Iedereen heeft natuurlijk andere normen en waarden en jij bent iemand die daar veel belang aan hecht. Als je in een sociale omgeving functioneert die daar minder belang aan hecht, lijkt het me geen probleem dat die betreffende mensen dat niet hoog op hun prioriteitenlijst van normen en waarden hebben. Ik denk dat dit in ieder sociaal netwerk anders is en dat dat ook helemaal oké is. Tenslotte gaat het erom dat je op een prettige manier kunt omgaan met je sociale omgeving en dat gebeurt bij ieder op een andere manier met andere normen en waarden.
Ik denk dat je voordat je over normen en waarden begint eerst moet definiëren wat voor een ieder ' te laat' is, en dat is toch echt heel erg afhankelijk van hoeveel waarde je hecht aan een kloktijd. Jij hecht heel erg veel waarde aan de klok, want je bent in staat om vriendschappen te verbreken als mensen van die kloktijd afwijken. Anderen beleven kloktijd in hun privé leven heel anders, en zullen ook niet snel spreken over ' te laat'. Bij ons is iemand pas te laat als ie iets zal missen op het moment dat ie later komt. Je bent te laat voor jet eten als wij al begonnen zijn met eten, te laat om GTST te komen kijken als je na half 9 komt, te laat om een borrel te komen drinken s avonds als ik naar bed wil gaan enz. En dan nog is dat geen ramp.
Verschrikkelijk vind ik het als mensen te laat komen. 5/10 min dat kan nog maar een half uur later aan komen kakken en het dan normaal vinden vind ik echt respectloos. Je spreekt toch niet voor niets een tijd af. Zeg je nou ik ben er tussen 13:00 en 13:30 bijvoorbeeld dan snap ik dat je wat eerder of wat later kan komen maar als je om 13:00 gewoon afspreekt dan verwacht ik gewoon dat je er om die tijd bent. Ik zelf ben altijd 5/10 minuten eerder omdat ik dan zeker weet dat ik op tijd ben. Beter te vroeg dan te laat zeg ik altijd. En precies als wat Tuc ook zegt, ik vind het iets van normen en waarden hebben en best respectloos als je zonder reden te laat aan komt. Had het laatst ook weer via zo'n verkoop groep op Facebook. Ik gaf een zak met kinderkleding weg en die dame zou het om 11.00 uur op komen halen, ik moest om 11.30 weg want ik had een andere afspraak. Je raad het al om 11.30 was er nog niemand. Ik een berichtje gestuurd met de vraag waar ze bleef, kreeg ik als reactie terug dat ze wat later was want er kwam wat tussen. Nou snap ik dat als er iets tussen komt dat je dan wat later bent maar dat kan je dan toch even laten weten? Ik ben om 11.30 gewoon weg gegaan en toen was madam boos want ik had makkelijk even kunnen wachten. Ja me dikke neus voor je, 11.00 uur is 11.00 en niet 11.30.
5/10 minuten te laat vind ik niet erg maar bij 20 minuten begin ik toch al te mekkeren thuis. Heb je alles klaar en dan zit je maar te wachten. Afspraken zoals bijvoorbeeld marktplaats ben ik heel hard in. Ben je een halfuur te laat en ik krijg een beter bod van iemand die onmiddellijk wil komen dan bel ik je gewoon af. Ik ben ook altijd stipt op tijd met die afspraken. Ik kan wel begrijpen dat sommigen minder tijdsbesef hebben maar daar bestaat google maps toch voor? Je tikt het adres in en er staat op hoelang het op dat uur rijden is, of het druk is, rustig is,...