Meningen die nou niet echt populair zijn...

Discussie in 'De lounge' gestart door Iertje81, 14 mrt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.261
    11.868
    113
    Met ze bedoel ik de zorgverlener. Dat is hoe ik het begrijp uit het stuk. Goed om even met svb contact te zoeken lijkt me.

2. LisbethSalander

LisbethSalander Fanatiek lid

1 dec 2015
    2.839
    5.572
    113
    Vele gunnen of misgunnen op dit moment extra inkomsten. Heb zelf ook mijn bedenkingen bij veel financiële maatregelen die de overheid nu neemt.
    Als ze iedere Nederlander nu een soort van basisinkomen zouden geven met daarbij de verplichting om aan al hun betalingsverplichtingen te voldoen ( sportclubs, kinderopvang, abonnementen, geboekte vakanties betalen enz) dan zouden er veel minder verschillende regels nodig zijn. Zouden mensen elkaar niks misgunnen, konden ze alles per direct uitbetalen, hoeven ze niets te controleren. Oftewel een prima oplossing denk ik zo:thumup:

3. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    En hoe zou je dat gaan controleren? Ik heb geen basisinkomen nodig, ik word in loondienst gewoon doorbetaald. En een heleboel mensen met mij. Ik betaal ook al mijn contributies en opvang gewoon.
    Ik denk dat je juist meer regels daarvoor in het leven moet roepen

4. LisbethSalander

1 dec 2015
    2.839
    5.572
    113
    Maar ook jij krijgt dadelijk je opvangkosten vergoed. Hier gaat weer apart werk inzitten door de belastingdienst.Bij een basisinkomen zou dit niet nodig zijn.

5. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    In de link die je plaatste, staat dat ik voor vragen bij het zorgkantoor moet zijn, dus denk dat ik daar maar even heen bel eerst. Uiteindelijk zijn zij ook de baas, de svb is alleen de uitvoerende partij qua financien.
    Ik blijf het wel stom vinden dat ik zonder deze discussie over zzp-ers hier niets over wist, maar waarschijnlijk komen de brieven nog als het wel is uitgewerkt.

Ik kan ook nog een paar dagen afwachten op de factuur van de zorginstelling waar hij nog wel zorg van krijgt, maar wel minder dan normaal. Even kijken of zij de niet geleverde zorg er ook op hebben staan.

Syane vindt dit leuk.
  6. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Maar niet iedereen krijgt opvang kosten.
    Er is niet zoveel regelgeving nodig . De bd weet van iedereen wat de kosten zijn (is tenslotte zelf opgegeven) en weet dus ook wat het verschil is tussen kot en daadwerkelijke kosten. En dan als de definitieve toeslag wordt berekend wordt een en ander verrekend indien dit noodzakelijk blijft te zijn. Daar komt geen nieuwe regel aan te pas.

7. Bellybell

Bellybell Fanatiek lid

30 dec 2012
    4.808
    4.585
    113
    Ik weet het toevallig omdat ik lid ben van een facebookgroep over PGB/WLZ en nog eentje van verstandelijk beperkte kids...

Je moet het gemiddeld aantal uren van de afgelopen maanden pakken geven ze aan. Ik doe hier zelf nog niks mee. Ik heb een factuur van 1 zorginstelling ontvangen, en die loopt tot 12 maart. Dit gaat om 7 uur 1:1 begeleiding in de klas per week. Maar deze vrouw werkt nu voor deze instelling op woongroepen. Dus als ik de zorginstelling ga uitkeren EN ze krijgt betaald voor haar werk op de woongroepen, wordt er dubbel betaald. Dus dat lijkt me heel vreemd. Ik wacht even af waar de zorgverleners zelf mee komen, en wat ze ermee willen. Normaal is het idd alleen betalen voor geleverde zorg, zelfs bij ziekte mag ik niks uitbetalen want mijn zoon heeft dan geen zorg gekregen.

