Meningsverschil; vriend zoekt andere baan

Discussie in 'De lounge' gestart door panda86, 14 nov 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. panda86

    panda86 Fanatiek lid

    24 aug 2011
    1.431
    236
    63
    We hebben er samen voor gekozen dat ik partime ga werken. Hebben geen kinderen op de wereld gezet om 5 dagen per week naar de opvang te doen. Daarnaast ben je dan voor de opvang aan het werk. En zelfs 32 uur is niet eens fulltime. Ik ben juist een opleiding gaan doen om meer kansen op de arbeidsmarkt te hebben. Doe ik ook voor ons gezin. Liever had niet nog een opleiding gedaan. Wil mijn kinderen straks ook iets kunnen bieden om buiten schooltijd te kunnen doen. Ik hou hem nergens in tegen. Maken uiteindelijk samen de keuze. Ik vind het wisselen vanuit een vaste baan sowieso spannend maar naar een uitzendbureau nog een stap verder. Als je financieel in moeilijke situaties hebt gezeten en nog deels ga wel 10x nadenken over zulke beslissingen. Wil geen herhalingen van eerdere situaties die wij hebben meegemaakt.
     
    Nellie4 vindt dit leuk.
  2. panda86

    panda86 Fanatiek lid

    24 aug 2011
    1.431
    236
    63
    Ken er genoeg die partime werken en kom er genoeg vacatures in tegen. En 32 uur is ook niet fulltime.
     
  3. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.937
    8.755
    113
    Ik zou er ook niet blij mee zijn.

    Jij bent bijna klaar maar hebt nog geen garantie. Tot die tijd dat jij een baan hebt zou ik de zekerheid van zijn baan aan willen houden.

    Wisselen van baan kan wel als je zicht hebt op een baan of kans op scholing.
    Zo lang hij nog niet wat hij wil kan hij toch ook alleen rondkijken?
     
  4. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.806
    32.713
    113
    Ja ik werkte ook parttime, maar eerst fulltime, daarna heb je het recht om minder te willen werken. Maar als je het niet gelooft, dan niet joh.
    Daarbij kom je sowieso vaak alleen in aanmerking met havo/ vwo basis.

    Woon ook in het Noorden overigens en wil je echt niet afschrikken, maar zo simpel is het gewoon niet. Als er vacatures zijn moet je niet raar opkijken als er 200+ mensen reageren, zeker op parttime functies.
     
  5. Aszz

    Aszz Niet meer actief

    Wij wonen ook in het noorden, mijn man is veiligheidscoördinator in de hoogspanning, maar ze zoeken toezicht houders. Moet hij waarschijnlijk wel voor naar school.
     
  6. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.585
    3.477
    113
    Precies mijn ervaring.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  7. panda86

    panda86 Fanatiek lid

    24 aug 2011
    1.431
    236
    63
    Als ik jou moet geloven zoals je het nu formuleert kan ik dus het wel vergeten om een baan te vinden dus? Goed om te weten dank je!!!
     
  8. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.806
    32.713
    113
    Waarom reageer je zo aanvallend? Ik zeg niet dat je het wel kunt vergeten, maar dat je het niet moet onderschatten en dat het wel flink lastig kan zijn, maar als je dat niet wil horen, negeer je dat toch lekker?
    Heb je daar niet naar geïnformeerd voor je aan de opleiding begon dan?
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  9. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.806
    32.713
    113
    Alleen niet wat ze wil horen denk ik..
     
    Oilell vindt dit leuk.
  10. panda86

    panda86 Fanatiek lid

    24 aug 2011
    1.431
    236
    63
    Omdat jij nogal negatief doet. Volgens jou doe ik nu een opleiding die kansloos is. Welke opleiding je ook doet niemand kan je zeggen hoe je kansen zijn als je klaar bent. Dat kan in 2 jaar tijd enorm veranderen. Denk je nou echt dat ik aan zoiets ben begonnen als er geen mogelijkheden in zijn.
     
