haha, ik ben het zo eens met de TO. Dat krampachtige gedoe en dan dat gescherm met 'als het maar gezond is'. Hilarisch denk ik dan. Het maakt mij ook niet uit wat ik krijg, maar het is al heel leuk om te weten. Tot ik het wist was het een geslachtsloze baby, nu is het een meisje. Een stuk concreter. Bovendien vind ik het gewoon een rare kronkel om wel allerlei echo's te laten doen, en dan geen informatie te willen hebben. Voor mij is dat net zoiets als een paard en wagen nemen in plaats van hedendaags 21ste eeuws vervoer, geen mobiel hebben, of op klompen lopen. Kan allemaal een keuze zijn natuurlijk, maar afwijkend is het wel. Nou vind ik wél dat het iets is waar je niet naar zou moeten vragen hoor. Net als: ben je al zwanger? Heb je al een naam? Of erger nog: veelbetekenende blikken als je een keer cola drinkt in plaats van wijn. Of familie die denkt dat het nodig is te vragen wanneer je er eens een keer aan gaat beginnen... Als mensen iets kwijt willen, dan komen ze er zelf wel mee, vind ik. Maar goed, Nederlanders zijn over het algemeen gewoon niet zo fijngevoelig met dit soort dingen.
Ik vind het wel leuk dat het een verrassing is. Ik merk dat ik de laatste weken een sterk gevoel heb gekregen dat dit een jongen is. Maar dat het geen jongetje is dat blauwe kleding aanwilt, haha. Dus hier amper blauw in de kast. Omdat ik het niet weet heb ik een andere band met dit kindje.. dan ik bij mijn zoon had tenminste. Ik heb er voor gekozen om het niet te weten omdat we ons deze zwangerschap 100% op de gezondheid van beeb wilden richten. Voor ons is geslacht zo bijzaak geworden, en de gezondheid zo bijzonder.. ivm onze dochter* die is overleden door haar afwijkingen.
Hoezo krampachtig gedoe? Ik vind het krampachtig dat mensen maar door blijven miepen dat het maar ouderwets en raar is om het niet te willen weten. Als ik echo's laat maken is dat omdat ik benieuwd ben naar hoe mijn kindje eruit ziet en inderdaad naar of alles okay is. Dat is voor mij genoeg informatie. Het geslacht is maar bijzaak, ik kan die baby nu toch nog niet in een jurkje ofzo hijsen..
Het valt me erg op hoeveel mensen vragen, en weten jullie al wat het wordt? Als ik dan zeg, ja een jongen zie je ze bijna schrikken! Goh dat je dat gewoon zegt! Ja waarom niet? De techniek is er, en ik kan me lekker op een jochie instellen. Stoere kleertjes kopen. Het kamertje stoer maken en lekker fantaseren over hoe het is om een zoon te hebben. En ook makkelijk: spullen overnemen van mn vriendin die net een zoontje heeft. Het is dan wel geen verassing om te horen tijdens de bevalling maar voor mij is de verassing er totaal niet minder om! Een vriendin van me is ook net bevallen en tijdens haar zwangerschap hielden ze het geslacht geheim maar wisten het zelf wel. Ze had een foto van haar 3D echo op FB gezet en ik sprak haar later aan dat ik hem zo mooi vond. Ja hè? Zei ze, ik vind het nu al een poppetje. Uhhhhh, poppetje??? Zo noem je alleen een meisje toch? En dat heeft ze nu ook hihi. Het enige wat wij geheim houden is de naam. We noemen hem tijdens mijn zwangerschap Bartje. Na de geboorte krijgt hij zijn 'echte' naam. Zelfs als m'n man en ik alleen zijn hebben we het over Bartje. Ben zooo bang dat ik me verspreek! Haha
Ik loop op klompen (meer als op mijn hippe laarsjes die ik ook heb), en heb een mobiel waarmee ik alleen kan bellen en smsen. En ik ben 23 jaar, dus in de bloei van mijn leven. Maar ik vind het geen gekke kronkel dat ik het geslacht niet wil weten. Ik vind het ieder voor zich. En de babykamer wordt toch doorgeschoven naar de volgende baby (als wij zo gelukkig mogen worden) en dus wordt het geen roze of blauwe babykamer, maar gewoon lekker neutraal. Wat ik zowiezo al mooier vind. En kwa kleertjes betrefd... dan maar geen stoer shirtje met een tractor of motor erop of een shirtje met een barbiepop erop, maar met een eendje of koetje!!! En echo's zijn er in princiepe niet voor de geslachtsbepaling, maar om te kijken of alles goed groeit en of er geen afwijkingen te zien zijn. En wat is afwijkend?? zijn er standaard regels voor alles dan? ik ken mensen die het geslacht al wisten en vertelde voor de geboorte, en dat is leuk. Maar dat wil niet zeggen dat wij dit ook horen te doen. mij lijkt het juist mooier om het niet te weten. Ieder zijn ding toch?
