Ik heb absoluut begrip voor wat jij hierboven beschrijft. Zeker het stukje van het oppas gezin... Maar besef wel dat mensen die op het laatste nippertje aan komen rennen echt lang niet altijd laks en ongeïnteresseerd zijn. Ik heb bijvoorbeeld ADD en voor mij is op tijd op afspraken komen elke keer weer een uitdaging. Geloof me dat dat niet simpel op te lossen is Goed omgaan met het besef van tijd, met een hoofd vol (chaotisch, doch voor mij redelijk op een rij staande informatie) is elke dag een strijd. Bedenk daarbij dat wanneer ik als gezin op pad moet en dus voor meerdere personen moet denken, dit helemaal een strijd is. Ik praat te laat komen niet goed, maar het is niet altijd simpelweg ongeïnteresseerdheid of laksheid Bij mij gaat het met vallen en opstaan, maar meestal kom ik op het nippertje aanracen. Rijd ik vaak gestressed van A naar B en helaas komen die 5 minuten te laat ook regelmatig voor. Geloof me, ik haat het...
Als vrienden op bezoek komen en ze komen te vroeg dan zit ik me ook een beetje te ergeren haha! Als je om 20u afspreekt heb ik liever dat ze om 20.05 komen dan om 19.55! Andersom ben ik bij familie- en vriendenbezoekjes dus ook vaak net iets later maar geen half uur hoor. Moet toegeven dat ik wel een te-laat-komer ben maar het ligt er ook aan met wat. Ik zal wel op tijd zijn als iets een strikte aanvangstijd heeft. Zoals een sportles, theatervoorstelling, vergadering op het werk, OV. (Maar het OV is dan weer niet zo strikt, maar da's een ander verhaal).
Ja dat klopt! Is ook vaak wat ik zeg als ik een tijd af wil spreken. Dan heb je zelf ook wat speling 😁
Overigens; 5 of 10 minuutjes later vind ik nooit een probleem. Niet erg als de tandarts bv 10 minuten uitloopt, of een vriend 10 minuten later is. Maar ik ken mensen die gewoon een half uur te laat komen, of zelfs úren te laat (*kuch*mijn man*kuch*) en dat werkt me wel op m'n zenuwen. Of dat mijn man en ik bv de trein om zo en zo laat moeten halen, maar hij gewoon niet op tijd klaar is en we dus moeten rennen en dan de trein zien wegrijden. Argh!
maar ik zeg ook niet dat dit keihard voor iedereen zo geldt. Ik heb echt wel begrip voor mensen die er echt niks aan kunnen doen. Maar te laat komen is tegenwoordig ietd wat normaal lijkt gevonden te worden en die mensen hebben niet allemaal add of adhd Ik geef ook aan dat ik de eerste keer netjes uitleg dat ik het vervelend vind..als jij mij dan uitlegt hoe het komt heb ik daar natuurlijk begrip voor. Als je niet reageert zoals een paar reacties hierboven iemand: " so what"??
Ik vind mensen die te vroeg komen zo onwijs irritant. Die tijd heb je net nodig om alle laatste dingen te doen, staan ze al voor de deur. Nee doe mij maar laatkomers, beter haha. Hier herken ik me zeker wel in Dit is waarom optimistische mensen altijd te laat komen
Ik vind te laat komen ook gruwelijk irritant, maar dan heb ik het niet over 5 of 10 minuten maar een half uur of meer. Zoals gebruikelijk is bij mijn schoonfamilie en helaas ook man. Daardoor kan ik eigenlijk nooit echt op ze aan m.b.t. afspraken maken of oppassen. Inmiddels weet ik niet beter meer, maar ik vind zoiets erg moeilijk te begrijpen. Maar goed, zelf ben ik dus erg stipt, maar ik kom nooit te vroeg. Desnoods wacht ik een tijdje in de auto tot het de afgesproken tijd is.
Daarom zeg ik ook nooit een vaste tijd. Ja, tandarts, dokter enzo is anders, maar met vrienden spreek ik altijd af dat ik er tussen 14 en 14:30 ben ofzo. Maar die maken er gelukkig geen hele issues van, waarom? Relaxxx haha
Zo doen wij het ook. Precieze tijd spreken we alleen af als de film begint, de trein anders vertrekt oid. Voor de overige dingen is het 'ergens rond Xuur', of 'vanavond'.
