Zijn er mensen die vroeger zelf een heupdysplasie hebben gehad ? Ik heb Vanaf 2,5 maand tot 8,5 maand oud in een spreidbroek gelegen. Ja als ons kindje het ook heeft dan is het niet anders, maar ik zou wel even moeten slikken, nu houd ik me er maar aan vast dat het bij mij toen niet zo erg was ? Wel ben ik af en toe huiverig dat het misschien voor mij tijdens de zwangerschap wat nadelige gevolgen kan hebben. ik heb nooit in kleermakerszit kunnen zitten, en na een val van het paard een 12 jaar geleden heb ik een beschadiging in mijn rug opgelopen, en helaas hebben ze daar nu een jaar geleden artrose bij geconstateerd, gelukkig goed onder controle en nu ook nog helemaal geen last. ( Ik ,moet wel zeggen dat ik redelijk pittig werk doe veel lopen en staan en we hebben 2 honden en ik loop elke dag een 5- 10 km) Dus ik hoop het goed vol te kunnen houden.
Hoi Marilouise, ik heb als klein kind ook in een spreidbroek gezeten ivm hd. Bij mij waren ze er al heel snel achter, omdat ik het maar aan 1 heup had. Zat dus met 6 weken al in de broek en was er met 6 maanden weer uit. Wij weten dat we er wel extra op moeten laten controleren (zit ook in de fam. van mijn man), en tuurlijk is het zielig, zo'n kleintje in een spreidbroek, maar ik heb er zelf weinig last van gehad toen ik klein was ... dus daarover maak ik me niet zo'n zorgen. Wel net als jij over hoe mijn rug het gaat doen tijdens een zwangerschap, ik heb een tussenwervelschijf die lek is. Ik denk dat het vooral een kwestie is van goed luisteren naar je eigen lichaam en op tijd aangeven als het teveel is.
Hoi, Ik heb zelf een half jaar in een spreidbroekje gelegen. Mijn dochtertje ook, vooral voor meisjes is het erfelijk. Tijdens mijn zwangerschaps verder geen nadelige gevolgen ervaren
Hoi, Ik heb zelf dubbelzijdige heupdysplasie. Als kind hebben ze het bij mij nooit gezien in het ziekenhuis. Op mijn 14e weer naar een arts omdat ik zo slecht kon rennen en pijn had, die zei zit tussen je oren. Toen ik 23 was kon ik bijna niet meer lopen van de pijn en toch maar weer naar het ziekenhuis. Toen bleek dus dubbele heupdysplasie. Rechts zo erg dat ik meteen geopereerd moest worden, dit is in 2006 gebeurd, heb daarna een jaar moeten revalideren en heb nog steeds elke dag pijn. De arts zei dat bevallen waarschijnlijk moeilijk zou gaan op de natuurlijke manier en een zwangerschap heel zwaar zou zijn. Bij de eerste had ik wel een stuk meer last van mijn bekken en vanaf 30 weken werd het lopen echt pijnlijk. Ben echter gewoon natuurlijk bevallen. Nu bij de tweede heb ik fisio elke 2 weken en gaat het een stuk beter. Als je tijdens de bevalling melding maakt van heupdysplasie dan krijg je standaart met 3 maanden een echo van de heupen van je kleine. Mocht je uk heupdysplasie hebben roep ik zo snel mogelijk een spreidbroek. Ik ben nu aardig beperkt in mijn doen en laten en dat is na de operatie niet beter geworden. Zullen altijd probleem gebieden bij mij blijven. Dit terwijl bijna iedereen die ik ken en een spreidbroek heeft gehad nu totaal geen last heeft. groetjes
Hallo, Hier ook een spreidbroek gehad. Ze kwamen er pas met 9 maanden achter. Bij mij eerste zwangerschap helemaal geen last gehad van mijn bekken en bij de tweede warvan ik nu zwnager ben heb ik meer last van mijn bekken. Ik dnek dat het dus niets te maken hefet met d eheupafwijking. el word je kindje met 3 maanden erop nagekeken. Gr Gaby
