hallo meiden, Vandaag had ik mijn hsg-onderzoek aangezein ik de laatste 2 rondes veel last had van buikpijn wilde ze dit onderzoek uitvoeren om te kijken of ze dan meer konden achterhalen dan via de echo. We zijn nu 1,5 jaar onder de controle. Gelukkig kregen we meteen de uitslag en konden we meekijken, nu bleek dus dat beide eileiders dicht zaten en gelukkig konden ze deze open maken door de vloeistof er met meer kracht doorheen te spoelen. Nu merk ik bij mijzelf dat ik het erg moeilijk vind om toch tevreden te zijn met het resultaat want het voelt alsof we 1,5 jaar voor niets bezig zijn geweest. Al hoewel ik nu weer positief vooruit wil kijken vind ik dit moeilijk en dubbel om de kknop in mijn hoofd om te zetten. Mijn man zegt ook, we leven vandaag dus we kijken vooruit. zijn er meerdere meiden die dit zo ervaren? liefs natascha
Zo dacht ik soms ook, teminste voordat ik wist dat mijn man vreselijk slecht zaad heeft. Nu ik voor KID ga ben ik soms weleens bang, volgens de artsen is een HSG niet nodig bij mij omdat ik geen symptonen heb, maar toch.. Het beste is idd vooruit kijken, anders blijf je zo "haken" snap je? Hopelijk mag je snel zwanger worden! Succes, mounia.
lieve natasja, ik kan me helemaal voorstellen dat je gewoon teleurgesteld en kwaad bent. dat ze (nu pas) een HSG doen en meteen een obstakel van hier tot tokio tegenkomen, is gewoon super shit.. 2 dichte eileiders, dat is inderdaad haast kansloos, en dus zonde van de afgelopen tijd. dikke knuffel dus! hoewel de meeste ziekenhuizen je altijd minimaal 1 jaar laten ' aanklooien ' (wat ook wel eens succes kan hebben als je dus NIET iets heel beperkends hebt) is mijn ervaring, na 22 maanden: je moet echt voor jezelf opkomen! tenminste, als je op een gegeven moment, om welke reden dan ook (bv leeftijd) haast krijgt of ervaart. lange wachtlijsten? ander ziekenhuis luie gyn? andere gyn word je een behandeling afgeraden maar wil je hem zelf wel? wederom: ander ziekenhuis. nu je eileiders weer doorgankeijk zijn, is er veel hoop op betere kansen, dat moet je niet vergeten. want, nu kan je vooruit kijken met reden tot vertrouwen! is de rest al gecheckt, ook van de kant van je vriend/man? nog een advies: dring aan op zoveel mogelijk onderzoeken tetgelijkertijd: zaad kan tegelijk met jouw HSG, enz enz. bloed enz ook geprikt? ik hoop dat je nu weer vooruit kan kijken, en je weet.. de 1e 3 maanden na de HSG ben je verhoogd vruchtbaar!!!! succes! NB nog even @mounia: voor dichte eileiders hoef je geen enkel symptoom te hebben...
Klingel, Ow dat wist ik niet, hoe kan een arts dan weten of je het wel of niet heb?Ik snap niet waarom mijn arts dat dan zei, toen was het ook niet nodig want we gingen voor ICSI. Ik ga het eens bespreken nu ik voor KID wil gaan.