Serieus? Zou jij hiervoor een vriendschap verbreken? Jij doet vast ook dingen die andere mensen niet prettig vinden, zo werkt dat. Vind dat heel zwart wit gedacht. Het voordeel van mensen die vaak later komen dan afgesproken, is dat ze voor jou ook veel tijd vrijmaken. Dus niet op de klok hun hele dag vol plannen. Ik vind het zelf altijd lastig als mensen precies op de klok langskomen en dan maar een beperkte ruimte/tijd hebben omdat ze weer naar een volgende afspraak moeten. Ik ga meer voor de kwaliteit, met iemand afspreken en daar de tijd voor nemen. Het is ook erg westers om op de minuut af te spreken. Genoeg landen waar dat heel raar en ongewenst is...
Ik heb ook liever dat iemand iets later is dan te vroeg. Zelf probeer ik altijd precies op tijd te zijn (en ik ben dan ook nog wel zo'n figuur die om de hoek gaat staan wachten met m'n mobiel in de hand totdat het afgesproken tijdstip is aangebroken ). Bel altijd als ik later ben. Met iets later bedoel ik dan wel max. een half uur ofzo. Dat is dan niet zozeer omdat ik me er aan erger, maar omdat ik dan bang ben dat er iets gebeurd is..
Ik ben iemand die altijd veel te vroeg aanwezig is. Hoe vaak ik wel niet in de auto zit te wachten tot het tijd is of ergens al een half uur in de wachtkamer zit En ik weet dat het stom is en dat ik dingen best op m'n gemakje kan doen, maar ik ben nu eenmaal een zenuwpees Het komt ook een beetje door m'n man, denk ik. Die wil altijd ruim op tijd van huis vertrekken omdat hij altijd bang is voor oponthoud. Met als gevolg dat we 9 van de 10 keer hartstikke vroeg aanwezig zijn
Hmm voor werk, huisarts, tandarts of wat voor afspraken dan ook ben ik altijd op tijd/paar minuten eerder. Sociale afspraken ja daar wil ik nog wel eens iets later zijn (lees 5 minuten) maar moet heel eerlijk zeggen ik spreek nooit echt precies een tijd af maar meestal zeggen we dan rond 2 uur. Ja dan vind ik het niet echt te laat komen. Ik vind het zelf altijd irritant al mensen te vroeg komen. Bijv vriendin komt en afgesproken om 2 uur en dan staat ze 10 min eerder op de stoep en ben ik nog net wat dingetjes aan het doen. Maar mensen die half uur later komen vind ik ook niet tof. Doe dan ff appje of belletje dan vind ik het wat anders
Ik vind trouwens mensen die zeuren over 5 min te laat komen echt mierenneukers en onmogelijk om mee om te gaan. Wat is nou 5 min? Als ik naar de wc ga en een beetje berichtjes lees op m'n telefoon zijn er al meer voorbij, heb dat niet eens in de gaten. Ik vind te laat pas 'echt' te laat en ook begrijpelijk vervelend als het meer dan 10-15 min is, eerder moet je gewoon op een relaxcursus.
Dat vind ik echt zo'n uitzondering waar ik het niet erg zou vinden en alleen maar zou begrijpen. Wel vervelend voor jou.
Ik vind het heeeel moeilijk om op tijd te zijn. Ik moet een klok hebben die luid de secondes wegtikt en het aantal uur slaat. Mijn tijdsbesef is ergens verloren gegaan. Heb nu een app die de secondes wegtikt, daarmee heb ik het besef al iets meer terug. Als ik niet te laat mag komen (bus/trein/dokter), vertrek ik 20 minuten eerder dan zou moeten en toch haal ik het net (niet). Dan hoeft er niets eens peoblemen te zijn. Doordat ik ook geen tijdsbesef heb, doe ik lang over dingen. Voor mijn gevoel ben ik dan 5 minuten bezig terwijl de klok alweer een kwartier verder is.
Laatst even op en neer naar de supermarkt voor 1 brood en wat vlees. Voor mn gevoel was ik nog best snel.. bleek ik 2 uur weg geweest te zijn. Supermarkt is op 5 minuutjes fietsen.
Heb een vriendin waarbij ik zeg dat t 15:30 begint terwijl iets 16:30 begint zodat ze optijd is haha!