In juni hebben ze de men ACWY gezet. Op de oproepkaart staat wel men C maar het nieuwe vaccin werd vanaf mei gebruikt. (Bij ons CB al vanaf april) Ik vind het doodeng. Na dit allemaal gelezen te hebben en meer informatie opgezocht te hebben, had mijn dochter van 2,5 gisteren ineens uit het niets koorts. Ik schrok me kapot eerst. Gelukkig gaat het beter maar je zit wel gelijk even in de stress.
Het is natuurlijk ook niet van de een op de andere dag besloten. Het vaccine is ook niet nieuw. Dus een kwestie van bestellen lijkt me dan. En de logistiek in gang zetten wat beteft het aanbieden. Ik snap dat het een hele operatie is. Maar de pneu komt bijvoorbeel ook alleen voor bij kinderen onder het jaar.
Kinderen hebben wel vaker ineens koorts. Maar goed nu het zo veel in de media is snap ik wel dat je er even van schrikt.
Net terug van CB. Ze begon eerst dat verhaal dat ze met deze twee groepen proberen zoveel mogelijk immuniteit te creëren. Toen vroeg ik wat zij aan zou raden voor mijn peuter waarop ze begon: dat is een hele persoonlijke keuze. Dus toen dacht ik dan maar zo: wat zou je doen als het jouw kind was? En toen zei ze: ik zou het doen en de meeste collega's hebben hun andere kinderen al laten vaccineren. Dus ik weet genoeg en ga het bestellen voor mijn oudste.
Zo’n gesprek had ik gisteren ook. Ging wel over de C variant, toen werd er schijnbaar ook in fases gevaccineerd. Toen hebben ze het op het cb ook bij hun eigen kinderen gedaan. De arts op tv die zegt haar kind die niet in de vaccinatiegroep zit wel gevaccineerd te hebben, lijkt mij ook genoeg reden. Ik heb hem iig besteld.
Waarom kunnen jullie het wel bestellen en zegt de GGD hier dat het niet op voorraad is? Hebben jullie het via de huisarts gedaan?
Ik heb nog niet besteld maar net even bij de apotheek gevraagd. Hij had het in het buitenland besteld en verwacht het volgende week binnen te krijgen.
Ja, via de huisarts. Die bestellen het bij de apotheek. Ze zei dat het ong een week zou duren. Dus volgende week bel ik de apotheek. Dan haal ik het op. Daarna weer naar de dokter met het vaccin en zij prikken het er in.
Net terug van de kinderarts/diabeterverpleegkundige van zoontje en ze mag hem niet afraden of juist aandringen. Echter zelfs geeft ze hem niet aan haar kinderen net als de meeste collega's ondanks dat ze jaarlijkse wel is kinderen op de afdeling hebben . Ja het is zeker erg heftig als je het krijgt maar de kans blijft onzettend klein. 20% van de bevolking draagt de bacterie bij zich dus het is overal om je heen . Wellicht omdat zoontje auto immunziekte heeft is ze extra voorzichtig maar kon er op uit maken dat ze hem zeker niet aanraad.
Ik heb'm net besteld bij de huisarts.. Ze zei eigenlijk gelijk: doen. Het vaccin is veilig, werkt precies hetzelfde als alle andere vaccins en vond het een verstandige zet. Hoe meer mensen gevaccineerd zijn, hoe beter.
Ik zit nog steeds te twijfelen. De GGD zegt gisteren dat ze het op voorraad hebben en krijg net een mail dat het niet gekocht kan worden omdat ze niet weten of ze genoeg hebben. De huisarts hier ent zijn kinderen niet en mijn oom die anesthesist is zegt ook het niet te doen.....toch blijf ik twijfelen wat ik ermee aan moet
Vandaag moest ik met mijn jongste voor controle naar het ziekenhuis ivm slecht werkend immuunsysteem. Ik heb haar advies ook gevraagd. Grootste risico is idd de groep vanaf 14/15 jaar. De kleintjes enten ze omdat het is toegevoegd tot de normale vaccinatie. Kinderen krijgen eerder de meningokokken B, En die vaccinatie werkt slechter. Ik mocht kiezen wat ik wilde want mag zo een recept krijgen van haar. Heb voor nu afgesproken dat wij zijn bloedwaarden afwachten, zijn die beter dan ent ik hem nog niet en zijn ze slechter dan wel. Al brengt het enten voor hem ook een risico want hierdoor zakt zijn immuunsysteem maar dan zijn we er direct bij en bij niet enten weet je nooit of het ook bijv de gewone griep is.
