Oh dat is raar! Ik heb 2 weken geleden ongeveer gebeld naar het niet-spoed nummer van de politie vanwege enorme herrie van muziek en gejoel en gejuich van een groep jongeren achter ons huis tot na middernacht (dus zowel teveel mensen bij elkaar als geluidsoverlast), en toen werd ik juist heel erg bedankt voor het melden. En 10 minuten later was het over, dus het werd ook serieus opgenomen. Maar ik was deze aangeschoten jongeren in mijn eentje ook niet erop aan gaan spreken en ik snap het goed dat jij dat ook niet doet inderdaad.
Waarom dan? Vooral in dit geval snap ik het niet, iemand die de regels aan zijn laars lapt, heeft niet alleen zichzelf maar brengt ook anderen in gevaar.
Ik ben echt verbaasd hoeveel mensen alles willen doen en opgeven onder het mom veiligheid. Nu komt er waarschijnlijk een app, en waar houd het dan op? Is er na verloop van tijd nog een weg terug? Ik krijg er echt een naar gevoel van. Moeten we dan echt alles wat we hebben/hadden opgeven om de coronacrisis?
Nog even over Action. Het zal vast wel dat ze er producten hebben die ze elders ook hebben, of die goed zijn. Maar het hele bestaansrecht van de Action is consumeren. Ze varen wel op de consumptiemaatschappij. Hoe vaak lees/hoor je wel niet dat mensen met meer terugkomen dan gepland? En ze nemen het ook minder nauw met de kwaliteit. Vinden ze niet erg, want je hoort ook zo vaak dat mensen voor dat bedrag dan gewoon weer een nieuwe kopen. Nee, mijn geld gaat niet naar zo'n winkel. Overigens zijn de veiligheidseisen Europees geregeld. Alleen schiet de controle er bij de Action er af en toe doorheen. Ze hebben echt relatief veel terugroepacties. Ik kom er alleen voor wc borstels: de enige die ik kan vinden met zwarte borstel en mat RVS steel. Ik weet waar ze liggen, loop er heen en dan direct weer naar de kassa.
Gevolgd word je sowieso al (als je tenminste een smartphone hebt), dus ik denk niet dat een app het in die zin erger maakt. En tja, opgeven... Ik zie de regels rondom corona meer als tijdelijke maatregelen, dus zie het verder niet als opgeven van vrijheden. En dan nog vind ik volksgezondheid voor mijn persoonlijke vrijheid gaan maar ook dat is vast zeer impopulair.
Ik denk niet dat de vraag is of we alles moeten opgeven, maar dat je moet bedenken hoeveel je wilt opgeven om een beetje normaal door het leven te gaan. Hoe lang ben je bereid om thuis te blijven zitten en nergens naar toe te kunnen? En als je zo'n app hebt en je kunt wel wat meer naar buiten en wat meer dingen doen, is dat dan beter of slechter? Nu heb je toch ook een hoop opgegeven? Met zo'n app zou je wellicht wat terug krijgen. Overigens vind ik het wel apart dat mensen zich nu pas zorgen maken over wat apps allemaal kunnen. Maar wel tiktok en zoom en weet ik wat installeren en je hele telefoon overgeven onder het mom van leuk.
Bij welke winkel niet dan? AH is toch ook geen liefdadigheidsinstelling ofzo? Daar is niet zozeer iets mis mee als dat op ethische wijze gebeurt. Nu krijgt action alle shit over zich geen maar er zijn ook nog genoeg producten te koop bij AH waarbij je meewerkt aan uitbuiting of kinderarbeid. Om het nog maar niet over alle overbodige verpakkingen te hebben.
ja daar heb je wel een punt. Maar ik ben ook van mening dat we best kritisch mogen zijn. Want volgen en afluisteren etc kunnen ze allang, dat klopt. Maar dat mag niet zomaar. Tegenwoordig kunnen ze van alles vastleggen, want het laatste jaren hebben ze opeens overal op bijna elk kruispunt, stoplicht camera’s hangen. Dus ze kunnen precies volgen waar je allemaal heen gaat. Maar met zo’n app loop je wel het gevaar mensen uit te gaan sluiten. En dat is waar ik op tegen ben. Dus stel ik heb geen app, mag ik dan niet naar de supermarkt, speeltuin of weet ik het wat?
ja maar volksgezondheid ten koste van alles? We mogen ook best kritisch naar dingen gaan kijken vind ik. Dus stel ik wil geen app, dan kan ik misschien nergens meer heen. Dat is toch niet oke? Ik snap niet dat dat normaal gevonden word.
