Mensa toelatingstest

Discussie in 'De lounge' gestart door Nacho, 21 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Er is geen eenstemmigheid over of je die vergelijking mag maken, maar als je hem wilt maken, dan komt >130 overeen met <70, oftewel licht zwakzinnig/verstandelijk beperkt. Zwakbegaafd is 70-85, dus 115-130.

2. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Is ook een lastige. Als je je op school niet begrepen voelt, kan het dan toch leuk zijn? Hier is bijvoorbeeld ook door de hb-coördinator gezegd dat ze sterk betwijfelen of ze mijn dochter drie jaar in de middenbouw kunnen houden (montessori, dus groep 3-4-5). Hiermee wordt dus gezegd dat ze eigenlijk minimaal een derde van de tijd over zou hebben als ze er wel drie jaar zou blijven. Wat doe je dan met al die tijd als er, zoals op onze school, geen verbreding (dus andere vakken) is? Ik vind het echt een dilemma.

3. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

Ja dat is een lastige. Ik heb zelf ook op een montessori gezeten. Dan is het eerste jaar nog leuk omdat je met de 2 hogere groepen mee kunt luisteren. Een jaar verder gaat het ook nog wel. Maar het laatste jaar van zo'n klas is erg saai. Op de school waar ik zat wilde ze mij geen klas over laten slaan (5e). Uiteindelijk op een andere montessori, groep 7 en 8, tegelijk gedaan. Maar ja dan ben je al helemaal een brug 'pieper'.

Ik denk dat het vooral een gesprek is die je aan zult moeten gaan met de huidige school. Of evt een andere school. Hoe ze kunnen zorgen dat een kind bezig blijft en wat ze die kinderen te bieden hebben. Bij montessori doen de kinderen vaak hun eigen ding. Zou het in overleg mogelijk zijn om zelf wat lesstof of zo mee te geven, voor als de lesstof van de school 'op' is?

4. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Oh wat jammer. Mijn dochter loopt ook wat voor (op een sterrenschool, ook onder- midden- en bovenbouw) en pikt de stof snel op, maar hier steken ze nu extra tijd in haar muzikale/dans-talent.

5. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Je hebt verschillende gradaties die worden gehanteerd. Dat is niet uniform. Het ging mij meer om hoe ik het ervaar. Ik kan me voorstellen dat iemand met een IQ van 100 het best lastig kan vinden te leven in een samenleving met mensen met een gemiddeld IQ van 70. Daarmee wil ik niet zeggen dat iedereen het op dezelfde manier ervaart. Ik wilde alleen een vergelijking maken met een net zo grote (of kleine) minderheid waarvan mensen wel begrijpen dat er een afstand bestaat tot de gemiddelde Nederlander.

6. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Ik snap het, hoor, maar heb sommige mensen héél gepikeerd zien reageren op deze vergelijking. Ik kan mij er wel in vinden, het zijn gewoon verschillende belevingswerelden en zo is het misschien voor meer mensen te bevatten dat het echt geen luxeprobleem is. En die gradaties gaf ik aan omdat de afstand vanaf 130 dan dus nóg groter is dan zwakbegaafden t.o.v. 100.

7. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    @Rietje en Eppo: ja, we hebben deze school uitgekozen vanwege de individuele leerlijnen, maar wisten toen nog niets zeker en van verrijken, verdiepen en verbreden hadden we toen nog niet eens gehoord, dus ook niet op gelet. Ik weet dus ook niet of we hier de volle schooltijd af kunnen maken, we zullen het zien. In deze stad en omgebing helaas niets qua creatieve scholen (ja, een vrije school, maar dat willen we niet), dus heel erg veel uitwijkmogelijkheden hebben we in de nabije omgeving helaas niet.

8. Leraje

Leraje Fanatiek lid

19 apr 2013
    4.965
    2.790
    113
    Op het HBO wordt je alles voorgekauwd, daar hoef je als student alleen maar alles uit te voeren. Op de uni ook wel, maar wel veel minder, en wordt ook qua studeren verwacht dat je zelf oplossingen verzint i.p.v. een formulier volgen of een schema toepassen. Zit een flink verschil in hoor. Al doen ze pogingen om het gelijk(er) te trekken.

9. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

Ik weet nog niet wat er allemaal mogelijk is op scholen hoor, maar zou de school verrijkingsstof via een andere school kunnen krijgen?

10. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Hebben jullie wel eens een internationale school overwogen? Mits budget dit toelaat natuurlijk, want verschrikkelijk duur. Ikzelf als kind heb dit echter als een verademing ervaren (heb slechts mijn vier jaar vwo op een school in NL gedaan) en mijn eigen kinderen ook. Ik ken niet alle termen die in NL gehanteerd worden, maar het niveau ligt doorgaans sowieso (veel) hoger dan op een gemiddelde NL school en er is zó veel extra aanbod aan allerlei soorten vakken en (plus)klassen dat je als hb kind prima uit de voeten kan en meer dan voldoende wordt uitgedaagd. Sociaal gezien is het ook heel prettig om met meer gelijkgestemden op school te zitten, er zitten procentueel veel hb kinderen op imternationale scholen, e.e.a. wel afhankelijk van de precieze locatie.

11. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Nooit aan gedacht, nee. Zou budgettair denk ik ook niet haalbaar zijn. Ik dacht ook dat het hier niet in de buurt zou zijn, maar 25 km verderop is er eentje, wist ik helemaal niet. Is inderdaad wel een heel goede om in gedachten te houden!

Leuke avatar, trouwens:D!

12. GingerAle

GingerAle Fanatiek lid

21 apr 2014
    1.394
    1
    0
    Oké, dan snap ik je. Dank voor je toelichting. En inderdaad is een universitaire studie/werkomgeving geen garantie dat je gelijkgestemden tegenkomt. Ik denk zelf ook niet dat alles afhangt van het iq van de mensen om je heen. Gelijke interesses, overeenkomst in humor, zulke dingen zijn ook heel belangrijk.

Uiteraard kom ik ook weleens mensen tegen met wie ik niet goed kan communiceren. Dat heeft niet altijd te maken met iq, maar ik snap je wel. Daarom schreef ik ook dat ik hoopte dat de Mensa voor mensen zoals jij een weg kan zijn naar andere contacten, naar je meer thuis voelen in de wereld. Of dat nu is binnen die club of, met behulp van die club, op andere vlakken, zoals werk. Dat lijkt mij dus heel positief.

Waarschijnlijk gaat dit offtopic, maar ik vind dat zowel hbo als universiteit in Nederland benedenmaats zijn. Het systeem lijkt er af en toe meer op gericht zo veel mogelijk hoogopgeleiden te kweken, ook al hebben de mensen die hun hbo-/universiteitsdiploma dan halen eigenlijk niet het gewenste niveau. Zelf vind ik hoge opleidingen te makkelijk, niet alleen wat betreft het cognitieve niveau maar ook hoe hard je ervoor moet werken (of eigenlijk niet dus). Ik zou graag een meer prestatiegerichte cultuur zien, ik zou het bijvoorbeeld ook fantastisch vinden als Nederland een 'ivy league' had.

13. Leraje

Leraje Fanatiek lid

19 apr 2013
    4.965
    2.790
    113
    Idd beetje offtopic maar wel interessant ;) Snap je punt en ben het er ook mee eens, in de zin dat het niveau steeds meer naar beneden schuift ook in een poging het gelijk te trekken. Toch was er in mijn ervaring wel een verschil tussen de mensen die ik op het hbo tegen kwam en op het wo. Al zijn er ook op de universiteit genoeg 'domme' mensen te vinden die gewoon goed kunnen leren, maar niet zelfstandig nadenken. (En andersom genoeg intelligente zelfstandig denkende mensen op het mbo). Verschilt ook per opleiding denk ik.

Meer prestatiegericht aan de ene kant goed, maar het nadeel van een ivy league is dat vervolgens veel opleidingen te laag zijn qua niveau, vooral ook ivm beschikbare budgetten. Wat goed is aan Nederland is dat onze hogere opleidingen allemaal van behoorlijk niveau zijn, in vergelijking met veel andere landen.

