Overstimulatie en kans op zwangerschap

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by Doortje86, Jun 19, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Doortje86

Doortje86 Lid

Sep 19, 2013
    93
    1
    0
    Hoi meiden,

De vraag is vast al eerder gesteld maar ik kan nergens een concreet antwoord vinden.

Afgelopen zondag de punctie gehad (ICSI) en er waren 19 eicellen...moet het dus rustig aandoen. Gisteren bloed laten prikken en bloedwaardes waren niet helemaal ok, maar omdat ik me goed voel, veel drink, juist afval ipv aankom en de echo goed was hebben ze 1 embryo terug geplaatst.
    Wel moet ik tot maandag nog steeds rustig aandoen en alles wat er bij komt kijken bij overstimulatie. Dan nog een keer op controle.

Nu heb ik van iemand gehoord dat je meer kans hebt op zwangerschap bij overstimulatie maar ik kan dat nergens terug vinden op internet. Wel valt mij op dat bijna iedereen die overstimulatie had uiteindelijk zwanger blijkt te zijn.

Dus ik was benieuwd of iemand van jullie hier iets meer over weet te vertellen?

Groetjes Doortje

2. Doortje81

Doortje81 Fanatiek lid

Feb 20, 2012
    1,453
    1
    0
    Hey naamgenoot! Je hebt vroege overstimulatie en late. Bij de late overstimulatie komt dit vaak doordat je lichaam zelf hcg gaat aanmaken, als je dus zwanger bent. Maar dit is dus pas tegen de tijd dat het vruchtje hcg gaat aanmaken. Volgens mij heb je in vroege overstimulatie door de hcg van de pregnyl niet direct meer kans, maar dat weet ik niet zeker.in jouw geval zou het positief zijn als je over een paar dagen juist iets meer last zou krijgen, al hoop je natuurlijk echt niet op overstimulatie...

3. Doortje86

Doortje86 Lid

Sep 19, 2013
    93
    1
    0
    Haha ook toevallig ;)

Dank je wel voor je uitleg... Het is me idd bekend dat je bij zwangerschap meer kans op overstimulatie hebt... Bij ins zoontje zat ik in hetzelfde schuitje helaas haha. Gelukkig weinig last gehad toen.

Maar ik hoorde dus dat je kans op zwangerschap vergroot bij overstimulatie, en gek genoeg zijn bijna alle vrouwen die daarmee kampen uiteindelijk ook zwanger. Alleen nergens zijn er cijfers bekend.

4. stiertje88

stiertje88 Fanatiek lid

Mar 24, 2013
    1,207
    360
    83
    Jawel hoor, bij een late overstimulatie is >80% van de vrouwen zwanger. In sommige studies tot wel 95%. Dit zijn eigenlijk altijd de vrouwen die utrogestan gebruiken in de tweede fase. Als je pregnyl gebruikt na de punctie dan kun je een late overstimulatie krijgen door de HCG die in de pregnyl zit, maar wil dit helaas niet perse zeggen dat je zwanger bent (kan natuurlijk wel).

Bij een vroege overstimulatie is de kans niet echt groter omdat de HCG in je lijf dan nog van de pregnyl komt (of andere injectie met HCG die je voor de punctie moet zetten)

Ik heb zelf een vroege en late overstimulatie gehad (en gebruikte utro) waardoor ik dus eigenlijk al bijna zeker wist dat ik zwanger was.

5. Doortje86

Doortje86 Lid

Sep 19, 2013
    93
    1
    0
    Gefeliciteerd! Al 11 weken zwanger, wauw!

Dank je wel voor je uitleg... Laten we hopen dat ik je snel mag volgen.
    Ik gebruik ook utro... Mutsenbollen haha.

Had jij veel last van de late? Ik heb zondag de punctie gehad en woensdag de tp. Tot woensdag voelde ik me ellendig, dag van terugplaatsing zelf ging top dus sta er ook echt van te kijken dat m'n bloedwaardes niet goed waren. Nu voel ik alleen iets als ik teveel heb gedaan en onder teveel doen is dan eigenlijk alleen maar wat lopen in huis.

We zullen het wel zien... Spannend weer!

6. Doortje81

Doortje81 Fanatiek lid

Feb 20, 2012
    1,453
    1
    0
    Ik heb trouwens vroege overstimulatie gehad en was niet zwanger, maar bij mij kwam hij wel pas na de tp, maar dus nog voorda het van mijn eigen hcg kon zijn, dus blijf wel rustig aan doen hè!

7. stiertje88

stiertje88 Fanatiek lid

Mar 24, 2013
    1,207
    360
    83
    Ik heb 2,5 week in het ziekenhuis gelegen, en ben pas sinds afgelopen week weer aan het werk.
    Heb er dus wel veel last van gehad helaas. Gelukkig ben ik een uitzondering en krijgen maar weinig vrouwen met een overstimulatie het zo ernstig als ik het gehad heb. Van de vroege vorm had ik trouwens ook geen last, alleen een afwijkend bloedbeeld.

Een late overstimulatie is trouwens pas ongeveer vanaf 10 dagen na je punctie dat je daar last van gaat hebben.

Luister maar goed naar de artsen en heel veel succes! Spannend weer.

8. Doortje86

Doortje86 Lid

Sep 19, 2013
    93
    1
    0
    Ja ik luister zeker goed naar de artsen. Al was het woensdag een domper dat ik me goed voelde maar het bloedbeeld zei dat het niet goed was.
    Zit nu op dag 5 na punctie dus of de late gaat komen geen idee...

Wel vervelend zeg 2,5 week in ziekenhuis... Nu alles wel in orde?

9. laney

laney Actief lid

Oct 2, 2009
    335
    72
    28
    Mijn artsen legden het anders uit, ik heb namelijk ook overstimulatie gehad. 24 follikels.

Wanneer je zwanger bent na deze terugplaatsing heb je een verhoogde kans op late overstimulatie omdat het dan een beetje dubbel op komt. Dat is ook de reden waarom ze niet altijd een terugplaatsing doen bij overstimulatie. Late overstimulatie komt niet zo vaak voor omdat je lichaam dan al aan het herstellen is. Vaak is er inderdaad sprake van een zwangerschap als er late overstimulatie is.

10. Nephthys

Nephthys Fanatiek lid

Aug 9, 2013
    3,721
    3
    0
    Noord-Brabant
    Toevoeging; overstimulatie kan er ook voor zorgen dat je veel follikels ziet maar dat veel ervan lege follikels of cystes zijn. Is dat het geval, heb je niet meer kans op een zwangerschap. Lastig dat lichaam!

Share This Page