Mensen pas rijbewijs en met rijles blunders gemaakt?

Discussie in 'De lounge' gestart door 27denise, 17 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elmo

Elmo Niet meer actief

Heb mijn rijbewijs niet

Naar wel rijlessen gehad.

Rij en ronde bocht in ziet mijn moeder ik zwaaien en rij zo recht door. Instructeur ruk aan het stuur logisch! ! Maar daar gingen weer bijna. Ik zo van sorry.

Nog mijn rijbewijs niet. Ja voor brommer. Maar nooit examen of les in gehad. Ben voor 1980. Dan kon je hem gratis overzetten naar een brommerrijbewijs..

2. Joycey

Joycey Niet meer actief

Tijdens rijlessen:

Met de zijspiegel bijna ergens tegenaan tikken (ik kreeg een ingreep). Te hard de bochten door, de auto regelmatig laten afslaan tijdens de hellingproef, door rood rijden, niet goed spiegelen of juist overmatig spiegelen en toch iets over het hoofd zien, HEEL VEEL te hard rijden; waarbij mijn instructeur op het laatst zei: ja, 140 km/u is echt even te hard hè? Het is dat je geen rijbewijs hebt, anders mocht je hem hier op dit stukje snelweg inleveren...

Tijdens rijexamen:

Vergeten te schakelen, vergeten op te schakelen, hele rare dingen zeggen tegen de examinator (wat moet je doen voordat je de auto start - kijken of de auto compleet is?, er geen dieren onder dood liggen te gaan of vloeistoffen liggen), de afslagen missen (2x) en op een vrachtwagen wachten in een smal straatje omdat het niet kon - om vervolgens verder te willen rijden omdat er een bestelbusje reed. Waardoor de examinator naar het stuur wilde grijpen (terwijl de situatie voor mij vlekkeloos onder controle was; ik ken de auto en wist dat ik ruimte zat had - maar dat moet je gewoon niet doen op je examen).

Na mijn rijlessen:

Ik heb na een rotonde zo'n bolletje op de weg geraakt wanneer je de rotonde verlaat omdat ik te dicht bij de berm reed. Ik heb een verhogingkje in het wegdek gepakt - ik zag hem werkelijk waar niet en nog steeds zie ik hem niet goed zitten, haha.

Ik heb een zenuwinzinking gehad met mijn partner die altijd en overal maar commentaar op heeft en je daarbij het gevoel geeft alsof je niets goed kunt doen; waarbij ik de auto die ik moest inparkeren midden op de weg heb gezet, ben uitgestapt en ben gaan lopen omdat hij mij telkens het gevoel gaf incapabel te zijn terwijl ik eigenlijk zonder hem nog nooit enig probleem heb gehad met inparkeren. Mijn mannelijke buren stonden ook uit het raam te kijken en ik had nog liever 2495x rijexamen gedaan, dan die situatie. Dus ik ben uitgestapt en heb naast een verwensing geroepen dat hij het maar lekker zelf moest doen.

Verder heb ik door mijn zelfde partner en zijn commentaar moedwillig een muur van de parkeergarage geraakt. Ik wist dat het niet kon - ik reed want hij had gedronken - hij riep dat het wel kon en dat hij lord and master of the automobile was en hij garandeerde dat het wel kon blablabla en ik heb op het gaspedaal getrapt en ben langs de muur geschraapt met vrijwel de hele zijkant van de auto. Totale schade ongeveer 1500 euro. Vreemd genoeg heeft hij nu nooit meer commentaar op mijn rijstijl; dus hij heeft ervan geleerd ;):D

Tips voor overige vrouwen:

Mocht je zo'n partner hebben als ik; leg een rol ducttape in de auto. Verwijs er naar en zeg hem dat je maar 1x waarschuwt. Of zet hem eruit. Heb ik ook wel eens geroepen - stond ineens midden op de rem en zei: ERUIT. Ik heb het niet gedaan; maar het hielp wel.

3. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    De eerste keer dat ik de auto van mijn ouders mocht lenen, toen ik net mijn rijbewijs had, vergat ik koppeling goed in te duwen en schoot de auto opeens naar voren... Tegen de garagedeur aan :). De deuk in de deur zie je nu nog zitten.

Applausje voor mijn ouders dat ik de auto toch gewoon mee mocht nemen daarna :D.