Ik heb wel meerzorg aangevraagd door corona. Is een speciaal formulier wat je in kan vullen en vragen voor extra zorg inkoop tijdens de corona crisis. Ik heb mijn man opgegeven voor een x aantal uur per week. Onze zoon is immers 24/7 thuis en krijg dit alleen echt niet allemaal geregeld, vandaar dat mijn man minder werkt en ik ga proberen of het zorgkantoor akkoord is mijn man die weken tijdelijk uit te betalen. Niet geschoten is altijd mis. Dit is geld wat je bovenop je jaarlijkse budget krijgt, extra dus. Misschien een tip voor jou als er binnen je gezin ook meer opgevangen moet worden en je man of jij extra zorg levert en er zelf werken voor de baas voor inlevert?

MamavanLieverd en Maslov vinden dit leuk.
  8. LisbethSalander

1 dec 2015
    2.839
    5.572
    113
    19C83FF6-8F41-4707-961C-E57415ECC664.png
    en dan heb je ook nog de kinderopvang, vandaag een nieuwe regeling voor flexwerkers en dan zullen ze de komende periode nog wel meer gaan verzinnen...

9. Maslov

Maslov Fanatiek lid

11 apr 2019
    1.226
    3.471
    113
    Ik snap niet dat ik hier niet aan gedacht heb... Ik had namelijk al meerzorg aangevraagd (en toegekend gekregen) vóór de uitbraak, omdat de zorgdruk steeds hoger wordt. En nu ligt dusalles op zijn gat.

Man is het constant thuiszijn van onze zoon en zijn werk als ZZP'er aan het jongleren, wat hem enorm uitput.... terwijl we natuurlijk gewoon de uren kunnen uitkeren dat hij de zorg op zich neemt!! Oh, wat zal dat een druk bij hem weghalen!

Ik zei het net tegen hem en ik zag hem helemaal opklaren. Wat stom dat we hier niet aan gedacht hebben zeg... Bedankt voor de tip (min of meer), dit gaat ons echt helpen om deze periode door te komen :)

Ysabella, Gewooniemand, cosdy en 3 anderen vinden dit leuk.
  10. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Vast wel, maar een basisinkomen is geen garantie voor minder regels. Sterker ik denk dat een basisinkomen garant staat voor nog meer regelgeving en een proces voor naleving.

En dan, wie komt er dan wel.en niet in aanmerking? Is het basisinkomen alleen. Oor de mensen zonder vast inkomen? Of de mensen die alleen fulltime werken? Of toch iedereen (dus krijg ik nog een schep geld boven pp mijn salaris). Hoe weet de bd dat iedereen hun kosten blijven betalen als dat de reden van het basisinkomen is? Hoe weet de bd of jantje of pietje op voetbal zitten.
    Heeft de vereniging niet al maatregelen getroffen en hoeven de contributies niet betaald te worden? Of maar deels? Wat heeft de gemeente gedaan inzake de kosten van de.verenigingen.
    En wat betreft de zzper... Als wij allemaal geld krijgen en de zzper betalen (muziekles, bijles whatever) hebben zij dan een basisinkomen nodig, want ze hebben tenslotte een inkomen omdat de rest hun facturen we betalen.

Ik vind het een onhoudbaar idee, en niet te handhaven...

11. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Mijn zoon zit niet thuis, dus dat scheelt een heleboel. Hij zit op een onderwijs-zorgarrangement en voor de thuiswonende kinderen is noodopvang geregeld op een andere locatie. Zijn dagen zijn wel korter en alle overige zorg is weggevallen, dus het is best pittig. Onze dochter zit wel thuis (zij heeft ook een beperking en zit op cluster 3), zij zou dan via de gemeente wel gebruik kunnen maken van de noodopvang, gezien onze situatie, maar ik heb begrepen dat dat niet zo geschikt voor haar is (te weinig structuur en teveel wisselingen qua begeleiding), dus die maakt daar zolang we het redden daar geen gebruik van.
    Mijn man zijn werk is gelukkig best flexibel, dus we krijgen het allemaal wel rond, en anders zou ik het denk ik nog niet doen, want financieel niet nodig hier. Ik ben wel blij dat de mogelijkheid er is voor waar het wel nodig is, zoals bij jullie en bij @Maslov . Ik denk dat onze zoon helemaal zou doordraaien als hij thuis zou zitten.