Wat mij met name irriteert aan het hoger onderwijs en dan voorál hbo is dat je geen mogelijkheid tot differentiëren hebt. Welke stijl van leren bij je past, welke stof/vaardigheden je al beheerst en welke je nog moet leren, daar wordt geen rekening mee gehouden. Tenminste op de opleidingen die ik ken. Het is alleen 'je moet kunnen laten zien dat je dit en dit beheerst' en vervolgens moet je verslagen van tientallen pagina's maken waarin je laat zien dat je dat beheerst. Terwijl je die tijd van die verslagen beter had kunnen besteden aan het oefenen van zaken die nieuw voor je zijn, of voor verdieping te zorgen qua inhoud... en omdat het zulke immense organisaties zijn geworden, is er ook niemand die het aandurft om wél te gaan differentieren met zijn studenten, want de bureaucratie staat dat niet toe...
    Op de uni was dat een stuk beter toen ik er nog zat, meer je eigen pad bepalen en zelf uitmaken hoe je lesstof wilt gaan leren, maar dat is ondertussen ook al 8 jaar geleden dus ik heb geen idee of het nu nog steeds zo is.

14. GingerAle

GingerAle Fanatiek lid

21 apr 2014
    1.394
    1
    0
    Wow, vrijwel helemaal mee eens! Het wordt allemaal zo in een mal gegoten, om gek van te worden. Mijn man heeft zo'n typische hbo-opleiding gedaan waarvoor hij eindeloos verslagen moest schrijven. Nou ben ik nogal goed met woorden, waarvan hij er zo veel mogelijk moest gebruiken in die verslagen. Drie keer hetzelfde opschrijven met een andere formulering was hét bewijs dat hij het had begrepen. Je prikt er zo doorheen, maar als dat is wat ze willen, goed: u vraagt wij draaien. Slaat helemaal nergens op. Sowieso was die opleiding gekmakend als je niet in het stramien paste of wilde passen. Kritische vragen? Werden niet op prijs gesteld. Een nieuwe aanpak uitproberen? Doe maar niet.

Wat betreft de ivy league en het niveau van wat daaronder hangt: dat is inderdaad ook niet best. Ze maken bij Family Guy niet voor niets graag grappen over de University of Phoenix en soortgelijke opleidingsinstituten. ;) Het stimuleert wel extra om naar de top te reiken als het niet vanzelfsprekend is dat je toch wel op een goede plek terechtkomt als je maar de basiskwalificaties hebt, d.w.z. een vwo-diploma met het juiste instroomprofiel. Ik ben er dus niet helemaal over uit wat mijn voorkeur heeft. Waarschijnlijk een combinatie van beide: een ivy league én een behoorlijk basisniveau. In an ideal world... :D

15. Leraje

Leraje Fanatiek lid

19 apr 2013
    4.965
    2.790
    113
    Hahah jah inderdaad. Ideale wereld, ik ben voor!

Ik moest voor mijn eerste baan een post-hbo opleiding/cursus doen die neer kwam op het maken van een projectplan. Ik heb daar zó ontzettend mee gevochten. Wat wíl die docent toch van me? Waarom is alles wat ik doe niet goed? Tot een online vriendin me kwam uitleggen dat ik gewoon precies de stappen van een format moest invullen... "Het is op het hbo helemaal niet de bedoeling dat jij kritisch naar dat format kijkt en het aanpast zodat het het beste past bij jouw werksituatie," zei ze.
    Oooooooh het is schilderen op nummer. Bam hoogste cijfer van de groep. Maar wat een onzin. In die hele opleiding niks geleerd, alleen maar bewezen 'hbo-niveau te bezitten' omdat ik een projectplan kon schrijven precies zoals ze het wilden lezen.

In vergelijking daarmee vond ik de uni echt super. Kunstacademie trouwens ook. Dat is pas gedifferentieerd :cool:
    Bewaren

Deel Deze Pagina