Vanaf welke leeftijd niet meer naar bed brengen?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door sweetdreams, 12 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sweetdreams

sweetdreams Fanatiek lid

25 jan 2012
    3.497
    2.220
    113
    Mn dochter is bijna 8 en gaat eigenlijk altijd nog tegelijk met haar broertje van 5 naar bed dus worden ze naar bed gebracht. Maar het komt steeds vaker voor dat ze toch later naar bed gaat en dan vind mijn man dat ze dat prima zelf kan. Ik wil dat eigenlijk niet, vind het een beetje zielig ofzo.

Ik weet van vroeger dat ik weleens alleen naar bed moest en dan voelde ik me altijd een beetje eenzaam. Maar ik weet niet meer op welke leeftijd dit was.

2. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.796
    7.388
    113
    Mijn middelste en jongste brengen we echt nog naar bed (wel na elkaar), we lezen voor, zingen een liedje, kus, knuffel.
    De oudste gaat tegen 8 uur zelf naar boven, maar ergens tussen 8 en kwart voor 9 (dan moet hij gaan slapen) gaan we altijd nog even naar boven, we lezen en bidden dan nog even samen, en soms wil hij nog een knuffel, steeds vaker niet meer, hij vindt zichzelf te oud worden :( :D Een heel enkele keer vergeten we naar boven te gaan, en dat vind ik dan ook echt zielig, zo lang hij het nog fijn vindt, doen we het lekker hoor.

mutskuh vindt dit leuk.
  3. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Hier gaan de oudste en jongste tegelijk naar boven, allebei pyjama’s aan, tanden poetsen en voorlezen. Dan gaat de oudste nog even zelf tekenen ofzo, en kruipt daarna zelf in bed. Soms maakt ze het iets te laat en dan stop ik haar even in, maar meestal kruipt ze zelf in bed dus.

4. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.288
    25.754
    113
    Dochter van 9 maakt zich zelfstandig klaar voor bed, dan mag ze nog even naar beneden komen en als het bedtijd is, brengen we haar naar bed. Dochters van 12 en 14 gaan al een tijd zelf naar bed.

5. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.631
    2.405
    113
    Ik ben het wel met jou eens en vind het ook een beetje zielig. In mijn herinnering werd ik nog heel veel jaren langer naar bed gebracht en vond het altijd heel fijn. Toen ik wat ouder was zei mijn moeder dat ik zelf alles boven moest klaarmaken en dan kom ik je daarna nog even instoppen. Overigens wordt voorlezen ook nog wel heel lang aangeraden hè, dus dat is ook goed om te blijven doen. Daarbij vind ik het zelf altijd fijn dat je op deze manier gegarandeerd even 10 minuten een op een tijd per kind hebt, zeker op drukke dagen.

6. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.831
    3.354
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Dochter van (bijna) 10 wil altijd nog heel graag 'een kus in bed' - dus dat doen we. Beiden meiden maken zichzelf wel klaar voor bed. Eventueel douchen eerst nog.. (7,5 en bijna 10 dus)

7. sydneys

sydneys Niet meer actief

Denk vanaf de puberteit. Dat willen ze dat misschien niet meer en is het gedaan met nog even naar bed brengen.
    Denk dat ik dat dan toch ga missen. Is toch een groot kinderhoofdstuk afgesloten.

8. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Mijn kinderen zijn negen en twaalf en ze gaan zelf naar bed, maar we gaan ze wel altijd nog even een kusje en knuffel geven.

9. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Ik denk als ze dat zelf niet meer willen. Ik breng mijn 9-jarige ook nog naar bed. Hij heeft wel veel aansturing nodig, maar ik lees ook elke avond geruime tijd voor.

10. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.147
    8.880
    113
    Hier als ze het zelf niet meer willen inderdaad.

De oudste is 9 en die wordt iedere avond naar bed gebracht, net als haar zusje van 6, alleen op een later tijdstip.

11. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.309
    2.592
    113
    Hier gaan ze al wel zelf naar boven maar we komem altijf nog even bidden, een knuffel geven of nog even kletsen over de dag.

Stoppen we mee als ze zelf niet meer willen.

8 vindt ik nog erg jong .

( Mijn meiden zijn 11en 9)

12. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    De oudste van 8 gaat zelf naar bed, maar we lopen vlak daarna wel naar boven voor een kus. Instoppen en verhaaltje ed wil hij al een tijdje niet meer.

De middelste van 6 vind zichzelf ook groot genoeg, dus ik loop met haar mee. Verhaaltje niet meer, maar wel even toestoppen en kus en knuffel.

