Meningen die nou niet echt populair zijn...

Discussie in 'De lounge' gestart door Iertje81, 14 mrt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Waxinelichtjes

Waxinelichtjes Fanatiek lid

22 jun 2018
    3.695
    4.231
    113
    Vrouw
    Bijzondere vergelijking. Van parfum of zweetlucht krijg je geen kanker of copd. Van roken wel. Dus ja. Ik heb er wel degelijk 'een reet' mee te maken als iemand in mijn bijzijn, of die van mijn kinderen, een gifstok opsteekt. Ook als het 5 meter verderop is ja.
    Iedereen mag zelf bepalen wat ie doet omdat het toevallig een verslaving betreft? Dat is echt recht lullen wat krom is. Waarom moeten anderen last hebben van hun verslaving?
    Het is enorm egocentrisch omdat:
    1 het is ziekmakend
    2 het stinkt
    3 het kost de maatschappij op medisch gebied klauwen vol geld:
    - longkanker
    - copd
    - andere hart en vaatziekten
    - anti rook begeleiding
    En wie mag daaraan meebetalen? Juist, de mensen die NIET roken. En dan vind jij dat iedereen dat voor zichzelf mag bepalen? Prima, maar zorg dan ook ff voor een buffertje op de bank om jezelf te kunnen voorzien qua kosten later op medisch gebied.

Evanesco, Anouk2005, Kes en 6 anderen vinden dit leuk.
  2. cosdy

cosdy Fanatiek lid

21 jun 2012
    1.909
    2.069
    113
    Allebei mijn buren roken:(. En met mooi weer dus ook in de tuin. En ik zal er niet over zeuren, omdat ik niet kan bepalen wat ze in hun eigen tuin doen. Maar toch voelt het altijd een beetje als inbreuk op mijn privacy als die vieze rookstank er voor zorgt dat ik niet lekker mijn schuifpui open kan zetten. :mad:

3. Ansel

Ansel Actief lid

11 aug 2019
    495
    640
    93
    Vrouw
    ‘Snuffelend’ :roflmao:

Iertje81, cosdy en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  4. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.203
    10.812
    113
    Je vergeet nog vele andere soorten kanker, vruchtbaarheidsproblemen, vroeggeboortes, miskramen en dysmaturiteit, moeilijker wondgenezing, dementie, en astma bij kinderen die veelvuldig in de rook zitten.

Roken is nergens goed voor. Wat mij betreft mag het morgen volledig verboden worden.

Evanesco, Kes, Waxinelichtjes en 6 anderen vinden dit leuk.
  5. tuc

tuc Niet meer actief

Tja dan kan je wel meer dingen verbieden. Als je nl veel overgewicht hebt kan dat ook voor onvruchtbaarheid zorgen en complicaties. Krijgt iedereen met een te hoog BMI dan een alarmpje dat die alleen groente en fruit mag kopen ofzoo_O
    Ik vind dat iedereen die keuze zelf mag en kan maken.
    Die heksenjacht op rokers vind ik nergens goed voor.

sprits, lidu1, Maev en 5 anderen vinden dit leuk.
  6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.362
    36.217
    113
    #3466 suus1983, 30 jul 2020
    Laatst bewerkt: 30 jul 2020
    Overgewicht is toch ook ongezond (en ja heb zelf overgewicht)? Verbieden wordt lastig, maar ontmoedigen wordt toch zeker wel gedaan. Was het alleen al door mensen die gelijk overgewicht vergelijken met rokers..

Edit je kunt die 2 dingen ook totaal niet vergelijken trouwens.

7. tuc

tuc Niet meer actief

Ontmoedigen prima, verbieden vind ik onzin. Vergeet niet dat er veel rokers in de generatie van onze ouders zitten. Roken was toen net zo normaal als een appel eten. Je kunt van die mensen niet verlangen dat zij allemaal stoppen met roken. Sommigen kunnen dat gewoonweg niet en daar kunnen we best een beetje begrip voor hebben.
    Net zo goed als dat niet iedereen overgewicht heeft door slecht en veel eten.
    Laat mensen in hun waarde.

Bloem2310, sprits, Peppabig en 6 anderen vinden dit leuk.
  8. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.362
    36.217
    113
    Dat ben ik helemaal met je eens.

tuc vindt dit leuk.
  9. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.780
    18.892
    113
    Vrouw
    En het grote verschil en waar het eigenlijk ook om gaat.

Als er een roker naast mij zit en die steekt eentje aan dan zit ik in de stank.
    Als er iemand met overgewicht naast mij zit en die eet te veel, heb ik daar geen last van.

