Idd wat dreamer als tip gaf is een goeie. s Nachts eten ze miss toch niet zoveel. hahah ja goed opgevoed heeft wel even geduurd hoor maar anders gaan ze ook op het aanrecht enzo dat vind ik vies aangezien ze met die pootjes ook in de kattenbak staan
klopt aaliyah, vind ik ook altijd goor. maar ja, om nu andermans katten op te voeden! ach dat luikje is voor de katten geweldig, maar voor ons iets minder, ook met de muizen op de mat maargoed, alles voor mijn kindjes! (en blijkbaar voor die van de buurt) ik haal gewoon t eten weg; ben benieuwd of ik dan nog plukjes rode pluis zal tegenkomen. thanx allemaal!
Wij hebben hier hetzelfde probleem gehad. Nou buurt onze, toch goed opgevoedde , kat ook bij onze benedenburen, die daar geen bezwaar tegen hebben, maar ik zit niet te wachten op de benedenburen kat in míjn huis. De kat kwam gezellig even mee-eten en besloot daarna keurig maar even op de bak te gaan... En vooral dat laatste is uiterst vervelend, want mijn andere kat, die nooit buurt (durft al nauwelijks naar buiten), is daar zodanig van overstuur geraakt, dat hij nu een blaasprobleem heeft. Wij hebben de kat van de buren in de gaten gehouden en hebben gezien dat hij geen bandje droeg. Dus wij zijn richting dierenwinkel gegaan en hebben daar voor een niet luttel bedrag een nieuw luik gekocht, waar alleen katten voorzien van een magneet (in de vorm van een muis, wat ik wel weer koddig vind) door naar binnen kunnen... Er zijn ook luiken die reageren op 't chipnummer van je kat (ideaal lijkt me dat), maar daar betaal je dan ook voor... De benedenburenkat is niet meer binnen geweest en onze grote, stoere, maar o zo bange Ylja is een stuk geruster nu.
@mijkeltje: wat schrijf je dat amusant! maar dat is t niet! ja dat schenden van territorium is echt niet relaxt voor je eigen katten he. ik zou ook zeker zon chip-ding hebben gekocht (want chips hebben onze katten) ware het niet dat we juist een luik in de deur hebben laten zetten, wat een onwijze klus was aangezien het om een heel erg zware deur gaat. andere mogelijkheden zijn er eigenlijk niet. we zullen zien of t eten weghalen lukt.. en anders toch maar een PLENS!
Klingel, heel herkenbaar probleem... wij hebben het wel opgelost met zo'n infrarood-luik, omdat meerdere buren bij ons zo'n magnetenluikje hebben - incl de eigenaren van de lieve, doch sproeigrage en territoriumvergrotende buurkat. Dan zou hij dus alsnog binnen kunnen komen, dus we hebben maar even diep in de buidel getast. Werkt wel goed, dus wij zijn blij. Maargoed, ik begrijp dat dit voor jullie geen optie is. Eten weghalen is denk ik wel een goed idee. Zijn jouw katten erg gehecht aan naar buiten gaan 's nachts? Wat wij nl deden voor we ons supersonische high-tech luikje hadden was het luikje op 'alleen naar binnen' zetten 's avonds. Als beide poezen binnen waren, dan draaiden we het slot erop en kon er geen kat meer in of uit. Aangezien je een kattenbak hebt (toch?) hoeven ze iig voor hun behoeften niet naar buiten. Succes!
'n Plens hielp bij ons niet... Het stomme beest blééf komen. Het oude luik zat er nog maar nét en o, wat hebben wij een ellende gehad dat ding erin te zetten. Maar ja, als op een gegeven moment een kat binnenkomt, die ervoor zorgt dat ik kapitalen uit moet gaan geven, omdat mijn kat blaasproblemen krijgt van de stress, tsja... Dan moet je wat... Het nadeel is vaak, dat wanneer 'n kat nou eenmaal z'n territorium heeft uitgebreid, het vaak niet op te lossen is met het weghalen van voer. Het gaat namelijk niet om het voer, het gaat erom dat het zijn (of haar) gebied is geworden en dát is vaak erg lastig op te lossen... Hier hebben we van alles geprobeerd, maar dan kwam hij wel binnen als we er niet waren. Of het kreng was zo snel, dat tegen de tijd dat wij de plantenspuit hadden gepakt (stond op tafel) hij alweer weg was...
Van onze 3 katten mogen er 2 dag en nacht naar buiten. Ik heb het kattenluikje op alleen naar binnen staan maar die 2 weten dus hoe ze het luikje dan toch kunnen open maken en naar buiten kunnen slim he. Nu heb ik al 3 keer een vreemde kat binnen gehad. Maar die waren zo in paniek omdat ze dus niet meer naar buiten konden dat ik ze daarna nooit meer gezien heb binnen. 1 keer ben ik een andere kat binnen tegen gekomen die er volgens ons al een paar dagen gezeten moest hebben hij was helemaal apatisch zat in een hoekje op een plankje en was helemaal onder gekrast. Nadat we hem voorzichtig hebben geaaid hebben we hem maar opgepakt en naar buiten gedragen. Ik heb een kat nog nooit zo opgelucht zien kijken dat ie weer buiten was.
Ik zou gewoon het luikje dichthouden snacht komt er geen kat meer binnen en je eigen katten zitten lekker veilig binnen.
