Mensen die naam veranderen/inkorten,ik word er gek van!

Discussie in 'Babynamen' gestart door Done, 12 mei 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Done

Done Fanatiek lid

5 jan 2009
    2.634
    0
    0
    Huismoeder
    Hallo,
    Ik zit al ruime tijd met iets.
    Ik heb een zoontje van ruim 2 jaar.
    Hij heet Davy (wat je dus uitspreekt als Deevie) maar nu zijn er heel veel mensen die er toch even gauw Dave van maken (deef).
    Ik erger me er kapot aan en heb weleens gezegd dat dat niet de naam is die op zijn geboorte kaartje stond.

Het valt me op dat vaak oudere mensen dat doen,waarom weet ik niet.
    Ik dacht nog wel dat de naam niet snel ingekort zou worden.
    Davy is de naam waar we voor gekozen hebben en ik heb verder helemaal niks met de naam Dave (al is dat maar 1 letter verschil)

Wie herkent dit of heeft er ook last van?
    Misschien heeft er iemand tips?

2. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.268
    6.799
    113
    Ik vind dat niet erg, maar ik snap dat jij het niet leuk vindt.

Ik dacht dat ze het bij Isabella ook meer zouden doen maar dat valt mee. Er zijn maar twee die het doen. Haar Pake (opa) zegt altijd Isabel en een kennis zegt altijd Isa.

Ach, ik denk dat je het niet tegen kunt houden. Ik wordt ook altijd afgekort naar Bo.

3. matje

matje Niet meer actief

ja heel herkenbaar
    wij dachten dat je bij tygo niet veel meer kon inkorten
    nou gaan ze m tyg noemen. (tieg)
    hij heet geen tieg anders hadden we hem wel zo genoemd

4. sinada

sinada Niet meer actief

Dat zul je altijd blijven houden.
    Later zal hij altijd Dave genoemt worden denk ik. Hij zal zichzelf ook wel zo gaan noemen

5. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Dat lijkt me ook.... ik moet ook wel lachen bij het idee dat er straks een boom van een vent staat (1.90 ofzo en 90 kilo) en die zich dan voorstelt: "Hallo ik ben Davy..." :) Sorry... maar ik hoor bij Davy ook Crockett en dus zou ik er zeker ook Dave van maken (en ik begrijp dat je dat misschien niet leuk vindt maar het is niet te voorkomen)

6. Beate

Beate Fanatiek lid

13 apr 2007
    2.202
    0
    0
    Ik vind Davy echt een hele normale naam, ook voor een volwassen kerel.
    Mijn dochter heet Hannah. Daar is moeilijker wat anders van te maken.

7. MamaEsther

MamaEsther Fanatiek lid

24 okt 2006
    1.535
    0
    0
    Pompbediende/Shopmedewerkster
    Laag Soeren
    "How do you plead?" "Guilty as charged.." :oops:

Wij korten namen van andere kinderen niet af, maar de namen van onze eigen dochters wel! Dariënne is Dari, Yashyra is Shyra, Naeyyssa is Nyssa. Sterker nog: soms korten we zelfs de afkortingen af! Dan wordt Shyra 'sjier' en Nyssa 'nies'.. :oops:

Ik heb in de loop der tijd (heb er uiteraard veel over nagedacht waaróm we dat eigenlijk doen) de conclusie getrokken dat afkorten niks te maken heeft met de lengte van de naam (denk aan het aangehaalde 'Tygo') maar dat het eerder liefkozend bedoeld is..! Je noemt je kind ook wel poppetje, moppie, schatje, boef, kerel, ....... en dat heeft ook niks met zijn/haar naam te maken, toch? Althans, zo zie ik het..

8. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Ik kan me voorstellen dat je het niet leuk vind. Ik denk idd dat je het niet kunt voorkomen. Ik maak me er zelf ook schuldig aan, ik verkort zelfs mijn eigen naam (en gebruik 'm ook zo), mijn zussen hun namen worden ook afgekort, mijn man, mijn nichtje, ik doe het zelfs bij collega's. Zelfs mijn ouders (mam/pap is toch echt de afkorting voor mama en papa)

Mijn maatstaf is wel dat hoe beter ik de persoon ken, hoe makkelijker ik afkort. Ken ik ze niet, of is het een belangrijk persoon, gebruik ik altijd de hele naam, ook mijn eigen naam. En als ze het zelf aangeven dat ze het niet prettig vinden, dan doe ik het uiteraard ook niet.

9. Done

Done Fanatiek lid

5 jan 2009
    2.634
    0
    0
    Huismoeder
    Heey everyone!
    Thanx voor de reacties!
    Ik moet zeggen dat het allemaal wel een stuk duidelijker is voor me dat het vaak goed bedoelt is.