Hallo! Ik hrb zelf (zover ik weet) geen heupdysplasie gehad, amar mijn dochtertje wel. Zij heeft van 4 maanden tot 9 maanden oud in een spreidbroek gezeten. Nu is ze bijna 2 en moeten we op 15 oktober terugkomen voor de laatste controle. Ik heb even een stukje info hier neergezet over heupdysplasie en heupluxatie bij jonge kinderen. Hopelijk is dit duidelijker: Het heupgewricht Om beter te kunnen begrijpen wat er aan de hand is bij een heupafwijking, is het handig om eerst even in te gaan op de plaats van de heupen in de totale skeletopbouw. De heupen maken, samen met het heiligbeen en het schaambeen deel uit van de bekkengordel en vormen tesamen een krachtige ring. Dit deel van het lichaam wordt het zwaarste belast: het ondersteunt het lichaam bij het rechtop houden van het bovenlijf en bij de bewegingen ervan. Het heupgewricht vormt de verbinding tussen de bekkengordel en de benen en bestaat uit de kom die verwerkt is in het bekken (pelvis) en de kop aan de bovenzijde van het dijbeen (femur). Het heupgewricht is een kogelgewricht, waardoor de kop van het dijbeen kan draaien in de kom. Bij een normaal heupgewricht passen de heupkom en heupkop goed op elkaar. De kom is diep genoeg om de kop te omvatten en voldoende steun te geven en de kop kan soepel ronddraaien in de kom. Bij een heupdysplasie (wat letterlijk "slecht gevormde heup" betekent) wordt de heupkop onvoldoende overdekt door de heupkom. De kop zit meestal wel op de juiste plaats in de kom, maar de kom (en soms ook de kop) is onvoldoende ontwikkeld, waardoor het heupgewricht niet goed werkt. Bij ernstige gevallen staat de heupkop daarbij zelfs bijna of helemaal uit de kom, dit wordt een heupluxatie genoemd. normaal heupgewricht heupdysplasie heupluxatie Aangeboren of congenitale heupdysplasie (CDH) is een betrekkelijk veel voorkomende aangeboren afwijking die voorkomt bij circa 20 op de 1.000 pasgeborenen. Soms kan heupdysplasie zich alsnog na de geboorte ontwikkelen. Men spreekt dan van 'dysplastische heupontwikkeling' of DDH (developmental dysplasia of the hip). Bij 1 op de 1.000 pasgeborenen is ook sprake van een heupluxatie. Heupdysplasie kan ertoe leiden dat een kind moeite krijgt met lopen en staan. Bij (jonge) volwassenen kan het leiden tot vroegtijdige slijtage van de heup. Een tijdige behandeling kan dit voorkomen. In ernstige gevallen van heupdysplasie, waarbij ook sprake is van ontwrichting van de heup (heupluxatie) zal eerst de luxatie moeten worden verholpen voordat de dysplasie kan worden behandeld.
Ik ben blij dat er meer mensen zijn die er ervaring mee hebben of het zelf gehad heeft ! Ik ben er erg onzeker over! Zoiezo ben ik best wel angstig dat het verkeerd gaat met mijn rug ! Zeker doordat ze op mijn werk erg moeilijk doen, ik doe staand werk heb geen pauzes en heb vand e week commentaar gehad van mijn baas omdat ik rustig zat te eten! Ik was woest ! Last van mijn rug heb ik nog niet gehad! althans niet meer dan normaal! Wel heb ik sinds enkele dagen vreselijke last van mijn onderbenen en voeten staan gaat echt slecht welke schoenen ik ook aan heb ! Hoop dat het gewoon met de warmte te maken heeft en misschien dat ik wat vocht vasthoud? Die ongerustheid zal wel blijven !
Ik heb ook heupdysplasie (gehad). Tot mijn eerste in een spreidbroekje. Beide kinderen hebben hierdoor met 3 maanden een echo gehad van de heupjes. Bij allebei in orde!!!