Ja, ik weet het...ben van de eet-topics vandaag Zondag komen er vrienden van ons eten en ik wilde graag spaghetti maken. Alleen spaghetti met een salade vind ik zo karig, dus ben heel benieuwd wat jullie erbij serveren. Ik zat te denken aan bruschetta vooraf. Wat zijn nog meer leuke bijgerechten die bij een italiaanse maatijd passen?
stokbroodjes met kruidenboter uit de oven jammiejammie wij eten er bijna altijd ook blokjes feta kaas , olijfjes en komkommetjes bij
Frans brood in de oven met look(olie) en wat kruiden (kruidenboter bvb) en kaas. Je kan er ook eventueel wat hesp/ham op leggen
Tonijnsalade vooraf? Makkelijk zelf te maken: een groot blik tonijn, tomaat en augurk in kleine stukjes, wat peper en zout, evt. mayonaise en serveren op fijngesneden ijsbergsla!
Bruchetta is altijd goed! Of ciabatta ingesmeerd met olijfolie. Of een Italiaans soepje vooraf. Salade Caprese (tomaat, mozzarella, basilicum, pesto, olie) Of wat koude antipasti: olijven, pancetta, gevulde pepertjes, gemarineerde champignons, kleine stukjes Italiaanse kaas (pecorino, grana padano, parmezaan), spinata romana en andere Italiaanse worst . Mjam!
Fungi trifolati paddestoelen bakken in wat olijfolie met knoflook en een scheutje witte wijn erover. Peper en zout erbij en klaar.... heerlijk!!
De nieuwe Allerhande van de AH staat nu boordevol met Italiaanse recepten, moet je daar maar eens in kijken.
recepten van de appie staan ook op ah.nl Meestal eten we niks bij de spagetti (dan schranzen we met ons 6-en een pan naar binnen) maar voor een etentje kijk ik meestal even in jamie olivers kookboek.
Inderdaad bruschetta en dan bv met drie verschillende belegsoorten. Een tonijnsalade (simpel zelf gemaakt met stukjes tonijn, beetje mayo, olijfolie, kruiden, olijven en kappertjes). Cherrytomaatjes in stukjes gemarineerd in olijfolie met knoflook en verse basilicum erop. En dan bv nog een tapenade. Het brood voor de bruschetta even lekker aangrillen in een pan en dan elk bord opmaken met drie stukjes en drie soorten beleg. Kun je eventueel nog een bakje goed olijven bij serveren. Makkelijk voor te bereiden en het ziet er heel leuk uit. Wat ook lekker is is mozarellastokbrood uit de oven: Maak een mengsel van kleine stukjes mozarella, 100 gram (room)boter, twee teentjes knoflook, lekker veel verse peper en zout, rozemarijn en wat je verder aan Italiaanse kruiden hebt liggen. Maak inkepingen in een stokbrood (dus alsof je stukjes snijdt alleen laat je de onderkant van het stokbrood heel) en smeer het mengsel er tussen. Wat je overhoudt smeer je erbovenop. Wikkel in aluminiumfolie en ongeveer 10-15 minuten op 200 graden in de oven.
Ik vind eerlijk gezegd spaghetti met salade helemaal niet karig. En anders een beetje soep van vooraf. Als wij spaghetti eten doen we er zelfs niks anders bij.
Wij normaalgesproken ook niet hoor. Maar er komen nu een stuk of 12 vrienden/innen, sommige met kinderen, in de leeftijd van 2-8 jaar. Ik denk dat de groep, incl. kids en ons gezin 22 is. Dan vind ik het leuk om het wat uitgebreider te doen. Dan ondervang ik ook gelijk diegene die ms. niet van spaghetti houden, die kunnen dan extra van de andere dingen pakken. Eens in de zoveel tijd vind ik het leuk om het net wat uitgebreider te doen
Wij doen er gewoon een lekkere salade bij. Hoef niet teveel poespas anders hoef ik mijn spaghetti niet meer maar het is maar wat je wilt
Je kan ook meerdere pasta's maken. Doe ik hier ook wel es met veel eters. Spaghetti, lasagne en pasta carbonara. En dan met een salade en bruchetta. Pasta's kan je een dag van te voren maken, ideaal.
Wij doen er altijd een stokbrood met kruidenboter bij Vooraf zou je dan ook eventueel een soepje kunnen doen.
Oh, zoveel mensen komen er. Ik dacht dat er misschien 2 tot 4 vrienden kwamen eten. Maar dan snap ik met zoveel dat je iets uitgebreider wilt. Succes met koken.