Daarentegen heb ik nu geen opvlamming meer en nergens meer last van. Het loopt allemaal weer als een zonnetje zeg maar.
Ja mijn mdl arts legde uit dat vrouwen zoiezo al een gevoeligere darm hebben. En wanneer er dan iets 'niet leuks(weet even geen ander woord xD )' in het lichaam gebeurt. Triggert dat mijn darm en dan krijg ik krampen.. Ik ben er verder ook nog niet achter wat de boosdoener is kwa eten. Bruin en wit brood hebben het zelfde effect. Tijdje geleden wel spelt brood gegeten. En merkte dat ik daardoor een minder opgezette buik had!
Ik lees inderdaad dat vrouwen vaak pds hebben veel vaker dan mannen schijnt. Ik weet nooit waardoor het komt er is geen pijl op te trekken. Ik zal eens gaan opschrijven wat ik eet en wanneer ik dan last heb dan kom ik er misschien sneller achter.
Ik heb het ook. Ik heb ook een galblaasoperatie gehad. Ik heb alleen meer pijn links dan rechts en vaak echt mijn dikke darm. Due kan ik helemaal voelen dan want is dan opgezet... Ik krijg het van: prik, knoflook, te veel ui, fructose, te vezelrijk eten zoals erwtensoep, peulvruchten en muesli en het gekke is: het meeste last krijg ik nog van probiotica. Als ik dat neem lig ik echt een dag krom van de pijn. Daar snap ik helemaal niks van want zou moeten werken bij pds. Ik heb ook eens een coloscopie gehad idd. Daarop was niks te zien. Uit onderzoek kwam wel dat ik veel van een bepaalde parasiet heb due veel mensen hebben dus of dat ermee te maken heeft??? Oja stress werkt hier altijd op mijn darmen. Als kleuter al veel buikpijn met eerste keer naar school, Sint etc. Ik weet nu bijvoorbeeld al ik kersen eet dat ik last krijg, maar ik vind ze zo lekker. ;( Je kunt ook eens kijken naar fructose intolerantie en idd lactose. Ik kan ook niet goed tegen melk, maar yoghurt en karnemelk weer wel. De Voedselmachine vond ik een heel, leuk en leerzaam boek! Leuk cadeautje voor Sint of kerst?
Dat veel buikpijn bij spanning van vroeger uit herken ik ook inderdaas. Dat pijn/gevoelige buik in mijn geval rechts kan er dus wel mee te maken hebben... Ik ben benieuwd wat mijn huisarts zegt morgen
Je kunt je er zo beroerd door voelen, die buik! Ik heb al vanaf dat ik baby was obstipatie. Ik heb nooit onderzoeken gehad, wel als kleuter eens in de zoveel tijd een klysma bij de huisarts. Nu heb ik pds, vastgesteld door de huisarts. Al heel lang zoveel buikpijn, rugpijn en flankpijn. Stekend, krampend, met veel lucht, veel darmbewegingen, darmen die ineens heel hard/verkrampt zijn (is voelbaar), overloopdiarree met hoge aandrang. Mijn buik kan ook ineens opgezwollen zijn van de lucht, opgezette darmen. Vooral die heftige steken doen zo'n pijn. Ik heb echt elke dag buik-, rug- en flankpijn. Ik kan mij er echt ziek door voelen, rillerig, slap, licht in het hoofd. Ik moet nu maar eens een keer naar een mdl-arts, vind ik. Het wordt nu wel eens tijd
Nu met m'n zwangerschap heb ik er wel minder last van, maar toch een paar keer een "aanval" gehad. Er zijn er aantal dingen waarvan ik het gevoel heb dat het een aanval uitlokt. De belangrijkste is inderdaad stress. Verder melk (maar kaas en Griekse yoghurt dan weer niet), heel vet eten (frietje ed gaat nog, maar bijna altijd raak als ik naar de mac ben geweest), sommige fruitsoorten (en dan vooral voorverpakte fruitsalades), vis en chinees. Maar soms lijkt het ook zomaar uit het niets te komen. Misschien toch ook maar een keer een bezoekje wagen aan de huisarts.
