Gezocht gezin met zelfde situatie, man zzp'er en zelf thuismoeder

Discussie in 'De lounge' gestart door Sproettie, 21 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sproettie

Sproettie Bekend lid

5 jul 2010
    734
    275
    63
    Vrouw
    Fotograaf
    Noord-Brabant
    Hoi moeders en meiden.

Ik zoek meiden met dezelfde situatie als wij in zitten..
    Ik zit thuis sinds dat ik zwanger was van mijn eerste.. heb wel als zelfstandige een tijd voor mezelf gewerkt, maar sins 3/4 jaar doe ik niet veel meer als wat opdrachten erbij.. momenteel 20 weken zwanger van de 2de.

Mijn man is zzp'er en werkt 5 volle dagen. We rekenen zelf een uur tarief en facturen deze door naar waar hij heeft gewerkt.

Financiël hebben wij nu het idee dat wij erg hoog zitten, en vragen ons af wat anderen zzp'ers met een gezin voor situatie hebben..

Prive uitgaven zijn nu aan vaste lasten: +- 2000 euro
    Dit inclusief:
    - Hypotheek + opbouwrekening (1100)
    - rente bouwdepo (20 euro p.m.)
    - Gas,water en licht
    - telefoonrekeningen
    - ziektekostenverzekering (FBTO de goedkoopste voor ons gezin)
    - 2 auto's + verzekering (1 auto gaat weg, vanwege bezuinigen)
    - verzekeringen huis
    - verzekering levensverzekering
    - Ad krant
    - goede doelen
    Dus aardig bedrag.
    We willen graag over gaan houden en opsparen..

Hier komt nog bij: Boodschappen en overige uitgaven aan uitjes, cadeaus enz. Daar zijn we nu echt fors op aan het bezuinigen.

Zakelijk hebben we nu:
    - Pensioen opbouw
    - Belastingdienst
    - Telefoon + internet
    - Auto gaat zakelijk binnenkort
    - Arbeidsongeschiktheidsverzekering (hoeveel is dat voor jullie elke maand?)
    - Vakantiegeld (voor vrije dagen)
    - Overige zakelijke kosten..

Er komt bij ons best veel geld binnen, maar gaat iedere maand maar weer op aan vaste lasten.. is dit bij jullie ook het geval?
    Waar kunnen we dingen verbeteren?/besparen? we zijn al fors aan het bezuinigen op abonnementen en boodschappen.

Ik praat graag met mensen die in dezelfde situatie zitten..

2. Sannebc

Sannebc Niet meer actief

Mijn man is ook ZPP-er en ik thuisblijfmoeder.
    Bij ons is het prima te doen, maar dat komt waarschijnlijk omdat mijn man aardig wat geld in het laadje brengt. Ik ga geen bedragen noemen, maar het is iig ruim boven modaal.
    Hij werkt in de bouwsector, verhuurt zich niet, maar haalt zelf zijn werk binnen.

Mijn man heeft geen arbeidsongeschiktheidsverzekering. We hebben de premie laten berekenen en dat was een enorm bedrag. De voorwaarden zijn vaak ook niet echt fijn. Er moet wel heel veel met je aan de hand zijn willen ze een goed bedrag uitkeren.
    Wij zetten nu iedere maand een behoorlijk bedrag apart en incl ons opgebouwde spaargeld hopen we dan een eind te komen.

Onze vaste lasten zijn ook behoorlijk hoog, maar ik zou niet weten hoe we zouden kunnen bezuinigen.

3. novaa

novaa Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.286
    0
    36
    Ik zit niet helemaal in dezelfde situatie, is ook niet heel erg van belang. Ik zou jullie adviseren om de krant op te zeggen en geen geld meer te schenken aan goede doelen.

4. minon

minon Niet meer actief

Hier ook zzp (wel met twee bedrijfsactiviteiten)
    Dat er veel in en uitgaat is normaal hoor.
    Hier hebben we ook ca 2500 vaste lasten die bestaan uit hypotheek, gwe, auto, telefoon, internet, woonverzekeringen, gemeentelijke belastingen, zorgverzekering, overlijdensrisicoverzekering en boodschappen, kleding en cadeautjes etc.

Zakelijk gaat er uit:
    Arbeidsongeschiktheidverz
    Aansprakelijkheidsverz (verplicht in onze branche)
    Pensioenopbouw is in ons geval niet voordelig. Dit wordt in de toekomst gedaan door alle vastgoed onder te brengen in een holding en de twee bedrijven in elk een eigen bv. Je bent dan groot aandeelhouder en kunt bij verkoop of overname de aandelen verkopen. Dit is in ren notedop ons pensioen.
    Div lidmaatschappen (bovag en hiswa)
    Autoverz
    Wegenbelasting, btw en andere belastingen.
    Brandstof (is al 300 per week voor een bedrijf)
    Onderhoud auto
    Boekhouder 4x per jaar voor btw aangifte
    Boekhoudprogramma
    Planprogramma
    Websites (hosting en service van pc en server)
    Telefoon
    Verhuurverzekering
    Containerhuur, winter en zomerstalling,
    Inkoop diesel, verf, gas, primers, olie en overige smeermiddelen en motoronderdelen en div onderhoud.
    Schoonmaakmiddelen
    Af en toe vervanging van inventaris
    En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Belangrijkste is om voor jezelf op een rijtje te hebben wat je kosten en baten zijn. Als je een boekhoudprogramma heb kun je vaak heel makkelijk een kolommenbalans of resultatenrekening uitdraaien waar je dat op kunt zien. Zo kun je goed zien of je winst maakt ja of nee.
    Bezuinigen doen wij dmv de priveuitgaves. Zakelijk hebben we alles al scherp staan en kunnen we niet meer besparen. Heb dit jaar alles tegen het licht gehouden en we gaan nu zowieso al 100 euro per maand besparen.