Davy is hier trouwens een hele normale naam.
    We vonden het een leuke naam die niet te vaak voorkomt.
    En wat blijkt na 1 jaar,een neef van mijn man heet ook Davy (de jongen is iets ouder als ik denk ik)

10. petrabr

petrabr VIP lid

6 okt 2007
    8.000
    1
    0
    zuid holland
    Ook als je iemand roept gebruik je vaak niet de volledige naam al klinkt de afkorting voor geen meter; op mijn werk is een Robert die ik toch echt als Roop roep

11. anniek

anniek VIP lid

5 feb 2006
    8.512
    0
    36
    begeleiding
    nl
    nou heb niet alle reacties gelezen
    maar ik ken het probleem...
    mijn broer heet Davy en mensen gaan dat veranderen naar dave
    omdat ze denken dat davy een verkleinwoord is...
    wij praten limburgs dus wij zeggen het ook nog een beetje anders
    in de gesproken taal maar als we heel duidelijk willen zijn dan zeggenw e letterlijk
    davy!
    hihi maar goed dat ter zijde... ik vid het ook niet zo leuk!
    Onze dochter heet kyana en je denkt dat daar niet veel aan af te korten is
    maar ze noemde zichzelf nog al eens kana dus hebben we dat een tijdje overgenomen
    maar werden er zelf eigenlijk gek van want het werd van grapje tot serieus

12. Linda86

Linda86 VIP lid

Ik denk ook dat er weinig aan te veranderen is. Ik kort zelf ook vaak namen af (wel alleen van mensen die ik goed ken), vooral als je iemand even snel wil roepen ofzo, dan is 't gewoon makkelijker. Ik dacht eerst ook dat er aan "Milan" weinig af te korten zou zien, maar hij wordt regelmatig Mie of Miel genoemd. Tjah, mij maakt 't niet heel veel uit, mensen weten echt wel dat hij gewoon Milan heet.

13. cjpt

cjpt Fanatiek lid

16 jul 2008
    2.447
    1
    0
    Zuid Holland
    Haha wat grappig! Wij zijn nog steeds niet uit de naam maar ik doe het juist expres: ik wil een naam die nog normaal klinkt bij afkorten (want dat gebeurt toch wel) en wil ook een naam die IKZELF liefkozend "normaal" af kan korten.

Wij hebben nu bij Isabelle, Daniëlle en Dominique op de lijst staan. De laatste vind ik het minst leuk omdat je die niet "mooi" kan afkorten. Ik zal straks ons meisje ook liefkozend Daantje of Isa willen noemen. Zo klein humpie ga ik niet steeds voluit Dominique noemen!

Overigens willen wij juist geen naam die op een ie-klank eindigt. Ik heb zelf zo'n naam en het is als je eenmaal volwassen bent is het toch een klank die minder volwassen klinkt.

Ik ben zo aan mijn afkorting gewend dat ik het soms raar vind als mensen die me goed kennen mijn naam voluit gebruiken. Alsof ik iets misdaan heb ofzo hahaha.

14. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Ja, dat is bij mij dus ook ... Als mijn moeder mijn naam voluit gaat gebruiken ... dan is het goed mis in ieder geval... :) :)

15. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.807
    4.191
    113
    Wij dachten dat wij een "makkelijke "naam hadden gekozen waar weinig mis mee kon gaan, Joanne....... De eerste beste die binnen kwam sprak het op zijn nederlands uit, afschuwelijk :(

16. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Ja, dan krijg je wel een hele andere naam he. Jammer is dat!

Maar goed, je zal zien dat er altijd wel iets af te korten valt. Ik verbaas me vaak hoe de namen soms afgekort worden.
    In principe heb ik niets tegen afkortingen. Ik heet Natascha, maar geen kennis, vriend of familie noemt mij zo. Htt is Natas of tas of tassie (ook niet echt florisant) en nog wel 6 varianten daarop. Ach, ik vind het prima. Dat zul je altijd houden. En zoals iemand het hier zei, vaak wordt het liefkozend bedoeld en dat is alleen maar goed.

De naam van mijn zoontje kan trouwens niet afgekort worden, die bestaat maar uit 3 letters. Maar mocht er iemand toch iets op verzinnen dan zou ik het niet erg vinden.

17. lvdm

lvdm Niet meer actief

Hoe spreek je het dan uit?

Wij hebben voor ons kindje een naam die we leuk kunnen afkorten als ze nog klein is. Het is een klassieke Hollandse naam die vrij lang is maar die daardoor wel geschikt is voor alle leeftijden. Ik vind persoonlijk een naam die eindigt met -ie of -y minder geschikt voor als je kind volwassen is, maar dat is ieders eigen mening natuurlijk.

Maar als anderen de naam van je kind zomaar gaan afkorten dan kan dat inderdaad niet altijd leuk zijn. Mijn man heeft ook een naam die iedereen afkort en ik irriteer me daar ook vaak aan. Dan zeg ik ook soms: zo heet hij niet :evil:

18. Zora

Zora VIP lid

12 jun 2007
    11.369
    2
    36
    Zo zie je maar dat smaken verschillen, want ik vind de naam op z'n Engels (denk dat jij dat bedoelt) helemaal niets. En als je de naam zo leest zou ik m gewoon op z'n Nederlands uitspreken dus vind het ook niet gek dat mensen dat doen, ze kunnen toch niet ruiken hoe jij het uitgesproken wil hebben? Als je dat dan gewoon zegt is het goed toch? Maar kan me ook wel voorstellen dat het lichtelijk frustrerend is voor jou hoor, je bent toch trots op de naam die je je kindje geeft.

Verder heb ik niets tegen afkorten, ik doen het zelf ook en mensen doen het bij mij ook. Er spreekt ook wel een stukje liefde en vertrouwdheid uit denk ik want bij 'vreemden' doe je dat niet zo snel.

19. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Ik wordt al zo'n beetje mijn hele leven Nick genoemd in plaats van Nicky. Als iemand Nicky zegt moet ik altijd even twee keer nadenken.

Mijn zoontje heet Jari, en ik heb mijn schoonmoeder nu echt verboden om hem nog één keer 'Jaar' te noemen. Ik vind Davey/Dave nog wel prima, maar Jaar??

20. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Djo-en, denk ik.

Deel Deze Pagina