Precies dat heb ik ook. Ga vandaag proberen ggd of huisarts om aan een vacin te komen in elk geval voor onze dochter. Want de eerst volgende griep ben je natuurlijk doodsbang
Nee zoals bovenstaand is beschreven heeft mijn man vaccins besteld en worden ze hopelijk volgende week gevaccineerd.
GGD doet het niet meer voorlopig voor mensen die buiten de boot vallen. Daarna huisarts gebeld, assistente dacht dat het wel zou gaan, maar ging dit even navragen aan de huisarts. Moet vanmiddag even terugbellen om te vragen of ik een recept krijg of niet.... Hoop het wel weet niet hoe ik anders nog aan een vacin kan komen....
Ik heb net de assistente gebeld maar ze vond het geloof ik maar vreemd. Ze zei dat het via het programma moet en dat de huisarts dit dus niet doet. Ik heb aangegeven niet nog 4 jaar te willen wachten en dat zij hoe dan ook ingeënt wordt. Ook aangegeven dat die mogelijkheid er gewoon is, tegen betaling. Nou daar had ze nog niks van gehoord, zelfs niet dat er een nieuwe variant is Lekker op de hoogte dus. Maar ze ging het maar toch overleggen en daar word ik nog over teruggebeld. Mocht de huisarts het niet willen/kunnen doen kan het dan wel via de GGD? Of hoe kom ik aan het vaccin?
Ik heb mijn jongste expres nog de oude laten geven. Waarom? Omdat het vaccin idd al langer gebruikt wordt maar meer bij volwassenen en tieners. Dus bijna geen baby's of dreumesen. Dat is ook wat ik bij het cb dit voorjaar heb uitgelegd en dat begrepen ze. Ja het is een vervelende ziekte en ja het komt meer voor dan eerst maar een kleine 200 zieke en daarvan een nog kleinere groep overledenen vind ik persoonlijk een erg kleine kans.zeker als je bedenkt dan 25% van de mensen drager is en je dus minder dan een half % kans hebt daadwerkelijk ziek te worden. Een storm in een glas water in mijn ogen. Maar goed misschien denk ik er anders over als er straks meer ziektegevallen erbij komen. En over de bijsluiter. Nooit de andere bijsluiters van de vaccinaties gelezen? Soms zijn er gewoonweg hele erge bijwerkingen. Al is de kans dan meestal miniem.
Ik ben allereerst niet in paniek Maar mijn man reist de hele wereld over, Amerika, Engeland, Oman, Bahrein, Australie enz enz. In Engeland komen nu erg veel besmettingen voor en ook Oman en Bahrein zijn hier ook mee bekent. Ik wist eerst echt niet dat deze ziekte daar vaker voorkomt en dat er een vaccin is. Nu wel, daarom bestel ik hem. Ik doe erg trouw mee met het vaccinatieprogramma, dit hoort er wat mij betreft dan ook bij.
Ik denk bij nieuwsuur, dat kijken mijn man en ik het meest. warschijnlijk zondagavond, want toen was hij thuis. Of een herhaling van het nieuws, want er is zondag geen nieuwsuur zeker?
Ik denk dat de 'paniek' nu opeens ook gekomen is door het woordje 'schaarste'. Schaarste is eng. Schaarste betekent dat veel mensen iets willen hebben, maar er niet genoeg is. En als je dan hoort dat artsen hun kinderen wél al in hebben laten enten, dan is zo'n vaccin kennelijk echt nodig. Vervolgens wil iedereen de eerste zijn die het tóch krijgt en gaat iedereen als een dolle het vaccin bestellen. De schaarste wordt nog erger en de angst wordt groter. Net als pas, toen kwam in het nieuws dat de anticonceptiepil schaars was. Ik schrok me meteen kapot en zag allemaal scenario's voor me dat ik geen sex meer kon hebben, want stel je voor dat ik ongepland zwanger raak! Uiteindelijk stond in het bericht dat de schaarste maar een maand of 2 zou duren. Geen probleem dus, ik heb nog een voorraad voor een half jaar. Maar de paniek was al gezaaid. En ik zag veel mensen reageren met: gauw naar de apotheek, gauw een hele voorraad bestellen, ik wil niet zonder komen te zitten!! En zo werk je de schaarste nog verder in de hand Ik zeg overigens niet dat de angsten van moeders nu ongegrond zijn hoor, ik leg alleen mijn mening uit over paniek. Aangezien @Anouk2005 daar verbaasd over was.
Ik heb de bijsluiter gelezen en lees geen hele ernstige bijwerkingen. Wel vervelende maar geen hele ernstige....Mijn dochter heeft van de andere inentingen als baby en peuter ook nooit last gehad als wat verhoging. Is niet te lezen zo geloof ik slechte kwaliteit....sorry
Ik vind het ook echt heel eng. Mijn zoontje van 2 maanden wordt over een jaar automatisch hiervoor ingeënt, maar mijn dochter van 3 jaar nog lang niet. Ik ga vandaag toch maar eens de huisarts bellen voor een recept.
Vraagje, ben je eigenlijk meteen na het zetten van dat vaccin beschermd? En overweegt hier misschien nog iemand om ook voor de B-variant te laten inenten? Paniekzaaien is meestal wel in Nederland inderdaad, maar geef iemand eens ongelijk om zo te reageren als het om je kind gaat.
Ik zou het persoonlijk dan niet doen. Er zijn 80 mensen ziek geworden waarvan voornamelijk tieners. Dit is nog steeds meer dan voorgaande jaren. Maar het spreekwoordelijke gezegde de kans dat je wordt aangerend door een auto is grote is hier wel van toepassing. Maar als de kinderarts het afraad en je oom, die voor zijn beroep zo te lezen, echt wel iets weet van medicatie het ook afraad. Dan zou ik dat advies netjes opvolgen. Zij hebben het beste voor met jouw kind! Vooral je oom heeft er totaal geen belang bij om je foute info te geven.
Ja maar paniek kan ook zijn om iets dat onrealisitisch is. Je kan je kind helaas niet tegen alles beschermen. Het vaccin werkt ook maar voor korte duur.
Dat is zo inderdaad. Mijn oom zei eigenlijk. "Ik zou de adviezen volgen, als het wordt geadviseerd gewoon doen" Maar goed het wordt dus niet geadviseerd voor de leeftijd voor mijn dochter omdat ze nog lang geen 14 is. Maar ze komt wel in contact met mensen waarbij het risico is toegenomen 14 jarige en 60 plussers dus vandaar toch de twijfel om het wel te doen. Het voorbeeld van onder auto komen snap ik, maar dat kan ik helaas niet voorkomen....Maar die akelige infectie kan ik wel voor zorgen dat die kans nog veel kleiner wordt dan dat die al is...En dat blijft toch knagen om het toch te doen. Van de ene hoor je dat artsen wel hun kinderen enten of zelfs al gedaan hebben en weer een ander niet....blijft lastig verhaal waar doe je goed aan
In mijn zoektocht naar informatie van mensen die er echt verstand van hebben zeg maar kwam ik dit tegen. "Arie van der Ende, onderzoeker van het referentielaboratorium voor Bacteriële Meningitis, geeft antwoord op de belangrijkste vragen" Hoe dodelijk? Dat varieert en is afhankelijk van de variant van meningokokken. Zo is er de B-variant, die de laatste jaren steeds minder vaak voorkomt in Nederland. Daar is sinds 2015 ook een vaccin voor. Dat vaccin zit niet in een vaccinatieprogramma. Bij navraag kan je als je het zelf betaald, wel krijgen. De huisarts moet je daarvoor een recept geven. Daarnaast heb je ook nog de meningokokkenvarianten A, C, W en Y. Vooral de W-variant komt de laatste tijd steeds vaker voor. Die variant is ook dodelijker. De sterfte onder die patienten is 15 procent. Ter vergelijking: onder B-variant is dat 5 procent. Vandaag bleek uit cijfers van het RIVM dat Nederland afstevent op een recordaantal besmettingen met de meningokokbacterie type W. Er zijn dit jaar al 57 mensen op de intensive care beland en 11 mensen aan de ziekte overleden. Waarom juist kinderen van 14 jaar inenten? Het aantal dragers van de meningokokkenbacterie neemt in die leeftijdsgroep snel toe. 15 tot 20 procent van de kinderen van die leeftijd dragen die bacteriën. Niet elke drager krijgt de ziekte. Het aantal dragers neemt juist in die groep toe omdat ze elkaar veel zien op die leeftijd. Ze 'besmetten' elkaar vanwege de vele sociale activiteiten die ze op die leeftijd hebben. "Ze gaan naar de kroeg, drinken samen, roken samen en zoenen met elkaar", zegt Arie van der Ende, onderzoeker van het referentielaboratorium voor Bacteriële Meningitis. Door die groep in te enten proberen ze ook de verspreiding onder de rest van de bevolking te voorkomen. Deze jongeren worden persoonlijk uitgenodigd. Het inenten zal op centrale punten gebeuren. "Als je bent ingeënt tegen deze variant, is de kans nihil dat je het toch krijgt." Hoeveel zorgen moet ik me maken over mijn kinderen of mijzelf? "De kans dat je meningokokken oploopt en ziek wordt, is heel gering. Het aantal kinderen dat dit jaar ziek werd, is minder dan tien. De kans dat een kind tussen de 14 maanden en 14 jaar ziek wordt van meningokokken is nihil. Het zijn vooral mensen van 45 jaar en ouder die ziek worden. Daarom wordt ook begonnen met het inenten van 14-jarigen, om ook die groep te beschermen."
Zijn jullie kinderen ook allemaal gevaccineerd voor Men-B? Of gaan jullie dat nu tegelijk met de W ook aanvragen?