Vraagjes ivf ICSI (spoed ivm kanker)

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Beay, 21 jan 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Beay

Beay Bekend lid

29 jul 2019
    778
    585
    93
    Vrouw
    In het kort: spoed ivf ivm kanker
    Hormonale injecties gestart 3 a 4 dagen na eigen eisprong dus in de DPO fase zeg maar.
    Echo gehad gisteren (vrijdag) (dag 4) en grootste eitje rond 11 a 12 mm dus vandaag mogen starten met cetrotide. Deze injectie hakt in als een bom, ik ben er de hele dag wat wiebelig en moe van.
    Dan de vragen, want ik ben dus onbekend in deze wereld en ik heb een heleboel minder uitleg gehad doordat het spoed is.
    Hoeveel eitjes houdt je ongeveer over na eerste echo? Stel je hebt er 10, hoeveel groeien er dan door?
    Hoelang duurt een punctie?
    Na eitjes gemeten rond 12mm, hoeveel dagen tot punctie?
    Is het ook wel eens gebeurd dat er niets doorgroeide?

Een heleboel vragen, maar dit is de enige kans voor chemo en de datum van het starten van de chemo hangt ermee samen..

Bedankt alvast!

2. Narcisje

Narcisje VIP lid

17 mrt 2016
    12.802
    8.470
    113
    Vrouw
    Het verschilt hoeveel follikels er groeien en hoeveel et doorgaan met groeien. Dat is afhankelijk van je eigen eicellen (voorraad) en de hoeveelheid medicatie. Follikels groeien ongeveer 2 mm per dag maar ze kunnen ook wat sneller groeien door medicatie. Vaak wordt de punctie ingepland als de follikels ongeveer 16/18 mm zijn en dan zal je een trigger injectie krijgen zodat de follikels klaar worden gemaakt voor de punctie.

De kans dat er niets doorgroeit lijkt me niet zo groot hoor. In principe krijg je daarom controle echo's zodat ze kunnen bijspijkeren met de medicatie als dat nodig is

Beay vindt dit leuk.
  3. Beay

Beay Bekend lid

29 jul 2019
    778
    585
    93
    Vrouw
    Bedankt voor je reactie! Er waren nu ongeveer 10 even grote follikes gezien rechts en een stuk of 4 links (al dacht ik er ook zon 10 te zien), deze eierstok was slecht te zien dus heeft ze alleen de grootste follikel gemeten. Er vanuit gaande dat ze dan 2 mm groeien, zouden ze maandag tussen de 16/18 mm zijn.
    Ik zet waarschijnlijk dan de 2 spuiten (triggerinjectie) en dan is het waarschijnlijk de volgende dag de punctie?
    Spannend allemaal.

4. Narcisje

Narcisje VIP lid

17 mrt 2016
    12.802
    8.470
    113
    Vrouw
    Na de trigger zouden je follikels na ongeveer 36 uur springen dus ze timen het vaak precies zo dat je in de avond de trigger zet, daarna een dagje rust hebt en de dag daarna is dan de punctie. Zo ging het bij mij wel 3x in ieder geval

Beay vindt dit leuk.
  5. Asil

Asil VIP lid

14 nov 2018
    10.147
    9.750
    113
    Vrouw
    Daarnaast is 1ste meting niet leidend, er kunnen er meer meegaan als je meer hebt liggen of er kunnen er een paar afvallen.

Dat komt doordat je lijf alle hormonen dan in de wat grotere pompt dan de kleine. Hoe dan ook is 10 echt een mooi aantal.

Daarnaast zijn een follikel en een ei 2 verschillende dingen. Wat ze meten is een follikel, oftewel blaasje waar een eitje in zou moeten zitten. In niet elke follikel zit een ei, evenals dat er in 1 follikel 2 eitjes kunnen zitten.

Vanaf 15 mm prikken ze aan. Het liefst zijn ze tussen de 18 en 20 mm.
    2 mm per dag is een gemiddelde.

Heel veel succes, super heftig dat de ernst door deze vreselijke ziekte komt of is gekomen.

