Mensen met PDS of andere darmziekte? Herkennen jullie iets in dit verhaal?

Discussie in 'De lounge' gestart door Juffie26, 13 nov 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Aaa nee war ontzettend balen zeg.
    Ik ben net ff naar kruidvat geweest heb daar zantac redugas gekocht....hopelijk werkt het en heb ik vanavond niet zoveel last van dikke opgeblazen buik.
    Ben benieuwd wat mijn huisarts morgen zegt.

2. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113

Bedankt voor je uitgebreide verhaal ook.
    Ik vind het zo lastig om nu precies te zeggen waardoor het komt welke voedingsmiddelen. Ik denk dat het gisteren door de spruitjes kwam.

3. Erzi

Erzi Fanatiek lid

21 jun 2010
    1.463
    676
    113
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ik heb het ook van aardappels..daar ben ik ook mee gestopt met eten en dat werkte echt beter op mijn buik. Maar ik heb deze week echt gezonderd in eten.
    - aardappels
    - spruiten
    - bolus ( jaahaaam )
    - witte bolletjes

4. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Zitten jullie trouwens met eten ook zo snel vol?

5. Lousaa

Lousaa Fanatiek lid

18 nov 2011
    2.497
    2
    38
    Ik heb het gehad. Het was stress, hormoon en suikergerelateerd. Nog steeds zwel ik op van suiker. En nog steeds moet ik niet te eenzijdig en vooral niet te fabriekerig eten. Maar alle triggerfoods gaan prima. Daar heb ik noooooit last van gehad. Koffie, kruiden, uien... geen probleem. Zakjes macaronimix... mis!

6. clarajilla

clarajilla Fanatiek lid

23 feb 2015
    3.654
    918
    113
    Ja bij mij was ook nergens wat uit gekomen. De crohn is gelukkig al 4 jaar rustig! Iedere 3 maanden nog wel op controle maar altijd zijn mijn uitslagen goed!

Ik vind het lastig om me aan Een dieet te houden. Ik vind eten zo lekker en alleen maar water drinken word ik flauw van xD scheelt ook dat ik niet aan kom. Kan eten wat ik wil maar word nooit zwaarder! Alleen heb ik dan een hele opgezette buik omdat me darmen dat minder vinden;)

7. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Hey,

Hier ook iemand met PDS, echt zo naar om zo vaak pijn in je buik te hebben! En inderdaad hier is het erger geworden na galblaasverwijdering. Vieze vette plakkerige ontlasting. Bah.
    Hoe meer bewerkt voedsel ik eet, hoe slechter het gaat.

Toeval: afgelopen nacht bijna de hele nacht wakker van klachten en opgeblazen buik; genoten van de eerste spruiten van het seizoen... 😞

8. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Nou net geweest er was een waarnemer mijn eigen fijne huisarts was ziek balen. De waarnemer was een Poolse die net Nederlands sprak. Ik vertelde mijn klachten en mijn verhaal en ze had binnen 2 min 2 soorten medicatie voorgeschreven....
    Ik had geen professioneel gevoel bij haar en ook niet het gevoel dat ze me begreep.
    Ik heb meteen bij de assistente een nieuwe afspraak gemaakt voor volgende week woensdag bij mijn eigen huisarts die mijn hele geschiedenis en verhaal weet en bij wie ik me altijd begrepen voel.
    Baal wel ontzettend nu ben ik nog geen meter opgeschoten verdorie....

9. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Herkennen jullie ook dat bijvoorbeeld Smorgens wanneer je maag en darmen leeg zijn dat je dan soms van die steken hebt....dan wordt het bij mijn rechterkant eventjes helemaal hard dan trekt het naar links en.is het weg...

10. CoffeeJunkie

CoffeeJunkie Fanatiek lid

25 jan 2012
    1.563
    431
    83
    Noord-Holland
    Al jaren heb ik last van pds, maar sinds mijn operatie afgelopen juni (voet operatie met maanden bedrust) heb ik veel meer last gekregen.
    In die vezelzakjes van de huisarts geloof ik niet zo. Ik geloof ook niet dat de huisarts echt kan helpen, aangezien de wetenschap er ook nauwelijks iets van weet.
    Wat ik zelf wel heb ondervonden is dat 'clean food' echt werkt. Dus suikervrij, onbewerkt voedsel en zo min mogelijk zuivel en geen alcohol. En voldoende bewegen!

11. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Waren geen vezelzakjes ze schreef echt pillen voor 2 soorten dus 3 op een dag.
    Ja koek koek ik heb ze niet eens opgehaald wat een flut waarnemer zeg. Benieuwd wat mijn eigen huisarts zegt weet zeker dat hij niet meteen pillen gaat geven.

12. Snoeki

Snoeki Fanatiek lid

30 jan 2014
    2.334
    258
    83
    Wat bij mijn dochter goed werkt is minimaal 2 en maximaal 6 zakjes forlax. Geen chocolade, chocomelk en andere chocodingen of spinazie.
    Voldoende drinken en verder veel vezelrijk eten.