De reden dat er voor deze leeftijd en is gekozen heeft inderdaad te maken met de logistiek en de risico leeftijden van besmetting. Er ligt namelijk een besmettingspiek bij 2/3 jarigen, bij 15/16 jarigen en bij begin 60. Op het moment dat je dus met 14 maanden en 14 jaar vaccineren zijn kinderen in elk geval beschermd tijdens deze risico leeftijden. Hoe het komt dat er op deze leeftijden veel meer besmettingen zijn is men nog steeds niet over uit. Het vaccin is absoluut niet nieuw, het is al jaren verplicht voor Mekka gangers en in bijvoorbeeld Engeland zit het ook sinds een jaar of 5 (dacht ik) in het vaccinatieprogramma. Dus je hoeft niet bang te zijn dat je kind een proefkonijnen is. Overigens wordt dit vaccin op sommige cb's al standaard vanaf 2017 tijdens het 14 maanden consult gegeven, dus voordat je het cb gaat bellen, check eerst even het cb boekje. Kinderen geboren tussen 1 mei en 31 december 2004 krijgen eind deze maand de oproep. Dit kan per regio wat verschillen ivm de logistiek. (Grote ruimte zoals een gymzaal regelen, personeel, aanvoer vaccins, bewaren vaccins, oproepkaarten etc). In het voorjaar krijg en de overige kinderen die in 2004 geboren zijn en de kinderen van 2005 de oproep. Men is nu bezig om de jaren 2002 en 2003 te plannen. Wil je je kind toch eerder laten vaccineren, dan kan je dit regelen via de huisarts. Dan moet je de vaccinatie wel zelf betalen. Doe dit wel tijdig want er is momenteel een gigantische run op de vaccinaties. De meeste apotheken hebben nu al niets meer op voorraad en bestellen kan lang duren omdat de levering aan het RIVM voorgaat. Heel verhaal, maar hoop zo wat meer duidelijkheid te scheppen. Voor de gene die het willen weten, mijn eigen kinderen heb ik inderdaad ook eerder laten vaccineren en al mijn collega's hebben het zelfde gedaan bij hun kinderen. Als je namelijk door hebt dat jouw kind de meningokokken W heeft, ben je al te laat en mag je hopen dat je kind het überhaupt overleeft al dan niet met blijvende handicaps.
1 vraagje. Mijn zoontje valt ook in de risicogroep namelijk 2 jaar en 7 mnd nu. Hij heeft enkel de C vaccinatie gehad met 14 maanden omdat de W vaccinatie in maart 2017 nog niet gegeven werd. Ik heb nog een zoon van bijna 14 (dec) waarvoor ik wel een oproep verwacht, maar hij is dus een middelbare scholier (in zijn 3e jaar) en kan het virus al dragen voordat hij gevaccineert word en het dus eventueel overdragen aan de jongste die ook in de risicogroep zit maar niet gevaccineerd is en wordt. Hoe wordt hier mee om gegaan?
Check even of je zoontje echt alleen de C gekregen heeft, een hoop cb's geven namelijk sinds 2017 al de combinatie. Mocht je zoontje hem niet hebben gekregen, dan is het hard gezegd pech. Er zal waarschijnlijk ook een inhaalcampagne komen voor hem, maar zeker niet in 2018 en 2019. Er is door het RIVM gekozen om de pubers eerst te vaccineren vanwege hun levensstijl. De besmetting gaat daar net iets sneller dan bij peuters. Ik kan mij voorstellen dat je je zorgen maakt en er niet blij mee bent, helaas kunnen de mensen van de GGD daarvoor niets aan doen, dit wordt allemaal door hogerhand beslist. Je zou er voor kunnen kiezen om je jongste te laten inenten via de huisarts, dit zal je rond de €80 kosten.
Ik had al gechecked in het boekje en zij hebben echt alleen men C opgeschreven als vaccinatie . Ik ga maar eens ff denken wat te doen, want mijn zoontje is snel vatbaar voor ziektes (al vaak verkouden, snel koortsig, 2x hvm ziekte, recent krentenbaard etc) en hij kust/knuffelt een hele hoop af op een dag (meer dan mijn oudste iig )
Nee en dat komt ws deels ook omdat er al langer bekend was dat dit speelde (nog voor het publiekelijk naar buiten is gebracht) en die mensen die dit wisten hier dus al op konden inspelen en dus al eerder hun kinderen konden inenten Dit denk ik dus
Ja dat gevoel heb ik nu ook....en nu ze paniek zaaien en mensen dat willen is het niet mogelijk... Ik ga morgen eens een rondje bellen, wie weet denk dat als het nog ergens kan ik dat dan wel ga doen voor mijn dochter van bijna 6