Borstvoeding of flesvoeding?

Discussion in 'Zwangerschap' started by larisa1, Feb 18, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. larisa1

larisa1 Actief lid

Jun 30, 2014
    272
    0
    16
    Lieve meiden,

Ik zit heel erg in twijfel wat ik dit keer ga doen flesvoeding ga geven of borstvoeding. Bij mn eerste kon ik geen borstvoeding geven ivm mn beiden ouders op sterven lagen en ik dus telkens ziekenhuis in ziekenhuis ging toendertijd en borstvoeding te veel stress en tijd kostte vandaar dat VK me had geadviseerd om gelijk met flesvoeding te beginnen zodat ik niet die stress had.

Nu zit ik te twijfelen borst of fles. Aan de ene kant vond ik flesvoeding heel fijn want je man kan dan ook mooi s nachts voedingen geven en je hoeft niet te beginnen aan kolven etc etc. maar aan de andere kant lijkt borstvoeding geven me ook heel mooi om dat mogen doen.

Wat vonden jullie fijner en is het te combineren eventueel fles met borstvoeding? Mss beetje raar vraagje maar worden je borsten echt slap als je borstvoeding gaat geven? Niet dat daar mn keuze vanaf hangt maar je kan je er beter maar op voorbereiden denk ik dan:)

2. Wat rot dat het vorige keer niet is gelukt. Kan ik me ook wel voorstellen gezien de omstandigheden toendertijd. Heftig zeg! :( Maar nu zijn de omstandigheden neem ik aan niet meer hetzelfde...

Of je borsten slap worden heeft in elk geval niks te maken met borstvoeding of flesvoeding. Kan in beide gevallen gebeuren en als het gebeurt is er niks aan te doen helaas :(

En als je borstvoeding kan geven, zou ik daar zeker mee beginnen. Het geeft je kindje zoveel goede stoffen mee... En je kunt altijd uiteindelijk nog overstappen op flesvoeding als de borstvoeding niet lukt. Andersom gaat dat niet / een heel stuk lastiger.

Welke keuze je ook maakt het is trouwens beide prima. Een kindje heeft het meeste aan een moeder die lekker in haar vel zit, of dat nou met een fles is of met de borst. :)

3. duqi

duqi Bekend lid

Sep 7, 2011
    508
    1
    0
    mijn dochters
    noorden
    Ik heb bij mn 2 alleen maar borstvoeding gegeven 3 mnd lang .zou wou die fles niet pakken. Ze kreeg om de uur de borst .dat was vermoeiend qau lichamelijk. Maarikvond het wel prettiger.de 3 ga ik vorstvoeding geven in combinatie met fles.qua borsten zijn die van mij niet echt gaan hangen

4. Kaaat

Kaaat Fanatiek lid

Nov 5, 2010
    4,053
    941
    113
    Female
    Wat jammer dat t vorige keer door omstandigheden niet is gelukt. Er is in deze geen goed of fout. Jij moet doen waar jij je prettig bij voelt. Ik heb bij mijn dochterje 4 weken bv gegeven, zij viel heel veel af had het geduld niet met aanhappen. 2 weken vol gegeven daarna nog 2 welen aangemodderd met fles borst en kolven. Uiteindelijk besloten te stoppen en dat was goed.
    Mijn zoontje was/is een natuurlijk talent en hij geniet er heel erg van en ik dus ook. Hij is ruim 14 maanden en krijgt nog steeds voor het slapen gaan en soms nog om 23 uur de borst. Ben dit nu wel proberen aan t afbouwen omdat ik weer zwanger ben (hoeft niet weet ik maar voor eigen gevoel fijner) maar hij accepteert het niet echt raagt echt gericht om de borst.

Flesvoeding doe je meer samen dat is zeker waar. Borst ik ga er altijd uit. Vind t zinloos om mij man hem te laten halen uit zijn kamer zodat ik kan geven ik ben hoe dan ook wakker. Maar het is wel een speciaal intiem momentje. Hangborsten, hihi ik heb van mijzelf een kleine cup en bij mij hangt het vrijwel niet. Maar kan mij voorstellen dat t met een grotere cup misschien wel zo is.

Als ik jou was zou ik het proberen bevalt t niet kun je altijd nog op fles overstappen. Maar wat ik al zei, alleen jijzelf kan de keuze maken en hierin bestaat geen foute keuze.

5. ijsje82

ijsje82 Actief lid

Jan 8, 2014
    470
    3
    18
    Ik vond zelf borstvoeding makkelijker. Omdat je het altijd bij je hebt en op tempratuur.
    Wij houden van lange wandelingen maken. En het is handig dat je niet op tijd ergens hoeft te zijn waar je de fles kunt warm maken.

6. Butterfly1109

Butterfly1109 Fanatiek lid

Jan 3, 2015
    1,620
    43
    48
    Bij twijfel eerst proberen de borst te geven, lukt het niet kun je altijd nog FV gaan geven.

Mijn dochter is nu 3 maanden en ik geef nog borstvoeding, ik heb heeeel vaak op het punt gestaan om te stoppen. Ik vond het dus best zwaar. Er kwam zoveel op mijn schouders terecht, en vond het zwaar dat ik altijd klaar moest staan om borstvoeding te geven. In het begin heeft het ook veel pijn gedaan (tsr).

Toen ze wat meer ging door slapen, en de pijn weg was vond ik het fijn. Ik moet nog even kijken hoe lang ik door ga ivm kolfen op het werk. Maar het liefste zou ik door gaan tot 6 maanden.

7. Kanarie

Kanarie Fanatiek lid

Mar 14, 2014
    1,524
    1,570
    113
    Zuid-Holland
    Het is inderdaad waar jij je goed bij voelt! Niemand is een mindere moeder door de voeding die ze geeft!

Ik heb mijn kindje een jaar lang BV gegeven, beviel gewoon goed, haha! Ik had voor mijn zwangerschap al grote memmen, niet al te pront... maar die zijn groter gebleven. Er werd door verschillende mensen gezegd dat ik minder over zou houden en daar hoopte ik eigenlijk wel op, maar helaas... Ze zijn niet meer gaan hangen dan ze al deden...

Het voordeel van BV vind ik dat je het altijd bij je hebt en verder niets nodig hebt qua poeder, water en flesje. Het nadeel vind ik toch dat het minder geaccepteerd is om het op openbare plekken te doen. Zelf heb ik er geen moeite mee als een baby de borst krijgt maar daar zijn de meningen over verdeelt.

En als je werkt het kolven, klinkt makkelijk maar ik had er de schurft aan.

Ik ben wel naar zo'n BV voorlichtingsavond geweest in het Zkh en heb daar veel aan gehad, en heb na 3 weken de lactatiekundige laten komen om te kijken of het goed ging.

8. Nandanovember

Nandanovember Fanatiek lid

Nov 2, 2013
    1,017
    0
    0
    bij mijn 1e ook gelijk flesvoeding gegeven. Daar heb ik spijt van en wil dit keer wel borstvoeding proberen. Ik ga niet krampachtig doen, ik ga het proberen en niet bij het minste geringste op geven maar als het niet gaat dan stap ik over op flesvoeding.

Overigens kan je het inderdaad combineren. Ken 2 personen die dit doen. Maar je man zou snachts ook afgekolfde melk kunnen geven.

9. Liekje81

Liekje81 VIP lid

Sep 6, 2013
    20,224
    23,297
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    +1.

10. Maantje80

Maantje80 Fanatiek lid

Oct 9, 2014
    1,213
    1
    0
    Drenthe
    #10 Maantje80, Feb 18, 2015
    Last edited: Feb 18, 2015
    Ik heb 4 kinderen, 2 flesvoeding en de laatste 2 borstvoeding, 8 en 13 maanden lang..
    Ik wilde het heel graag, waardoor ik zo lang vol hield maar heb alle ellende wel meegemaakt: kapotte tepels, niet goed aanhappen, spruw en zelfs borstontsteking.
    Het ergste vind ik dat ik niet genoeg melk had, waardoor ik alle maanden om de 2 tot 2,5 uur zeker een half uur zat te voeden ook in de nacht. Bij de jongste heeft me dat enorm opgebroken, maar ik moest en zou, ook na het volgen van een cursus en het moeilijk zwanger worden wilde ik niet dat mijn lichaam hier ook op zou falen.

De jongsten sliepen pas door toen ik overstapte op andere voeding en ik heb dus 8 en 13 maanden gebroken nachten gehad, terwijl de oudste 2 beiden met ongeveer 6 weken doorsliepen.

Nu ben ik zwanger van de 5e maar heb besloten dat het voor mij gewoon veel beter is vanaf het begin de fles er bij te geven, zodat er meer structuur is, en ik niet zo snel weer in burnout beland (wat bij de 4e gebeurd is, door het niet op willen geven).
    Ik zie dan wel of de borstvoeding op gang komt en hoe lang ik het wil geven.. een combi dus met de nadruk op flesvoeding. Eerlijk is eerlijk hoe mooi ook, ik heb er niet meer voor over dat ik zelf uitgeput raak, geen enkele nacht kan doorslapen en het gevoel heb alleen nog maar aan het voeden te zijn, laat staan dat ik nog een keer spruw of borstontsteking wil oplopen. Dat is me het niet meer waard, zeker niet omdat ik nog 4 andere kindjes heb die gebaat zijn bij een blije mama.

kijk trouwens ook uit met een cursus, mij werd vertelt dat als iets niet goed lukte het aan mezelf lag.. dus dat gevoel had ik er ook nog eens bij, steeds het gevoel dat ik faalde waardoor ik doorging, achteraf heel deprimerend.

Je kunt het altijd proberen, als het niet lukt kun je altijd nog stoppen.. spreek dat ook van te voren met jezelf en je omgeving af, omdat het voor mij voelde als falen kon ik dat niet, wat achteraf niet zo slim was.

11. Beckje

Beckje VIP lid

Jul 12, 2010
    8,652
    4
    36
    ik heb ondanks veel pijn de vorige keer gelijk besloten weer bv te geven. vind dat niet meer dan normaal. vind het juist heel gek om een poeder waar weet ik niet wat inzit beetje met water te mengen en te geven. plus dat het veel omslachtiger is *extra vaat, help waar is de flessenspeen, de net uitgekookte speel gevallen en daar weer stress over.... enz enz enz
    ik heb daar heel veel moeite mee gehad in het begin. bv was fijn, lekker een onderonsje, ontspannen en altijd waar we ook waren had ze genoeg drinken :)

12. Eva2011

Eva2011 Niet meer actief

Bostvoeding is makkelijker omdat je het altijd bij je hebt en op de juiste temperatuur. Echter kost het wel meer tijd dan flesvoeding.

Flesvoeding is eigenlijk ook best makkelijk, zelfs onderweg. Ik nam bij mijn zoon een thermosje mee met warm water en een flesje bronwater en had het poeder in een doosje of al in de juiste hoeveelheid in de fles. Even mengen en klaar.

Ook ik houd van lange wandelingen en juist dan zou ik de fles makkelijker vinden, want zomaar ergens een plekje vinden om te gaan zitten borstvoeden is niet altijd gemakkelijk en toen mijn zoon 4 maanden was hield hij de fles zelf vast en konden we gewoon doorwandelen.

Maar toch geef ik deze keer borstvoeding, gewoon omdat het nu wel gelukt is. Vorige keer ook te veel omstandigheden waardoor het niet lukte.

Hoe lang ik het nog vol ga houden is een tweede vraag. Spruw en weer terugkerende tepelkloven doordat mijn meisje veel loslaat en weer aanhapt en flink trekt aan de borst... Maar voor alsnog houd ik het nog bij bv deze keer. Al staan er wel twee pakken fv klaar sinds november als voorbereiding op de fles ;)

Lang verhaal.... Kies waar jij je het beste bij voelt, dan is het altijd goed!

13. Lousaa

Lousaa Fanatiek lid

Nov 18, 2011
    2,497
    2
    38
    Ik heb borstvoeding gegeven. Na drie maanden groeide ze er niet meer op. Ik voedde elke twee a tweeenhalf uur dus daar lag het niet aan. Gewoon niet voedzaam genoeg. En dus een jankerd, die de hele dag niet in d' r hum was. Zodra ze fles kreeg (eerst erbij maar al snel volledig) was dat eigenlijk over. Voordelen vond ik dat je tijdens borstvoeding makkelijker snachts door de gebroken nachten komt. Met een fles is toch meer gedoe en dat merkte ik wel aan de vermoeidheid. Zelfs toen mijn vriend ging voeden, ik werd wakkerder en sliep minder goed weer in. Nadelen vond ik met name voor haar, dat ze honger hield. Ik heb wel wat opstartproblemen en stress gehad omdat ik halve dagen aan het voeden was, maar achteraf was dat te overzien, vond ik. Slappe borsten heb ik er ook niet echt aan overgehouden. Die borsten groeien al tijdens de zwangerschap en de stuwing in het begin, dus dat hou je.

Ik wil weer gaan borstvoeden maar zal eerder bijvoeding geven als ik weer dezelfde taferelen meemaak. Want leuk was het niet. En ik vond ook dat de borstvoeding,affia de boel te rooskleurig voorstelt. Niet iedereen kan volledig borstvoeding geven, laat staan in combinatie met werken bijvoorbeeld. En nee, dat is geen teken van slechte wil.

Toch zou ik niet direct alleen maar fles geven, het is omslachtiger en duurder, en ik zou het toch ook missen denk ik.