13. Ahava

Ahava Fanatiek lid

27 mei 2011
    1.138
    201
    63
    Hier is de oudste 9, maar wordt nog lekker naar bed gebracht hoor. Samen net die van 7 en 5 naar de badkamer e.d. en daarna worden de oudste twee (9 en 7) samen voorgelezen. Wordt geadviseerd om dit nog te blijven doen, ookal kunnen ze zelf lezen. Is echt een fijn momentje van de dag voor hen, vooral als papa voorleest, haha. Na het voorlezen zingen we een gebedje. Ik verwacht dat we het nog wel een paar jaar zo blijven doen. Misschien gaan ze wel al eerder zelf naar boven, maar nu heb ik het idee dat ze zelf wat aanrommelen met de tandenborstel en washand, dus we sturen dat nog aan.

14. nijn37

nijn37 Fanatiek lid

13 aug 2006
    2.767
    2.438
    113
    Onze oudste is 11 maar ze vindt het niet leuk om alleen naar bed te moeten. Dus brengen we haar nog naar bed inclusief voorlezen want dat wil ze ook nog niet missen. Als ze op zaterdagavond mag opblijven dan lopen we alleen even mee om in te stoppen en moet ze het zonder voorlezen doen. We blijven dit doen zolang ze daar zelf behoefte aan heeft. Ze gaat in principe wel alleen naar boven om te douchen etc. Maar eigenlijk vindt ze dat ook niet zo leuk.

15. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.425
    17.385
    113
    Oudste van 8 gaat soms alleen maar ik ga wel altijd nog even kijken en een kus brengen. Maar uitkleden etc kan hij prima zelf en kan ik even stofzuigen of klein broertje omkleden oid

16. Ffion

Ffion Fanatiek lid

23 okt 2017
    1.750
    2.475
    113
    Vrouw
    Mijn middelste is 7 (de oudste is 8, maar ivm haar verstandelijke beperking laat ik haar even buiten beschouwing), maar die zie ik over een jaar nog niet zelf naar bed gaan.

Ze douchen hier altijd ‘s avonds, dat doet hij uiteraard zelf. Hij droogt zich ook zelf af en doet zijn pyjama aan. Tandenpoetsen doen wij nog. Maar we lopen wel altijd even mee naar boven terwijl hij doucht etc. Hij vindt het gezellig en ik zou niet weten waarom we dat niet zouden doen. Als je kind zelf aangeeft wel alleen naar bed te willen gaan is dat natuurlijk prima, maar ik vind er niks vreemds aan om je kind op 8-jarige leeftijd nog naar bed te brengen. De tijd dat ze je hulp nergen meer bij willen komt snel genoeg. Ik geniet er nog maar van dat ze me nodig hebben voor zolang als het duurt ;)

17. Wolf1981

Wolf1981 Lid

28 apr 2017
    54
    24
    8
    Vrouw
    Ik zou dat pas doen als ze het zelf niet zo erg vind. Bij onze oudste is het er een beetje ingeslopen dat ze gewoon zelfstandig gaat maar dan ging ze nog zelf lezen en kwamen wij een half uurtje later zeggen dat ze moest gaan slapen. Nu is ze 12 en gaat al een tijdje helemaal zelfstandig. Soms vraagt ze nog of we even naar boven komen. Eigenlijk toen we haar niet meer voor lazen en ze zelf wilde lezen is ze alleen naar boven gegaan.

18. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    Dochter van 11 maakt zich zelfstandig klaar en gaat zelf naar bed, waar ze wacht tot 1van ons boven komt om nog even een kus en knuffel te geven. Dat blijven we doen tot ze zelf aangeeft het niet meer te willen

19. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Vanaf 10-11 jaar, nu is het standaard dat ze beneden nog even komt kroelen en dat zelf naar boven gaat (nog even lezen en dan zelf lichtje uit). Soms doe ik nog even de was boven en wens ik haar nog gedag.

20. Grietjenb

Grietjenb Niet meer actief

Ik weet het niet eens:oops: Dat gebeurd gewoon op den duur, maar hoe oud? ik weet het echt niet. Best kans dat dat rond de 8 jaar is. Onze ene zoon is nu net 10 en gaat al heel lang alleen naar bed. Hij slaapt samen met 2 broertjes op een kamer, die liggen dan al in bed. Beneden krijgt hij een kus en hij gaat naar boven, doucht zichzelf, pyjama aan, etc en zijn bed in.
    Maar als jij het anders wil is dat toch prima. Zolang jullie dat allebei fijn vinden zou ik het lekker blijven doen!

Deel Deze Pagina