Evanesco, Louloute, Waxinelichtjes en 7 anderen vinden dit leuk.
  10. momwithcamera

momwithcamera Fanatiek lid

13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Roken heeft dan alleen nog als groot bezwaar dat mensen ziek worden door meeroken. Mijn overgewicht is in principe niet schadelijk voor de mensen die naast mij staan of met mij in 1 huis wonen. Dat is met roken een ander verhaal.

Waxinelichtjes, Anouk2005, SAARC en 6 anderen vinden dit leuk.
  11. Mystiek

Mystiek Fanatiek lid

19 okt 2013
    2.646
    1.529
    113
    OV
    Gekke vergelijking. Eten is nodig, teveel is niet goed voor je. Roken is op geen enkele manier nodig. Ik zal nooit lid worden van groeperingen die strijden voor dat verbod, maar als het er toch van komt lig ik er geen nacht van wakker.

Evanesco, Waxinelichtjes, Anouk2005 en 5 anderen vinden dit leuk.
  12. Paardenbloem

Paardenbloem Niet meer actief

In mijn voorbeeld zaten op het terras onder allemaal parasols (die als een soort dak tegen elkaar aan stonden) elke 5 meter ongeveer 1 of een paar rokers, verspreid tussen de gezinnen met kinderen. En dat ze thuis of middenin een weiland hun longen graag willen verpesten, moeten ze zelf weten. Maar dit was zo ontzettend goor en opdringerig omdat wij gewoon niet ons ijs konden eten zonder een smerige rooklucht/smaak erbij. Mijn zoontje is er gevoelig voor dus die hoestte er ook nog een paar keer door. En ja, dan vind ik het best asociaal om door te roken. Ik had er eigenlijk wat van willen zeggen maar waarschijnlijk had ik alleen een grote bek terug gekregen..
    Weggaan en ergens anders ons ijs eten was geen optie want het terras zat naast een enorm drukke weg middenin een dorp, dus verder ook geen geschikte plek om je ijs op te eten. Al zou ik het belachelijk vinden als dat nodig is eigenlijk..

SAARC en Neuzeke vinden dit leuk.
  13. Wellesnietes

Wellesnietes Niet meer actief

Dat klopt in principe. Alleen het argument dat eerder werd gebruikt dat wij ook voor de rokers zorg betalen is dan ook niet helemaal eerlijk. We betalen ook voor mensen met overgewicht en (daarop volgende mogelijke) gezondheidsproblemen. Zo zit ons zorgstelsel nou eenmaal in elkaar.

14. YaelStone

YaelStone Fanatiek lid

5 aug 2019
    2.442
    4.368
    113
    Ik ben ook 100% voor een rookverbod. Ik vind roken echt verschrikkelijk.

Anouk2005 vindt dit leuk.
  15. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.256
    4.486
    113
    Ik zit in een rolstoel je wilt niet weten hoe vaak er een sigaret langs mijn gezicht komt , ze zijn zo druk met die kut sigaret dat ze totaal niet opletten

16. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.961
    33.635
    113
    Ik weet niet zo goed hoe ik dit moet zeggen want ik wil jou of anderen niet beledigen door mijn woorden. Dus ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel zonder dat ik er bijbedoelingen mee heb.
    Maar als jij (of een ander) overgewicht hebt, is dat in principe ook schadelijk voor de mensen die dichtbij je staan of met jou in één huis wonen. In de zin van; door overgewicht kún je eerder komen te overlijden en ik denk dat dit voor mensen met wie je woont of die naast je staan, heel erg schadelijk is. Want ze houden van je en willen je gezond hebben.
    Snap je wat ik bedoel? Niet dat een beetje te dik nou persé verschrikkelijk ongezond is, maar ik hoop dat je mijn strekking begrijpt. En misschien niet te vergelijken met roken hoor, maar als we het gaan hebben over schadelijkheid; tja :oops::$

17. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.362
    36.217
    113
    Dat geldt dan voor alle ziektes, want obesitas wordt ook gezien als een ziekte, dus vind de vergelijking toch echt niet op gaan.

Iertje81 vindt dit leuk.
  18. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.780
    18.892
    113
    Vrouw
    Maar daar hebben wildvreemden geen last van natuurlijk.

Iertje81 vindt dit leuk.
  19. Maev

Maev VIP lid

4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Even ter aanvulling, 1 op de 3 corona patienten op de IC heeft een bmi boven de 30.
    1 op de 5 ic patienten met een ernstige longontsteking had een bmi boven de 30 (cijfers van 2014-2019).
    Het aandeel rokers, hart en long patienten is lager ondanks dat deze tot dezelfde risicogroepen zouden behoren.

Iertje81 vindt dit leuk.
  20. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.362
    36.217
    113
    Ondanks dat ik niet helemaal snap wat corona hier nu mee te maken heeft, volgens jouw cijfers heeft 2/3 dus geen bmi boven de 30. Wat is dan je punt precies?

Deel Deze Pagina