Ik zocht eigenlijk een woord voor de overtreffende trap voor consuMEREN. Action staat dan echt wel hoog in de rangorde hoor, om mensen meer of vaker te laten kopen dan ze nodig hebben.
Dat ben ik met je eens. Als ik ga voor een wc borstel ga ik met een mand vol kleurboeken, stickers, batterijen, lampjes en dat soort troep de deur uit.
Oei, ik besta voor een groot deel uit niet populaire meningen ben ik bang 1. Mensen die constant zeuren over dingen die ze zelf in de hand hebben maar er vooral niks aan doen. Zoals: "ik ben alleen maar bezig voor anderen" (even los van als je hulpbehoevende partner, (jonge) kinderen of wat dan ook hebt) 2. Mensen (zonder medische aandoening/medicijngebruik) die klagen aan te komen terwijl ze zo weinig eten. Maar ondertussen wel 3 liter frisdrank per dag drinken. 3. Ik kijk nooit het nieuws, behalve als er echt iets groots gaande is waar ik van op de hoogte wil zijn. Hier zoek ik dan ook veel achtergrondinformatie over op. Maar elke dag maar dat kwartier? half uur? kijken wat ze elke dag gevuld krijgen, desnoods met onzin. No thanks
Je hebt absoluut een punt! Ik denk dat er heel goed naar de beveiliging moet worden gekeken. En wellicht open source zodat men de code kan doorlichten. En idd wat doe je met mensen die zo'n app niet kunnen downloaden.
Liever een nsb-er dan extra gevaar voor de volksgezondheid en de economie. Nu moet ik erbij zeggen dat ik woon in de plaats waar 1 van de bekendste Nederlandse nsb-ers vandaan kwam...misschien ligt het aan de woonplaats...
Misschien is de NSB wat ver gezocht, maar ik snap haar punt wel. Niet door het rood rijden/stappen, niet op de stoep/het fietspad parkeren, de snelheidsbeperkingen,.... zijn allemaal afspraken die gemaakt zijn voor ieders veiligheid. Zou jij het leuk vinden als iedereen elke misstap daartegen zou kunnen melden? Want wees eerlijk, wie heeft nog nooit een verkeersovertreding gemaakt?
Maar dat doen die mensen toch echt zelf. Wij kochten er iig alleen wat we nodig hadden. Ik mis de Action nu (nu ik niet meer in NL woon) ook totaal niet. Heb je je trouwens wel eens verdiept in alle trucjes die supermarkten toepassen om mensen meer te laten kopen dan ze van plan waren?
Nee, maar als er een groot gevaar is misschien wel. Hier parkeert een buurtbewoners elke keer zijn auto op een gevaarlijk punt (op de stoep). Auto's kunnen geen fietsers zien op het kruisend fietspad, en vv. Buurtbewoner erop geattendeerd, maar kreeg nog net geen middelvinger toegewezen. Dan meld ik wel. Ik kan me voorstellen als ik een samenscholing zie nu die echt er niet per ongeluk uitziet, dat ik ook zou melden, vooral als het lijkt op iets georganiseerds.
Nou, wel gestumuleerd door de winkel hoor door het aanbod zo snel te wisselen en de prijzen laag te houden. Elke winkel is erop uit om mensen meer te laten kopen, maar niet zo extreem als bij de Action. Bovendien is veel van de Action overbodig (want je had niet bedacht het eerder nodig te hebben). Voedsel bijv komt waarschijnlijk wel op en eet je in plaats van iets en niet per se als extra. En dingen verkopen die een korte levensduur hebben, is de Action ook goed in. Klanten vinden dt acceptabel voor dat lage bedrag.