Beay vindt dit leuk.
  6. Beay

Beay Bekend lid

29 jul 2019
    778
    585
    93
    Vrouw
    Duidelijk! Al wil je natuurlijk niet dat ze springen? Want ze kunnen ze niet meer uit de eileider vissen heb ik gelezen. Heel benieuwd hoe en wat.
    Doet het pijn?
    Ooh dit wist ik niet! Ik ging er helemaal vanuit dat er in elk follikel ook een ei zit.
    Ik heb inderdaad begrepen dat ze op 18 mm willen wachten.
    Gespannen en spannend tegelijk.

Ik zie trouwens dat ik met 2 ervaringsdeskundigen klets. Ik voel me heel bezwaard deze vragen nu ik dit lees.
    Dat mijn kutjaar maar jullie gelukjaar mag worden! Ik gun het jullie zo!

7. Asil

Asil VIP lid

14 nov 2018
    10.147
    9.750
    113
    Vrouw
    Je vraagt toch opheldering, bij wie beter dan meiden die het e.e.a. mee hebben gemaakt. En dat maakt toch niks uit..
    Heel veel sterkte en succes.

8. Narcisje

Narcisje VIP lid

17 mrt 2016
    12.802
    8.470
    113
    Vrouw
    Nee en ze springen ook niet, daarvoor timen ze het precies goed. Maar door de trigger komen de eitjes meer los uit de follikel en daardoor zijn ze makkelijker aan te prikken.

Ik krijg trouwens altijd een roesje/lichte narcose dus het doet bij mij nooit pijn. Achteraf is het altijd wel erg gevoelig.

Krijg jij een goede verdoving? Ik hoop het wel voor je, vooral in deze situatie.

En dank je wel voor je lieve berichtje :)

9. Beay

Beay Bekend lid

29 jul 2019
    778
    585
    93
    Vrouw
    Ik krijg fentanyl geloof ik.. Ik hoop dat ik daarvan dan genoeg in een roes ben om er zo weinig mogelijk van mee te krijgen.
    De dokter maakte het grapje dat ze dames soms even moeten aansporen om adem te halen. Dus ik gok van wel

10. Narcisje

Narcisje VIP lid

17 mrt 2016
    12.802
    8.470
    113
    Vrouw
    Oh dat is wel goed spul ja. Gelukkig maar.

Beay vindt dit leuk.
  11. Krv

Krv Fanatiek lid

26 mei 2017
    4.593
    4.447
    113
    Vrouw
    Wat heftig, ik lees al veel goede antwoorden op je vragen. Een punctie duurt ongeveer 10-15 minuten, ik heb 2 helse puncties gehad en 2 prima puncties. Geen idee wat nu precies het verschil was, maar het kan elke keer anders zijn. Het is ook lastig om te zeggen hoeveel eicellen je precies overhoudt. Soms zat er in de helft van mijn follikels niks, maar ik heb ook wel eens 6 follikels en 9 eicellen gehad. Daarna begint ook nog een behoorlijke afvalrace. Niet elke eicel is rijp/geschikt voor bevruchting. Niet alle bevruchte eicellen groeien door. Worden je embryo’s op dag 5 ingevroren? Dan zijn er meestal behoorlijk wat embryo’s afgevallen maar dit zijn wel de sterkste embryo’s die je kan hebben. Ik wil je heel veel sterkte wensen, nu met ivf en daarna met je behandeling.

Beay vindt dit leuk.
  12. Beay

Beay Bekend lid

29 jul 2019
    778
    585
    93
    Vrouw
    Oei, dat weet ik niet, volgens mij is het doel wel dag 5, afhankelijk van de hoeveelheid eitjes die geschikt zijn geloof ik..
    Dit wordt dus een spannende zit.. Bedankt voor je reactie!

Krv vindt dit leuk.
  13. Beay

Beay Bekend lid

29 jul 2019
    778
    585
    93
    Vrouw
    @Krv nog een (hopelijk laatste) vraag!

Zou je ook mee willen kijken?

