Hoi allemaal, Ik ben momenteel 9 weken 3 dagen zwanger. Afgelopen woensdag hebben wij ons intakegesprek bij de verloskundige gehad. Zoals ik had verwacht geen echo, maar alleen vragen beantwoorden en mijn gewicht, bloeddruk en urine bekijken. Aan het einde van het gesprek kwam ze met de vraag of wij misschien een combitest (nekplooimeting + bloed nakijken) willen doen. Dit zou betekenen dat ik komende week langs moet komen voor een eerste echo om te kijken hoe ver ik echt ben. Deze test kan alleen tussen de 10 - 14 week worden uitgevoerd. Ik moet zeggen, dat wij beiden heel graag willen weten of het kindje gezond is. Is het niet gezond, dan zullen we de zwangerschap afbreken. Naast dat wij graag willen weten of het gezond is, vind ik het ook wel heel erg fijn dat we een eerdere echo hebben want ik ben (door alle verhalen op internet) wel heel erg benieuwd naar of het hartje wel klopt... Anders heb ik pas in week 13 van mijn zwangerschap mijn eerste echo! Dan nu eindelijk mijn vraag: hebben jullie ook deze test gedaan? Ik ben 26 en mijn vriend 29, dus we zitten niet (qua leeftijd) in de gevarenzone. Groetjes, Daniëlle
wij konden het ook laten doen, maar hebben er voor gekozen om het niet te doen..Het kindje is hoe dan ook hartstikke welkom met of zonder evt. handicap..ik zou het toch niet weg kunnen laten halen, helemaal niet als je het hartje e.d. al hebt gehoord.. Ik ben 26 en mijn vriend 31 en wij zitten ook niet in de gevarenzone..
Ik ben 28 en mijn vriend 33. Niet in de gevaren zone dus. Maar wij hebben er heel bewust voor gekozen om wel de nekplooimeting en het bloedondezoek te doen. Morgen krijgen we de uitslag. Als die goed is dan stoppen we met verder onderzoek. Als de uitslag twijfelachtig is, dan gaan we voor een vruchtwaterpunctie. Als die afwijkend is (100% zekere uitslag) dan breken we de zwangerschap ook af. Niet omdat het kindje niet welkom is, maar omdat wij allebei de keus hebben gemaakt dat we dat niet willen.
Wij hebben er voor gekozen om de test niet te doen. Zoals het ons uitgelegd werd, is het geen test die uitsluitsel geeft, maar een risico/kansberekening. Onze VK gaf de indruk er zelf ook niet echt achter te staan, omdat het soms voor onnodige onrust kan zorgen (dat er berekend wordt dat je een verhoogde kans hebt op een kindje met down-syndroom, terwijl er niks an de hand is, of zelfs andersom: de test is goed, en je kindje wordt toch geboren met een afwijking). Wij waren overigens ook niet van plan om de zwangerschap af te breken, mocht er verteld worden dat er iets mis is met het kindje, dus dan sta je waarschijnlijk ook anders tegenover zulke testen. Ik ben overigens 29 en mijn man ook, dus wij vielen ook niet binnen de risico-leeftijd. Wel hebben we de medische echo bij 20 weken laten doen, en dat was eigenlijk puur vanwege de (gratis ) extra echo, want wij hadden bij een pretecho een paar weken daarvoor al gezien dat alles functioneerde.