  11. panda86

    panda86 Fanatiek lid

    24 aug 2011
    1.431
    236
    63
    Jou ervaring hoeft niet mijn ervaring te zijn! Daarnaast ga je nogal off topic.
     
  12. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.806
    32.713
    113
    Lezen is duidelijk niet je sterkste kant. Jammer. En als je je erin had verdiept, dan had je geweten dat de management assistente functie zoals deze nu is (mbo 4), steeds minder nodig is. Nu wordt er al vaak van een management assistente verwacht dat ze HBO- niveau heeft.
    Als je bovenstaande en alles hierboven niet wil geloven, dan doe je dat lekker niet. Mijn probleem niet.
    Ik doe niet negatief, heb zelf de opleiding ook gedaan, ik ben alleen wel realistisch. Zo simpel is het.

    Ik heb zelf bij een uitkeringsinstantie gewerkt en had ook contact met uitzendbureaus, het is gewoon zo dat ze voor een directiesecretaresse/management assistente, tegenwoordig minimaal mbo4+ (met havo/vwo achtergrond) vragen en het liefste hbo (niveau). Van ons als zittende secretaresses werd dat ook gevraagd en heb daarom destijds ook mijn propedeuse moeten halen.
    Dat wil niet zeggen dat je helemaal niet meer aan een baan kunt komen, maar je moet wel realistisch zijn, de kans is gewoon aanwezig dat dat niet zo heel makkelijk gaat.
     
    GossipGirlxoxo en Salentein vinden dit leuk.
  13. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.391
    4.246
    113
    Vrouw
    Ik hecht sowieso geen waarde aan vaste contracten. Het is wel gebleken dat ook dat geen zekerheid geeft. Ik hecht wel waarde aan stijgen op de ladder. Vooruitgaan en geen stilstand. Vastgeroest blijven zitten op een plek voor zekerheid, daar word je niet gelukkig van.
    Als ik goed begrijp verdienen jullie net genoeg om rond te komen, dan moet je juist kijken hoe je het beter kunt krijgen. Misschien is dit een eerste stap!
    Jij straks na je opleiding de tweede. Hoeveel wil jij straks gaan werken?
     
    GossipGirlxoxo en Salentein vinden dit leuk.
  14. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.585
    3.477
    113
    Managementassistente/directiesecretaresse is een ruim begrip.
    Ik zie genoeg vacatures langskomen met die naam, maar die inhoudelijk sterk verschillen.
    Over het algemeen zijn de parttime functies de lichtere functies of startersfuncties met een lager salaris of je moet het net treffen en dat zijn dan inderdaad de vacatures waar iedereen op reageert, zoals Suus aangeeft.
    De fulltime functies zijn de zwaardere functies. Een directeur ofzo werkt zelf ook zelden parttime en wil gewoon iemand aan zijn zijde die altijd van alles op de hoogte is en daar meteen op in kan spelen. Meer verantwoordelijkheid, moeilijkere taken enz. Daar staat dus vaak ook een hoger salaris tegenover.
    En dat bedoelde ik dus met de vraag of jouw man misschien ook parttime zou kunnen werken. Als jij fulltime als managementassistente aan de slag kan, ga je waarschijnlijk meer verdienen dan hij.
    Je geeft aan dat dat bij zijn huidige werkgever niet kan. Misschien wil hij dat ook helemaal niet, kan ook. Ik dacht dat het misschien een idee was om de rollen dan om te draaien om er financieel op vooruit te gaan.
    Het enige wat ik dus aan wil geven, is dat er fulltime gewoon veel meer mogelijkheden zijn met die functie.
    Daarnaast heb ik ook werving en selectie gedaan bij organisaties en het dus ook van de andere kant gezien, ik weet wat de eisen zijn.
    Zelf heb ik mijn havodiploma, Schoevers directiesecretaressediploma, ca. 10 jaar werkervaring, goede referenties, maar parttime kom ik echt niet makkelijk aan het werk in deze functie. Fulltime gaat me momenteel niet lukken, dus ben ik maar ander werk gaan doen.
     
