Lieve allemaal, Over zo'n 10 weken verwachten wij ons derde kindje. Het is ons eerste kindje na Charlotte*. Voor ons verhaal: http://www.zwangerschapspagina.nl/vlindertjes-vanaf-25-weken/455669-verhaal-charlotte.html Nu zijn we bezig met het geboortekaartje. Na weken zoeken en debatteren zijn we er eindelijk aan uit welk kaartje het gaat worden. Stap 1 is genomen. Nu de tekst nog. Mijn man is van mening dat mensen die een geboortekaartje van ons krijgen toch wel weten wat we hebben meegemaakt en daar heeft hij natuurlijk wel gelijk in, dus ons verhaal hoeft er niet breeduit op in gedichtvorm. Daarbij kreeg ons oudste dochtertje haar geboortekaartje voor zichzelf, en kreeg Charlotte* dat ook. Ook toen we nog niet wisten dat ze niet mocht blijven hadden we geen broertje/zusje tekst namens onze oudste. Ook nu willen we dus weer een kaartje wat echt voor dit kindje is. Nu zijn we dus al een hele poos bezig over een gedichtje. Ik wil heel graag een gedichtje dat de lading van dit nieuwe leventje dekt. Ik ben niet op zoek naar gedichtjes die namens Charlotte*, onze oudste dochter of de baby komen. Het hoeft er ook niet heel dik bovenop te liggen. Meer een subtiele verwijzing. Het moet een gedichtje zijn wat je namens ons zou kunnen zien (dat wij de vertellers zijn) en ons 'verhaal' hoeft er dus niet in. Er hoeft ook niet in duidelijk te worden dat Charlotte* niet meer leeft. Liever niet zelfs. Dus geen: "Vanaf mijn sterretje..." of "S... kijkt over het randje van de wieg, Charlotte* vanaf haar sterretje..." Wat wil ik dan wel? Ik wil graag dat het duidelijk wordt dat het allemaal niet vanzelfsprekend is. Dat dit niet zómaar ons derde kindje is. Dat de zwangerschap spannend is geweest en nu heel opgelucht zijn dat ons kindje geboren is. Dat dit niet wil zeggen dat alles weer goed is nu (happy ending) maar dat we wel weer geluk mogen ervaren en dat we daar heel blij mee zijn. Persoonlijk vond ik deze heel mooi: "Al maanden deel van ons leven, weer groot geluk aan ons gegeven. Nu je bent geboren zijn we opgelucht en blij, voor ons zo heel bijzonder, dat ben jij." Maar mijn man vond het niet lopen. Hij kwam met: "Groot is het wonder, een hartje dat klopt, een kindje dat leeft, een geschenk van god." Maar we zijn helemaal niet zo kerkelijk. Onze kindjes zijn wel gedoopt en wij voor de kerk getrouwd, maar daar houdt het wel een beetje bij op. Anders dan dat vind ik hem wel mooi omdat "een geschenk van god" wél de betekenis van de naam is die ons kindje gaat krijgen (gelukkig blijven er dan heel veel namen over ) Dat zou wel een reden zijn hem toch te nemen. Maar wij weten dat, van die naambetekenis, maar niemand anders verdiept zich daar ooit in. Ik ben zelf vreselijk slecht in dichten. Dan krijg je van die mislukte sinterklaas-rijmelaarij van het niveau lik-mijn-vestje. Dat gaat hem dus ook niet worden (en ik heb mijn best gedaan). Misschien weten jullie nog iets moois? (max 4 regels) N.a.v. een tip van een private-group op FB van vlindermama's kreeg ik de tip hier de vraag te posten. Ik hoop dat jullie me wat ideetjes kunnen geven! Bedankt! Liefs!
Ik zat met hetzelfde dilemma afgelopen jaar. Ik wilde zo graag dat Sven* (hij is 1,5 geworden) ook genoemd werd op het kaartje maar tegelijkertijd moest het wel Mauds geboortekaartje worden en geen tweede rouwkaart. Wij hebben uiteindelijk dit gedichtje gekozen: Nog nooit waren einde en begin Voor ons zo met elkaar verweven Intens gemis en stralend nieuw Beide met liefde omgeven Op de site van lieve engeltjes staan ook nog een aantal tips, misschien heb je daar ook iets aan? http://www.lieve-engeltjes.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=84&Itemid=75 Deze vond ik persoonlijk ook heel mooi, maar vriendlief vond het minder: Je hebt iets uit de hemel meegenomen Je hebt iets van een engel meegebracht We zien het als je ligt te slapen Daar in je wiegje midden in de nacht We hopen dat wanneer je zult gaan groeien dat stukje hemel in je blijft bestaan En dat dat beetje paradijs van boven Altijd met je mee zal gaan.
Hoi Laust, Die tweede vind ik ook erg mooi, maar die vond mijn man ook minder. Nu zitten we samen hier op; Het kwam steeds dichterbij, nieuw leven maakte zich vrij. We hebben zoveel lange weken, met gemengde gevoelens naar jou uitgekeken. Nu jij dan bent geboren, en wij jouw eerste kreetjes horen zijn we blij met dit kostbare leven wat ons weer is gegeven. Alleen dat 'gemengde gevoelens' willen we nog aanpassen. Ik vind het niet specifiek en echte nitwits zouden nog kunnen denken dat ons kindje misschien een ongelukje was/niet welkom was (na IVF-D, maar oké). Die gemengde gevoelens staan voor ons voor de spanningen en de hoop. De vooral niet vanzelfsprekendheid. Ik denk dat we dat nog veranderen naar 'vol verwachting' of 'met veel hoop'. Even kijken wat het prettigste loopt. Bedankt in elk geval voor je reactie!
Misschien zijn jullie er al uit, maar wou toch nog even reageren. De vader van mijn vriend is 10 jaar terug overleden.. En tijdens mijn zwangerschap is mijn oom overleden waar ik een hele goede band mee had. Die twee gebeurtenissen hebben voor mij best wel meegespeeld en invloed gehad tijdens mn zwangerschap. Wij wilden dat niet specifiek benoemen maar hadden wel speciale tekst op het kaartje. Ergens ontastbaar ver Schittert dierbaar een ster En is stil getuige Van ons geluk