Momenteel ben ik 17 weken zwanger en loop ik bij de gynaecoloog. Die gaf mij de keuze of ik een keizersnede wilde omdat ik een totaalruptuur had bij de eerste bevalling. Ik hoef niet op korte termijn te beslissen maar mocht erover nadenken. Wie heeft ervaring met een bevalling of keizersnede bij de tweede? Ik weet het eerlijk gezegd niet. ... Als ik natuurlijk wil bevallen, gaan ze een knip zetten om de kans op een totaalruptuur te verminderen. Maar ik had ook een bloeding na de eerste bevalling waardoor ik met spoed geopereerd moest worden en veel bloed was verloren plus heel veel bekkenpijn had. Dat herstel was lang en zeer pijnlijk dat ik weer geneigd ben om voor een keizersnede te gaan. Maar zit dan weer niet te wachten op een wond en eventuele complicaties....Want ook dat is een operatie.. Twijfel, twijfel dus Wie helpt me een beetje op weg?
Zelf geen ervaring met totaalruptuur, maar mijn vriendin had het bij de eerste. De tweede hebben ze uit voorzorg een knip gezet, maar dat ging allemaal heel goed. Verder geen letsel en een mooie bevalling. Ikzelf heb een keizersnee gehad en dit is mij persoonlijk qua herstel enorm meegevallen. Tuurlijk verschilt dat per persoon, maar ik heb er geen nare bijsmaak van.
Over 5-7 weken beval ik van mijn 2e via de natuurlijke weg. 1e was een totaal ruptuur . Hier was een keizersnede geen optie het moet hier van het Z-H via de natuurlijke weg. Hoop je over aantal weken te kunnen vertellen dat het gigantisch meegevallen is
Ik had bij de oudste een sub totaal ruptuur. Ik was wel bang voor de bevalling en heb dit besproken met de Vk. Ze heeft het niet over een keizersnee gehad, en mocht gelukkig weer thuis bevallen. Bij de jongste nergens last van gehad.
Ik had bij de eerste een knip. Was even een weekje vervelend, maar daarna ging het herstel goed. Bij de derde een keizersnede. Mij viel dat herstel tegen. Vooral als je ook andere kinderen hebt. Je moet echt rustig aan doen en dat gaat lastig als je meer kinderen hebt. Ik zou persoonlijk nooit vrijwillig voor een keizersnede kiezen. Maar dat is echt op basis van mijn persoonlijke ervaring
Volgens mij is het herstel na een keizersnede vele malen langer en lastiger dan vaginaal bevallen. Ik zelf had op een haar na een totaalruptuur maar ik vond het te verwaarlozen hoe veel last ik er van had. Gelukje denk ik. Ik zou ook nooit vrijwillig voor een keizersnede kiezen, niks bijzonderder dan je eigen kind er zelf uit persen!
Ik zou zelf altijd voor een natuurlijke bevalling gaan. Eerste was een spoed ks en heb veel langer moeten herstellen dan na de bevalling van mijn tweede met subtotaalruptuur. Na een paar dagen de hechtingen eruit en was zo weer op de been.
Ik zou nooit vrijwillig voor een keizersnede kiezen, als de kans op een goede vaginale bevalling groot genoeg is. Ik kan vertellen dat een kindje via een keizersnede op de wereld laten komen namelijk ook een prachtige ervaring is! Voor TS het herstel na een keizersnede, zeker bij een 2de kindje is best zwaar en lang omdat je je oudste niet mag tillen, net zoals dat je moeilijk kunt bukken, stofzuigen en ander huishoudelijk werk. Je hebt echt goede mantelzorgers nodig de eerste 6 weken om te kunnen herstellen. Het is echt een serieuze operatie, met flinke buikwond!Ik weet niet of je oudste naar een kdv gaat waardoor je wat dagen rust hebt? Als het kan zou ik gaan voor de natuurlijke bevalling met knip! Fijne zwangerschap en wat voor bevalling het ook wordt, hopelijk krijg je een mooiere ervaring dan de vorige keer!
Bij eerste ook een totaalruptuur helaas... Ik ga gewoon voor een normale bevalling. Verloskundige heeft ook geen woord gerept over de eventuele keuze voor een keizersnede. Ik zou ook niet weten waarom ik niet normaal zou gaan bevallen. De bevalling was een prachtige ervaring die ik graag weer over zou doen (alleen het moment daarna niet...) Misschien valt het straks allemaal mee, we zullen 't zien. We weg is immers gebaand!