Mensen met huisdieren!!

Discussion in 'De lounge' started by Fatna, Aug 16, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. one of kind

one of kind VIP lid

Feb 14, 2006
    22,149
    278
    83
    Ben ik niet helemaal mee eens, want turkse kinderen weten niet altijd hoe ze met dieren om moeten gaan.
    En er is door doktoren getest dat huisdieren een positieve uitwerking heeft op kinderen.

2. kyra75

kyra75 Actief lid

Aug 14, 2006
    391
    0
    0
    ik kan alleen zeggen mijn noortjes zijn alles voor me hoor het zijn ook mijn kinderen hihihi samen met me vriend

nee echt ik zou ze voor geen goud kwijt willen en ja het enige wat we moeten doen is elke dg stofzuigen en de kattenbak maar ja daar zijn het dieren voor he

en met kleine kids zijn ze helemaal geweldig

we hebben er trouwens 9 ;)

3. Deb

Deb VIP lid

Jul 19, 2005
    7,394
    0
    0
    Noord- Scharwoude
    er is een gezegde :)

"kan je met dieren omgaan dan zo ook met mensen"

wie wat waar en hoe weet ik niet maar dit zei mijn mams altijd

het zal met respect te maken hebben denk ik
    en het benaderen en liefkozen van iets wat niet onze taal spreekt (mensentaal dan he ;))

4. Allahinkulu

Allahinkulu Fanatiek lid

Jan 16, 2006
    3,608
    4
    38
    Female
    Turkije
    Wil je mij uitleggen wanneer men modern is en wanneer niet?
    Het niet naleven van de regels van je geloof is dus in jouw ogen modern..?

Als ze bidden en ze halen een hond in huis moeten ze weten dat dat verboden is en dat ze niet kunnen bidden in een huis waar zich een hond bevindt.
    Ik weet niet wat je hier mee bedoelt..maar met deze opmerking : En als iemand een geloof heeft waarin het toegestaan is dat beesten op een vreselijke manier geslacht worden, dan je vertellen wat je wil, maar die zijn toch echt geen dierenvrienden
    En als je geen dierenvriend bent kan ik me voorstellen dat je die haren en een lik over je wang verschrikkelijk vies zal vinden

Snap nogmaals niet wat je bedoelt..want ik snap niet waar je het niet mee eens bent. Ik zei namelijk dat IK mijn kinderen wil leren respect te hebben voor dieren. En ik gaf juist ook aan dat de kinderen in Turkije dit vaak niet geleerd wordt en dat ze daarom soms raar gedrag vertonen tegenover dieren. Maar dat dit niets te maken heeft met het feit dat hun familie de dieren vies vindt maar omdat de familie ze niet leert dat ondanks dat de dieren onhygienisch zijn en niet in huis gehaald mogen worden ze toch respect voor ze moeten hebben.

[/quote:2t4bus7u]

5. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

May 22, 2006
    3,334
    0
    36
    Twee dingen waardoor ik dit topic niet meer helemaal volg:

1) Quoten zou het onderwerp moeten verduidelijken, maar nu wordt er zoveel gequote dat ik er weinig meer van snap.

2) zo weet ik bijvoorbeeld niet of dit topic nu nog over de overdreven bezorgdheid van fatna gaat m.b.t. hygiene of over de islam m.b.t. dieren....

Ik ben het spoor bijster.

6. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

ik sluit me hierbij aan. Ik geloof dat Fatna nu genoeg aan dr hoofd heeft wat betreft onze reactie's

7. Patriciaaa

Patriciaaa Actief lid

Jun 19, 2005
    198
    0
    0
    Ik wilde alleen maar zeggen dat ik het niet gek vind dat mensen die volgens hun geloof (zeg toch niet welk geloof :( Maar ik kan er zo 2 opnoemen, maar doe ik niet) dieren op een vreselijke manier slachten (ja, ritueel slachten is een vreselijke manier!), nooit echte dierenvrienden zouden kunnen zijn.
    En alleen om aan te geven dat ik het dan wel kan begrijpen dat die mensen meer moeite zouden kunenn hebben met de haren e.d.

En daarbij heb ik Fatna ook sterkte gewenst en gezegd dat ik hoop dat ze hulp kan gaan krijgen!

Meteen dat gedoe er omheen.

En dan nu even off topic:

Als er niet in de koran ( en wat voor andere "bijbel"dan ook) staat dat ze een beest ritueel moeten slachten ( halsader doorsnijden en leeg laten bloeden, en liefst nog beetje levent slachten) waarom gebeurd het dan????????

