worden. En dat een Sphynx, zeker als je een vrouwtje neemt, dat nooit zal gaan halen. Dat hoeft geen problemen op te leveren, ik ken ook hele bijdehante kleine katjes die toch echt de baas zijn over grote, stevige katers.

13. Chocochippie

Chocochippie Niet meer actief

Ik heb 2 katten, vond het zo sneu voor de oudste dat hij alleen was.
    Zit iets meer dan 2 jaar tussen.
    Ze kunnen niet met en niet zonder elkaar!.
    Maar verder vind ik er niet veel verschil tussen zitten of dat ik er nou 1 of 2 heb. Alleen dat ik wat vaker moet waarschuwen aangezien ze elkaar graag lopen op te jagen.
    Ze hebben allebei op hun eigen manier aandacht nodig. De jongste wilt graag kroelen terwijl de oudste meer uiterlijke verzorging nodig heeft (door zijn vacht vaak borstelen, vaak klitten enz).

Ik heb expres gekozen voor een kater en een poes. Beide zijn wel geholpen!

14. Luja

Luja Niet meer actief

Hier houd ik rekening mee hoor :) dit is geen probleem.
    Net als voor mijzelf en de kinderen pin ik elke maand geld om achteruit te leggen voor extra dokterskosten. (Wij hebben een basisverzekering, de kat is niet verzekerd). En tot nu toe hebben wij nog geen rekeningen gehad dus heb een behoorlijk buffertje opgebouwd.

Leuk om te lezen dat er voornamelijk wel gekozen wordt voor 2 katten!
    Er beschreef hier ook iemand dat de karakter van kat 1 veranderde door de komst van kat 2, dat hoop ik toch niet... Kat 1 is een enorm aandachtsgeil beest. De hele dag op schoot liggen, knuffelen, kopjes geven..:) maar het zijn allebei wel rustige rassen die goed met kinderen kunnen, dat is voor mij ook heel belangrijk.

Ik denk dat ik dan gewoon 2 voerbakken neerzet, 1 met speciale maine coon brokken en 1 met speciale sphynx brokken. (En dan hopen dat ze mekaars voer niet oppeuzelen:p ) En allebei een eigen kattenbak.

De coon zn moeder was echt enorm groot, zowat de grootste maine coon die ik ooit gezien heb haha. Dus het sphynxje mag wel pittig zijn als hij daar tegen op moet boksen. Lijkt me wel zo'n uber schattig gezicht, zo'n reus van een pluizenbol met ernaast zo'n in verhouding klein kaal beest

15. Mitsy1983

Mitsy1983 VIP lid

25 jun 2014
    5.359
    3
    36
    Zuid Limburg
    Wat leuk een sfinx! Plaats je een foto als je hem neemt? Lijken me hele speciale katten! Wij hebben een Britse korthaar van 13 en een rode jeweetwel kater van 7. Frits kwam er als kitten bij, uit het asiel. Ze tolereren elkaar, bijna iedere dag geven ze elkaar wel een timmer of rennen achter elkaar aan, niet vechten gelukkig. Verder liggen ze wel eens kont aan kont, maar Frits ligt eerder bij darko de Duitse herder. Ook hier komen de katten niet buiten, brokjes en 2 kattenbakken staan in de kelder en sochtends krijgen ze apart van elkaar blikvoer, mitsy krijgt oude mutsen voer😆. Veel plezier!

16. Loontje85

Loontje85 Fanatiek lid

19 sep 2008
    3.465
    0
    36
    Sales-/Logistic-Assistant
    Purmerend
    Wij hebben 2 katten, omdat ik het zo sneu vond dat hij eerst alleen zat, maar we hadden het beter niet kunnen doen.
    Het is niet zo dat ze constant vechten, maar echt vriendjes zijn ze helaas ook niet.
    Zijn trouwens geen raskatten. Misschien dat daar nog verschil in zit.

Deel Deze Pagina