Als ik geen draagster van Duchenne was geweest, had ik het ook niet willen weten. Niets ouderwets aan, gewoon een leuke verrassing lijkt me. En zoals Corry al zegt: ieder zijn eigen ding. Ik snap mensen die het wel willen weten, maar degenen die het niet willen weten snap ik ook heel goed.
Ieder z'n ding ben ik het helemaal mee eens. Begrijp beide keuzes heel goed. Wij willen het wel weten, maar wij alleen. Wat ik pas gek vind is dat wanneer je verteld dat je zwanger bent mensen meteen vragen 'en wil je weten wat het wordt'... Ehhh misschien kun je ons ook feliciteren!!!
Vroeger had ik altijd gezegd, dat ik het niet wilde weten. Maar nu heb ik juist van waarom niet? Je kan er beter op instellen en voorbereiden en daarnaast ben ik er gewoon heel nieuwsgierig naar . Tuurlijk komt gezondheid op het eerste plaats, maar waarom zou de bevalling minder speciaal zijn als je het geslacht al weet? Zodra je je kind voor het eerst kan zien en vasthouden, dat lijkt me juist het mooiste en speciaalste moment van het hele bevalling en dat maakt het echt niet minder om, omdat we dan het geslacht al maanden van tevoren wisten. Maar ieder zijn ding, dat anderen kiezen om het niet te weten, kan ik me ook wel iets bij voorstellen.
Vind het erg kort door de bocht door te stellen dat mensen die het geslacht niet willen weten krampachtig zijn. Wij willen het geslacht niet weten maar we zijn niet krampachtig. We genieten van de zwangerschap en vinden het leuk dat we het nog niet weten. Wij hebben ook een echo laten doen puur vanwege de gezondheid van de baby.
Ik begrijp echt helemaal niets van de vergelijkingen en vraag me af wat je bedoelt met "en dan geen informatie te willen hebben". MEESTAL is de reden voor echo's de medische reden: hoe het gaat met je kindje, zijn er prenatale afwijkingen etc. Het klinkt net alsof jij het weten van het geslacht belangrijker vindt dan de gezondheid van je kindje.. zo komt het in ieder geval op me over na het lezen van je stukje.
ik wil het geslacht niet weten, vind de verassing veel leuker als zij/hij eruitkomt. en ik ben toch best modern al zeg ik het zelf maar idd tegenwoordig krijg je standaard de vraag; weet je al wat het wordt pffff.