Rechts follikels 15,5 mm gemiddeld.
    Links 18,5 mm gemiddeld.
    Dit wilde de gyn overleggen. Ik werd gebeld met de uiteindelijke uitkomst. Plan is nog een dag extra door gaan. Dit was niet gevaarlijk voor de follikels links, terwijl ze tijdens de echo zei, dat ze niet wilde riskeren dat de follikels links zouden springen.
    Ik vind het nu was eng. Gisteren was links zo rond de 15/16 mm.

14. Narcisje

Narcisje VIP lid

17 mrt 2016
    12.802
    8.470
    113
    Vrouw
    G
    Gebruik je geen medicatie die je eisprong tegen houdt?

Beay vindt dit leuk.
  15. Beay

Beay Bekend lid

29 jul 2019
    778
    585
    93
    Vrouw
    Jawel! Dus dat komt goed..
    Maar morgen is links doorgerend dus 21 cm, donderdag 23,5 en dan vrijdag tijdens de punctie 26 cm.. Komt dat goed?

16. Narcisje

Narcisje VIP lid

17 mrt 2016
    12.802
    8.470
    113
    Vrouw
    I
    Ik vind het lastig. Ik heb even niet scherp met hoeveel mm mijn puncties zijn gepland.. maar 26 mm lijkt me wel te groot eigenlijk. Wat zei de arts daar precies over?

Beay vindt dit leuk.
  17. Krv

Krv Fanatiek lid

26 mei 2017
    4.593
    4.447
    113
    Vrouw
    Stel dat er rechts meer follikels zitten, dan vind ik het logisch om links eventueel te laten gaan. Mijn follikels lagen ook altijd behoorlijk uit elkaar qua afmetingen. Er werd dan gekeken wat is beter: 3 te kleine follikels nog door laten groeien en 1 of 2 grote follikels misschien overrijp laten worden. Of degene die nu groot genoeg zijn aanprikken maar dan zouden de kleinsten weer te klein kunnen zijn. Een gemiddeld aantal mm zegt mij ook weinig, ik kreeg per follikel te horen hoe groot ze waren. In België namen ze ook bloed af om te kijken of ik al klaar was voor de punctie, jammer dat ze dat in Nederland niet doen. Ik denk dat de artsen echt wel weten wat ze doen dus ik hoop dat je je niet teveel zorgen maakt. Ik heb wel eens een follikel van tegen de 28 mm gehad waar uiteindelijk toch nog een bruikbaar eitje in zat. Mijn follikels groeien sowieso wat langer door dan gemiddeld dus het hoeft niet per se overrijp te zijn. Helaas kan je dat niet zien op een echo maar pas na de punctie. Bedoelde ze misschien overrijp worden in plaats van springen? Want de medicatie zou het springen tegen moeten houden. Heel veel succes!

18. Beay

Beay Bekend lid

29 jul 2019
    778
    585
    93
    Vrouw
    Dat het niet gezegd is dat ze zover doorgroeien en dat ze na overleg besloten dat dit de beste weg was om te bewandelen.. Haha!

Aah! Duidelijk!
    Rechts zaten er inderdaad meer dan links, dus de keuze dat ze de rechter pakken klinkt nu logisch! Fijn om te horen dat de medicatie het springen tegen houdt. Dat was inderdaad mijn angst een beetje. Aankomen op de punctie zonder follikels... Ik kreeg inderdaad te horen hoe groot ze waren.. Het waren er 11 rechts, vandaar dat ik een gemiddelde heb genomen...

19. Krv

Krv Fanatiek lid

26 mei 2017
    4.593
    4.447
    113
    Vrouw
    Dat klinkt als een heel mooi aantal! Over het springen hoef je je echt geen zorgen te maken. En laat het gerust weten als je nog vragen hebt, ik duim voor je!

20. Beay

Beay Bekend lid

29 jul 2019
    778
    585
    93
    Vrouw
    Dankjewel! Morgen is de punctie. Ben hartstikke zenuwachtig.
    Jij een hele fijne zwangerschap gewenst!

Deel Deze Pagina