4. Logan

Logan Niet meer actief

Tijdens mijn tussentijdsetoets trok in de vier door de bocht. Ik had echt NIETS in de gaten, zelfs niet de instructeur tegen de examinator zei 'Jahaa, dat kan deze auto aan.'

Op een van mijn examens, toen was ik gezakt uiterraard, reed ik achteruit tegen paaltje. ;)

5. tjiptjap

tjiptjap Bekend lid

24 okt 2014
    950
    0
    0
    Hahaha, heb je even ;).

Ik ben veel te vaak gezakt en uiteindelijk via zo'n speciaal examen geslaagd. De lessen kan ik me eerlijk gezegd niet zo goed meer herinneren maar ik ben gezakt op een straatje van rechts, een voetganger bij een zebrapad, invoegen op een uitvoegstrook en de laatste weet ik niet meer.

De echte blunders kwamen pas na het examen. Zomaar ineens op een verhoogde trambaan rijden (nog steeds geen flauw idee hoe dat nou kwam). Auto in het zand vastrijden en stug door blijven gassen in de hoop dat ie wel los kwam, uiteindelijk zat het zand tot aan de deurstijl. Maar de bijna-dood-ervaringen zijn er nog het meest. In een slip geraakt vlak voor een rotonde waarbij de tegemoetkomende vrachtwagen mij gelukkig had gezien, een limousine van rechts niet zien op een grote rotonde (mijn broer zat schreeuwend in de auto). Ik heb ooit een auto van een rotonde afgedrukt en achteruit rijdend een andere auto aangereden. De auto van mijn moeder met die van mijm vader geraakt bij het parkeren. Een andere auto heeft ooit geprobeerd mij onder een vrachtwagen te duwen (zij wilde een baan opschuiven en heeft mij niet gezien), tja dan kan je niets anders dan terugduwen. Ooit een keer te hard gereden op de snelweg waarna een politiemotor mij inhaalde en met een handje maande om rustiger te rijden. Vlakbij mijn huis aangehouden omdat ik op een rondweg veel te hard had gereden, maar ik kwam ermee weg omdat ik in de bebouwde kom rustiger ging rijden (wat ik alleen maar deed omdat mijn vader weleens de hond uit zou kunnen laten).

Maar het mooiste dat ik ooit mee heb gemaakt was in mijn eerste autootje. Het ijzelde en alle wegen waren glad. Mijn broer zei dat dit een goed moment was om op een (lege) parkeerplaats te leren slippen en met gladheid te leren rijden. Ik weet (nu) dat het niet verantwoord is, maar die nacht heb ik heel wat handremmen gemaakt en de grootste lol gehad. Op een bepaald moment kwamen wij een andere auto tegen die hetzelfde aan het doen was en hebben we om elkaar heen geslipt, dat was een hele bijzondere ervaring. Helaas heeft mijn autootje die nacht niet overleefd, omdat ik heel wat keer zijwaarts tegen de stoepranden aan ben gebotst stonden mijn wielen naar binnen toe en was mijn hele ophanging aan gort.

6. dolley

dolley Bekend lid

24 sep 2013
    586
    104
    43
    NULL
    NULL
    Ik heb ondertussen nu tien jaar mijn rijbewijs maar 1 les zal ik nooit vergeten. Ik moest de laatste afslag hebben voor de afsluitdijk om iemand naar huis te brengen. (nh)We waren mooi aan het kletsten en ik rij zo die afslag voorbij. Dus toen maar even naar Friesland gereden. We hadden echt mega lol. We hadden ook halverwege kunnen keren maar omdat het zo grappig was op dat moment dachten we van " nu gaan we het ook gelijk door naar Friesland ". Was wel een langere rijles geworden.

7. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.637
    5.664
    113
    uh en nu rij je wel veilig mag ik hopen :D

8. Jeszss

Jeszss Fanatiek lid

16 jan 2013
    1.752
    0
    36
    Gelderland
    Wat is dat toch met garagedeuren? Ik had mn rijbewijs opgehaald en rij naar huis. Ik wil de oprit oprijden maar moet flink sturen in t slagschip zonder stuurbekrachtiging en vergeet dus te remmen. Toen mij moeder naast me riep dat ik moest remmen snapte ik het niet, dat kon zij toch doen? En dus kwamen we tegen de garagedeur tot stilstand. :)

9. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Oww schaam je niet hoor ☺️ bij mij slaat de auto soms nog wel eens af. Onze c-max rijdt zo soepel weg dat ik er nog wel eens te "lui" mee omga.. Dan vergeet ik gewoon om wat meer gas bij te geven en dan sta ik stil 😁 had ik met onze oude Vectra nooit

10. mamaatjevan5

mamaatjevan5 VIP lid

30 sep 2007
    5.584
    2
    38
    tijdens rijlessen nooit geen fout gemaakt, het ging eigenlijk alsof ik nooit anders had gedaan, ik mocht dan ook al direct mijn theorie aanvragen in 1 x geslaagd en mijn rijexamen aanvragen en toen het examen :D

het begon met het kenteken snapte niet welk kenteken hij bedoelde dus noemde er maar 1 op :)

vervolgens instappen en auto starten ging prima, vergeet ik eerst mijn gordel :) examinator vraagt nog vergeet je niet wat, uhmm zou het niet weten nou je gordel misschien :$

gordel om gedaan nou gaan we :D oo zegt de examinator goh er brand een rood lampje op je dashbord wat betekend dat :(:(:( ik heb werkelijk waar geen idee meer wat dat idiote rode lampje betekend en zeg dus heel eerlijk uhm sorry geen idee ( was de handrem) goh ja is wel handig als je die eraf haalt :):)

nou gaan we nog een keer ik gas geven hingggggggggg hinggggggg :) waarom rijdt dat ding nou niet ik snap er weer geen hout van eindpunt vergeet hem dus in de versnelling te zetten ;):)

moest de motor afzetten en even tot rust komen begon behoorlijk zenuwachtig te worden van zoveel stomiteiten ineens en kreeg ter plekke herkansing maar wel volledig foutloos na enkele minuten ben ik ingestapt en er voor gegaan, en volledig foutloos geslaagd :D:D

ik had echt een ontzettend lieve en meelevende examinator dat scheelde wel want door al die fouten was ik echt op van de zenuwen kon wel janken, nooit was iets fout gegaan en nu alles dus die herkansing greep ik wel met beide handen aan, nu inmiddels 12 jaar mijn rijbewijs en nog nooit een aanrijding of iets meegemaakt gelukkig.

11. tjiptjap

tjiptjap Bekend lid

24 okt 2014
    950
    0
    0
    Hihihi, ja hoor. Ik heb nu alweer ruim 10 jaar mijn rijbewijs, maar die eerste jaren heb ik heel wat fratsen uitgehaald. Ik heb ook ooit mijn auto bovenaan een duin geparkeerd om naar het strand te gaan. Toen kwamen er allemaal mensen aanrennen omdat mijn autootje naar beneden dreigde te storten in het rulle zand.

Maar juist door die dingen die ik uitgehaald heb besef ik maar al te goed dat je in een machine van een paar duizend kilo zit (dat vond ik ook zo machtig in het begin) maar waar je heel wat ellende mee aan kan richten. En zeker nu ik een kleintje in de auto heb doe ik dus enorm voorzichtig. Als je op een lege weg in je eentje te hard rijd heb je alleen jezelf ermee, maar met een passagier (en dan ook zo'n belangrijke) draag je ook de zorg over het leven van een ander.

12. Emsy

Emsy Fanatiek lid

29 jan 2015
    1.872
    1.681
    113
    Vrouw
    Zelfs nog tijdens m'n examen!
    Bij het 2e stoplicht vanaf het cbr sloeg de auto meteen 2x af. Mensen tutteren achter me zegt die examinator boos: rustig aan jullie moesten het ook leren! Toen dacht ik oké einde oefening ik moet het niet nog leren ik moet het kunnen.

Daarna gingen we opeens rechts waar ik altijd links ging. Dus alle geoefende routes konden in de prullenbak. Reden door een soort industrie terrein en haven gebied i.p.v hartje Amsterdam. Reed ik nog 80 waar je 100 mocht. In parkeren verdiende ook niet de schoonheidsprijs en met 20 minuten stond ik weer op het cbr.

