Ik heb een vorm van reuma waar ik op het moment geen medicatie voor gebruik, ik ben gestopt met mijn medicijnen op het moment dat ik zwanger wilde worden, inmiddels bijna twee jaar geleden. Helaas zijn mijn klachten sinds de geboorte van mijn dochter enorm verergerd en moet ik nu dus weer medicijnen gaan gebruiken. Gisteren bij de arts geweest (heb ook al met een lk contact gehad erover) en het medicijn dat ik moet gaan gebruiken is nauwelijks onderzocht icm borstvoeding (L3 volgens Hale's indeling). Ik vind het heel moeilijk wat ik nu moet doen. Ik wil aan de ene kant absoluut nog niet stoppen met bv, maar ik ben aan de andere kant bang dat de medicatie misschien toch schadelijk kan zijn voor dl. Stoppen met bv is dus eigenlijk de veiligste optie, maar daar voel ik me helemaal nog niet klaar voor, dl en ik genieten er zo van! Geen idee waarom ik het eigenlijk hier schrijf, ik wilde het denk ik alleen even delen met mensen die begrijpen hoe bijzonder bv is. In mijn omgeving krijg ik alleen maar opmerkingen als "je hebt toch al die 6 maanden volgemaakt, waarom stop je niet gewoon". Ik vind het echt zo'n dilemma, ik baal enorm!
Ik kan me goed voorstellen dat je ervan baalt, zeker na de 6 maanden is het moeilijk om er afscheid van te nemen. Persoonlijk zou ik het risico niet willen nemen, om medicatie te gebruiken wat niet voldoende getest is. Wat je ook beslist, je hebt het tot dusver zo goed gedaan, dat je jouw eigen welzijn voor je dochter hebt opgegeven al die maanden, knap van je!
Bedankt In principe geldt dat voor de meeste medicatie helaas, er worden nauwelijks onderzoeken gedaan naar de combi met bv. Maar ik heb net nog even gebeld met een lk, zij had nog wat dingen voor met uitgezocht en heeft me verzekerd dat ik het gewoon kan gebruiken. Dus denk dat ik dat maar ga doen.
Een LK is wat de combi bc-medicatie soms idd beter op de hoogte dan een arts.. Goed dat je er toch verder in bent gaan graven!
Om welke medicatie zou het gaan? Ik slik momenteel 7 soorten pillen, dus wie weet heb ik ook wel ervaring met de medicijnen die jij zou moeten gebruiken?
@ Mirsa: bedankt voor je bericht , je hebt een pb terug. @ Cin85: het gaat om Cimzia, dit is een biological die je in injectievorm moet toedienen.
Heb er geen ervaring mee, maar ik weet dat je bij het gebruik van Remicade (ook anti tnf eiwit), wel gewoon kan blijven doorvoeden. Is er trouwens niet eerst een tussenoplossing zoals prednison oid?
Nee, dat heeft eerder ook geen effect gehad. BBovendien heb ik artritis psoriatica waarbij ik momenteel ook heel veel last heb van mijn huid en daar helpt prednison ook niet goed tegen.
Overleg even met je lactatiekundige of zij met Thomas Hale kan mailen. Hij is over het algemeen vrij snel in antwoorden aan zorgverleners, en dan weet je misschien beter waar je aan toe bent.