5. mw21

mw21 VIP lid

24 okt 2010
    5.173
    168
    63
    Zorg
    't Westen
    Zzper en onze vaste lasten zijn 3000

6. mw21

mw21 VIP lid

24 okt 2010
    5.173
    168
    63
    Zorg
    't Westen
    Hierbij zitten geen zakelijke verzekeringen, die gaan van zakelijke rekening. Bovenstaande is gezamenlijke rekening

7. Sproettie

Sproettie Bekend lid

5 jul 2010
    734
    275
    63
    Vrouw
    Fotograaf
    Noord-Brabant
    is dat inclusief belasting zakelijk?

8. minon

minon Niet meer actief

Lijkt me niet dat daar belasting bij in zit. Je betaald zowieso iedere 3 maanden BTW en dan een voorschot op ZWV ofzo dat is een soort extra belasting voor zorgkosten (wordt normaal ingehouden van je salaris) en aan het einde van het jaar betaal je ook nog belasting over je winst. Het percentage daarvan is afhankelijk van hoeveel de winst is.

9. Nescio

Nescio Niet meer actief

Hier idem. Bij ons zijn de vaste lasten ook aardig hoog, we zitten nog niet aan ons plafond gelukkig. Er komt ook aardig wat binnen. Voor bezuinigen heb ik niet echt tips, omdat we dat zelf gelukkig niet hoeven te doen. Nu geven we ook niet extreem veel uit, het meeste gaat naar de boodschappen.

10. LiLaLief

LiLaLief VIP lid

1 jan 2009
    6.729
    0
    36
    Hier zelfstandig mét personeel.
    Het werd te druk om als ZZP door te gaan.

Ik herken het, er gaat veel uit en komt veel binnen, maar soms kijk je naar je bankrekening en denkt; waar blijft het allemaal?
    Aan de andere kant hebben we mijn man's studieschuld in heel korte tijd 'even' af kunnen lossen en een behoorlijk huis gekocht.

Onze vaste lasten zijn ook hoog en ik denk dat ik wel kan besparen, maar vind het moeilijk om bepaalde dingen op te geven.
    Tot nu toe gaat het goed gelukkig.. al moet ik zeggen dat we momenteel behoorlijk veel wanbetalers en incassozaken hebben. :(

11. sneeuwpop

sneeuwpop Fanatiek lid

11 feb 2010
    2.273
    0
    0
    ben wel nieuwsgierig watvoor bedrijf jullie dan runnen

hier ook zzp diesel is bij ons meestal rond de 1500 a 1750 per week wat erdoor gaat
    vaste lasten zal bij ons prive ongeveer 2200,- zijn per mnd
    wij zijn dit jaar duurder uit wegenbelasting is verhoogd, ziekenfonds, verzekering

12. minon

minon Niet meer actief

Rijschool en botenverhuur.
    Rijschool is 1 auto (manlief) boot is een eigen boot en volgend seizoen een onderverhuurboot erbij misschien. Zijn luxe jachten waar je eht mee op vakantie kunt zegmaar dus niet kano's of fluisterbootjes. In de bootverhuur zit de grootste geldstroom omdat dit seizoensgebonden is. In het seizoen veel in en in verhouding weinig uit (alleen de eigen tankplaats laten vullen maar dat verkoop je weer en af en toe kapotte inventaris, beddengoed en handdoeken e.d. ) Maar in de winter kost het klappen met geld voor stalling en onderhoud.
    Rijschool is een stabiele factor maar wel veel achter-je-geld-aan-rennen-praktijken. Bij de bootverhuur is dat simpel: niet betalen is niet varen.
    Bootverhuur komt van de zomer schoonmaakpersoneel bij waarachijnlijk. Moeten even kijken hoe het gaat met de kleine.
    Aansprakelijkheidsverzekering is bij ons dus verplicht in de rijschool.
    Pensioen is dus het vastgoed: hebben de intentie om over twintig jaar toch wel stuk of tien boten te hebben.
    Edit: die 300 per week is dus van een auto. Manlief lest zes dagen per week van 07:30 tot 22:00 uur. 'S zomers gaat er per week varen zo ongeveer 200 liter door afhankelijk van het vaargedrag kan dat ook maar zo 400 of 600 liter zijn

Deel Deze Pagina