HEYYY klingel! Hoe is het meid ? (even offtopic haha) En nu even naar de vraag gaan: Ik ga ook een kattenluik aanschaffen MAAR onze poezels mogen niet snachts buiten slapen of toeren Ik heb ze altijd voor het donker word binnen en pas de volgende ochtend weer naar buiten Doe dan de klink op het luikjedeur hihi Ik heb ze dit al aangeleerd vanaf ze bij me zijn Weet niet of het wil met al "buitenkatten" Ohh en ze doen hun poepies ook binnen op de k-bak (maar ook bij de buurtjes in de tuin) Al met al is mijn reactie niet echt behulpzaam...
haai puzzcat!! hoestie?? @miron: echt waar doen poezels luikje zelf open ! wow! @zwitsal: het luikje is er gekomen omdat 1 kat de hele boel bij elkaar loeide dat ie niet naar buiten kon, werd echt onhoudbaar. dus luik dicht is geen optie. *kattenspam: zie mijn album, en dan de bruine met de grote plarkpoten* @mijkteltje: ja idd, als die rare rooie maar niet denkt dat terrein is uitgebreid! ... anders gaak bij hem thuis in de gang zitten!
@spijkertje: zon supersonisch geval gaak toch nog eens onderzoeken.. misschien past ie PRECIES in het gat van het huidige luikje???
Awww wat een mooie poezels! Stoere beesten zeg! Jammer van aagje... Ik heb hetzelfde meid Stumpy is weg spooky is overleden en poedie is ook weg... Zomaar poef... Hmm ik ga me ook verdiepen in de magneet luikjes
Ik heb dat probleem ook. In ons vorige huis hadden we last van een pikzwarte kat, ook de papa van mijn poezenkind dr kindjes. Toen we gingen verhuizen dacht ik: daar ben ik mooi vanaf... Nu heb ik een rood met witte kat in mn huis Telkens het voer opeten en ik heb al duur voer anders raakt mn ene poezenkind aan de racekak. Gelukkig kunnen de onnodige gasten niet verder in huis. Alleen in de bijkeuken. Maar het is nie prettig als je daar een keutel van een andere kat kan opruimen..
Hier laatst hetzelfde probleem gehad, ondanks het kattenluikje MET magneetje! Bleek dat een van de buurtkatten een zelfde bandje droeg Maar die heb ik een paar keer achter elkaar weer naar buiten geduwd en daarna niet weer gezien. Heeft er misschien ook mee te maken dat we de tussendeur nu dicht hebben ivm 2 kittens die nog niet naar buiten mogen. Onze volwassen poes loopt elke ochtend keurig naar de voordeur en begint te miauwen als ze naar buiten wil. Ze komt niet altijd weer binnen als we haar roepen, maar als ze er niet is of niet binnen wil komen, vind ze het prima om buiten te slapen. Daarnaast kan ze altijd de schuur in omdat het raam op een kier staat. Ze eet trouwens wel bij de buren die hebben de achterdeur altijd open staan voor hun eigen katten en zien haar ook als een pleeg-katje dus het is geen probleem. Gelukkig weten ze inmiddels wel dat ze van ons is
@lauwtje: werkelijk, dus nu weer een vreemde kat in huis? wat apart trouwens, dat dat magneetje van de andere kat op jullie luikje reageerde!! @moppie: haha, naar buiten duwen, die kan ik ook nog wel een keer proberen! heb er ook aan gedacht het luikje dicht te doen snachts, als ze buiten zijn, maar dat krijg ik niet over mijn hart, moeten ze buiten slapen en als ze ruzie hebben met die stomme rooie dan kunnen ze niet eens hun eigen huis in (we hebben geen schuur hier voor, wel een garage achter t gebouw maar zover komen ze niet eens) @dreamer: hi, ik heb idd het eten weggehaald, maar om 0400 werden we wakker van gekrijs van de jongste. toen ben ik maar een uur op wacht gaan zitten op de mat (wel lachen, samen met onze 2 opgefokte grom-katten!) en op een gegeven moment heb ik, denk ik, de kat wel geraakt met een plens water uit de gieter. ik hoorde m wegstuiven, maar of t genoeg is vannacht nog maar is proberen. ik vind het helemaal niet erg dat ie mee-eet, maar wel dat t territorium op deze manier geschonden wordt. ach ja, er zijn ergere problemen in de wereld, ik denk dat deze zich wel oplost met wat rake plensen...
Ik heb de rest van het topic niet gelezen, dus het kan dat dit al gezegd is, maar er zijn ook kattenluikjes die reageren op een sensor in de halsband van jullie katten. Dan kan die andere kat dus niet binnen. Andere oplossing is om 's nachts geen eten neer te zetten. Jullie katten kunnen ook wel 's ochtends en 's avonds eten toch? En tenslotte is het ook wel een beetje aan jullie eigen katten om hun eigen territorium te bewaken. Toch? Mja, ik ben meer een hondenmens, dus ik weet niet hoe dat met katten zit, maar ze bakenen hun eigen gebied toch ook af met geurtjes?
hi lady, eten wegzetten is goede tip, die heb ik idd opgevolgd, maar rooie was hier wel vannacht in de gang. een beetje territorium afbakenen is prima, maar ik wil geen zware gevechten hier, en al helemaal geen stress voor mijn eigen katten. volgens mij heeft die rooie gewoon overwicht, dat blijkt ook wel. rotbeest! (nee, niet rotbeest, wordt ook van gehouden, maar niet in mijn huis! )
Daarom hebben wij de kat van de buren ook eens uitgebreid bekeken, of deze niet ook zo'n magneetmuis om de nek had... Er is hier ook wel eens een andere kat binnen gekropen, maar die schoot zo in de stress dat ze nooit meer binnen is geweest... Tsja, magneet is magneet natuurlijk... Dat ene supersonische luik dat op het chipnummer van je kat werkt, dat zou niet bij andere katten moeten werken natuurlijk, maar goed... Ten eerste moet je kat dan gechipt zijn en ten tweede kost zo'n luik 160 euro...