    Ansel, Syane, amdaa en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  15. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.806
    32.713
    113
    Nou dit dus precies. Zelfde opleidingen + HBO propedeuse. Fulltime echt wel wat te vinden, maar dan ook alleen fulltime. Ik ben zelf gestopt, had het echt niet meer naar mijn zin, maar het niet de illusie dat ik er parttime zo maar weer tussen kom en ik ben dan ook van plan toch nog een opleiding te volgen.

    En idd ga je wel voor die fulltime functie én je bent een beetje goed (je kunt er ook voor kiezen nog verder te gaan met een HBO opleiding), dan kun je een goed betaalde baan krijgen. Wat ik verdiende was echt niet misselijk, maar ik heb wel heel veel geluk had dat mijn oude leidinggevende mij graag terug wilde hebben en "desnoods" parttime.
    Overigens was parttime nooit echt parttime en ben ik daarom ook gestopt, er werd wel van mij verwacht dat ik op vrije dagen ook mijn werk telefoon en mail in de gaten hield voor spoedzaken. Tja.. Dat is niks voor mij, parttime is parttime.
     
    Gewooniemand, Syane en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  16. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.994
    5.821
    113
    Ik snap dat je het spannend vind en de overstap naar een uitzendbureau groot vind. Ik zou met je vriend je zorgen bespreken, maar hem ook zeker helpen/aanmoedigen in een stap naar ander werk.

    Verder is het heel persoonlijk natuurlijk, wij hebben de gok genomen: ik ben gestopt met werken tijdens de zwangerschap van nr 4, terwijl mijn vriend 3 maanden eerder zijn baan had opgezegd om voor zichzelf te gaan beginnen. :o:
    Bij ons heeft het goed uitgepakt, maar ik snap dat niet iedereen dit wil/kan doen.

    Blijf in ieder geval in gesprek :thumup:
     
  17. Novi

    Novi Niet meer actief

    De overstap naar een tijdelijk contract zou ik prima vinden. Een vast contract biedt ook geen zekerheid. Een uitzendovereenkomst vind ik echt niks. Zou ik nooit voor kiezen vanuit een werkende situatie. Dus ik snap jouw twijfel.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  18. bababoe

    bababoe Fanatiek lid

    11 mrt 2011
    1.638
    592
    113
    Opnieuw veel redenaties vanuit jou, ook in je latere reacties. Als het echt om financiële zekerheid gaat, dan is het logisch als diegene die de beste baan heeft de meeste uren maakt. Dus als jij dat straks zou zijn na je opleiding zou dat een logische eerste stap zijn als het financieel zo krap is als je schetst. Dan kun je later altijd nog naar parttime toe wanneer je bijv. wat gegroeid bent in salaris.
    En ik bedoelde in mijn post niet dat jullie allebei fulltime moeten werken, maar wel dat jij ook diegene zou kunnen zijn die fulltime werkt. Je bent met zijn tweeen en hebt dus straks twee ijzers in het vuur. Maar dan moet jij je ook flexibel kunnen opstellen. Het klinkt nu alsof jij alleen een part time baan in de richting van je opleiding wil, en je man het maar moet volhouden tot jij dat hebt. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden, als je jezelf ervoor open stelt.
     
    Oilell, Mamalove2014, Syane en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. Paardenbloem

    Paardenbloem Niet meer actief

    Met alle respect maar volgens mij is het algemeen bekend dat vacatures in ondersteunende functies op kantoor (zoals secretaresses en administratief medewerkers) o.a. vanwege digitalisering en automatisering steeds schaarser worden. Mij is om die reden 6 jaar terug zelfs al afgeraden om aan de opleiding te beginnen als ik baanzekerheid na de opleiding belangrijk vond.
     
  20. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Ik deel deze ervaring (van al een aantal jaar geleden) en als er een parttime vacature in deze richting vrij komt reageren er zo belachelijk veel mensen ook met HBO achtergrond dat je als de MBO'er er wel heel erg uit moet springen met brief en cv om alleen al op gesprek te mogen komen.
     
    suus1983 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina