Pff ik weet t niet, weet alleen dat ik me er lekker aan irriteer. En over belastingschuld.. ik moet ook een bedrag van bijna 1000 euro terug betalen!! Heb gelijk alle maandelijkse toestrominge stop laten zetten, een rekening van 345 euro gelijk betaald en het overige mag ik per maand betalen want kreeg daar gelijk al een betalingsregeling van binnen.. dus betaal elke maand trouw. Als het goed is, ben ik er binnen een jaar vanaf. Da vin ik toch wel heel iets anders dan dat ik is even reus achtige bedrage ga lenen om een dikke auto te rijden, super duren merkkleding aan te schaffen, dure vakanties te doen en als klap op de vuurpijl een exclusieve kleding winkel beginnen! Als je nou elke maand netjes terug betaald dan ben je er mee bezig, maar hoeveel mensen sluiten geen leningen af, waarvan ze weten dat ze het never nooit terug kunnen betalen!
ik maak me daar niet eens druk om het is hun leven kan mij het schelen tot hoe ver ze zich eigen in de schulden werken hun probleem niet de mijne ga me daar niet eens in verdiepen zolang ik maar weet ik het niet heb en ik me uit de schulden weet te houden hard werk voor alles de rest wat bij ons niet gebeurd pff daar lig ik niet eens wakker van moeten ze zelf weten dat ze zich alleen maar in de nesten willen werken der eigen alleen maar verder in de shit werken dadelijk niet eens iets hebben om de kont te krabben niet eens een wc papiertje hebben om de billen af te vegen tja dat is hun eigen probleem hebben ze zich zelf aan gedaan
'Schrijnend' is een alleenstaande moeder van vier jonge kids, die ik ken. Haar ex-man heeft grote schulden gemaakt, zonder dat zij hiervan wist. Hij heeft door de problemen waarin hij zichzelf gewerkt heeft zelfs gezeten! En dus kwam zij er ineens met vier jonge kids alleen voor te staan, incl. grote schulden en schuldsanering. Dat is schrijnend. Ik weet dat de schuldsanering geen feestje is. Maar dit topic gaat over mensen die dit zichzelf aan hebben gedaan, door bewust op te grote voet te leven. En nee, dan zijn de problemen die zij hebben bij het traject voor ze de schuldsanering ingaan niet 'al straf genoeg'. Wie zich brandt, moet op de blaren zitten. En dan mogen ze God nog op hun blote knieën danken dat we in Nederland zoiets hebben als schuldhulp, want er zijn genoeg landen waar dit niet is en waar ze dus de rest van hun leven in de schulden zouden zitten en op straat zouden komen te staan. @Napoleon: zoals je ziet realiseer ik mij echt wel dat er mensen zijn die vette pech hebben in het leven en die bepaalde dingen overkomen. En vaak is het een combinatie: mensen hebben pech, maar nemen in die slechte situatie ook onhandige (stomme?) beslissingen. Maar over die mensen heb ik het niet in dit topic. Ik reageer op het type mens dat geschetst wordt in de titel en de openingpost.
Dit ben ik trouwens beide met je eens. Enerzijds neemt de regering wel verantwoordelijkheid voor mensen met schulden, door wetgeving rond schuldsanering te hebben. Anderszijds nemen ze niet verantwoordelijkheid in het voorkomen van schulden bij mensen. Zo is er nog steeds amper regelgeving voor het maken van reclames voor leningen. Ik heb zelfs slogans voorbij zien komen als "maak nu winst op uw lening!" En uit onderzoek blijkt dat veel mensen, m.n. jongeren, zich niet realiseren dat lenen geld kost. Dan begeef je je op dun ijs! Ik ben blij voor je dat je nu uit de schulden bent en hoop dat je je nu niet meer steeds zorgen hoeft te maken over de financiën van je gezin.
Ik was zo'n iemand en bij mij zaten er idd psychische problemen achter. Maar op een gegeven moment loop je vast en kan je geen kant meer op en wordt met de neus op de feiten gedrukt. Gevolg:huis kwijt,eerst nog een tijdje bij een vriend ingewoond maar daarna toch in de crisisopvang terechtgekomen. In de schuldsanering gezeten en sinds 3 jaar een "schone lei". Ik heb er zeker van geleerd,ga nu veel bewuster met financien om en heb ook geleerd om te sparen. Dan maar wat minder luxe maar ik krijg geen vervelende post meer,geen deurwaarders aan de deur(komen nog wel maar voor andere bewoners),gewoon rust in mn hoofd. En vanaf volgende week krijg ik nog meer rust want dan verhuis ik naar mn eigen woning
Wat wij hier altijd niet snappen is hoe de mensen het zo ver kunnen laten komen. Wij moesten ook echt de eindjes aan elkaar knopen maar een rekening niet betalen dat kwam niet in ons op, dat is gewoon geen mogelijkheid. Ik liep wel eens een maand achter maar betaalde dan altijd. Nu hebben we hulp ingeroepen bij mijn schoonouders en die helpen ons echt super, we kunnen nnu niet meer zomaar geld uitgeven want dan bellen ze meteen op, ze houden ons even een tijdje in de gaten zodat we leren nadenken voordat de pinpas door de gleuf gaat.
Jeetje wat een heftige verhalen, en Janna heeft gelijk. Ik moest lachen om MamaManuela commentaar. In m'n jeugd veegde mijn moeder mijn kont af met warm water en geen WC-papier. Ze vond WC-papier onhygienisch en is duur ook! Ik heb in de situatie gezeten met schulden maar gelukkig niet te diep. Maar ik weet dat ik enorm depressief was en bang was van bankrekeningen. De therapie waar ik zat heeft me enorm geholpen. De psychiater zei dat ik niet bang moet zijn voor m'n angsten.
Ben er gelukkig al bijna 3 jaar uit nu dat bedrag moet nu de ex-bewindvoerder gaan terugbetalen... tsja hoe? ook een wsnp waarschijnlijk. wij kregen ook een andere bewindvoerder. Toen bleek ook dat de ex bewindvoerder veel niet volgens de regels deed.
Mijn vriend zit ook in zeer diepe schulden.. En bleef ook maar kopen.. Hij slaapt ook gewoon.. Terwijl ik al wakker lig van een 'schuld' bij de belasting.. Ik word er echt depri van.. Sommige mensen zijn gewoon zo.
Dit zou ik misschien ook zeggen, maar niet als je zelf nog geld trek hebt van zo'n mensen. En ze lachen je dan nog uit, omdat zij niet werken, fijne vakanties hebben, alledagen op hun 's zondags rondlopen en dit zonder enige schaamte, terwijl wij zotten, hun eerder uit de miserie hebben geholpen, ons zo hebben laten vangen, pfffffffffffff zit me precies nog hoog gelukkig zijn ze nu uit ons leven, ook al hebben we nog een vrij groot bedrag trek van hun.
Ik had zo een vriendinnetje. Vrijgezel., leuke huur flat, leuke baan. En maar kopen,kopen,kopen. Alles wat nieuw of hip was MOEST ze hebben. En dan op alle gebieden, audio, kleding, gadgets etc. En alles op afbetaling. Tot op een dag de ellende zo groot was dat ze uit haar huis werd gezet vanwege huurschuld (en eneco, en telefoon, en verzekeringen etc etc) Nu 4 jaar later woont ze nog steeds bij haar ouders en is nog steeds bezig af te lossen. Onvoortstelbaar dom
Oh ik ken ook een aantal mensen die zo leven.. Alles moet oh zo mooi zijn voor de buitenwereld maar thuis dagelijks alleen droog brood kunnen eten.
Dit is een mooie voorbeeld, ik ken er ook zo een maar dan mijn ex-vriend. Hij woonde samen met mij. Gelukkig deelde we alleen de huur en het eten. Hij had een leuke vriendin (ik ), leuke huur, leuke bijbaantje en deed HBO opleiding. En maar kopen, kopen, kopen. Nieuwste smartphone, koffiezetapparaat van 1500 euro, nieuwe kleding en schoenen van 699 euro! En dan op alle gebieden wat nieuw was moest hij hebben! Tot op een dag de ellende zo groot was, we woonden in een tijdelijke woning het was zo groot maar onwerkelijk omdat het huis werd vernield. Ik kan niet leven met een persoon met koopziekte. Ik als gewone persoon werd ermee besmet en raakte depressief toen ook. Omdat ik denk aan ZIJN schulden en ik maar helpen en praten met hem. Hij wilde niet luisteren. Neen, hij ziet niet dat hij koopziekte had. Ik ging naar therapie en hij niet. En ik vluchtte zo hard als ik kan naar mijn ouders. Ik werd gek van hem zo gek! Ik woonde maar 2 maandjes bij m'n ouders en daarna ik een eigen woninkje gevonden. Ik leef zeer gelukkig met mijn World of Warcraft (dat kostte niet veel uitgaan kost veel geld en vooral dat hoofdloos shoppen met mijn ex-vriend). Alles zelfstandig gedaan. Ik ben er zeer trots op! En hij nu? Hij moet komende maand het huis uit. Ik vind het erg voor hem. Maar hij is volwassen genoeg. Zo denk ik dan. We waren ooit kinderen. Maar hij moet soms de knop omdraaien en zich volwassen gedragen.
Ben het wel met je eens hoor. Daarom schreef ik ook Voor hen is het absurd dat ze er zo makkelijk vanaf komen. Wat je echter vaak ziet is de buitenkant en niet de binnenkant met het echte verdriet. Ik blijf dan ook van mening dat voor veel mensen het traject voorafgaand aan de schuldsanering al een hele grote straf is. En ik denk ook dat we het probleem hier in Nederland niet alleen moeten zoeken bij de mensen die altijd maar geld uitgeven maar ook bij de mogelijkheden die de maatschappij hen daartoe biedt. Want, hoe makkelijk is het niet om een lening af te sluiten? Zonder dat mensen echt begrijpen welke consequenties het heeft? En ook bij de opvoeders... die hun kinderen niet leren om eerst te sparen voordat je het uitgeeft, Gelukkig maar Zou van de zotte zijn dat zo iemand dus ook in de wsnp zou komen. En met betrekking tot zulke types ben ik het ook wel met voorgangers eens dat de wsnp veel te makkelijk zou zijn! Anyway, ben het wel met veel van jullie eens maar denk dat je het wel wat moet nuanceren
Hoe mensen leven moeten ze zelf weten, maar.... - geen week voorbij laten gaan zonder nieuwe kleding te kopen... - boodschappen doen voor een gezin van 10, terwijl ze maar met 2 zijn... - roepen dat ze niets in huis hebben terwijl de deur vd voorraadkast niet meer dicht kan....:x - bij schuldeisers betalingsregelingen treffen maar wel uit eten gaan.... - lenen bij familie, maar wel een auto kopen.... - vervolgens bovenstaande steeds herhalen m.u.v.de auto, maar betalingsregelingen niet of niet geheel nakomen, laat staan familie terug betalen. Maakt niet uit hoor, leven en laten leven, maar please...KLAAG DAN NIET DAT JE GEEN GELD HEBT EN NIKS KAN BETALEN! :x pfff zo'n schoonzus had ik, kon er met mijn kop niet bij.