Mensa toelatingstest

Discussie in 'De lounge' gestart door Nacho, 21 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Idem als Julia 😏

2. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Ik heb ook de thuis test gedaan en kreeg een uitnodiging. Nooit meer wat mee gedaan. Soms denk ik nog wel om toch te gaan. Toch veel dingen waar ik tegen aan loop.
    Mensen die je humor niet snappen, je denksprongen niet kunnen volgen, geen echt leuke gesprekken over dingen die mij interesseren.

3. maansneeuw

maansneeuw VIP lid

14 nov 2011
    9.867
    992
    113
    Verslaafd aan namen zoeken
    Nederland
    Voor de grap ook even die thuistest gedaan: "Jouw intelligentie behoort volgens de resultaten van de Mensa-onlinetest waarschijnlijk tot de hoogste 10% van de bevolking" Dus niet die 2% van het lidmaatschap, dus ook "Wij betwijfelen of je bij de Mensa-eindtest de toelatingsnorm van Vereniging Mensa Nederland zult halen". Prima, net lekker erbuiten :D
    Ben benieuwd hoeveel vragen ik goed of fout had, vond het in elk geval wel leuk om te doen :)

4. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Hebben jullie dan een persoonlijke uitnodiging gekregen nav die test?

5. Duma

Duma Fanatiek lid

13 sep 2007
    1.085
    1.069
    113
    M'n man heeft het net gedaan, ik verwachtte dat hij wel goed zou scoren, en werd ook uitgenodigd, behoorde tot die 2%.
    Zijn hoogst genoten opleiding is MBO.
    Jammer dat je niet kan zien achteraf wat je goed en fout hebt gedaan..

6. Rabarber

Rabarber Niet meer actief

Je krijgt inderdaad al vrij snel de uitnodiging. Zo weet mensa zeker dat ze geen mensen 'missen'. Op de dag zelf krijg je een echte IQ test en vallen er nog behoorlijk wat mensen af. Overigens kun je op basis van een IQ test niet spreken van hoogbegaafd. Daarvoor heb je meer kenmerken nodig, wel ben je vanaf een bepaald IQ zeer begaafd. Dat is wat anders ;).

Versnellen in de kleuterklassen is inderdaad niet voor alle kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong goed. Juist omdat er een disbalans is tussen de cognitieve en sociaal emotionele vermogens. In dat geval kun je het kind beter het kind verrijkingsstof aanbieden en de kleuterklas gebruiken om de sociaal emotionele ontwikkeling te stimuleren. Overigens is versnellen voor sommige kinderen juist wel aan te raden, maar het verschilt echt per kind en wat het aankan. Ik heb hier een poos geleden een interessant boek over gelezen. Mocht je interesse hebben dan kan ik de titel wel even voor je opzoeken? Ik heb er voor mijn dochter wel aan gehad en op basis daarvan besloten dat ze juist niet moest gaan versnellen. Achteraf een goede beslissing, terwijl ik daar in eerste instantie anders over dacht en school ook voor versnellen was.

7. Floddertje123

Floddertje123 Bekend lid

12 jun 2014
    915
    0
    16
    Overijssel
    Deze kreeg ik ook. Ik wou juist de antwoorden weten, zo is het niks aan haha.

Ik wist ook al wel dat ik niet bij de 2 procent hoorde. Ik heb al twee keer een officiële iq moeten doen dus ik weet wel dat ik hoog scoor maar niet zo hoog :D.

8. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Ik zag en zie er zelf de meerwaarde niet zo van in (kreeg ook de uitnodiging n.a.v. de test), maar ik wil je wel veel succes wensen :)

9. Evvie

Evvie Fanatiek lid

13 feb 2012
    1.118
    30
    48
    Ik zou het boek graag lezen!

