eergister kwam ik er achter dat ik een hommel nest in mijn tuin heb. ze ziiten achterin de tuin en in de grond. ik wil het nest weg hebben maar nu komt het! hommels zijn een beschermde diersoort en mag je dus niets aan doen. maar ik heb een zoontje van 17 maanden die dus echt niet uitkijkt. en als hij een keer over een nest heen loopt! zal hij gestoken worden. dit wil ik dus echt niet! een imker bellen heeft geen zin want die kunnen ze niet verplaatsen omdat hij ik de grond zit. wat zouden jullie doen? laten zitten? of verdelgen met gif?
Mijn broer heeft hetzelfde probleem, had een kerel gebeld om het nest weg te halen en het blijken beschermde dieren te zijn. Ik zou het laten zitten.....het zijn beschermde dieren en ze zijn al bijna uitgeroeit als je het zo leest op internet. Bij hem was het nest nog geen 4 weken aanwezig en toen waren ze weg. De kleine heeft ie gewoon binnengehouden.
Tsja, het lijkt me toch niets om je kleine met dit weer 4 weken binnen te houden. Misschien kan je iets verzinnen met stokjes en gaas om een soort omheining te maken zodat je zoontje er niet in kan gaan staan en overheen kan lopen? Ik denk namelijk niet dat iemand je komt helpen met uitroeien, vanwege het feit dat het bedreigde dieren zijn, en zelf zou ik er niet aan beginnen, straks doe je iets fout en maak je ze alleen maar boos en agressief.
nou bij ons is een imker komen kijken en die heeft dat ding dus echt wel weggehaald !! veeeeel te gevaarlijk met kleine kinderen erbij
bestrijden kan ik zelf dus dat is geen probleem. maar omdat ze beschermt zijn weet ik het niet. en de kleine binnen houden is geen optie. want als die naar buiten wil maakt hij de deur zelf open
Kun je het niet afzetten? Want in principe zijn hommels ook niet zulke nare beesten. Misschien een bloempot/emmer zonder bodem, zodat de kleine er niet direct op kan kruipen. Ik heb de onze in de tuin laten zitten. Maar die zat in een border, dus niet direct op speelterein. En er zaten maar een paar in. Na 2 jaar waren ze ook weer verdwenen. Wist niet dat ze beschermd waren trouwens. Het wespennest hebben we wel direct verwijderd, want dat vind ik een stuk enger. Die zijn toch agressiever. Maar als je het niet af kunt zetten, en je jochie er niet wegblijft, dan zou ik geloof ik ook wel proberen het weg te krijgen.
Wij hadden ook een hommelnest in de tuin, met een week of 3 waren ze allemaal weg. Zou kijken of je het idd niet kan afzetten ofzo, beestjes doen niks zolang je ze met rust laat.
getsie nou ik zou er niet blij mee zijn, helemaal niet met dit mooie weer. bestrijden, tja... misschien zou ik dat wel doen. Maar als ze er maar 1 maand zitten dan zou ik het zo laten. Ligt er dus aan hoelang het aanhoudt. anders in elk geval van die konijnenhekjes ervoor (te koop voor 13 euro bij zowat elke dierenwinkel) om de kleine erbij weg te houden. Succes!
hier heb ik ze ook. ze hebben het wespennest weggehaald maar deze dus laten zitten. als je de voedselbron weghaald ind e herfst of lente gaan ze als het goed is een andere plek zoeken. moet zeggen dat ze bij mij boven de deur zitten, dus ze vliegen over ons heen en eigenlijk doen ze niets. de kinderen weten dat ze ze met rust meoten laten verder. Ik vond het niet leuk dat ze moesten blijven zitten, maar ach, ik ga ze niet uitroeien als ze beschermt zijn. dat zijn ze tenslotte niet voor niets...