Geslaagd! :$

13. Sue87

Sue87 Niet meer actief

Ik heb heel wat rijbewijzen en ik ben ervan overtuigd dat je pas leert rijden als je je rijbewijs al hebt. B heb ik nu ruim 10 jaar en ik maar nog steeds fouten hoor.
    Bij grote truck rijbewijs afrijden had ik een ingreep maar ik was net een fractie na de examinator met remmen. Ik overtuigd dat ik gezakt qas. Toch gehaald. Tijdens dat zelfde examen de combinatie achteruit ( met bocht) tussen 2 lijntjes zetten.. lukte niet. Uiteindelijk is de beste man maar uitgestapt en is met een bakkie koffie erbij langs de zijlijn gaan zitten kijken haha. Na 3 weken fulltime rijden had ik het onder de knie en na 2 mnd kon ik lezen en schrijven met dat ding.

14. Twigs

Twigs Actief lid

16 mei 2015
    267
    0
    16
    NULL
    NULL
    #34 Twigs, 18 okt 2015
    Laatst bewerkt: 18 okt 2015
    Ik nam eerst bij drie verschillende rijscholen een proefles omdat ik graag wilde dat het echt goed klikte met de instructeur. Bij de eerste proefles moest ik de snelweg op. Omdat ik natuurlijk nog voor geen meter kon sturen stonden we stil op de oprit naar de snelweg en werden we gelijk aangehouden door een politieauto die toevallig achter ons reed. Die instructeur ging uit zijn dak tegen die agent, niet normaal! Hij is het dus niet geworden hahaha

Ik heb sinds half juni mijn rijbewijs en sindsdien kan ik niet meer fileparkeren :D Ik heb het geleerd aan de rechterkant van de weg, bij een stoep, achter een andere auto. En die ideale situatie komt dus never nooit niet voor in het wild. Uiteindelijk lukt het me wel, maar dan staat ie nog steeds scheef en heb ik klotsende oksels. Het gaat beter sinds ik mijn eigen autootje heb en niet meer bang hoef te zijn dat ik een deuk in die van mijn vriend rijd.

15. Mom2Boys

Mom2Boys Bekend lid

12 mei 2011
    555
    51
    28
    Vrouw
    Tijdens mijn rijlessen reed ik heel voorzichtig en zeker niet te hard. Mijn instructeur zei dat ik wat meer met het verkeer mee moest rijden.

Op een proefexamen reed ik ongeveer 10 km te hard. De examinator vroeg waarom ik te hard reed.
    Mijn antwoord: ik rij met het verkeer mee.
    Situatie op de weg: ik was de enige auto.
    Vraag van de examinator, terwijl mijn instructeur ondertussen gierend van het lachen op de achterbank zat: welk verkeer???
    Mijn antwoord: ja daarom ook, iedereen is al weg😃

Die examinator had gevoel voor humor en hoopte dat ik ook bij hem zou afrijden. Helaas was dat een ander, 1ste en 2de keer gezakt, 3de keer in the pocket!

16. void

void Fanatiek lid

19 mei 2012
    2.356
    19
    38
    0161
    Ik span echt de kroon met bijna een hek in te rijden omdat ik werd afgeleid van de loeiende sirenes van de ambulance.. Al had ik die ziekenwagen nooit gepasseerd want hij kwam erin terwijl ik er al uit aan het draaien was (we rijden hier andersom he) en bleef dus doordraaien... En zo ben ik ook een keer bijna de tram baan opgereden op m'n oefen test voor mijn 1e keer examen werd ik afgeleid door de straat stenen die ze in de weg hadden gelegd nadat alles nu helemaal verbouwd is opweg naar het centrum.. Vond het zo'n gek gevoel om erover heen te rijden.. Toen miste ik dat ik in de middenbaan moest blijven voor het centrum, kwam ik op de linkerbaan uit moest ik naar links en stopte ik ook nog eens voor een groen stoplicht.. Oeps..

T' zal wel duidelijk zijn dat ik nog niet geslaagd ben :p

17. Joycey

Joycey Niet meer actief

Ik heb vandaag wat met stoepjes...

Eerst rij ik weg van een parkeerplaats (ik sloeg linksaf) en raak ik net met mijn achterband een stoepje - en nu net tijdens het inparkeren rij ik met mijn voorband tegen de stoep aan. Ik vind dat persoonlijk niet erg (het ging met 2 kilometer per uur ofzo; oepsie, it happens), maar degene naast me doet dan net alsof ik gelijk iemand vermoord heb en 238 deuken in de auto heb gereden.

