Meningsverschil; vriend zoekt andere baan

Discussie in 'De lounge' gestart door panda86, 14 nov 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Succes met solliciteren ;):thumup: en een hele fijne avond.
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  2. LadyBird90

    LadyBird90 Bekend lid

    10 aug 2016
    823
    543
    93
    Vrouw
    Oké, misschien nog een beetje moed. Ik heb een heel andere opleiding gevolgd (horeca), maar ben toch begin dit jaar aangenomen als secretaresse (accountantskantoor) voor 24u. En er loopt nu weer een parttime vacature bij ons (andere vestiging), waar de sollicitaties niet heel hard op binnen komen. Dus het kan echt wel hoor. Maar je moet natuurlijk (zoals altijd) geluk hebben.

    Verder is mijn man momenteel eigenlijk in dezelfde positie als jouw vriend. Hij wil ook zijn vaste baan opzeggen, om eerst via een uitzendbureau te gaan werken, waarbij dan wel uitzicht is op een vast contract via het bedrijf zelf. Natuurlijk hebben wij er veel over gepraat, maar ik zie ook dat hij nu met veel tegenzin naar zijn werk gaat. Dan zet ik mijn financiële bedenkingen (hij is uiteraard kostwinner, met zijn 38u t.o. mijn 24u) graag opzij. In deze tijd lukt het echt wel om weer een andere baan te vinden, mocht dat nodig zijn.

    Al vind ik het inderdaad wel anders als jij op het moment totaal geen inkomsten hebt. En moet je inderdaad kijken naar de regels omtrent een eventuele uitkering.
     
  3. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.570
    13.138
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ik heb niet de wijsheid in pacht hoor ;) :p
    Maar vind 3-4 maanden voordat je studie stopt beginnen met solliciteren wel n prima tijd.
    Je wilt ook niet de eerste de beste baan nemen neem ik aan (als je het voor elkaar krijgt kun je beter op meerdere paarden wedden om te kijken welke het beste bij je gevoel past) dus dan heb je echt wel even nodig.
    En al mocht je wel meteen bij de eerste sollicitatie een aanbieding krijgen en die willen accepteren, kun je vaak ook wel overeenkomen dat je pas wilt beginnen zodra je studie af is.
    En als je helemáál mazzel hebt kun je per direct beginnen en dat je werkgever de resterende maanden van je studie betaalt.
     
    MyMiracle en Syane vinden dit leuk.
  4. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.963
    7.892
    113
    Vrouw
    #104 Zonnestralen, 16 nov 2019
    Laatst bewerkt: 16 nov 2019
    Begin december vorig jaar besloten we dat hij niet meer terug zou gaan naar vergelijkbaar werk wat hij deed. En nu is hij twee weken aan het werk. De opleiding zelf had achter elkaar een week geduurt, het stelde weinig voor vergeleken met andere omscholing opties (groot rijbewijs). Alles duurde veel langer dan gezegt werd.

    Ik zeg niet dat hij er niet aan zou moeten beginnen. Maar zorg dat 1 van de twee iig inkomen heeft. Als je in onzekerheid zit en geldzorgen aan je hoofd hebt dan kan studeren lastig worden.
     
  5. MariTheresa

    MariTheresa Actief lid

    24 jan 2019
    218
    110
    43
    Vrouw
    Zekerheid heb je nooit. Zijn huidige baan klinkt niet als een "vangst." Er is zo veel beters te krijgen. Desnoods neem je zelf een bijbaan om de eindjes aan elkaar te knopen? Vind je het vanzelfsprekend om onderhouden te worden?
     
    Lorena86 vindt dit leuk.
  6. panda86

    panda86 Fanatiek lid

    24 aug 2011
    1.431
    236
    63
    Pardon? Heb je ergens gelezen dat ik niet werk?
     
    Marihi vindt dit leuk.
  7. panda86

    panda86 Fanatiek lid

    24 aug 2011
    1.431
    236
    63
    Wat us het verschil met groot rijbewijs? Heeft hij al die maanden thuis gezeten zonder inkomen?
     