14. Stiertje73

Stiertje73 VIP lid

Feb 27, 2011
    5,738
    268
    83
    Ik heb mijn dochter 11 maanden bv gegeven. Ik had het geluk dat het allemaal soepeltjes verliep en ze groeide er goed op. En in bv zitten nu eenmaal veel extra stofjes die in kunstmelk niet zitten.
    Ik zou zeggen: probeer het gewoon. Mocht het niet lukken: een fles en een pak kunstvoeding zijn snel gekocht.

15. Tazzy

Tazzy Fanatiek lid

Aug 20, 2013
    1,364
    31
    48
    Doen waar je jezelf goed bij voelt! Ik ga dus geen bv geven maar fv. Ik ben nou eenmaal niet van het bv geven, past niet bij mij en lijkt me totaal niet prettig. Hier dus fv, dan kan de papa er 's nachts ook gewoon uit en opa en oma die ook fijn de fles kunnen geven!
    Volg vooral je eigen gevoel hierin!

16. Chocochippie

Chocochippie Niet meer actief

hier hetzelfde. Mijn vriend zei toen we het erover hadden; als jij je niet fijn vind bij bv moet je dit niet doen dan heb ik liever dat je fv gaat geven.

17. Anakoloet

Anakoloet Actief lid

Nov 19, 2014
    253
    2
    18
    Docent, freelance auteur
    Overijssel
    Ik zou inderdaad ook zeggen: doe waar je je goed bij voelt. Dus wat het beste is voor je kindje én voor jou. Tijden veranderen, dus het ene tijdperk staat borstvoeding hoog op de agenda en later is flesvoeding weer top. Ik heb flesvoeding gehad, omdat mijn moeder in een feministische tijd voedde, waarbij je niet afhankelijk wilde zijn als vrouw. En ik heb er niks aan over gehouden ;)

Ik wil zelf graag borstvoeding geven, omdat het me makkelijk lijkt (hoef je niet telkens een fles klaar te maken) en het is lekker goedkoop. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er ook wel tegenop zie. Het lijkt me zo gek als zo'n klein hummeltje eraan drinkt! En ook met intieme momenten met je man, hoe verhoudt zich dat zeg maar :)? Hoe hebben anderen dat ervaren bij hun eerste kindje?

18. tazzy180

tazzy180 Bekend lid

Mar 23, 2009
    578
    0
    0
    west brabant
    Haha, ik ga ook voor de derde keer weer bv geven. En wanneer ik intiem ben met mijn man, zijn mijn boobs verboden gebied voor hem! Toen ik een tijdje gestopt was met bv. mocht mijn man ook weer 'dat gebied betreden' ;)

Bij mijn eerste heb ik maar een paar weken bv gegeven. Ik was er te krampachtig en onzeker over. Het brak mij op. Toen was ik blij dat ik op de fles overging.
    Toen mijn oudste 4 maanden was raakte ik alweer zwanger van de tweede, en ik wist toch al gelijk dat ik weer bv wilde geven. Het is zo'n mooi iets dat je lichaam dat zelf kan maken! Ik ben er wel met een relaxter idee aan begonnen. Als t niet fijn was stopte ik ermee. Ik had voor de zekerheid flesvoeding in huis gehaald. Niet nodig gehad. Ik heb toen 9 maanden bv gegeven. Dat ging toen allemaal vanzelf. Ook gewoon openbaar gevoed en zelfs gewoon in de Efteling op een rustig plekje. Als je een draagdoek bij hebt niemand die het opmerkt. Zelfs kolven heb ik in afgezonderde ruimtes bij dagjes weg gedaan.
    Nu zwanger van de derde, ga ik weer voor borstvoeding. Ik zal wel extra afkolven zodat de kids ook eens een flesje kunnen geven. Dat is voor hun ook een leuke ervaring. :)

19. Beckje

Beckje VIP lid

Jul 12, 2010
    8,652
    4
    36
    iig zou ik het wel de eerste tijd doen, ivm alle extra weerstand die ze krijgen, al is het maar een paar dagen.
    dat lijkt me toch wel het belangrijkste :)

20. mausyi

mausyi Fanatiek lid

Jul 4, 2011
    1,452
    0
    36
    Gewoon doen waar jij je prettig bij voelt.

Hier gaaf ik de fles, en met deze 2 ga ik het weer doen. Sowieso is bv geen optie hier (medicatie), maar ik had het ook niet gedaan als ik geen medicijnen had. En een flesje hoeft helemaal niet moeilijk te zijn. Poeder in flesje, en een thermosfles met gekookt water. En een flesje bron water. In een piep en een zucht had ik het flesje klaar.

Share This Page