Haha moet je je toch maar aanmelden Ik kreeg de indruk van de website dat er wel mensen lid zijn met uiteenlopende interesses. Wie weet zijn er toch meer tbm's in die hoogste 2%... Ik hoop het in elk geval wel! Aan de andere kant begrijp ik ook wel dat juist in die groep eerder voor een uitdagende carrière wordt gekozen.
Wel grappig dat een test inderdaad een momentopname is. Ik ben in mijn puberteit getest, dus ik weet mijn IQ (en ja, dat kan veranderen in de loop der tijd en blabla, dat weet ik allemaal wel). Een jaar of drie geleden heb ik eens een keer de Mensa onlinetest gedaan en toen scoorde ik (tot mijn teleurstelling, gezien de officiële test) bij de hoogste 10 procent. Toen sliep onze oudste dochter nog lang niet door, ik zat verrot in mijn vel en kon me slecht concentreren. Net nog een keer gedaan en nu wel bij de bovenste 2 procent. Slaapgebrek is echt killing voor je geestelijke vermogens. En fijn dat de zwangerschappen en daaropvolgende tijd dus geen blijvende invloed op mijn geestelijke vermogens hebben gehad. Ik heb de pagina met aanmelddata nog open staan op de computer, ik weet nog niet of ik lid wil zijn van een club die mij als lid wil (als ik de officiële test haal).
kende Mensa niet maar lijkt me wel leuk om te proberen ja slaaptekort is echt superslecht. Volgens mij gaat onder de zes uur slaap, je IQ met 5 punten per verminderd uur slaap achteruit. Als jullie snappen wat ik bedoel.
2% van de bevolking zijn best veel mensen. Daar zitten dus super veel verschillende mensen tussen, ook tbm-ers. Ik sla de borrels tegenwoordig over omdat er hier vooral mannen kwamen met wie ik verder geen aansluiting had, maar er zijn heel veel verschillende clubjes binnen mensa. Denk aan een motorclub, debatclub, antroposofische club, verschillende leeftijdsclubs, puzzelclub, anti-kwakzalvers club enz, enz. De kans dat er een groepje bij zit waar je je lekker bij voelt is dus zeer aanwezig.
Leuk om te horen Femkes! Gitta ik ga voor de officiële test misschien mijn zoontje wel uit logeren sturen bij mijn ouders. Hij slaapt vaker niet dan wel door. De nacht voor de test was ook geen beste, dus dat geeft me weer hoop voor de officiële test!
Nacho succes! En een verschil van 5 punten is in psychologenland verwaarloosbaar en niet significant. De officiële uitslag van een IQ test is dan ook dat je IQ met een waarschijnlijkheid van 95% tussen bijv. De 130 en 145 ligt en niet het gemiddelde IQ wat vaak wordt (mis)bruikt. Het houdt dus al rekening met factoren zoals spanning, slaaptekort etc. Je IQ is trouwens vanaf een jaar of 7 stabiel over de tijd. Goed slapen en eten voor een test is natuurlijk altijd slim . Ik zou zelf ook zo goed mogelijk willen presteren! Ik kan zelf geen test doen bij Mensa, want ik weet alle antwoorden van de meest gangbare IQ testen in Nederland. Ik zou er dus wel erg slim uitkomen .
Interessant, wist ik niet. Is het dan ook zo dat als je toevallig goed bent in die testen je een valse uitslag krijgt? Of moet je daarvoor echt de antwoorden weten?
Wat ik mij nog kan herinneren gebruiken ze juist niet de meest gangbare testen. Maar jouw schrijven Rabarber verklaart wel wat ik al een beetje dacht . Volgens mij hebben wij een redelijk vergelijkbare achtergrond. Ik zal jouw boekentip bij de bibliotheek gaan lenen. Heb me al aardig ingelezen de afgelopen anderhalf jaar trouwens. Maar over peuters is er bijzonder weinig te vinden. Ik herkende veel in jouw stukje. Hier was een van de juffen al onder de indruk van het gebruikte woord "insecten". Wacht maar tot hij begint over een cycloop of wat je allemaal vindt in het menselijk lichaam, in het Engels...
Als je nooit een test hebt gemaakt en je scoort hoog, kun je er van uitgaan dat je iq ook hoog is. Bij een goede test zijn toevalligheden ingecalculeerd. Ik kwam trouwens ook een keer tegen dat vooral hoogintelligente vrouwen zichzelf onderschatten!
