Corona test overwegen kleuter ?

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Mybrand2018, 13 jun 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mybrand2018

Mybrand2018 Fanatiek lid

22 apr 2018
    1.751
    883
    113
    Ik zit met het volgende mijn zoontje 5 jaar is al vanaf 2018 bekend met astma allergieën

Heeft al een keer een longontsteking gehad en astma aanvallen

Sinds hij zijn oranje puffer heeft loopt het niet zo meer uit de hand

Wel is hij zo 8x per jaar of meer (bijna elke maand) goed ziek

Begint met dichte neus keelpijn
    Zo 2/3 dagen erna begint de hoest meestal eerst een kriebel hoest erna vastzittende of net andersom

Soms gaat dit met koorts gepaard soms niet

Al met al goed voor 1.5 weekje ziek zijn waardoor hij heel veel school mist

De school zélf vind dit natuurlijk niet fijn hij zit op speciaal onderwijs voor zijn spraak

Maar ik houd me kind niet zomaar thuis alleen als echt ziek is wat bij hem dus vaker als bij een gemiddeld kind

Nu is die donderdag en vrijdag met dichte neus naar school gegaan vonden ze geen probleem

Sinds vanochtend hoest die

Nu bel ik sowieso school maandag voor overleg voordat ze denken dat ik hem maar weer zomaar thuis houd dat idee krijg ik

Maar zouden jullie een corona test overwegen ?

We zijn met 6 personen thuis niemand heeft verder klachten eigenlijk is alleen hij altijd ziek

Hoor graag jullie meningen dankjewel

2. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Bel maandag even met school, zij hebben van de jeugdarts van de ggd richtlijnen gekregen wanneer er wel en niet getest hoeft te worden en wanneer een kind wel of niet naar school mag. Bij twijfel kunnen zij ook direct met de jeugdarts overleggen.

3. Mybrand2018

Mybrand2018 Fanatiek lid

22 apr 2018
    1.751
    883
    113
    Ja dat ga ik maar doen

Hij was vanaf corona 3 maanden thuis en geen 1 keer ziek geweest nu is hij maandag gestart en begint het weer

4. Elinetjeee

Elinetjeee Niet meer actief

Lastig.. normaal zou ik meteen zeggen doen!! Alleen die test is heel erg naar en dat zou ik niet zomaar doen bij een klein kind

5. Mybrand2018

Mybrand2018 Fanatiek lid

22 apr 2018
    1.751
    883
    113
    Ja dat is dus wat mij tegen houd het is geen makkelijke test die je zomaar even doet

6. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.899
    3.931
    113
    Ik vraag me ook af wat het oplevert. Wellicht dat hij nu geen corona heeft maar hij kan het natuurlijk alsnog oplopen. Wat als hij over een maand dezelfde klachten heeft zou hij dan opnieuw getest moeten worden?

MaMa vindt dit leuk.
  7. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Nee zou geen test overwegen .
    Zoontje met astma en type 1 diabetes ( en ook autisme dus school en vast ritme erg belangrijk) heeft in totaal 12 wK volledig thuis gezeten. 4 WK voor scholen dicht moesten werd hij erg ziek . 2 WK lang koorts, verhoging, benauwd, hoesten met slijm, hoofdpijn . Dit heeft 2 WK aangehouden en denk achteraf corona ( wonen in Tilburg, waar alle ellende begon) en was 1,5 week na carnaval. Zelf ook soort gelijke klachten alleen had ik enorme pijn op de borst maar geen hoesten. Wel 2 WK verhoging en koorts en echt hoofdpijn waar je u tegen zegt ( heb migraine maar dit was anders) en verder dood en dood moe. Heel snel buiten adem.
    Man 3 dg hooikoorts klachten maar heeft geen hooikoorts. Dochter maag en darm klachten. Verder zijn hun niet ziek geweest. . ook achteraf kan dit bij corona horen .

Zoontje had glucose waardes die alle kanten op vlogen, moest meer puffen en vernevelaar gebruiken maar geen dokter of zh nodig gehad. Gewoon laten uitzoeken.
    Na die 2 WK ziek zijn heeft hij nog zeker 2 WK blijven hoesten en mocht dus nog niet naar school en toen ging alles dicht .
    Nu is hij alweer 3 WK volledig naar school ( sbo) maar waren nog best veel vrije dagen dus korte weken. Toch heb ik hem nog 3x opmoeten halen de eerste 2 WK ivm hoesten en is hij 1 dag thuis gebleven ivm 24 uur regel dus zelf afgebeld . Afgelopen week is het goed gegaan gelukkig en niet op hoeven halen . Ze bellen me niet meer bij hoest aanval. Met zijn astma is het vleugje parfum of andere prikkel en komt in flinke hoestbui. Heb brief geregeld van de kinderarts en longarts dat oorzaak vast staat en gerelateerd is aan longproblemen. De hoestbuien dan.