  8. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Om jou nog even een hart onder de riem te steken: Ik heb wel altijd parttime als directiesecretaresse gewerkt met mijn MBO 4 diploma, wel 32 uur helaas.
    Ik wilde graag 24 uur werken, maar op die vacatures waren minstens 250 sollicitanten.
    De mogelijkheden zijn er echt wel, maar het wordt inderdaad lastig.. De banen (vooral parttime) zijn schaarser en ze vragen vaak HBO.
    Daarbij kunnen er genoeg vacatures zijn, maar er zijn ook genoeg andere sollicitanten.
     
  9. Marti

    Marti Fanatiek lid

    18 apr 2014
    2.331
    842
    113
    Mijn man heeft ook jaren voor een uitzendbureau gewerkt. Wel was hij door een vast iemand ingehuurd. Nooit wat geks over gemerkt. Hij bouwde ook vrije dagen op.
    Ook al eens via payroll basis gewerkt. Nu weer een contract bij iemand.
     
  10. Cindy1977

    Cindy1977 VIP lid

    12 mei 2017
    7.933
    12.186
    113
    Mss dat ik het niet helemaal goed gelezen of begrepen heb, maar laat maar weten dan :)

    Ik zou het snappen dat mijn man zou balen van zijn werk, maar hij zou toch echt even moeten wachten met switchen tot ik klaar zou zijn met mijn studie en ook werk had.

    Je hebt het daar van te voren over gehad, dat jij wilde studeren en toen vond hij dat goed, dus nu maar ff doorbikkelen op zijn tandvlees. De tip die voorbij kwam dat jij alvast kan solliciteren is mss wel een goede? Dan ben jij alvast bezig met de toekomst en dat geeft je man ook moed dat er echt wel schot in de zaak zit.

    Zo maar iets vasts opzeggen met een gezin en hopen dat dat uitzendbureau werkt, dat vind ik niet kunnen. Je kunt niet alleen maar meer aan jezelf denken als je een gezin hebt. En dan je werk ergernis er thuis uitmikken vind ik ook ongepast. Je kunt je frustratie normaal van je afpraten en dan gewoon gezellig doen en je oog op de toekomst houden.

    Maar zo te zien ben ik de enige zo wat op het forum die er zo over denkt XD

    Mijn man is afgelopen jaar zzp-er geworden en daar hebben we samen echt lang en breed over gepraat, terwijl mijn man iets kan wat maar heel weinig mensen kunnen, dus hij breekt zijn nek over de opdrachten. En toch moesten we daar echt goed over nadenken. Je bent een gezin en je beslist samen vinden wij :)
     
  11. IkbenTess

    IkbenTess Fanatiek lid

    14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Nee hoor Cindy1977, je bent niet de enige ;)
     
    Whoopy en Cindy1977 vinden dit leuk.
  12. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.888
    16.248
    113
    Je gedraagt je als een zeikerd.

    Mensen attenderen je op het feit dat het inderdaad niet zo slim is om van baan te wisselen als jij moeilijk aan een baan komt met de opleiding die je nu aan het doen bent omdat er te veel vissen in de zee zwemmen.

    Maar als je niet wilt dat mensen dat meenemen in hun mening of het verstandig is dat vriend beter een andere baan kan zoeken, zullen we dat wel even achterwege laten. Dan gedraag jij je dubbel als een zeikerd, laat die vriend van je gelukkig worden met een andere baan als jij zo snel een partime baan kan vinden. o_O
     
    bababoe, Louise11110 en suus1983 vinden dit leuk.
  13. Anan

    Anan Fanatiek lid

    10 mei 2013
    2.845
    2.256
    113
    Iets wat me te binnen schiet: volgens mij hebben ze in t noorden een zeer drastisch te kort aan bus chauffeurs de komende jaren ivm vergrijzing. Daar hoort ook een interne opleiding bij. Misschien iets dat hij wel leuk vindt
     
  14. Strijkkraal

    Strijkkraal VIP lid

    11 apr 2008
    10.680
    3.691
    113
    Ik vind het best bijzonder dat sommigen hier van jullie zeggen dat de man van ts zich maar moet vermannen en door moet blijven gaan totdat ts haar opleiding heeft afgerond en een baan heeft.
    Ik weet als geen ander dat werken op een plek waar je het niet meer naar je zin hebt, mentaal een wissel trekt op je, het is vermoeiend, het zijn lange lange dagen en je motivatie en humeur daalt naar her vriespunt. Dan kan je wel roepen dat hij zijn werk frustratie er thuis niet uit moet gooien maar als je dat nergens kan en je gaat opkroppen dan vroeg of laat barst de bom. Thuis of op het werk... Of beide.

