Omdat ik ondervonden heb dat niets meer voor eeuwig is heb ik mijn koophuisje verbouwd tot 3 appartementjes. Deze verhuur ik. Erg handig zou je denken... Nou niet als huurder steeds handtekening onder contracten plaatsen en zich dan gewoon niet aan het contaract houden... Ik geef het eerste jaar een huur contract voor een jaar zodat ik als verhuuder een jaar heb om te kijken of dit nette mensen zijn en ze ook netjes hun huur op tijd betalen. Doen ze dat neit dan wordt het jaar contract niet verlengt naar onbepaalde tijd. Maar ook voor de huurders handig, want zo kunnen zij na een jaar ook bedenken wat ze willen. Daarnaast voor hun een zekerheid. Nu komt het elke keer voor dat mensen dan toch een huurwoning van de woningbouw aangewezen krijgen, of toch binnen dat jaar willen gaan samen wonen met vriendjes enzo. Dan moet ik dus en het contract open breken en verwachten ze ook nog dat ik zelf maar opzoek ga naar nieuwe huurders. ZO gaf ik gister aan dat een huurder zelf advertenties moest gaan plaatsen op spuerders, marktplaats enzovoort zodat ze van het jaar contract af zouden kunnen door het over te laten nemen door een nieuwe huurder. Krijg ik s middags een mailtje met de tekst ik wil best de advertentie,s plaatsen maar op marktplaats kost het al 6 euro en op andere site zag ik al kosten staan van 20 euro voor een week, en ja wel eerlijk het is jou huisje natuurlijk, dus zet je de advertentie zelf? Nou ik weet het niet, maar ben ik nu te streng als ik zeg dat het hun probleem is. Ze hebben zelf een krabbel gezet onder een contract dat tot 1 november loopt...
In princiepe, bij wet, mag je geen jaarcontract geven. Als jij een eigen woning hebt, en geen gebruik maakt van de woonruimte (of gebruik moet maken van de woonruimte) kun je ze er ook niet na een jaar uitkrijgen. Heel veel mensen weten dat niet, vandaar dat het 9 van de 10 keer geen problemen met zich mee geeft. Als jij namelijk zelf onderdak heb dan is bij de eerste betaling van de huur en de borg het contract omgezet in onbepaalde tijd. Dus mocht het ooit voor de rechter komen, heeft de eigenaar pech. Mensen een jaar verplichten te huren mag ook eigenlijk niet, hier komen ze dus ook heel snel onderuit. Bovendien kunnen huurders heel vervelend doen door de huurcommisie te bellen en de woningen laten taxeren (vaak krijg je dan nog maae 200 euro per woning). Heel vervelend, maar dat is de nederlandse wet! In Nederland hebben huurders nou eenmaal erg veel recht, dus ik zou gewoon 6 euro betalen en er zo goed mogelijk van af proberen te komen voor er roddels het gebouw in komen. Helaas is het zo, ik ben zelf beheerder geweest voor 1000 particulieren woningen en dit zou mijn advies zijn. Huur desnoods een verhuurmakelaar in, die adverteren gratis. Vaak betaal je dan alleen maar contractkosten (mocht je door hun het contract laten opstellen). (behalve bij directwonen, daar betaal je commisie, maar rotsvast is een goeie optie!)
Dat je huurders niet makkelijk uit een huis krijgt wist ik toevallig. Dat je niet voor een bepaalde tijd mag verhuren wist ik niet. Zie het van de positieve kant nu je het zelf moet regelen, nu kan je zelf bepalen wie er van je gaat huren. En eigenlijk vind ik het ook een taak van de eigenaar en niet van de huurder om nieuwe huurders te vinden (wat volgens mij geen probleem moet zijn gezien de wachtlijsten voor een huurhuis). Ik huur ook, maar niet particulier, en als ik mijn huur opzeg hoef ik niet zelf een huurder te zoeken.
Dank je wel voor het advies. Vreemde is wel dat mijn aanpak juist het advies is van een makelaar. Ik heb namelijk het eerste jaar het via een makelaar laten doen en nu in eigen handen genoemen omdat ik dan ook weet wat er speelt. Het opstellen van een jaarcontract is niet meer dan gebruikelijk dit is wat je op internet ook niet anders ziet. Dat het voor een rechter soms anders is hangt ook erg van de rechter af heb ik al gemerkt. Daarnaast maakt het opzich niet uit wat de wet zegt, omdat ze gewoon hun hane poten op een contract hebben gezet en daardoro accoord zijn gegaan met de contract voorwaarde. Mijn partner en ik hebben alles tot de letter uitgezocht en laten uitzoeken. Ik doe het zo netjes mogelijk en hou in alle opzichten rekening met mijn huurders. Een jaarcontract is wel gewoon bindend. Nogmaals er zullen utispraken zijn van rechters die dit weer tegenspreken, maar dat wil niet zeggen dat dat in alle gevallen zo is. DAarnaast werk ik mee aan het openbreken van het contract en is het niet zo dat ik neit bereidt willig ben. Alleen de kosten voor het zoeken mogen ze zelf betalen. of ze mogen tot november de huur betalen...
Ik heb vaak meegemaakt dat ze dan niet betalen en de eigenaar achter blijft met niks. Veel succes in ieder geval!