Wilde wel weten of hij antistoffen heeft maar daar wordt je niet op getest. Heb me uiteindelijk zelf laten testen voor 70 euro en blijk antistoffen te hebben. Ga er dus vanuit dat dat virus na carnaval Corona is geweest . Zeker weten doen we het niet. Ben verder niet ziek geweest dus 1 en 1 is 2.

8. Mybrand2018

Mybrand2018 Fanatiek lid

22 apr 2018
    1.751
    883
    113
    Ja zolang hij naar school gaat blijft hij deze klachten houden maandelijks dat is nu al 2 jaar zo vanaf de longontsteking ervoor nooit problemen gehad

En ik merk dat hun ook geïrriteerd worden als ik hem alweer ziek meld

Ben eigenlijk in staat om dan maar een ziek kind te sturen zodat ze zelf kunnen zien dat die echt ziek is

Maar nu met dat corona doe je dat niet zomaar

Word er ook moe van dat ik mij steeds moet verdedigen erin ik houd hem niet voor me plezier thuis een kind van 5 wilt graag naar school en leren en naar zwemles en alles

9. Lisa280887

Lisa280887 VIP lid

13 jan 2019
    5.072
    5.826
    113
    Vrouw
    Ik zou testen. Bij een negatieve test kan hij in ieder geval naar school.

Ik ken nu 3 kleuters die de test gehad hebben en bij alle 3 ging het goed. Spannend, huilen van spanning maar niet door pijn of ongemak. Het is echt zo gepiept. Mocht het vanuit de auto niet lukken kan je met je kind er even uit. Kind mag op schoot.

10. Mybrand2018

Mybrand2018 Fanatiek lid

22 apr 2018
    1.751
    883
    113
    Ja wij hebben dit in februari gehad hij was dus al thuis vanaf de voorjaars vakantie

Hij was ook 1 week met hele hoge koorts hele erge hoofdpijn hoesten alles erop en eraan uiteindelijk 2 weken geduurd en toen begon het corona heb ik hem uit voorzorg thuis gehouden

Ik was toen ook heel ziek benauwdheid op me borst snel buiten adem zware hoest koorts

Me man hetzelfde

De andere kinderen niks gehad maar me jongste slaapt met ons op de kamer de andere zijn wat ouder en slapen boven dan ook weinig echt lichamelijk contact en helemaal als je ziek bent met kleine kids is dat toch lastiger

11. Mammielove

Mammielove Niet meer actief

Maar waarom wil je nu testen dan? Je hield hem altijd al regelmatig thuis? Waarom zou je hem dan nu, bij een negatieve test, wel naar school sturen? Je hebt hem normaal toch ook niet zomaar thuis? De regels zijn nu ook nog eens strenger, en hij is zelf risicogeval. Ik zou gewoon handelen zoals je normaal doet en hem niet lastig vallen met zo’n nare test.

Spoetnik en MaMa vinden dit leuk.
  12. Mybrand2018

Mybrand2018 Fanatiek lid

22 apr 2018
    1.751
    883
    113
    Klopt het is meer de reactie van school

Ze hebben nadrukkelijk gezegd dat hij nu leerplichtig is (april 5 jaar)

Ik heb het gevoel dat school mij niet serieus neemt

Heb er pas nog een gesprek over gehad met school en kreeg daarbij sterk de indruk dat ze het allemaal te overdreven vinden

Uiteraard bij erg hoesten koorts dan houd ik hem wel thuis

13. Mybrand2018

Mybrand2018 Fanatiek lid

22 apr 2018
    1.751
    883
    113
    Nog even antwoord op je test vraag

Nou ik las dus bij vage klachten ook testen vandaar mijn twijfel

14. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.184
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik zou het niet doen.
    Het is belastend voor het kind en het heeft geen meerwaarde.
    Test je nu negatief en dan blijft die alsnog verkouden en hoesten en moet het straks over 2 weken opnieuw.
    Die test in nog steeds niet 100% waterdicht. Werd me afgelopen donderdag door een internist vanuit het ziekenhuis haarfijn uitgelegd ;)
    Ik zou mijn kind er niet mee willen belasten temeer het ook geen waterdicht resultaat geeft.