ik ben 29 en mijn man 33 en wij hebben er voor gekozen de combinatietest wel te laten uitvoeren. Je hebt de mogelijkheid dus waarom niet. Bovendien een kind opvoeden lijkt mij al een enorme klus laat staan een kind met down. Als de uitslag negatief was geweest waren we doorgegaan voor een punctie en als die negatief zou zijn dan zouden we de zwangerschap afbreken. Gelukkig kregen we een uitslag van 1 op 36.700. We waren daar heel blij mee! Groetjes Senseemillia
Wij hebben er dus ook voor gekozen om bij een foute uitslag de zwangerschap af te breken. Wat ik eerder las, dat er geen test bestaat die zekerheid kan geven, dat is niet waar. De combitest is idd een berekening van kansen, maar de vruchtwaterpunctie geeft 100% zekerheid. Ik zou nooit op een kansberekening de zwangerschap beeindigen. En (niet onaardig bedoeld) als je een keus hebt gemaakt (welke niet makkelijk is) is het heel vervelend om steeds maar te lezen. dat het kindje bij anderen toch wel welkom is. Dat zou betekenen als de uitslag goed is en bij mijn bevalling gebeurd er iets waardoor het kindje gehandicapt is, dat het kindje bij ons niet welkom is. Dat is niet waar!!!! wij hebben straks de keus, als het zeker is als het kindje gehandicapt is, om het te laten komen of niet. En die keus heeft niets met welkom of niet te maken. Dit is niet persoonlijk als aanval op iemand bedoeld, maar meer een weergave van mijn gevoel op een opmerking dat een kindje zowieso welkom is.
ook wij krijgen deze combi test met 12 weken. Ik ga ervanuit dat alles oke is maar vind het prettig als we een verhoogd risico hebben dit te weten zodat we evt verder maatregelen kunnen nemen. ik weet niet precies wat de de risico leeftijd is maar ik ben 34 en mijn vriend 39, ik voel mezelf niet oud maar merk da tik hier op het forum toch tot de ouderen behoor zeker voor een eerste kindje. Ik ben ook heel benieuwd naar de echo en het hartje... kan eigenlijk niet wachten
Ik weet niet of je doelt op mijn tekst, met 'dat er geen test bestaat die zekerheid kan geven is dus niet waar'. Maar als dat zo is, dan wil ik graag even recht zetten dat ik DAT niet geschreven heb. De test waar het in dit topic over gaat, is een kansberekening. Ik ben mij terdege bewust van het feit dat andere testen zoals een punctie of vlokkentest wel zekerheid geven, maar daar gaat het niet over in dit desbetreffende topic. Verder heb ikzelf er voor gezorgd dat ik het woordje welkom niet gebruikt heb in mijn uitleg. Ik kan me voorstellen dat dat heel erg vervelend voelt, als mensen jou de indruk geven dat jouw hart niet open zo staan voor een kind met beprkingen.
Ik heb wel het woordje welkom gebruikt..maar ik geef hierbij mijn mening in onze situatie..ik suggereer niet dat jullie kindjes niet welkom zouden zijn als het een handicap zou hebben..
Als het kind een handicap zou hebben is dat dan meteen al te zien? Of is het soms ook pas veel later te zien? Ik ben 22 weken zwanger..en heb al 2 keer een echo gehad..de eerste keer echter een pretecho..weet niet of ze dat zouden kunnen zien daar. De eerste was met 13 wk en de tweede met 17 wk.
@kiz Ik dacht dat jij bedoelde dat er geen test bestond die zekerheid kon geven. Excuses voor de verwarring. @die zich misschien door mijn felle uiting aangesproken voelt. Ik bedoel absoluut niet dat iemand niet mag voelen dat een kindje zowieso welkom is. Natuurlijk mag dat. Alleen in een topic als deze kan het (zoals bij mij) vervelend overkomen, als er gezegd wordt dat het bij iemand wel welkom is. Daar bedoeld iemand dan niet iets negatiefs mee, maar als je zelf wacht op een uitslag of op het punt staat te "kiezen" is zoiets erg pijnlijk. Nogmaals mijn felheid is niet op een persoon bedoeld, maar op een stukje tekst.
Hoi allemaal, Bedankt voor jullie reacties! Ik was erg benieuwd hoe jullie hierover denken. Ons is ook verteld dat het een kansberekening is, en dat de uitslag bij mijn leeftijd voor 65% "voorspeld" kan worden. Zij heeft ook gezegd, dat als de uitslag goed is de kans erg klein is dat het uiteindelijk toch een kind met een handicap is. Echter bij een minder goede uitslag, komt het vaker voor dat het kind toch "gezond" is... Maar waarschijnlijk ga je bij een minder goede uitslag meer onderzoeken doen. Ik ga morgen iig de verloskundige vertellen dat we toch deze combitest willen doen, en hopelijk kunnen we deze week al langskomen voor de termijnecho. Groetjes, Daniëlle