Mensen aan de deur.. - wat geef jij?

Discussie in 'De lounge' gestart door BellaLuna, 15 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. conny75

conny75 Fanatiek lid

18 jan 2007
    1.881
    0
    0
    tilburg
    Hier nog zo'n irritant mens dat collecte loopt. Ik loop voor verschillende doelen en het is hard nodig.
    Helaas is het heel moeilijk om mensen te vinden die het vrijwillig willen doen en NEE je krijgt geen cadeau als je het meeste ophaald.
    Wij doen het geheel vrijwillig en ik vind dat de mensen in ieder geval het fatsoen kunnen hebben om nee te zeggen.

Je kan inderdaad kiezen om maar 1 goed doel te steunen maar wat als je nou eens iets gaat mankeren en je hebt de hartstichting, nierstichting, mdlstichting of wat dan ook nodig heb. Ga je dan ook pas daar aan doneren omdat je het dan zelf nodig heb?

2. Trees

Trees Niet meer actief

Die lijst met namen waarop de bedragen worden geschreven in plaats van een collectebus langs de deuren.
    Het blijft een heikel punt, maar is zeer zeker niet bedoeld om mensen te 'dwingen' om geld te doneren. Het diabetes-fonds maakt er ook gebruik van en ben er zelf ook geen fan van, maar er zit wel een idee achter.

Ten eerste worden er helaas nog steeds collectanten overvallen als ze met zo grote bus geld rondlopen. Om dit te voorkomen hebben ze de bussen bij sommige goede doelen afgeschaft. Het is bedoeld voor de veiligheid van de collectante!

Ten tweede. Doordat er geen bussen meer zijn die op slot zitten, moet er een ander systeem worden bedacht waarbij de collectant het opgebrachte geld niet zelf in eigen zak steekt (schijnbaar gebeurt dat ook :(). Om deze reden moet de gever het gegeven bedrag op een lijst invullen. Uiteindelijk moet alle bedragen bij elkaar het opgetelde bedrag zijn wat de collectant aan de hoofdcollectant afgeeft. Niet geheel waterdicht, maar het is dus een controlemiddel voor de collectant om het zo zuiver mogelijk te laten lopen en heeft niks met sociale druk te maken om zoveel mogelijk geld op te halen.

Ik vind het dan ook erg jammer dat mensen dit zien als 'gedwongen worden'. Ook denk ik dat je deze sociale druk ook wel een beetje je zelf oplegd. waarom is het zo belangrijk dat je minstens evenveel als je buurvrouw moet geven? Denk je nu echt dat de collectante dat zo boeiend vindt?

3. Trees

Trees Niet meer actief

Eens!

4. conny75

conny75 Fanatiek lid

18 jan 2007
    1.881
    0
    0
    tilburg
    hier zitten alle bussen gewoon op slot, wij pleiten alleen wel om met 2 collectanten te gaan lopen. Zo is het toch iets veiliger en ik vind het altijd gezelliger.

En dames leg het kleingeld maar klaar, volgende week komt de nierstichting langs ;)

5. Trees

Trees Niet meer actief

Het schijnt dat er ook mensen werden overvallen, terwijl de bussen op slot zaten. Vandaar dat ze het jaren geleden al hebben afgeschaft. Erg jammer.
    Wij lopen hier trouwens wel alleen, want er zijn bijna al geen collectanten te vinden. Vind het wel een slim idee om het met zijn 2-en te doen. Gelukkig collecteer ik sinds vorig jaar in een hele nette nieuwbouwwijk waar ik me absoluut niet onveilig voel en ik neem de hond gezellig mee.

Veel succes met collecteren volgende week! En kleingeld ligt klaar ;)

6. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

oke dat wist ik dus niet,
    en over je laatste zin, in de collectebus kon ze niet weten dat ik niets gaf, maar nu kunnen de buurvrouwen over me roddelen omdat ik maar 50 ct gaf en zij wel 5 euro oid. ik bedoel dus: de hele buurt kan van elkaar lezen wie wat heeft gegeven.

7. Trees

Trees Niet meer actief

As de buurvrouwen daar al over roddelen, moeten ze misschien een hobby gaan zoeken ;).
    Ik zou me daar persoonlijk gezegd echt niet druk over kunnen maken en het zou me aan mijn bips roesten of mijn buurvrouw wel of niet wat geeft en hoeveel ze dan geeft. Het is toch geen wedstijdje of prestige-project? Volgens mij schieten we dan het doel van het collecteren voorbij ;)

8. Uk80

Uk80 Fanatiek lid

Ik geef niets meer. Zolang de directeuren nog met topsalarissen naar huis gaan en er onnodige dingen van worden gekocht, wat we niet kunnen controleren. Je mag heus wel een beloning of salaris als je onderzoek doet, maar ik vind het soms wel overdreven.
    Bovendien kan ik momenteel niet veel missen. Van de week kwam mijn buuf voor de kankerbestrijding aan de deur en ik heb netjes gezegd dat ik het niet kan missen.
    Ik heb een tijd een aap geadopteerd bij stichting AAP, maar eerst maar eens mijn eigen financiën op orde maken ;)

Over de mensen die dingen aan de deur komen verkopen, die hebben wij ook heel veel! Sinds ik een anti-colportagesticker op mijn deur heb geplakt is het heerlijk stil!

Laatst kwam hier trouwens een (buitenlandse) jongen collecteren die een zelfgemaakt potje bij zich had. Jammer dat ik geen tijd had om hem uit te laten praten (beebje huilen, honden blaffen, eten stond op etc) anders had ik nog even naar zijn legitimatie gevraagd.

9. conny75

conny75 Fanatiek lid

18 jan 2007
    1.881
    0
    0
    tilburg
    Sorry wat hebben topsalarissen te maken met collecteren voor een goed doel. Een doel dat gesteund wordt en zo meer onderzoeken kan doen naar ziektes of oorzaken daarvan. De directeuren van het kankerfonds, de Nierbestrijding, het MDL fonds enz, zijn niet de directeuren die met de topsalarissen er van door gaan.

10. Uk80

Uk80 Fanatiek lid

De directeur van de Kankerbestrijding verdiende in 2007 tussen de 114.000 en de 134.000 euro per jaar.
    De directeur van de nierstichting verdient 168.500 euro per jaar.

Dat wordt ook betaald door o.a. de collectes. Je weet gewoon niet precies waar het geld allemaal aan op gaat ;)

Ik wil hier trouwens helemaal geen discussie mee starten, want daar heb ik geen zin in. Ik gaf mijn visie op de collectes.

11. moes

moes Fanatiek lid

20 jul 2006
    2.765
    9
    38
    ik ben het met je eens hoor uk80!
    eerst die topsalarissen maar eens flink omlaag!

ik heb vorig jaar met mijn dochter gelopen voor jantje beton,
    dit werd vanuit de scouting gedaan.
    en het viel gewoon echt op, bij de grootste huizen werd gewoon niet open gedaan, of de rolluik voor je neus (en die van de kinderen) dichtgegooid!
    en die kinderen maar vragen waarom die mensen niet gewoon opendeden...
    en wat hier opviel was dat de 'buitenlanders' in onze wijk,
    het sociaalst waren! ze gaven het meest, waren zeer vriendelijk,
    de kindjes kregen allemaal een snoepje, en van 1 huis kwamen ze zelfs nalopen, omdat ze nu pas thuiskwamen en wij net dus voor een gesloten deur stonden!
    zo kan het dus ook!

12. Ik geef vrijwel nooit wat aan collectes.. Er zijn periodes dan krijg je soms wel 1 elke week 1 of 2.. Het zijn er soms gewoon teveel achter elkaar..

Alleen de KWF, idd in het envelopje. Dan doen wij de 5 eurocentmuntjes, en de 10 en 20 muntjes erin die we in onze portomonnee hebben. Dat loopt al snel op richting de 3 á 4 euro..

En overige collectes bijna nooit, ik geef ook alleen als ze een legitimatie kunnen tonen van de stichting waar ze voor lopen.. Ze zijn namelijk verplicht om die te kunnen tonen.. Hebben ze die niet, prima, gaat de deur dicht..

13. conny75

conny75 Fanatiek lid

18 jan 2007
    1.881
    0
    0
    tilburg
    En ik de mijne, Alle collectanten lopen vrijwillig en willen dan ook met respect behandeld worden. Sorry maar het feit dat je vind dat de directeur te veel verdient vind ik tegenover de patienten die elke dag een strijd moeten leveren tegen hun ziekte niet echt een excuus.

Maar goed iedereen moet het voorzich weten, vind het alleen jammer dat mensen die een ander willen helpen op deze manier als bedelaars gezien worden.