Wel was ik al bezig met EKT aanvragen, maar dat staat los van de corona-crisis, ik dacht dat het juist misschien niet nodig zou zijn nu zoveel is weggevallen, maar met de doorbetaalregeling ga ik er toch maar mee verder (en uiteindelijk is het toch nodig, want zijn budget is niet toereikend).

12. Bellybell

Bellybell Fanatiek lid

30 dec 2012
    4.808
    4.585
    113
    Heb je je man al op contract zitten? Dan mag je hem maximaal 40 uur per week uitbetalen. Dit kun je zo doen via een wijzigingsformulier.

Ik had mijn man niet op contract, dus heb een formulier in moeten vullen voor meerzorg tijdens corona crisis. Die is vorige week naar het zorgkantoor gestuurd en wacht op antwoord. Geen idee of ze het goed gaan keuren of wat ik daarmee verder kan... Dacht probeer het gewoon.

Gewooniemand en Maslov vinden dit leuk.
  13. Maev

Maev VIP lid

4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Maar de regeling voor kinderoovang is enkel voor diegene die dit hiervoor hadden, mocht je als bijv iemand in de zorg of ander vitaal beroep, of veroep waarmee je niet thuis kan blijven normaal gesproken gebruik maken van opa en oma qua opvang is dat nu ook niet mogelijk en voorlopig ook nog niet als bijv scholen etc wel weer open gaan. Daar is nog geen tegemoetkoming voor. De tegemoetkoming is enkel voor diegene die hiervoor gebruik maakte van de opvang/gastouders. En niet voor diegene die er door de maatregelen nu en in de nabije toekomst gebruik van moeten maken.

14. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Wat fijn dat je dat idee nu toch hebt gekregen. Zal een stukje rust brengen!

Syane en Maslov vinden dit leuk.
  15. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.261
    11.868
    113
    Maar voor mensen die gebruik maken van de noodopvang ivm vitale beroepen (1 of 2 ouders) en/of kwetsbare kinderen/thuissituatie maakt het niks uit of je al dan niet opvang van te voren had. Dit kost je niks.

Gewooniemand, Cindy1977 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  16. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Klopt ook kinderen die nog nooit waren geweest zijn welkom en daarvoor hoeft niets betaald te worden.

Cindy1977 en Syane vinden dit leuk.
  17. Maev

Maev VIP lid

4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Klopt maar bedoel het meer vanuit het oogpunt dat er voor de periode waarin scholen weer open gaan het werken weer verwacht wordt niet meer voornamelijk thuis te gebeuren etc maar de rest van de maatregelen weer gelden blijf je met een groep zitten die geen opvang heeft en waar dus niks voor geregeld is maar waar soms noodgedwongen gekozen is voorheen om opvang via bijv. Opa's en oma's iets waar ook nog niks over geopperd is.
    En opvang voor niet vitale beroepen die wel verplicht extern moeten is nu net zo min geregeld. Daar zijn nog altijd geen oplossingen voor geboden. Overigens hier geen sprake van maar hebben er wel in onze omgeving die daarmee te maken hebben. Nu zijn wij onder andere bijgesprongen maar dat is straks ook geen haalbare kaart meer als een deel van de maatregelen opgeheven worden.

18. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.261
    11.868
    113
    Ah zo. Ja dat is zo. Dat wordt nog een hele kluif. Stap voor stap maar bekijken. Een andere oplossing is er niet.

19. Beausecret

Beausecret VIP lid

26 apr 2016
    5.479
    6.093
    113
    Vrouw
    Wanneer je je kind zijn leeftijd in maanden blijft noemen terwijl hij al 1,5 jaar is. Sorry.. maar echt, wat is dat voor iets raars? :cry:

Axia, Celika, Ysabella en 8 anderen vinden dit leuk.
  20. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.496
    2.948
    113
    Eens. Behalve dat ik het tot 2 jaar logisch vind om in maanden te praten. Tussen een kind van 1.5 jaar en (bijna) 2 jaar zit qua ontwikkeling best veel verschil.
    Maar als iemand zegt mijn kind is 38 maanden moet ik gaan rekenen o_O

Deel Deze Pagina