♀ Wij roepen al jaren dat als we zwanger mogen raken, we niet willen weten wat het word gewoon een leuke verrassing (al respecteer ik wel als mensen het wel willen weten, heeft ook zijn charmes) Daarbij is alleen mijn oma van mijn vaders kant nog in leven alle andere opa's en oma's zijn heel jong overleden. Vorig jaar november (11-11-11) zijn wij getrouwd en daarna samen gaan wonen. Volgens mijn omaatje de geweldige volgorde (ze is erg ouderwets natuurlijk), mijn nicht is ook getrouwd, maar die woonde al samen en had al een kindje, ze vond dit toch anders... Mijn vader (haar zoon) en mijn moeder zijn de enige van haar kinderen die nog getrouwd zijn (komende april al weer 30 jaar)... Dus sinds november geeft het ons een nog grotere voldoening het niet te weten, puur om de traditie van mijn oma voor te zetten... Hoop dat ze nog mee mag maken dat ik zwanger raak en ook dat ik beval... Want het is een vrouwtje van de dag met haar 88 jaar... Maar boven alles blijft dat we zelf gewoon leuk vinden om een verrassing te krijgen ♂
Off topic, ik noem mijn zoontje constant "pop". Hij ziet dat echt als zijn koosnaampje en wordt boos als ik hem niet regelmatig pop noem. Bij de verloskundige werd ons als informatie voor de 20-weken echo gemeld dat slechts bij de helft van de echo's goed het geslacht in beeld komt. En omdat het een medische echo is ze alleen zullen zoeken als ze tijd over hebben. Het verbaasd me dus wel dat men er hier vaak vanuit gaat dat als je onderzoeken wilt je moeite zou moeten doen om het geslacht niet te zien. Bij onze eerste zou het echt niet gelukt zijn bij de 20-weken echo. De verdere echo's waren altijd zodanig dat er niet echt in de buurt van geslachtsdelen werd gekeken. Het was dus alles behalve moeilijk om niet te weten welk geslacht het heeft. Bij deze echo heeft de echoscopiste er even stil bij gestaan, maar ik denk dat zij er indien gewenst makkelijk overheen had kunnen kijken. Daar hoeven ze meestal weinig moeite voor te doen. Het grappige is trouwens wel dat het nooit goed is. Vorige keer wisten we het niet en dat vond iedereen maar gek. Nu weten we het wel en zijn we er ook open over, we wilden het vooral weten om ons zoontje voor te bereiden en kinderen kunnen over het algemeen niet zo goed geheimen houden, en nu vind ook iedereen het vreemd. Volgens mij kun je het dus nooit goed doen.
Lousa Wat heeft het niet willen weten van het geslacht te maken met het niet willen hebben van informatie tijdens de echo's?! Wij stonden onder begeleiding van de gyn en kregen minstens elke vier weken een echo. Hoe denk je dat die echo's zijn, na vijf jaar vechten voor een zwangerschap? Het mooiste wat je kunt meemaken! Wat sch*t het dan of het een jongen of een meid is, het belangrijkste is dat het gezond is. Misschien dat gezondheid voor jou cliché en vanzelfsprekend is. Hilarisch inderdaad dat aanstaande ouders willen weten hoe het met de gezondheid van hun kindje gesteld is. Wacht maar totdat jij of een dierbare niet meer gezond is (wens ik je niet toe, natuurlijk). Kijken of je het dan nog zo hilarisch vindt...
Bij onze eerste wilden we het niet weten en nu weten we ook niet wat het geslacht van de baby is. Gewoon puur en alleen om nét dat extra kleine verrassinkje te hebben na de bevalling. Het is een.....?? Dat vonden wij toen heel speciaal en dat vinden we nu weer. Maar ik vind dat iedereen gewoon lekker zelf moet weten of ze het wel of niet willen weten van tevoren. Als we daarover al in discussie moeten gaan.
Ik geloof dat ik het ook niet zou willen weten... We leven tegen woordig in een tijd waarin van te voren alles al bekend is en niets meer een verrassing is. Het lijkt mij geweldig om op 'het moment' te horen, het is een zoon/dochter! Natuurlijk is onderzoek tijdens de zwangerschap belangrijk, maar moet je nu echt al een kast vol jurkjes hebben klaarliggen, of een roze kamer. Of misschien wel stoere pakjes en een blauwe kamer. Denkend aan mn lieve vriendin die wel wist dat ze een meisje kreeg, maar het kamertje toch met lichtblauwe tinten heeft aangekleed,gewoon omdat ze dit mooi vond? (en veel mensen verbaasd waren dat ze een meisje kreeg, want het kamertje was blauw)
wij wilde het in eerste instantie niet weten, uiteindelijk wilde ik wel weten, maar hebben er toen toch voo gekozen het niet te vragen. Waarom? Nou je weet dat je een kindje krijgt, als het goed is weet je of alles er op en eraan zit, en weet je wanneer het ongeveer komt. Maar wat het gaat worden kan dan als enige verrassing gelden..