Heb pds Klachten. Onderbuik pijn. Soms weken niet naar de wc kunnen ( echt gewoon 2 wk niet ofzo) of juist te vaak op een dag en dan meteen diaree. Buikpijn vooral onderbuik maar ook onderrug Bewegende darmen alsof er een baby ingroeit. Misselijk. Vol gevoel. Winderig, opgezwollen buik. Ik heb medicatie. Deze slik ik alleen als de pijn te heftig is en mijn darmen zo te keer gaan dat mijn buik beweegt. Reageer heftig op OA melkproducten en fris
Ik van jongs af aan pds (door huisarts gediagnosticeerd) tot 3 jaar gelden na en galblaas verwijdering werden de klachten heviger, ik bleek geen lactose te verdragen, ik was zwanger toen galblaas verwijderd werd dus dachten nog een samenloop van omstandigheden, maar helaas na de bevalling werd het erger en erger. Onze dochter had vanaf dag 3 hevige en dan ook echt hele hevige darmkrampen hoorde er allemaal bij 10 keer per dag spuitluiers tot aan dr nek en alles, uiteindelijk toen ze ruim 1,5 was in de molen beland dat ze nog steeds tig keer per dag spuitluiers had terwijl ze al een half jaar geen bv meer krijg was toch eigenlijk niet normaal. En ja hoor, Zeis lactose intolerant via het dna toen wisten ze wel waar ze moesten zoeken, mijn pds was geen pds maar aangeboren lactose intolerantie net zoals dus nog 8 familieleden weten we nu. Nu ik lactose vrij eet gaat het stukken beter buik niet meer opgezet normale ontlasting niet meer rennen van de diarree.
hier ook de stempel pds ontvangen (overigens zonder ander onderzoek om iets anders uit te sluiten hoor...) voedselallergie komt uit de bloedtest nu alleen hazelnoten en verder niks. al gaande sowieso gemerkt dat ik reageer op uien (kan meteen rennen), spinazie krijg ik erg veel last van enzo, nou ja goed zo ondertussen weet ik wel beetje wat ik wel/niet kan eten. maar t kan ook wel eens flink wisselen hoor. zo kan ik de ene keer wel tegen pizza, of zo gaat t weken/maanden goed, en dan is t ineens mis (voor 1 of meerdere keren achter elkaar). ik eet nu sinds een tijdje glutenvrij, of in elk geval zoveel mogelijk, en het gaat zoveel beter met mijn buik! niet meer elke avond flink opgezet, geen pijnlijke buik meer als je ligt en er zachtjes op drukt (door darmen die opgezet waren), veel minder last ook van lucht. stress/zenuwen zijn een bekende trigger ja, dan blijf ik gaan in zulke gevallen (en als ik echt ergens heen moet, zoals vliegen of examen ofzo) neem ik immodium zodat ik me daar in elk geval even geen zorgen over hoef te maken... maar de klachten die je noemt zijn verder wel heel herkenbaar. als je echt geen idee hebt wat voor voedingsmiddel(en) jouw darmen zouden kunnen triggeren zou je eventueel het fodmap dieet kunnen proberen (onder begeleiding van een diëtist). hier zelf nu net buikgriep gehad, dus mn buik is nu sowieso nog over de zeik helaas....probeer wel zoveel mogelijk nu weer gewoon normaal te eten, maar merk toch dat t nog niet allemaal zo lekker valt.... las ergens een opmerking over probiotica, schijnt normaal te zijn he de eerste periode dat je t gebruikt dat je er diarree van krijgt, schijnt na een tijdje over te gaan (t is niet iets wat je ff 1 keer kunt slikken voor t effect...) overigens kan ik me voorstellen dat t ook na langdurig gebruik niks helpt, want links (of rechts) draaiende biogarde yoghurt wat goed zou zijn werkt bij mij ook averechts, zelfde als dingen als yakult e.d. succes TS bij de huisarts, ben benieuwd wat de conclusie of vervolgstappen zijn.