Ondanks de mist in mn hoofd (bedankt restant zwangerschap) scoor ik nu wel weer bij de bovenste 2%. Maar mijn concentratie is nog niet op en top, ik kan pas sinds kort weer series e.d. volgen (voorheen waren het losse flarden waar ik geen touw aan vast kon knopen). Houden ze daar rekening mee of moet ik gewoon pas over een paar jaar "echt" testen? Ik heb overigens helemaal geen interessante baan. Het is net iets beter dan administratief maar daaris alles wel mee gezegd. Ik las hier al dat iemand het niet goed kon toepassen en dat herken ik wel. Niet dat ik mn eigen baan niet zou snappen ofzo, maar mijn slimmigheid komt niet echt tot uiting of ik gebruik het niet. Soms denkt mijn hoofd sneller dan dat ik kan praten, en dan lijkt het voor omstanders (familie, vrienden) of ik vlak na elkaar over 2 compleet verschillende onderwerpen praat, maar in mijn hoofd is het eerste onderwerp gelinkt aan het tweede, maar dan wel via bruggetje a b en c. Alleen niemand volgt dat? Ik denk wel dat hoe meer testen ik gemaakt heb, hoe meer handigheidjes je in bepaalde dingen krijgt. Maar een goede test laat je steeds opnieuw nadenken dus ik denk niet dat je vals kan spelen. Een goede test, test ook verschillende aspecten. Bij slechte testen ben ik altijd superslim maar dat komt omdat ze dan alleen een deel testen waar ik heel goed in ben.
De test vraagt wel wat van je concentratie vermogen. Het loopt op tijd. Dat van onderwerp a naar d gaan kan behoorlijk vervelend zijn. Ik heb dat ook vaak. En dat leverde nog wel eens rare situaties op omdat ze dan nog dachten dat ik het over onderwerp a had. En dat kunnen ook niet de meest fijne combinaties worden dan. Of idd dat mensen je niet volgen. Wat ook onhandig is. Ik weet niet of iemand het herkent. Maar dat je hoofd kan blijven steken bij 1 ding net zo lang tot je de logica kan vinden. En dat je dan minder van de rest van het gesprek mee krijgt. Of dat juist 1 ding je triggert tot het verder uitdenken/tekenen. En dan is het gesprek al lang weer bij iets anders en dan gooi ik ineens de oplossing erdoorheen.
In principe is dat meegenomen in de normering, maar er blijft een paar procent kans dat je een valse uitslag hebt. Anderzijds is het natuurlijk ook zo dat een test een poging doet om je intelligentie te meten, maar wie zegt dat dit daadwerkelijk een goede weergave is van je intelligentie? Er zit natuurlijk een wetenschappelijke onderbouwing onder en uit de praktijk blijkt het een goede weergave te zijn van hoe iemand problemen in het dagelijks leven oplost, maar een papier en pentest is nooit een exacte weergave van de werkelijkheid. Wat ik zelf ook nog interssant vind, is wat is intelligentie nu eigenlijk? In een IQ test wordt niks tot nauwelijks iets gedaan met sociale intelligentie, creativiteit, doorzettingsvermogen etc. Vandaar dat ook vaak wordt gezegd dat je hoogbegaafdheid nooit enkel kan meten met een IQ test. De makers van de IQ testen beweren ook nergen dat je hoogbegaafd bent als je hoog scoort. Dat is wat anderen er van maken. Ik vind dit dus echt reuze interessante materie .
Testdag is best okee en de test is prima te doen. Ik ben een kaar of vier lid geweest maar eerder slapend dan actief. Vond het vaak van die truttige of hoogdravende thematiek... toch heeft het me wel geholpen. Ik ben werk gaan maken van het zoeken van uitdaging, zowel op intellectueel vlak als op andere vlakken. Promotie afgerond en nu op naar een prima docentfunctie. Flinke carrièreswitch gemaakt en nu beter in m'n element dan voorheen. Ik wist al dat ik slim was, maar dit heeft wel wat dingen op z'n plaats doen vallen over mijn manier van denken, en dat anderen daar soms geen flikker van begrijpen (net als ik anderen soms ook niet kan volgen in hun redeneringen).
Door dit topic zojuist ook de thuis test gemaakt. Ik mag door maar vind 69 euro best veel voor iets waarvan ik me afvraag wat ik er mee wil... Dus heb het weggeklikt, eerste data in de buurt kon ik ook niet. Mocht ik me ooit bedenken dan zou ik de thuis test wel weer goed genoeg moeten kunnen maken, anders hoor ik er sowieso niet thuis.
Die online test stelt weinig voor, de daadwerkelijke test was iets lastiger maar ook nog wel goed te doen. Ik ben vroeger lid geweest samen met een paar studiegenootjes maar vond het niet veel toegevoegde waarde hebben. Maar goed, ik heb in mijn omgeving toch al meer dan voldoende hb mensen om mijn intellectuele prikkeling op los te laten, mocht ik die behoefte hebben. 😁
Ik heb best een diverse vriendenkring en dat vind ik heel leuk, maar er zijn er weinig met wie ik een diepgaand gesprek kan voeren. Zelfs met mijn man komt het zelden voor (wel over persoonlijke onderwerpen natuurlijk). Al snel komen vrienden of familie met dooddoeners als 'zo doet iedereen het anders' of 'zo gaan die dingen nu eenmaal' of ze hebben zich überhaupt niet in onderwerpen verdiept. Daar kan ik zo moe van worden Vandaar dat ik hoop bij Mensa wat mensen te vinden die op dat gebied aansluiten. Wel voorbarig nog deze uitspraak natuurlijk, wie weet word ik niet eens toegelaten
Ik kan mij dat wel voorstellen Nacho! Ik kan gelukkig heel goed sparren met mijn man en onze kinderen lijken voor nu vooral elkaar heel goed te begrijpen over relatief 'moeilijke' dingen.