14. Uk80

Uk80 Fanatiek lid

#94 Uk80, 20 sep 2009
    Laatst bewerkt: 20 sep 2009
    Sorry conny, ik denk dat je mijn berichtje verkeerd hebt begrepen. Ik heb niets tegen de collectanten en ik heb ook niets gezegd over bedelen ;) Ik begrijp ook dat er geld moet komen voor onderzoeken.
    Nu hou ik er echt mee op ;)

15. Normaal geef ik áltijd iets aan collectanten, maar net hadden we zo'n onbeschoft mens aan de deur.. :x

Damien wilde niet slapen, voelt zich niet zo lekker, dus ik heb 'm in de woonkamer in de kinderwagen gelegd en was 'm heen en weer aan het rijden. Wordt er aangebeld, door een collectant, Damien schrikt er wakker van.. Toen had ik al zoiets van, GRR.
    Maar goed, misschien had ze het niet gezien, kan gebeuren, ik ging door met heen en weer rijden, hij viel gelukkig meteen weer in slaap.

Gaat dat mens door het raam staan kijken en staan kloppen :(

Ik gebaar dat ik nu even geen tijd heb, gaat ze nog harder staan kloppen..
    Dus ik loop boos naar de deur;

'Sorry hoor, u ziet toch dat ik even met m'n kindje bezig ben?'
    *Doet de bel het niet ofzo?*
    'Jawel, maar u ziet toch dat ik eventjes met m'n kindje bezig ben!'
    *Oh, ja nou, ik kan niet later terugkomen, heeft u misschien iets..*

Ik werd echt boos, dat is toch onbeschoft? :$

Ik heb 'r gezegd dat ik nu even niets over had ;)

16. melloncollie

melloncollie Niet meer actief

ik geef nooit iets aan de deur. ook niet als ik op straat word aangehouden.

helpen hoeft geen geld te kosten dus zorg ik dat ik extra lief ben voor mijn medemens, dieren en moeder aarde.
    ;)

bovendien ondersteun ik 3 goede doelen die ik het belangrijkst vind. vaak heb ik toch ook het gevoel dat geven aan goede doelen, dweilen met de kraan open is. ik zit absoluut niet op mijn centen, maar ik denk dat er meer efficiëntere manieren zijn om de wereld vooruit te helpen. neemt niet weg dat de energie van collectanten onder veel mensen toch voor positieve gevoelens zorgen.

17. FairyLaughs

FairyLaughs Niet meer actief

het ligt er helemaal aan wat ik in mijn beurs heb zitten.. maar niet meer dan 2 euro..

ik ben wel donateur van de dierenambulance. dat halen ze 1 x per jaar van mn rekening af.. dat is 12 euro..
    en ik geef 2 euro per maand aan ' wereld asielen' dat wordt ook automatisch afgehouden

18. ChristelAileen

ChristelAileen Actief lid

26 aug 2009
    348
    0
    0
    Ik geef soms wel, soms niet.
    Ik ga er geen kleingeld voor opzij leggen.
    Mocht ik op dat moment 1 of 2 euro hebben, is het prima.
    Maar ik ga niet met briefjes geven. Dat heb ik hard genoeg zelf nu nodig.

19. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ik ga dit jaar het meisje dat onze folders en de krant bezorgd iets meer geven. Dat meisje is altijd zo hard aan het werk door weer en wind en altijd vriendelijk.

Zij heeft straks zeker wat verdiend.

20. Mammie van Roy

Mammie van Roy Fanatiek lid

8 jul 2009
    1.445
    0
    0
    O ja zo een had ik een tijd geleden ook. Moet zeggen dat ik ook niet heel erg gul ben bij collectanten (heb zelf nou eenmaal niet heel veel), maar geef wel wat in ieder geval.
    Zit ik net op de bank mijn zoontje zijn fles te geven. Recht in het zicht van de voordeur. Wordt er aangebeld. Ja sorry, maar ik heb nu geen tijd. Kijkt ze me aan door het raam en haalt haar handen op echt zo van: waarom doe je niet open? Dus ik gebaar iets in de trant van: zie je dan niet dat ik mijn kind aan het voeden ben (was toen nog een stuk jonger en je hoefde echt niet te proberen om die speen uit zijn mondje te halen). Gaat ze tegen het raam aan kloppen en naar de deur wijzen. Ja dag! Heb maar even gebaard dat ze op moest zouten. Dan maar niet hoor.

Deel Deze Pagina