Ik ben in beginsel ook niet voor versnellen, maar heb het idee dat het voor zoonlief wellicht goed zou kunnen uitpakken. Het punt is dat ze het idee hebben zijn sociale vaardigheden te kunnen verbeteren, maar ik zie dat hij gewoon andere interesses heeft dan andere kinderen en ik heb gemerkt in de afgelopen 2,5 jaar (dat dochter in de kleuterklas zat) dat de kennis van en inzicht in bovengemiddeld intelligente kinderen te gebrekkig is. En daarom heb ik het idee een aantal weken geleden geopperd. Hij liep op de peuterspeelzaal met 2,5 jaar al vast. Ik vind het heel spannend dat hij na de vakantie op school begint!

10. Rabarber

Rabarber Niet meer actief

Dit boek https://www.bol.com/nl/p/de-begeleiding-van-hoogbegaafde-kinderen/9200000011188990/?bltg=itm_event=click&mmt_id=32d0b0fc540a918a&pg_nm=pdp&slt_id=prd_reco&slt_nm=product_recommendations&slt_pos=C1&slt_owner=ccs&itm_type=product&itm_lp=2&itm_id=9200000011188990&itm_role=in

Het is sowieso handig om je erin te verdiepen zodat je ook goed met school in gesprek kan. Ik had hierdoor het idee dat ik hierdoor meer als een gelijkwaardig gesprekspartner werd gezien door de schoolprofessionals. Mijn dochter bleek in groep 1 best wel wat sociaal onhandig te zijn en daarnaast kreeg ze allerlei angsten. Ze begreep meer dan ze sociaal emotioneel aankon. Andere interesses hebben herken ik, maar vervolgens liepen we er weer tegenaan dat ook oudere kinderen haar interesses niet interessant vonden. Welk kind van vijf wil bacterioloog worden en praat graag over allerlei soorten bacteriën :D. Haar ontwikkelingsvoorsprong was aan de start van groep 2, 22 maanden. In groep 2 heeft ze verrijkingsstof gevolgd volgens een bepaald programma (dit is iets anders dan verdiepingsstof) en hebben we haar ook regelmatig bewust te moeilijke opdrachten laten doen. Zo heeft ze kunnen ervaren dat het niet erg is als iets niet lukt om faalangst te voorkomen. Groep 2 heeft haar achteraf heel veel goed gedaan en haar zelfvertrouwen is enorm gegroeid. Nog een tip (en dan hou ik op ;)) is om naast school actief iets met sport en/ of muzikaliteit te gaan doen om je kind op een andere manier uit te dagen. Veel kinderen met ontwikkelingsvoorsprongen blijken ook hier erg goed in te zijn.

Succes volgend jaar op school. Het komt vast goed, maar ik begrijp dat je het spannend vindt. Wij maken ons ook regelmatig zorgen. Soms is het fijner als je kind gewoon gemiddeld is :).

11. Leraje

Leraje Fanatiek lid

19 apr 2013
    4.965
    2.790
    113
    Ik ben nooit officieel getest oid, een deel van mij zou de erkenning wel fijn vinden. Dan is het eindelijk 'echt zo'. Al denk ik dat mijn omgeving echt zou zitten van, ja we weten heus wel dat je slim bent, moet je het nou weer bewijzen? :D
    En wie weet kans op werk dat meer aansluit bij je behoeften/capaciteiten? Ik heb er nogal moeite mee dat te vinden (ligt ook beetje aan mijn achtergrond, had geen taal/cultuur moeten doen wat dat betreft :\), wellicht dat zo'n netwerk en workshops enzo helpen.
    Maar blijkbaar is die drang niet groot genoeg om de faalangst te overbruggen :)

Verdenk mijn man er overigens wel van dat hij hoogbegaafd is. Al is ook hij nooit officieel getest.
    Bewaren

12. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    De thuistest vond ik makkelijker dan de testdag. De testdag was wel erg gezellig. Verder doe ik er niet zoveel mee, maar ik neig ernaar wat actiever te zoeken naar opties met de kinderen. We zijn vorig jaar wezen kamperen met een groep mensa-leden die voor mij verder onbekend waren en ikvond het heel gezellig, maar ik zag vooral hoeveel het voor mijn oudste deed. Hij is soms echt wat eenzaam in zijn intelligentie en het deed hem goed om te merken dat er meer kinderen zijn als hij. Dat je tijdens het trampolinespringen kletst over de pestepidemie ipv over voetbal ofzo. Daarom ben ik nu weer wat actiever aan het zoeken naar gezinsactiviteiten. Een borrel vind ik niet zo interessant, maar bijvoorbeeld kamperen of een kindermiddag ben ik meer in geïnteresseerd nu.

13. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Dat inderdaad. Onze oudste lijkt uitzonderlijk intelligent te zijn, ww wisten dat hij slim is maar nu wordt het steeds extremer. Hij voelt zich daar ook eenzaam in en dan kan mensa prettig zijn.

14. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.147
    23.231
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Nou, ik hoor er zeker niet thuis :D Ben al afgehaakt bij de eerste vragen van de thuistest, haha. Abracadabra voor mij. Maar dan dan ook erg slecht in dat soort testen, terwijl ik niet dom ofzo ben. Gewoon normaal, niet HB ofzo. Knap dat jullie dat wel kunnen!

15. Knuffelmonster

Knuffelmonster Bekend lid

15 nov 2014
    792
    285
    63
    Hier een hb-er. Ik vond vooral de erkenning fijn. Hier is mijn moeder ook hb, mijn vader hb en mijn dochter hb.

De rest van mijn broers en zussen niet en mijn neefjes en nichtje ook niet. Dat is soms heel moeilijk voor mijn dochter. Maar gelukkig zit ze nu op een hb school en dat scheelt al een hoop. Allemaal peers (gelijkgestemden)

16. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Zo wat een reacties al! Leuk ook om te lezen dat er meer mensen de thuistest hebben gedaan. Ik bedoel daarmee inderdaad de online test.

Het lijkt mij ook leuk om wat meer contact te hebben met gelijkgestemden, mocht ik tot die groep behoren. Anders ben ik wel geïnteresseerd in de groep eronder ;) Ik vraag me trouwens wel af in hoeverre ik aansluiting ga vinden, aangezien ik nu bijna fulltime voor mijn zoontje zorg en dat in mijn omgeving met normaal / intelligente mensen al tot verbaasde reacties heeft geleid... Naja, eerst maar eens die test proberen!

17. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Nou ja knap, ik vind dit type testen leuk om te doen. Volgens die test hoor ik tot de 2% en zou ik volgens de site een goede kans maken met de toelatingstest, maar ik heb geen uitnodiging gehad. Maar ik heb ook meer het idee dat ik 'toevallig' goed ben in zo'n type test dan dat ik nou daadwerkelijk zo slim ben hoor :)
    Ik heb ook hb mensen in de familie en daar kan ik niet 'bij' zeg maar. Maar als ik zie hoe eenzaam die kunnen zijn (in een wereld vol 'domme' mensen die totaal niet snappen hoe ze denken), ben ik wel blij dat er zo'n club bestaat.

18. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Als het goed is stond er onderaan het bericht op de website over die 2 procent een knop waarmee je je kan aanmelden. Ik neem aan dat dat de uitnodiging is waar anderen het over hebben.

19. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Ah ok, zo had ik hem niet opgevat. Nou ja misschien al een signaal dat ik niet thuishoor in de club :p

Succes met jouw test, ik hoop dat het brengt wat je zoekt :)

20. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Dat is waarom ik me niet heb aangemeld voor de officiele test omdat ik thuisblijfmoeder ben. Misschien moet ik hem toch gaan doen, dan komen we elkaar misschien tegen en vinden we aansluiting bij elkaar ;).
    Ik heb overigens heel veel jaartjes geleden ook al eens de online mensa test gedaan, toen kwam er nog wel een iq score uit, dus ben wel redelijk overtuigd al dat ik hem wel ga halen.

Deel Deze Pagina