Het islamitische en het joodse geloof schrijven voor dat alleen vlees van ritueel geslachte dieren mag worden gegeten. Bij de rituele slacht wordt de halsslagader doorgesneden, waarna het dier doodbloedt. Volgens de islamitische en joodse voorschriften is het belangrijk dat het dier niet dood is voor het wordt geslacht. Het dier moet bovendien uitwendig gaaf zijn. Een eventuele bedwelming moet ongedaan kunnen worden gemaakt.
    Het ritueel slachten in het algemeen en het slachten volgens de islamitische en joodse riten en tijdens het islamitische Offerfeest in het bijzonder, is in Nederland toegestaan onder voorwaarde. In het kader van het welzijn van het dier staat in de Gezondheids- en Welzijnswet voor Dieren onder meer dat dieren voor het slachten bedwelmd moeten worden. Hierdoor is het vrijwel zeker dat de dieren niet lijden door pijn of stress tijdens het slachten. In de Grondwet staat echter geschreven dat mensen de vrijheid hebben hun eigen godsdienst uit te oefenen. In Nederland is het daarom toegestaan dat Islamieten en mensen van het joodse geloof dieren slachten volgens hun geloofsovertuiging, dus zonder dat deze dieren bedwelmd zijn.
    Om het welzijn van het dier te garanderen moet het ritueel slachten van dieren wel aan een aantal regels voldoen. Deze regels staan vermeld in het Besluit ritueel slachten, dat is gebaseerd op artikel 44 van de Gezondheids- en welzijnswet voor Dieren. In het Besluit ritueel slachten staat onder andere vermeld dat er bij de rituele slacht altijd toezicht gehouden moet worden door iemand van de VWA (Voedsel- en Waren Autoriteit). Ook zijn er regels voor het materiaal in het slachthuis en het aantal personen dat tijdens de slacht aanwezig mag zijn (slechts één toeschouwer).
    Niet iedere slachterij mag ritueel slachten. De slachterij moet daarvoor goedgekeurd zijn door de VWA. Ook mag een slachterij niet onbeperkt ritueel slachten. De slachterij moet aan de VWA een behoefteverklaring overleggen waaruit blijkt dat er behoefte bestaat aan een bepaalde hoeveelheid ritueel geslacht vlees. Deze behoefteverklaring moet afkomstig zijn van een organisatie die een bepaalde groep islamieten of orthodoxe joden in Nederland of in het buitenland vertegenwoordigt. De VWA controleert of de slachterij de gevraagde hoeveelheid dieren ritueel kan slachten. Dit wordt vastgelegd in een ministeriële regeling de zogeheten Regeling aanwijzing slachtinrichtingen.

Ik vind deze manier van slachten niet in deze tijd passen, het geeft (onnodige) stress en pijn aan het slachtdier. Het is nergens goed voor om het te tolereren (In de Grondwet staat echter geschreven dat mensen de vrijheid hebben hun eigen godsdienst uit te oefenen).

EN nu houdt ik erover op, want ik zit me hier maar kwaad te maken.

8. jingels

jingels VIP lid

Jul 8, 2006
    7,742
    1
    0
    Ik snap precies wat je bedoeld patricia.

9. Allahinkulu

Allahinkulu Fanatiek lid

Jan 16, 2006
    3,608
    4
    38
    Female
    Turkije
    Nou je hebt er dus al 2 opgenoemd..het joodse en islamitische ;)

Nogmaals de islamitische manier van slachten is alles behalve afschuwelijk en heeft niets te maken met wel of geen dierenvriend zijn. In de Islam is het verplicht om respect te hebben tegenover dieren en dieren altijd goed te behandelen.

Het staat trouwens wel in de Koran dat de dieren halal (ritueel) geslacht moeten worden. Niemand heeft beweerd dat het niet zo is.

ik vraag je eens een onderzoekje te doen naar hoe Nederlanders de beesten slachten...eens zien wat diervriendelijker is..

De Westerse methode van het slachten gaat gepaard met het wegnemen van het dierlijke waarnemingsvermogen alvorens de hoofden eraf worden gesneden. Kleinere dieren zoals kippen worden buiten bewustzijn gebracht door elektrocutie, daar waar grotere dieren buiten bewustzijn gemaakt worden door een verdovingsgeweer. Het verdovingsgeweer heeft een zuiger welke wordt afgevuurd op de huid van het dier en welke er voor zorgt dat het dier buiten bewustzijn raakt. Eenieder die ooit een elektroshock heeft gehad, zal bevestigen dat het wel degelijk een onaangename ervaring is. Een schok waarmee het dier buiten bewustzijn raakt, zal zeer pijnlijk zijn. Het inslaan op iemands hoofd met een ijzeren stang, is zonder enige twijfel een extreem pijnlijke ervaring. Beide methoden zijn in geen enkel opzicht humaan. Zij veroorzaken dat dieren een onberekenbare mate aan pijn moeten ervaren. Deze methoden worden zelfs toegepast voor de productie van het slachten van grote hoeveelheden aan dieren.

Islamitisch slachten, welke voorschrijft dat het mes vlijmscherp behoort te zijn, wordt niet gevoeld door het dier. De profeet, vrede en zegeningen zij met hem, zei: ...Wanneer je gaat slachten, maak het mes dan scherp en maak het het dier gemakkelijk. Alleen de halsaders en de slokdarm worden doorgesneden, waardoor het hart van het dier ervoor kan zorgen dat het meeste bloed eruit gepompt wordt. Het tekort aan bloed in het brein veroorzaakt dat het dier uiteindelijk buiten bewustzijn raakt en geleidelijk sterft. De gewenste methode voor zelfmoord onder vele Westerlingen is dat de polsen met een scherp mes of scheermes worden doorgesneden, aangezien het relatief pijnloos is.

Hier de voorwaarden van het islamitisch slachten:
    De slachter moet een moslim zijn die bekwaam is in het slachten.
    De slachtplaats moet rein zijn.
    De slager moet zorgdragen voor het comfort van het dier. Het slachtmes mag bijvoorbeeld niet zichtbaar zijn voor het dier of in de nabijheid van het dier geslepen worden. Het slachten mag niet door andere dieren gezien worden.
    Het dier wordt met de kop richting Mekka geplaatst.
    Voordat een dier geslacht wordt, spreekt de slachter de woorden Bismillah, Allahu Akbar (in naam van God, God is groot) uit, waarmee hij zijn dankbaarheid en respect uit voor Diegene die in het voedsel voorziet: de Allerhoogste.
    In één beweging worden de halsslagader, de luchtpijp en de zenuwbanen naar de hersenen doorgesneden. Hierdoor verliest het dier het bewustzijn en stopt het hart met kloppen.

Vergelijkend onderzoek heeft aangetoond dat de islamitische manier van slachten geen pijn veroorzaakt, terwijl met de CBP-methode (captive bold pistol stunning) het dier hevige pijn lijdt. Bovendien zorgt de islamitische methode ervoor dat de maximale hoeveelheid bloed uit het lichaam verdwijnt. [1]

10. Fatna

Fatna Actief lid

Aug 23, 2005
    168
    0
    0
    het gaat er niet om of jij je erin kan vinden het gaat erom dat het nou eenmaal zo is in de islam!!

en ik vindt niet dat jij het recht hebt om te zeggen dat ik niet moet overdrijven, ik persoonlijk vindt ook dat mensen overdrijven als ze 3 katten en 2 honden en 6 goudvissen hebben maar dat is ook niet aan mij om dat te verkondigen!!

11. Fatna

Fatna Actief lid

Aug 23, 2005
    168
    0
    0
    Angel Eyes en nog een aantal anderen hartelijk bedankt voor jullie reacties!

Ik probeerde steun van jullie te verwachtten maar ik heb het gevoel dat sommigen mij niet serieus nemen en mij OVERDREVEN durven te noemen.

Ik wilde het onderwerp dieren in de Islam ook helemaal niet laten escaleren zoals nu gebeurt lijkt te zijn, maar als we het er toch over hebben wil ik nog een laatste iets toevoegen:
    mensen die er geen begrip voor willen hebben hoe wij in de islam met dieren omgaan (wat overigens bijzonder diervriendelijk is) bemoei je er alsjeblieft niet mee en als je er toch oprecht interesse voor hebt verpak de vraag an normaal en niet aanvallend/beschuldigend,want een ander krenken is nergens voor nodig!!

ten slotten Jingles excuses voor mijn voorgaande reactie tegen jou, ik lees het net even over en zie dat je het helemaal niet zo bedoelde!!

12. Jolanda

Jolanda Fanatiek lid

Jul 26, 2005
    3,281
    0
    0
    Noordwolde Friesland
    Bij deze doe ik dit topic op slot, voordat het helemaal escaleerd.

Want ik neem aan dat dat niet de bedoeling kan zijn.

verder komt het vast allemaal dik in orde.

Share This Page