@Nieuwbegin: ik denk niet dat je een poot hebt om op te staan aangezien je een contract hebt voor bepaalde tijd. Dat mag niet wettelijk gezien. Dus als huurders eerder weggaan, dan is het helaas idd jouw probleem en zul je zlef voor nieuwe huurders moeten zorgen (en dus ook voor de kosten moeten opdraaien)
Kun je niet in het contract opnemen dat als ze er binnen het jaarcontract uitwillen dat ze dan zelf moeten zorgen voor nieuwe huurders? Zo was dat bij een vriend van me......
Nog een ander idee, maar ik weet niet of dat wettelijk mag. Als ze het contract breken dat ze dan hun borg niet terug krijgen?
Zo ver als ik weet mag je een jaarcontract geven, maar mag de huurder ten alle tijden zn huur opzeggen. Ze hebben een maand opzegtermijn. Jij daarentegen, mag alleen na het einde van dat contract opzeggen. Ik verhuur zelf kamers en een rechtzaak win je nooit. Het beste kan je dan ook gewoon zelf nieuwe zoeken, dat is een stuk sneller en geeft een boel minder stress...
In het jaar contract ( wat echt wettelijk toegestaan is en heel normaal en gebruikelijk voor partucieler verhuur) Staat zeker dat ze bij verbreken idd zelf neiuwe huurders moeten zoeken dat dat de enige manier is voor vroegtijdig verbreken van het contract. Dus het staat allemaal vast. De borg krijgen ze terug symbolisch gezien, die mag ik niet inhouden omdat ze het hopelijk netjes achter laten. Wel wil ik van de borg een boetebedrag maken en ook dat staat vast in het contract waar ze zelf hun handtekening onder hebben gezet. Het is in nederland idd zo dat je weinig poten hebt om op te staan als particuliere verhuurder, dit dankzij de jaren 70 huisjes melkers. Daarom hebben mijn partner en ik het ook zo enorm goed juridisch dicht laten timmeren. @ missym Dat klopt, gebeurd vaak, en helaas zou ik dan drie maanden zelf op moeten draaien voor het geld, want dat is het jurisdische termijn voor een verhuurder om pas stappen te ondernemen. Alleen dit vervalt op het moment dat ze weg gaan want dan wordt het direct een schuld als ze niet betalen en die mag je na 2 herinneringen gelijk naar een deurwaarde stturen. Echter de dame en heer die nu weg gaan zijn erg goede huurders geweest en ik voorzie ook niets van het bovenstaande want ik denk dat het allemaal wel los zou lopen. Het is alleen de frustratie van het streng moeten zijn. Er is veel gewedijver over of bepaalde tijd wel of niet zou mogen. Maar we hebben het echt door verschillende factoren ( jurist en een makelaar) laten bekijken. Het mag zeker wel. ZOlang je particulier bent en dus geen meerdere huizen op jouw naam hebt staan. Dit juist ook voor veiligheid van de huurders.
Toch even net nog wat lopen zoeken en bv op http://www.studentenrechtshulp.nl/advies%20huren.htm Schrijven ze ook DUS: Een jaarcontract is toegestaan! In dikke vette letters. praktijkgericht gezien zal het van zaak tot zaak veranderen of je in je recht staat. Vaak ontstaan problemen door dat verhuurders de boel willen open breken maar in dit geval is het dus de huurder dit het eenzijdig wil openbreken. ALs ik echt streng zou zijn en kwaad zou willen sta ik voledig in mijn recht om vast te houden aan het jaarcontract. Maar omdat ik medewerking verleen schiet ik mijzelf in mijn voet en zal een rechter idd sneller geneigd zijn te zeggen dat ikzelf maar nieuwe huurders moet zoeken. Dus juist omdat ik meegaand ben zou ik er wettelijk op aangesproken kunnen worden.
Idd een jaarcontract mag, en via postbus 51 kan je ook meer informatie vinden. Als ze voor een jaar hebben getekend en in het contract staat dat er tussentijds niet zomaar mag worden opgezegt dan mag het idd niet. (eerder nog er moet in het contract staan dat het wel mag, anders mag het niet hihihi) Dan moet de huurder in principe een jaar blijven, tenzij jij toestemming geeft voor het ontbinden. Pas na dat jaar zou de opzegtermijn gaan gelden. De borg zou ik dan ook als "afkoopsom" gebruiken, of ze moeten nieuwe (door jullie goedgekeurde) huurders hebben. Succes Groetjes Daphne
Zoals ik al schreef zou het gewoon met een sisser af lopen. ze hebben voor maandag een bezichterser dus dat komt wel goed.. ze hebben hem in ieder geval op marktplaats gezet en ik hoop voor hun en voor mijzelf dat er gewoon een nieuwe huurder komt voor mei.
idd een jaarcontract is wel degelijk bindend ook wij huren via een makelaar en kregen ook een jaarcontract voor het eerste jaar. dit doen ze om zichzelf in te dekken en ik geef ze geen ongelijk en je bent al bereid om het contract te verbreken wat je helemaal niet hoeft te doen dus of 6 euro per mnd of hun huur zolang er niemand anders in zit dit zouden ze bij een ander ook moeten dus waarom moeilijk doen om die 6 euro als je zo onder je contract uitkomt mag je in je handen knijpen vind ik maar de woningmarkt is zo klein dus na mijn idee heb je zo een nieuwe huurder succes