Hier heeft de kinderarts het over pds als restdiagnose. Ze raakt verstopt ipv diarre maar ze hebben al veel uitgesloten en weten niet wat er is met haar darmen.

Even uitproberen wat voor jou werkt.

Wel balen dat je eigen huisarts er niet was. Hopelijk neemt die het wat serieuzer.

13. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113

Ik heb geen last van verstopping juist van diaree.
    Wat zielig zeg dat je meisje er zo'n last van heeft zeker als ze nog zo jong zijn.

Mijn eigen huisarts is een hele fijne vent.
    Wat hij zegt dat geloof ik zeg maar.
    Ben erg benieuwd wat hij zegt. Ik ga wel aangeven dat ze waarnemer niet echt voor huisarts aan zag heel vreemd. Ze wist niks niet eend waar het licht in de kamer aan moest dar moest ik wijzen Hoe dat moest.

14. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Mijn dochtertje heeft wel last van verstopping zeker wanneer ze chocolade eet dat krijgt ze ook niet meer hoe lekker ze het ook vind.
    Ze krijgt ook forlax daarvoor

15. ffff

ffff Bekend lid

9 okt 2012
    911
    545
    93
    Ik heb al ong. 15 jaar PDS. In het begin heeft het me heel erg dwars gezeten en heb ik er heel veel voor gelaten (allerlei soorten voeding, leuke uitjes zonder wc in de buurt, uit eten gaan, etc.) maar ondertussen kan ik er echt veel beter mee uit de voeten. Over de jaren zijn er periodes met vooral diarree, rustige periodes en periodes met obstipatie geweest. In periodes met diarree was loperamide een uitkomst, in periodes met obstipatie movicolon. Als het redelijk op de rit was maar niet helemaal goed werkte Metamucil (= vezels) het beste. Maar wat in alle eerlijkheid het beste heeft gewerkt, is het proberen een beetje los te laten. Gewoon doen wat je leuk vindt en eten waar je zin in hebt zonder in te zitten over de consequenties en te plannen waar de volgende wc is. Makkelijker gezegd dan gedaan hoor, maar bij mij was dat de sleutel naar me prettiger voelen.

Bij mij is er nooit verder onderzoek gedaan, maar dat was ook écht niet nodig. Het klopte bij mij precies ;)

16. Blessedmom

27 jun 2016
    64
    0
    0
    NULL
    NULL

Ik herken mezelf in jouw verhaal,
    Hier idem, loslaten is echt het beste. Ik heb er namelijk meer last van als ik verdriet of boze gevoelens opkrop ;) En als ik heel erg met mijn eetpatroon rekening ga houden mbt mijn darmen.
    Daarnaast slik ik elke dag een capsule met probioticum, sindsdien heb ik ook minder last. :D

17. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Ja daarom heb ik die medicatie ook echt niet opgehaald hoor. Ik moet mijn weg nog zoeken en ik vermijd dingen inderdaad en plan. En weet waar overal wc's zijn.....
    Als ik eenmaal geweest ben dan is de buikpijn ook over.
    Kan alleen die gevoelig plek rechts (aan de kant waar mijn galblaas heeft gezeten) niet verklaren. Misschien daar wat meer geïrriteerd of zo...

18. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.822
    2.249
    113
    Ik bem binnenstebuiten gekeerd door de MDL arts. Niks te vinden, dus PDS. T enige wat mij helpt, is koolhtdraatarm eten en gezonde voeding en beweging. Alle drie mn favoriet... Not. Haha. Maarja t is kiezen of delen; taartje eten? Best, maar daar heb ik twee dagen last van. Opgeblazen, krampen, borrels, plopjes, kramp, diarree of obstipatie. Ik heb er mee leren leven maar t is echt heel vervelend!
    Ik heb ook PCOS, ik heb ook een aantal keer gelezen dat t daarmee in verband staat vaak.

19. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Nou inmiddels bij mijn eigen ha geweest hij constateerde verder niets "raars" hij gaf aan pds en waarschijnlijk iets van een voedselintollerantie ook zou het kunnen dat litteken van mijn galblaas inwendig wat pijn kan veroorzaken in mijn rechterzij af en toe. Ik heb heb dat niet constant zeg maar.
    Bloed laten prikken en allea is geprikt vitamine, schildklier, nieren, lever, ontstekingswaardes. Alles zag er prima uit gelukkig alleen vit was iets laag dus dat moet ik bijnemen.
    Zelf een beetje proberen uit te zoeken waar ik wel en niet tegen kan.
    En bij bloed of slijm in de ontlasting meteen terug.
    Verder medicijnen duspatal maar wij willen proberen zwanger te worden dus dat mocht ik nu niet gebruiken. Hij zei wel dat er voor baby's infacol is en voor volwassenen ook zoiets ben alleen de naam vergeten....

20. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113

Deel Deze Pagina