Ik wilde dat ik mijn eigen goedkope auto had.... Ik zou raggen, deuken, stoten en gewoon mijn ding doen zodat ik echt beter dingen leer inschatten. Nu rij ik hooguit met geluk 2x per week; 1x naar de supermarkt op 6 minuten afstand en op de terugweg vanuit mijn schoonouders - elke keer dezelfde weggetjes. Mja, vandaag dus toevallig de parkeerplaats bij de bouwmarkt en POK, stoepje. Tja, wanneer je elke keer dezelfde meters maakt, kom je weinig nieuwe dingen tegen; zeg ik dan maar.

Ik stuurde overigens scherp in naar links (bij een straat waar ik in moest) en bleef even stil staan omdat er nog een fietspad tussen zat en ineens begint mijn partner: KIJK UIT VOOR DIE PAAL! Ik kreeg me een halve rolberoerte en bleef midden voor het fietspad staan. En ik kijk naar het eind van de motorkap... Welke paal???? Wijst hij naar een lantaarnpaal verderop die serieus 8 meter bij me verwijderd stond op een stoep.

"YES DEAR"

https://www.youtube.com/watch?v=UTuSC0E0enE

18. MamaTal85

MamaTal85 Fanatiek lid

13 sep 2011
    2.088
    204
    63
    NULL
    NULL
    Ik heb mijn rijbewijs nu bijna een jaar.... ongeveer 5 maanden geleden onze zoon bij kdv gebracht, rij de parkeerplaats af met een te krap bochtje, staat daar nog zo een laag hekje met (normaal gesproken) van die dopjes erop... ik hoorde een krakend geluid en ipv stoppen, kijken en achteruit rijden, raak ik in paniek en trek ik dat stuk hek zonder dopje van de voorvelg tot de achtervelg diep in de auto... gevolg, een sportstreep van 1200,00 terwijl de auto net getaxeerd was om een nieuwe te kopen.
    Huilend mijn man (rijdt al 12 jaar schadevrij) gebeld die een goede poging deed niet boos te klinken! :p
    Ik denk dat dat toch wel echt mijn grootste blunder was...
    Als je nou echt bang bent enzo, vraag dan faalangstexamen aan, ik heb het ook gedaan en was echt superfijn.

19. MamaTal85

MamaTal85 Fanatiek lid

13 sep 2011
    2.088
    204
    63
    NULL
    NULL
    Trouwens... toen ik 18 was al eens examen gedaan... Toen kreeg je van tevoren nog te horen welke examinator je had, zou een relaxte man zijn. 5 minuten voor tijd werd duidelijk dat de beste man ziek was en ik 1 van de hoofdexaminatoren strak in pak kreeg. Ik heb werkelijkwaar alleen het kenteken goed gelezen.

Daarna moest ik linksaf uit het (oude) cbr en stond dus midden op het fietspad fietsers te blokkeren. Iets verderop sneed ik vlak voor een bocht twee fietsers af. Toen moest ik de stopproef doen op een berg, dus tegelijkertijd hellingproef. Aangezien ik dat niet op de handrem kon (wat toen nog echt moest en bijna niet anders kon daar) deed ik dat met de gewone rem en toen hij zei wegrijden maar, reed ik zonder kijken of knipperlicht weg.
    Mijn instructeur zat toen al hoofdschuddend achterin...
    Ik heb nog wat straatjes van rechts gemist, ben op de snelweg met 50 ingevoegd en heb ook nog bumper gekleefd.
    Ik kon me achteraf niet meer herinneren wat ik allemaal had gedaan, ik had echt een complete black out! Ben toen gestopt en heb dus vorig jaar weer lessen genomen. Na 12 lessen mocht ik afrijden en dat ging perfect, mede door het faalangstexamen en mijn (oudere) instructeur en geweldige examinator die mijn faalangst volledig hebben weggevaagd! We reden alsof we met zijn allen naar een pretpark gingen, hij gaf me wat tips en ik was zo weer terug en geslaagd!

20. Gerdatje

Gerdatje Fanatiek lid

27 apr 2012
    1.920
    0
    0
    100% Mama
    Achterhoek
    Heb mij rijbewijs in 2 weken gehaald.
    Tijdens mijn examen, bij het laatste verkeerslicht zeg ik.
    Nou volgens mij ging het best goed. Krijg ik groen, wil weg rijden slaat de auto af.
    Ik maakte tijdens het starten maar een grapje dat ik iets te vroeg gepraat heb.
    Wel gewoon. Geslaagd trouwens.

Deel Deze Pagina