Heb geen stempel PDS (of andere darmziekte) en ben er nooit mee naar een arts geweest. Maar dit is zo herkenbaar.. De ene periode gaat het beter dan de andere. Vooral in de warme maanden en met stress heb ik er erg veel last van.
Ik heb ook pds Altijd een opgeblazen buik. Vooral in de avonden. En steken aan de zijkant. Broeken zitten mega oncomfortabel.. draag daardoor t meest leggings. Ik kan niet tegen frituur, pizza en wit brood ( croissant, pizza bodem noem maar op) uiteindelijk ben ik helemaal gestopt met brood. Ik wil ni gluten vrij proberen.
Pijnlijke buik als ik plat lig op een zij ook herkenbaar en verder ook alles wat je schrijft. Spinazie ben ik laatst zo beroerd van geweest jeetje. Gisterenavond uur na vet eten enorm dikke opgeblazen buik ik denk van de spruitjes... Ik hoop ook dat een colonscopie niet nodig is als her moet dan moet het natuurlijk maar ik heb al die klachten niet die mensen met CU beschrijven. Ik vermoed zelf heel sterk dat ik pds heb en zal dan ook evt een doorverwijzing vragen voor diëtiste en evt bloedprikken.
Ook pas maar na mijn eerste zwangerschap zo goed als over! Pijn was zo hevig dat ik wel is dacht dat t mijn blinde darm was
Ik heb ooit een foute pds diagnose gekregen nadat de dokter alles medisch uitsloot en mij vroeg of ik wel normaal at. Ik wist alleen niet wat dat inhield dus zei ik ja. Uiteindelijk kwam ik er zelf achter dat ik eetgestoord was en niet normaal at. Ik heb mijzelf toen naar een dietist verwezen, die bevestigde dat. Ik heb opnieuw leren eten en weet nu ook als ik klachten heb waarom en hoe dat komt. Ik zou eerst met een dietist om de tafel gaan zitten om te kijken of je eet gewoontes, patroon enz. wel proper zijn en als dat het echt is dan kun je kijken naar pds en gelijk aan de dietiste vragen welke voeding te vermijden of te veranderen. Een dokter geeft je niet meer mee dan een informatie blaadje waarop staat welke voeding evt. de boosdoener kan zijn... Ik ging daardoor nog minder gevarieerd eten en werd daardoor echt heel ziek.
Dit had ik geschreven kunnen hebben! Ik heb hier onlangs nog een topic over geopend. Ondertussen heb ik weer bloed geprikt om te kijken naar ontstekingswaardes in me bloed/darmen, dit was negatief. Hierna is er mijn ontlasting getest/kweek op een stofje calcprotectine (??) om te kijken of deze iets van een ontsteking laat zien. De huisarts zei dat ze daarmee een beter beeld kunnen creëeren wat er zich in de darmen afspeelt. Mensen met de ziekte van Crohn of CU hebben dan hoge calcprotectine in hun ontlasting. Ook dit was negatief waarin de diagnose PDS wordt gesteld. Op zich was ik gerust gesteld dat er niks vervelends uit kwam en heb mezelf op dieet gezet. Alleen maar water en thee, geen suiker, koek, chips en snoep en veelal alleen maar groenten, vlees, eiwitten etc. En ik moet bekennen mijn buikpijn, opgezette buik, maagzuur en kloppende darmen zijn stukken minder!! Succes ermee
Ja vandaag weer echt heftig. Lijk wel 20 weken zwanger.... pfff.. ben op werk en was mijn brood vergeten dus mee gegeten met de mensen en die hadden alleen witte bolletjes... nu al weer spijt