    Natuurlijk kan ts mazzel hebben en direct een baan vinden. Ze zijn er, nooit gezegd dat parttime banen er niet zijn. Maar ze zijn schaars.
    En dan heb je een baan. Je hebt een inwerk periode en een proeftijd. En al die tijd.oer de man van ts niet zo zeuren en door ploeteren..

    Misschien iets meer compassie voor de man van ts hebben. Een uitzendbureau hoeft geen doemscenario te zijn. Laat hem op zoek gaan naar een andere baan direct bij een bedrijf. Installatie techniek zijn grote tekorten. Ik kan me niet voorstellen dat er niets is.

    Op een persoonlijke noot. Ik vind 32 uur niet gelijk parttime. Het zijn nog steeds 4 dagen werken. Als blijkt in jullie gezin dat jij het hoogste inkomen hebt dan ligt het voor de hand dat jij de kostwinner wordt en je man parttime gaat werken. Want jullie doen toch alles in overleg als gezin?
     
    Chelsey88, Lorena86, bababoe en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  15. Beheer

    Beheer Administrator
    Medewerker

    11 feb 2005
    16.126
    2.852
    113
    Wat wil je dat wij hieraan doen?
    Ik denk dat de ze je willen attenderen op het feit dat het niet slim is om allebei tegelijkertijd risico's te nemen. Hij heeft nu een vaste baan. Als hij nu via een uitzendbureau gaat werken brengt dit onzekerheden met zich mee. Hij zou een tijdje zonder inkomen kunnen komen te zitten. Als nu blijkt dat jij na je opleiding niet direct aan het werk komt kan dat een probleem worden qua inkomen. En zijn echt wel vacatures waarop jij kan solliciteren, maar zeker part time zijn er meestal meer geïnteresseerden.
     
    Jo79, Suzy85, suus1983 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. Beheer

    Beheer Administrator
    Medewerker

    11 feb 2005
    16.126
    2.852
    113
    Is detachering niet voor hem? Dan komt hij in dienst van het detacheringsbureau (kan ook uitzendbureau zijn).
     
    Louise11110 vindt dit leuk.
  17. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.963
    7.892
    113
    Vrouw
    Niet alleen in het noorden. Mijn vriend is zo ook aan zijn groot rijbewijs gekomen. Maar dan moet je wel tegen een lange werkdag kunnen. Hij is bij 1 niet aangenomen omdat 80 uur wel heel veel is. Nu heeft hij een baan van gemiddeld zo'n 55 uur per week. Maar vorige week had hij bijv een uitschieter van bijna 15 uur op 1 dag. Een gewone fulltime tijd van 40 uur zal je niet snel vinden.
     
  18. Anan

    Anan Fanatiek lid

    10 mei 2013
    2.845
    2.256
    113

    Misschien dat dat wel meespeelt aan de reden waarom ze weinig mensen kunnen vinden...
     
    Salentein en Zonnestralen vinden dit leuk.
  19. Lexie74

    Lexie74 VIP lid

    14 sep 2006
    9.343
    189
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    In het openbaar vervoer? Of op de vrachtwagen? Ik hoor namelijk vooral dat bij OV het zo is dat je gebroken diensten rijdt en daarbij soms 5 uur ertussen hebt zitten. En hoever in het Noorden hebben we het dan over? Friesland, groningen? of ook iets lager nog
     
  20. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.963
    7.892
    113
    Vrouw
    Jup. Op veel plekken heb je ook hele wisselende begintijden. Dat zijn echte slooproosters. En via het uzb moet je 4200 uur werken om die opleiding weer terug te verdienen. Wij hebben geluk gehad dat hij nu bij dit bedrijf aan de slag kon. Zodra hij die uren gehad heeft kan hij bijv ook voor de vuilwagen gaan. Dat heeft mooie tijden.

    Op de vrachtwagen. Wij zitten niet in het noorden. Zover ik weet is het tekort landelijk.
     

Deel Deze Pagina