32 uur werken met jong gezin?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door isabella1980, 4 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. isabella1980

isabella1980 Actief lid

16 nov 2009
    270
    0
    16
    Ik ben moeder van 3: 5,3 en 0 jaar. Ik ben aangenomen op een functie in opleiding voor 32 uur, inclusief schooldag exclusief huiswerk.

Leuke opleiding, goede vooruitzichten denk ik. Nu vaste baan voor 24 uur maar onregelmatig werk en erg heftig en wil graag iets anders.

Vriend werkt 36 uur. Ouders passen 1x in de maand op. Verder opvang.

Zijn hier meer moeders die 32 uur werken, in opleiding zijn en hoe bevalt dit in combinatie met gezin. Of juist moeders die hier bewust niet voor hebben gekozen?

Ik twijfel heel erg of ik het moet doen. Mis ik niet teveel van de kinderen/ teveel opvang voor hun. Maar qua werk interessant, regelmatig en opleiding duurt 2 jaar.

2. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Wij werken allebei voltijds. Geen probleem. Beste oplossing wel: een poetsvrouw. Dan kan je je weekends echt aan je kinderen besteden.

3. Lena1982

Lena1982 Niet meer actief

Wij werken allebei 32 uur en ook weekend en nachtdiensten en dat zelfs is prima te doen en als ik om me heen kijk bij vriendinnen, hebben we best veel tijd samen als gezin!

4. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.645
    1.251
    113
    randstad
    Ik werk er 28 en dat is prima te doen.

5. Afkes 10tal

Afkes 10tal Fanatiek lid

4 mrt 2013
    1.352
    737
    113
    Werkt je man 4x9 of is die mogelijkheid er?
    Wij werken beide 32 uur. Daardoor is dochter meer dagen thuis dan op de opvang.

Ik vind het goed te doen. Idd neem een poetsvrouw!
    Ik werk in een bedrijf waar heel veel "jonge" moeders 32-36 uur werken. Het is hier dus heel normaal :)

6. Ladybug85

Ladybug85 Niet meer actief

Ik werk 32 uur en mijn man ook. Daarnaast gaat hij straks waarschijnlijk weer fulltime werken. Ik blijf 32 uur werken het is sowieso niet mogelijk om minder te werken in mijn functie en ik wil het ook niet. Ik vind dit prima te doen. Eigenlijk werken de meeste moeders in mijn omgeving 32 uur dus nooit zo over nagedacht...Het is wat mij betreft prima te doen dus!

Oh ja, hier ook een hulp in het huishouden :)

7. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Ik heb er bewust voor gekozen om minder te werken. Ik werk nu 16 uur met een maximum van 21 uur. Meer dan 24 uur zou het bij mij nooit worden. Ik wil graag werken maar ik wil er niet alleen in de weekenden voor mijn kind zijn. Maar vooral als je man ook een (halve) dag thuis is lijkt het me niet onoverkomelijk. Hulp in de huishouding lijkt me wel handig zodat je de tijd die je hebt in ieder geval aan je kinderen kunt besteden. Maar kun je het zelf? Vier hele dagen is best veel iedere week. Ik zou mijn zoon echt te erg missen. Maar ik ben dan ook een ontzettend watje sinds hij er is. 😊

8. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Ik werkte 3 en ga nu 4 hele dagen werken. En daarnaast werk ik 3/4 avonden, maar dan slaapt mijn zoon. Ik vind absoluut niet dat ik teveel mis. We hebben genoeg tijd met elkaar.

9. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.243
    11.821
    113
    Kan je man geen ouderschapsverlof opnemen op een vaste dag per week?

10. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.820
    113
    Ik zou het alleen doen als mijn man minder zou gaan werken. Tenzij financieel noodzakelijk vind ik meer dan 3 dagen opvang in een week niet wenselijk.

11. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Ik werk 40 uur en mijn vriend ook. 1 uur rijden naar het werk en dan ook nog eens 1 uur terug. Best veel dus. Mijn kinderen gaan in de voormiddag naar de creche en in de namiddag blijven ze bij mijn moeder tot ik thuis ben. Het is soms moeilijk maar je moet leren loslaten: het huis huishouden blijft wat langer liggen want de tijd dat ik thuis ben ben ik er voor mijn kinderen, 100% tot ze gaan slapen. En dan doe ik dingen voor het huis of voor mezelf. Mijn vriend ook. Weet je, als je die opleiding wil doen zou ik zeggen: go for it. En dan als je thuis bent echt 100% aandacht aan je kinderen geven. Het is even plannen (eten is niet elke dag vers, vaak ingevroren van het weekend, wasmachines worden 's avonds gedraaid, schoonmaken doe ik als de kinderen slapen) maar het is echt leuk om werk te doen dat je echt graag doet en dan ook nog eens een paar uurtjes intens te genieten van je kindjes. Dat gaat ook zo. En zij zullen het als normaal ervaren (mijn ouders hebben altijd fulltime gewerkt en mijn moeder was elk vrij moment ook met mij bezig en ik heb dat altijd enorm gewaardeerd).

12. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.495
    4.332
    113
    Vrouw
    Ik heb het geprobeerd 4 dagen (32 uur), maar ik kwam tot de conclusie dat ik teveel van mijn dochter miste. Na een half jaar ben ik weer terug naar 24 uur gegaan.

13. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik werk ook 32 uur, al sinds de geboorte van onze oudste (inmiddels 7). Bewuste keuze geweest van ons beiden. Mijn partner zou 28 uur gaan werken, in onregelmatige diensten, maar wel standaard één vaste vrije dag door de week en ik ook een vaste vrije dag in de week. Op die manier hoefde onze dochter maar 24 uur naar de opvang.
    Door omstandigheden is het compleet anders gelopen: mijn partner is volledig thuis voor onze dochters.
    Ik heb niet echt direct het gevoel dat ik veel mis van de kinderen, is bij vlagen wel eens. Maar dan is het meer een gevoel op het moment dat er veel leuke dingen worden georganiseerd op de ochtenden. Plus dat ik wel probeer er die drie dagen dat ik thuis ben veel te zijn voor de dames.

14. medj1983

medj1983 Fanatiek lid

12 jun 2012
    3.201
    509
    113
    Ik vind het zelf heel fijn dat ik 'zoveel' tijd heb met mijn dochter, ik werk gemiddeld 20 uur per week en mis haar altijd vreselijk op mijn 3e werkdag aaneengesloten, kan er niet aan wennen. Mijn man werkt wel fulltime. Ik zorg dat ik op mijn vrije dagen het huishouden doe en de boodschappen etc, en in het weekend hebben we quality time met zijn drietjes. Als het je zelf niet lastig lijkt, zou ik er gewoon voor gaan :) en idd, een poetsvrouw zou dan wel handig zijn denk ik!

15. Apple2015

Apple2015 Actief lid

23 okt 2015
    252
    0
    16
    Ik werk zelf ook 32 uur en mijn man fulltime. Hij kan helaas niet minder werken. Onze kleine gaat 4 dagen naar de gastouder. Ik moet zeggen dat ik het best pittig vind. Ben daarom al een tijdje op zoek naar een job voor minder uren. Maar helaas in mijn vakgebied is dat weinig te vinden:(. Maar we blijven zoeken en solliciteren :).

16. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.688
    2.387
    113
    Vrouw
    Broek
    Wij werkten eerst beide 32. Man nieuwe baan voor 40 uur gekregen waardoor ik besloten heb 24 te gaan werken.

Ik vind het verschrikkelijk :). Niet omdat ik het thuis zijn met de kinderen niet leuk vind maar voor mijn gevoel ben ik nooit meer op de zaak, krijg ik niets gedaan en loop ik constant achter de feiten aan.

Als ik een extra dag opvang geregeld krijg dan ga ik weer 32 werken maar dan is die poets wel een goed idee!

17. Sue87

Sue87 Niet meer actief

Ik werk 32 uur, vriend 5,5 volle dagen (van 7 tot 19).
    Naast mijn werk doe ik dus ook de verzorging van onze zoon; wegbrengen,ophalen,eten geven, in bad en naar bed). Daarnaast ook nog het hele huishouden, de administratie, de tuin enzovoort.
    Vriend helpt sporadisch mee (echt te weinig) en we hebben geen poetsvrouw.
    Ik vind dit heel pittig en heb nul rust. Helaas is het financieel niet anders.
    Ik denk dat 4 dagen werken echt geen probleem hoeft te zijn, mits je kind het echt naar de zin heeft bij de opvang. En mits je goede ondersteuning hebt, zoals je partner maar inderdaad ook zoals een poetsvrouw.

18. kar89

kar89 Fanatiek lid

15 feb 2012
    2.246
    727
    113
    Ik hier ook!
    Ik werk 25'5 uur en vind het de max!
    2 dagen kdv en 1 dag opa oma vind ik genoeg voor mezelf en de kleine man!

19. Kleintjuh85

Kleintjuh85 Fanatiek lid

5 feb 2014
    3.992
    2.283
    113
    Noord-Brabant
    Ik heb een tijdje fulltime gewerkt en mijn vriend 4 dagen. Dit was geen doen voor mij. Ik miste mijn dochter, had het gevoel dat ik een hoop miste van haar en ik werd er heel onrustig van in mijn hoofd. Huishouden deden wij ook zelf. Ik ben toen 24 uur gaan werken. Binnenkort begin ik bij mijn nieuwe baan en ga ik 28 uur werken. Het bedrijf is wel dichterbij huis dus de reistijd is minder. Meer uren zou ik nu ook niet willen omdat mijn vriend ook van baan is geswitcht en hij nu gemiddeld 50 tot 55 uur van huis is. Dus nu komt ook qua verzorging van onze dochter, hondje, huishouden en administratie veel meer op mij neer. Daarnaast ben ik ook nog aan het studie begonnen. Ik hoef daar niet voor naar school maar heb wel huiswerk uiteraard.

20. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.779
    7.367
    113
    Wij werken beiden fulltime, maar niet altijd buitenshuis.
    Ik werk sowieso 36 uur buitenshuis, mijn man 32. Daarnaast werk ik de zaterdag de hele dag, dan werkt hij bij huis (eigen bedrijf). Op vrijdag is hij thuis, op maandag en woensdag ik. Dus hebben we maar 2 dagen opvang nodig, en op zaterdag komt er altijd 3 uurtjes een oppas, zodat mijn man zijn gang kan gaan.
    Het gaat prima zo. We willen niet meer opvang, dus het is fijn dat we het zo kunnen regelen.
    Ik maak op maandag of woensdag het huis schoon, en kook die dagen. De overige dagen kookt mijn man, hij is eerder thuis dan ik op de dagen dat we beiden werken.
    En sinds kort laten we de boodschappen elke woensdagavond bezorgen en dat is echt een fantastische uitkomst.
    Het vergt wel een strakke planning, omdat we beiden ook nog allerlei vrijwilligerswerk doen, en beiden de administratie van onze bedrijven moeten doen, dat komt op de avonduren aan. Maar met een goede planning lukt dat prima zo.

Deel Deze Pagina