Dochter zit niet lekker in haar vel, wil heel graag naar school

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by debq, Sep 9, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. debq

debq Fanatiek lid

Mar 10, 2010
    3,797
    761
    113
    Ik weet niet meer zo goed wat ik nu met mijn dochter aan moet. Al een hele tijd zit ze niet zo lekker in haar vel. Tijdens de zomervakantie heeft ze heel veel buiten kunnen spelen met de kindjes uit de buurt (allemaal minimaal 2 jaar ouder) maar die zijn nu alweer een tijdje naar school (zuiden dus dit jaar was de vakantie hier vroeg) dus overdag zijn ze er niet. Naar het kdv gaan is voortaan een drama, ze gaat er al heel sinds ze 3 maanden is en het i bijna nooit een probleem geweest, alleen een paar maanden voor ze over ging naar een volgende groep weg bij de baby's. Bij de overgang is ze naar een ander nieuwe vestiging an het kdv gegaan die bij de basisschool zit waar ze naartoe gaat. Hier hebben ze voor de dagopvang 1 verticale groep, dus van 0 tot 4 jaar. Toen ik haar net naar bed ging brengen heb ik haar weer gevraagd waarom ze het kdv niet meer zo leuk vind. Normaal kreeg ik het antwoord dat ze dat niet wil vertellen. Nu kwam er een echt gesprek. Ze vind dat er allemaal baby's zijn en die slaan op haar hoofd en trekken aan haar haren. Ik vroeg wat zij dan doet, over de handjes aaien omdat dat niet fijn is. Maar ze doen dat maar heel soms. Op de vraag of ze dan niet ergens anders kan gaan spelen waar de baby's niet bij kunnen zei ze alleen bij I.. (Naam leidster). Dat is bij de peuterspeelzaal waar soms kindjes van de dagopvang heen kunnen. Ik vroeg of ik moest vragen of ze daar vaker heen kan, maar ik kreeg een heel duidelijk antwoord. IK WIL GEWOON NAAR DE KLAS BIJ D.. (Buurmeisje waarbij ze, in mei pas, in de klas komt). Ik haar natuurlijk uitgelegd dat ze dat pas mag als ze 4 jaar is en dat dat nog heel lang duurt.
    Het gesprekje ging nog even verder. Ik vroeg hoe het kwam dat ze thuis ook vaak niet zo vrolijk is, of ze met mij wat andere dingetjes wil doen. Kreeg ik wederom een heel duidelijk antwoord, nee mama, ik wil echt gewoon naar de klas want ik wil dingetjes leren!

Hoe hebben jullie deze periode van héél graag naar school willen maar nog zo lang moeten wachten aangepakt? Ik vind het best moeilijk om te zien dat ze vaak steeds minder vrolijk is en echt niet lekker in haar vel zit. Natuurlijk doen we oefenboekjes, gezelschapsspeletjes, gaan naar de dierentuin, speeltuinen, knutselen, etc etc.

2. Dreamer

Dreamer VIP lid

Mar 17, 2011
    6,155
    33
    48
    Gaat ze naar een psz? Das misschien toch al wat meer school voor haar?

3. debq

debq Fanatiek lid

Mar 10, 2010
    3,797
    761
    113
    Ze gaat als ze bij het kdv is vaak naar de psz, dat is in het zelfde gebouw. Als de psz is afgelopen moet ze nog een paar uur terug naar de psz.

4. MamaenMini

MamaenMini Fanatiek lid

Dec 6, 2011
    2,649
    76
    48
    Female
    Utrecht
    Misschien met de leidsters praten of ze niet aparte dingen mag doen, ik werk zelf ook op een kdv waar kids van 0 tot 4 zijn en de grotere kinderen hebben daar vaak last van, dat ze hun pijn doen en ze minder plek hebben om te spelen omdat de kruipende baby's alles kapot maken of afpakken. Dat ze langzaam bang worden voor kleine kinderen.

5. belize

belize VIP lid

Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    dat hebben we ook gehad toen zoontje ietsje jonger was dan je dochter. ik heb met de leidster gesproken. die nam wat extra dingentjes mee, hele eenvoudige dingen in een mandje. en elke keer als hij er was gingen ze samen zijn speciale dingen pakken. en de andere kinderen werden op afstand gehouden zodat hij kon puzzelen etc. nou omdat leidster zei dat die speciaal vr hem waren voelde zoontje zich heel goed. hij was op de eerste dag zo blij en vertelde herhaaldelijk dat 'alleen speciaal vr hem puzzel' enzo. en het hielp ook dat de te drukke jongen die daar net was na 3 maanden weg moest(omdat hij te wild was en achterstand had in zijn praat ontwikkeling,die moest speciale begeleiding hebben)mijn zoontje had daar enorm last van.
    ik zou met die leidster praten dus.

6. debq

debq Fanatiek lid

Mar 10, 2010
    3,797
    761
    113
    De leidster ligt het niet aan die doen erg hun best, ze gaan al spulletjes bij de bso halen voor haar, ze mag vaak dingetjes zelf doen (zoals laatst zichzelf schminken) terwijl andere dat niet mogen, ze mag vaak helpen met dingen, ze proberen haar ook te betrekken bij de baby's doordat ze ze mee naar bed mag brengen etc.
    Dit vond ze dus een tijdje heel leuk en speciaal, nu dus ook al niet meer, daarom weet ik het dus ook niet meer.

7. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Onze dchter ging het laatste half jaar 's middags mee naar de bso.

Op aangeven van het kdv trouwens.. Wij vonden het aanvankelijk maar niks :)
    Tot ik dr op woensdagmiddag kwam ophalen en ze prinsesheerlijk op de bso zat te lunchen tussen alle kids en het hoogste woord had.
    Vanaf toen ging ze altijd mee de kinderen uit school halen en bleef ze daar in de middag.

8. debq

debq Fanatiek lid

Mar 10, 2010
    3,797
    761
    113
    Ook dat gebeurt dus vaak, niet standaard.
    Zo ziet haar dag er meestal uit op het kdv:
    Rond 8 uur dagopvang
    Van 9 tot 12 psz (weet de tijden niet precies)
    Terug naar de dagopvang, daar mee eten
    Vanaf ongeveer 3 uur komt de bso, als die iets gedronken hebben daar mee (buiten) spelen.
    Soms is het de middag ipv ochtend psz.
    Het is een klein kdv wat veel samen met school doet, met buitenspelen overdag is dit ook vaak met groep 1 en 2 samen, de psz wordt vaak op school uitgenodigd, ze gaat dan blijkbaar ook gewoon mee in de kring zitten en vind dat heel normaal, dat was vorig schooljaar.

Dit is dus ook wat ik bedoel dat ze heel erg hun best doen op het kdv. Maar het is niet alleen daar, thuis ook.

Share This Page