Spoetnik, HappyRabbits, MaMa en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  15. Mybrand2018

Mybrand2018 Fanatiek lid

22 apr 2018
    1.751
    883
    113
    Oh dat wist ik helemaal niet

Anouk2005 vindt dit leuk.
  16. MaMa

MaMa Fanatiek lid

21 dec 2012
    2.663
    376
    83
    Vrouw
    Utreg
    Dit inderdaad.. en wat heb je aan het nieuws
    Of hij corona heeft of verkoudheid in beide gevallen mag hij niet naar school tot de symptomen weg zijn

MinnieMouse94 vindt dit leuk.
  17. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.330
    8.334
    113
    Amsterdam
    niet helemaal mee eens. De test is eigenlijk helemaal niet belastend. Hier hebben beide kinderen gehad. Eentje van bijna 4 en eentje van net 9mnd allebei geen kick gegeven.
    Verder moet je het zien als status quo test, ook al blijven de klachten de komende maanden hetzelfde dan weet je dit is geen Corona. Dus je hoeft zeker niet elke 2 weken te gaan testen. Verergeren de klachhten nou ontzettend dan wel. Dat betekend namelijk dat de halve school en kdv etc kunnen testen met een snotneus die eigenlijk alle kinderen bijna altijd hebben en dat er dan geen kinderen onnodige weken thuis zitten de komende tijd dat is natuurlijk ook niet wenselijk.
    En nee de test is niet 100% betrouwbaar maar dat komt dus ook omdat kinderen in verhouding als ze het hebben weinig viral load hebben. Waardoor ze al minder risico vormen tot overdragen.

aappie20 vindt dit leuk.
  18. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.996
    113
    Ik zou hem niet testen, dit patroon is redelijk gangbaar. Waar ik wel naar zou kijken is t aantal intervallen dat hij ziek is. Het kan zijn dat de onderhoudsmedicatie onvoldoende is. Of dat je toch een weerstand booster nodig hebt (sambucol voor kinderen bijv). Maar dat zou ik overleggen met zijn longverpleegkundige / kinderarts.

Onze dochter was elke maand raak met fikse verkoudheden, nadat ze 1x met RS in t ziekenhuis was belandt sloegen een aantal daarvan in meer of mindere mate op dr longen. De laatste episode was met kerst, die liep heftig uit de klauwen en IC dreigde omdat ook de magnesium nitraat infuus geen bal uitmaakte (had al 30 vernevelingen in 24 uur achter dr kiezen en een prednison stootkuur, deed ook niks). Sindsdien heeft ze flixotide (die oranje) en hebben we 1x een kwakkelperiode gehad dat we de blauwe licht bijzette (1 puf) maar verder helemaal niks.

Het is duidelijk merkbaar dat flixotide dr wel helpt, minder ziek en minder terugval periodes. Van 1x verkouden was ze gewoon 2 weken uit de running, na een ruime week was ze van t ergste wel af maar duurde meestal een week extra eer ze zichzelf weer was ipv een schaduw van zichzelf. Nu merken we dat ze lekker in dr vel zit, goed ontwikkelt en met sprongen vooruit gaat.

Een keer gaat hij (flixotide) er weer uit, de verwachting is dat ze er overheen groeit omdat zij virus getriggered peuterastma lijkt te hebben. Nou zou dat deze lente er uitgaan maar zekerheidshalve hebben ze hem doorgezet, met alles wat er speelt vinden wij dat ook wel zo prettig. Dit geeft wel de rust op dr longen die ze hard nodig heeft want ze heeft een fikse dreun er op gehad. Dus allicht volgende lente weer een poging.

Qua lengte is ze ontzettend omhoog geschoten, dus daar maken we ons zeker geen druk om! Van veruit de kleinste van de klas naar de reus van de groep :D.

En de reactie van school vind ik wel een beetje naar en erg ongepast. Wat wij hier hebben meegemaakt is dat t in een paar uur tijd van beetje kuchen naar stik stik benauwd kan gaan (saturatie 89, met hele snelle ademfrequentie en ontzettend veel werken, 4 dagen zuurstof bij en IC werd gezocht...dat ging best hard).

Vermoedelijk gewoon een lullige verkoudheid, mja corona schijnt al langer in de rondte te gaan in Nederland dus als t een RS of alsnog Corona zou blijken verbaasd me dat ook niks. Wij wilden destijds laten testen of t RS was maar troffen wat verbolgen kinderartsen (super simpele test die normaliter standaard is maar t was nogal druk met RS gevalletjes en zij was "te oud") die zeiden direct "astma aanval" alleen op alle zooi kwam geen reactie...vind daar nog steeds wat van maar ben blij middelen te hebben om die ellende nu voor te blijven.

19. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.184
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik zie in het geval van Ts geen meerwaarde van het testen en ik zou mijn kind niet speciaal hiervoor naar de ggd meenemen voor enkel een moment opname bij een bekend patroon.

20. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.330
    8.334
    113
    Amsterdam
    Nou dat is zelfs het advies van het rivm en de ggd zelf juist omdat er een duidelijk patroon is.

Deel Deze Pagina