Als die moeder 28 was.. is het vast een tijdje geleden. Vraag me zeer af of het men w was. Los van het feit dat het gruwelijk verdrietig is! Mbt de leeftijden. Ze moeten ergens een grens trekken. Het is gewoonweg niet te betalen om iédereen te vaccineren en ze hopen door deze 2 groepen te vaccineren een enorme groepsimmuniteit te bereiken. Dus denk dat we vooral moeten hopen dat minimaal 95% gewoon gaat
Zat zojuist een item op tv over de meningokok te kijken. Er werd gezegd dat de groep die nu gevaccineerd wordt intensief contact hebben. De overdracht gaat via de lucht, door hoesten, niezen, zoenen enz. Maar kleine kinderen niezen of hoesten ook regelmatig (onbewust) tegen elkaar, lijkt mij net zoveel kans op besmetting? Maar ik laat mijn kinderen ook op eigen kosten enten. Vaccin is besteld, ze konden alleen niet zeggen hoelang de levertijd is.
Ik hoorde dit vanmorgen op de radio, enorm eng inderdaad. Vooral het zeer snelle verloop. De prof die uitleg gaf zei dat de besmettingsgraad zeer laag is. Het wordt niet via lucht verspreid maar via druppels. Iemand moet bij wijze van spreken in je gezicht hoesten/niezen. De jongste krijgt over een aantal weken haar 15-maandenprik, ga dan even vragen hoe het in Belgie zit.
Ik baal er ook van. Zoontje heeft in januari de BMR gehad en zit te twijfelen of ik moet bellen om hem alsnog te vaccineren. Ik word altijd een beetje bang van dit soort berichten. Zeker als de vaccins schaars zijn
Even voor de duidelijkheid (ik heb alle nieuwsberichten niet heel nauw gevolgd): is de 'nieuwe' BMR/MenC vaccinatie die vanaf mei oid word gegeven de goede die dus ook tegen type W beschermt? Dan zou mijn zoon iig 'beschermt' zijn. Mijn dochter van 2,5 heeft dus de 'oude' gehad. Ik twijfel ook of ik haar laten vaccineren voor het nieuwe type. Het snelle ziekteverloop en de dodelijke afloop beangstigd mij ook.
Nee helaas is dat niet het vacin dat bescherming bied tegen deze W variant. Alleen Men-C is niet voldoende je moet de nieuwe A,W,Y,C variant hebben
Nee de MenC is het ouder vaccin. Ik zou even in haar vaccinatieboekje kijken of het cb bellen. Die kunnen het je direct vertellen. Ik snap je angst wel maar tot nu toe worden vooral tieners ziek van dit type. Ik persoonlijk wacht het nog even af. Zoon wordt 4. Verder heeft de vaccinatie een geldigheidsduur van ongeveer 5 jaar. Houd dat wel evenin gedachte. Zodra je kinderen tiener zijn zijn ze dus niet meer beschermd.
Die oproep krijg je ook niet, alleen kinderen die nu 14 jaar worden en volgend jaar nog groep vanaf 14 jaar en ouder
Mijn zoon heeft in juni de vaccinatie gehad, is dat dan dus de MenC geweest en niet de MenACWY? Er stond mij bij dat er vanaf mei het nieuwe vaccin gebruikt werd? Argh zo verwarrend dit...
Ik hoorde vandaag op het cb dat als ze de inhaal hebben gehad. Kinderen van andere leeftijden uiteindelijk ook worden opgeroepen
Nee dat snap ik Maar zo lang ik de oproep niet krijg ga ik er maar even vanuit dat het dus niet nodig is. En ga hem niet zelf kopen.
Het is niet dat je kinderen hem niet nodig zouden hebben. Het is dat ze net ietsje minder kans lopen op de ziekte dan middelbare scholieren. Op dit moment hebben ze nog maar een beperkt aantal vaccins liggen (je produceert niet even 1.000.000 vaccins in een week) en ook geen blik artsen en verpleegkundigen die ze zomaar even het land in kunnen sturen. Dus dan is het simpelweg kiezen voor de overheid wie voorrang krijgt. En dat zijn in dit geval de tieners. En de dreumessen, omdat dat logistiek gewoon praktisch is (die worden toch al geprikt). Maar de kans dat een kind van een andere leeftijd deze bacterie oppikt zal niet heel veel kleiner zijn, vrees ik.