Wij hebben 2 jaar terug een hommelnest gehad in de voortuin. Ze zaten in de muur van ons huis, maar gelukkig niet binnen (alleen in de kruipruimte geloof ik maar dat zit goed afgesloten). Wij hebben het laten bestrijden, ik was toen nog zwanger maar vond het toch geen fijn idee. Vriend heeft ergens heen gebeld en die zijn gekomen, het kostte 75 euro.
Neeeeee, niet doodmaken hoor! Ze zijn niet voor iets beschermd! Hommels doen echt bijna nooit iets, je moet hele gekke dingen doen, wil er eentje prikken (itt wespen). Gewoon een beetje opletten met de kleine, als de hommels een beetje rondvliegen zullen ze nooit zomaar aanvallen en prikken. (maar ja, ik vind hommels mooi en ze hebben iets schattigs)
Ik zou het bestrijden. Je kind binnenhouden omdat je hommels niet mag weghalen vind ik wel erg ver gaan. Stom dat bestrijders niet komen. beschermde diersoorten heb ik alle respect voor, maar de hommels zijn echt gewoon gevaarlijk voor kleine kindjes.
Sorry heb geen tip maar ik las je titel veel ste snel en dacht dat je een homo nest in je tuin had hahahaha ik denk wtf is dat nou weer hahhahah Sorry moest het ff kwijt
Wij hebben 2 jaar achter elkaar hommelnesten gehad. Vorig jaar eentje pal naast de voordeur onderaan. En jawel dit jaar zat/zit er eentje bij de achterdeur, in de spauwmuur van de bijkeuken. En precies bij ons terras. Ik heb er niks aan gedaan, het was een week of 4, en toen waren ze weg. Jammer dat je het niet kunt afzetten, want zolang je ze met rust laat, doen hommels je niks. Sterker nog als ze zich aangevallen voelen, gaan ze op hun rug liggen. Tenminste dat las ik toen ik opzoek was naar info..
Nou wij hebben er 3 jaar geleden 1 gehad in de spauwmuur op het terras net onder het raam. Mijn zoon was toen net 2, zodra wij naar buiten gingen zater er gelijk 10 om je heen. Maar weg halen, NEE dat mocht absoluut niet. De imkers doen het niet omdat ze beschermd zijn en zelf doen is heel erg gevaarlijk. Ze zijn wel komen kijken en we hadden een zeer groot nest, maar helaas mochten en kon er niets gedaan worden. Ik ben in die 2 maanden maar 1 keer gestoken, man en kinderen helemaal niet. Mijn man heeft wel de hommels die naar buiten vlogen met een schep op de kop geslagen, we hebben een dag gehad met 60 dooie hommels. Nu maak ik elke voorjaar de gaten in mijn muur dicht met keukenrol, zo kan er geen nest meer ontstaan.
Maar als je er niets aan mag doen houd dat dan in dat je dan gewoon maar binnen moeten blijven ? .. Ik zou als niemand je wilt helpen gewoon zelf het heft in eigen handen nemen ...
ik heb me voor genomen dan als 1 van ons gestoken word dat ik dan gelijk een pot wespen poeder er op leeg gooi. deze tip kreeg in van een imker
In principe doen hommels niets, zelfs niet als je in de buurt komt. We hadden ook een nest in de tuin 2 jaar geleden. En ik kwam er vaak in de buurt, in eerste instantie had ik het ook niet gezien dat het een nest was. Ik ben niet gestoken en ze waren ook helemaal niet agressief. Het nest werd verlaten in september en er zijn nooit meer hommels terug gekomen naar het nest. Overigens zou ik ze niet zelf gaan bestrijden of uit gaan graven ofzo, want ik denk dat ze dan wel boos kunnen worden. Ik ben wel bang voor wespen, maar voor hommels helemaal niet. Wespen zijn veel opdringeriger dan hommels en vallen je lastig, hommel komt even kijken en vliegt dan snel naar een bloem. Ik vind ze wel grappig van die veel te dikke bolle beesten die amper kunnen vliegen.