een arts moet echt kijken dmv de HSG of je eileiders open zijn. ik ken meerdere vrouwen die 1 of 2 dichte eileiders hebben/hadden en er niets van merkten, behalve dan... dat ze niet zwanger werden. als je al wel eens (kort) zwanger bent geweest zegt dat meestal wel iets over de toegankelijkheid, maar dan nog, het kan veranderen... meestal hoort een HSG tot een van de 1e orrienterende onderzoeken voor/bij de vrouw. zeker als IUI wordt gedaan. dus ik snap niet dat een arts dat niet zou doen ik zou er echt om vragen, je hebt recht op die onderzoeken en (hopelijk) zekerheid! knuf
@Natascha: balen dat er een duidelijke oorzaak van het niet zwanger raken is gevonden. Kan me voorstellen dat je zoiets hebt van, waarom is daar niet eerder naar gekeken? Ik hoop dat je snel zwanger raakt nu het weer toegankelijk is! @Mounia: hier doen ze na 6x IUI-D een HSG behandeling. Dit omdat je tot nu toe nog geen kans hebt gehad om zwanger te raken. Als alle andere onderzoeken geen aanleiding geven voor ee HSG wachten ze dus even. Maar als jij het perse zou willen zal het vast wel mogen. Ik persoonlijk moet er niet aan denken
Bij ons in het zkh doen ze inderdaad een hoop andere onderzoeken. De gyno deed de hsg meer op mijn aandringen omdat ik gewoon hoopte dingen zo uit te kunnen sluiten, maar zij verwachtte niet dat er iets uit zou komen omdat alle uitslagen van andere onderzoeken goed waren. ( ik maak zelf geen eitjes aan ) Het zaad, baarmoederslijmvlies en progestoron waarden zijn goed. dus ben benieuwd de komende rondes, heb dinsdag op cyclusdag 12 weer mijn eerste follikelmeting! Dames, bedankt voor jullie reacties, is fijn om te weten dat er zo met je word meegeleefd, zeker omdat vele in hetzelfde schuitje zitten
klingel, Dank je voor de info, ik ben best angstig dat bij mij dat het geval zou kunnen zijn.En liever meteen zo'n echo dan eerst meerdere IUI's te hebben gehad, toch? Dreamer, Ik heb veel horrorverhalen gelezen over de HSG, maar ik denk als ik dat meteen zou krijgen dat ik dan teminste wat zekerheid zou hebben. Ik zal wel kijken wat de arts hierover zegt. Natascha, Je gevoel heeft dus toch gelijk gehad! Nu weet je teminste wat er aan de hand is. Bij mij zei de arts hetzelfde, goede waardes,eisprong enz. Dus kennelijk geen reden voor een HSG.
Ik heb vorige week een hsg gehad. Dit doen ze bij ons voor de iui. Dit is een standaard onderzoek, hoewel het niet hoeft als je positief bent geprikt op chlamydia of er een rede is gevonden bij het inwendig onderzoek. Dan wordt het meteen een kijkoperatie. Ik herken het gevoel van onmacht wel, wij hebben begin dit jaar te horen gekregen van de uroloog dat het probleem van het zaad op te lossen was met medicijnen. Dit dus maanden geprobeerd zonder succes. Heeft niks geholpen. Volgens onze uroloog was het niet nodig dat ik nagekeken werd meteen. Een andere was paar maanden later verbaasd dat ik niet ondezocht was. Gevolg, ik zit vanaf juni nu al te wachten en alle onderzoeken te ondergaan. Dus een maand of tig vertraging voor je gevoel. Ik heb ook vele horrorverhalen gehoord over het hsg, prettig was het niet. Maar het was te doen als je je instelt op iets pijnlijks. En de een schijnt meer last te hebben dan de ander. Jammer genoeg heb ik alleen dagen nog last gehad van wat vage klachten. Snel last van buik enz. Maar ja, dat had ik ook na uitstrijkje en elke maand tijdens ongi.
@dreamer: geen hsg en wel IUI? ik wil geen paniek zaaien hoor, maar stel nu dat er iets mis is met (1 van de) eileiders? dan kan ei nooit in leiders/door leiders/in baarmoeder komen en dan is IUI toch zinloos? zo is het mij uitgelegd in (diverse) ziekenhuis en ik geloof daar ook in... @hsg: er zijn veel horrorverhalen over, en leuk is het ook zeker niet. maar, als je even wat goede (naproxen) pijnstillers neemt EN onthoudt dat de (behoorlijke) pijn heel snel weg is, dan is het echt wel te doen. ik vond t echt klote, maar het is te kort om niet te trekken. vond ik dan...
Ik vond de hsg ook erg meevallen, had al een heleboel vervelende verhalen gehoord dus met daarop ingesteld, waarschijnlijk scheelde dat ook. maar het enige echte vervelende was het beetpakken van de baarmoedermond en toen de vloeistof met kracht erin gespoten werd om het open te krijgen. ik kan me voorstellen dat als je eileiders open zijn, het echt meevalt. als het nog een keer moest zou ik geen moment twijfelen
Het beetpakken van de baarmoedermond deed bij mij ook vreselijk pijn. Maar dit is niet bij iedereen het geval. Het doorspuiten op zich viel wel mee, alleen laatste stukje erg pijnlijk. Maar voordat je denkt nu gaat het echt niet meer is het al voorbij ja. Pijnstilling scheelt al heel stuk. En ook de manier van inspuiten schijnt invloed te hebben zei de gyn die het deed. En hoe gevoelig je baarmoeder is. Bij ons zeggen ze ook dat ze zeker willen weten dat de eileiders open zijn, want anders doen ze geen iui.
@zonnetjes: dat had ik ook precies, op t moment dat ik t niet meer trok hield t op en idd, iui heeft alleen zin als eileiders open.. daarom geloof ik wel heilig in die ellendige hsg maar brr, 1x is genoeg per leven!
Het schijnt ook te zijn dat de kansen groter zijn om zwanger te worden na een hsg. Waarom precies weet ik niet, maar de kans is de 1ste 3 tot 6 maanden groter dan wanneer ze het niet doen (ook als alles goed is). Dit is wat mijn gyn zegt. Ik werd erg duizelig na het hsg, maar kan ook ontlading van spanning zijn. De volgende dag ook nog erg last van gehad.
@Klingel: als jij begint met zwanger worden, dan doe je toch ook niet direct een HSG om alles uit te sluiten? Zo is het bij ons dus ook. Ik heb nog nooit een kans gehad om zwanger te worden. Heb een nette cyclus met goede eisprong en geen aanleiding om te denken dat er iets mis is (en geen chlamydia ed.) Dus dan proberen ze het eerst 6x. Als je al dik een jaar samen aan het proberen bent met kansen (al zijn ze kleiner) dan kan het dus wel komen omdat er iets niet goed zit bij de vrouw. Misschien dat ze het dan wel doen voor de IUI, maar dat traject ken ik niet daar. Voor KID is het traject iets anders dan de 'normale' mmm. (nooit gedacht dat je normaal en mmm in 1 zin kon gebruiken )
precies dreamer, in jouw geval is dat allemaal wel anders, normaal en mmm dat is wel een goede zin ja ik doelde dan ook op de ' langbezigzijners ' in dit geval, die (bijvoorbeeld) met IUI beginnen. smak!
mijn man vroeg net; waardoor en waarmee zitten dan de eileiders dicht. Ik wist het eigenlijk niet want ik heb nog nooit een soa gehad waardoor ik een ontsteking zou kunnen oplopen, alleen wel 2 jaar geleden ben ik geholpen aan mijn blinde darm. Weet iemand hoe dit zit?
Geen idee waarmee het dicht zit. Is volgens mij ook deels verklevingen. Dus gewoon dichtgegroeid. Kan volgens mij ook door een operatie komen hoor. Of gewoon spontaan. Want ook ik heb geen chlamydia, ben daar in september op geprikt. Ook geen idee eigenlijk. Misschien even googlen. @dreamer: mijn vriendin heeft ook kid gedaan en zover ik weet ook geen hsg gehad. Dan de vraag wat zijn kansen van zwangerschap. Omdat bij ons het sperma samenklontert door antistoffen is er eigenlijk bij ons ook geen kans op spontane zwangerschappen. Is wel zaad, maar dat zwemt dus eigenlijk niet. Zwemt alleen rondjes op zijn plaats. Maar het kid-traject gaat inderdaad anders.
hai meiden, ik lees hier even mee. Ik kan je gevoel helemaal snappen Natascha, dat je al die tijd voor 'niks' hebt geklust! Maar wat de andere ook zeggen je hebt er weer 1 open! En dat betekent dat alles weer mogelijk is. Ik zelf heb 3 weken geleden een kijkoperatie gehad waarbij ze mijn ene eileider hebben los gebrand. Ik had dus beide eileiders verkleeft. En mijn eerste reactie op het feit dat ze beide dicht zaten en nu 1 open was dat ik heel hard moest huilen, ik zag mijn kansen krimpen. Dat we 2 jaar voor 'niks' hebben geklust. En ik maar denken dat het tussen mijn oren zat... Nu moet ik morgen weer voor fm, zit tegen mijn eisprong aan. Heb nu na 1 jaar Clomid weer een eigen cyclus, dus dat is positief. Maar vind het moeilijk om positief te blijven, herkennen jullie dat? Wisten jullie trouwens dat de open eileider van beide eierstokken eitjes kan op halen? Geldt dat trouwens ook voor mij? Dat ik door mijn opengemaakte eileider de eerste 3 maanden super vruchtbaar ben? Of is dat alleen met HSG? Volgens mij kan het ook door littekenweefsel komen dat de boel verkleefd. En soms gebeurd het zomaar. Dan zitten de eileiders met strengen vast aan baarmoeder/eierstokken. Ik hoop ik hier snel succesverhalen te lezen meiden!