Ik geef nu anderhalve week borstvoeding en het is alles behalve een succes. Kleine groeit er wel goed op, maar het levert mij enkel en alleen maar stress op en zie echt heel erg tegen de voedingen op. Hoe kan ik het beste zo snel mogelijk afbouwen met borstvoeding?
Je zit nog midden in de opbouwfase. Die is niet altijd gemakkelijk, maar het is inspanning die zich straks terugbetaalt. Wat levert precies de stress bij je op? Misschien valt daar wel wat aan te doen.
Als je kleintje tevreden is en goed groeit zou ik toch proberen even door te zetten. Je moet nooit over je eigen grenzen heengaan natuurlijk, maar die eerste weken zijn erg zwaar. Daarna wordt het steeds makkelijker en handiger. Wat maakt het nu stressvol voor je? Als je denkt dat je die oorzaken op een andere manier kan aanpakken zou ik nog niet gaan afbouwen. De eerste weken/maanden met een baby zijn sowieso erg intens. Borstvoeding geven maakt het voor jou lichamelijk nog iets zwaarder, maar die eerste periode wordt niet makkelijker door flesvoeding. Ik ben echt van bv gaan genieten na 3 maanden.
Als het je erg zwaar valt, probeer dan gewoon eens je kind een fles te geven, het liefst natuurlijk met afgekolfde melk. Het kan veel rust geven om 1 of 2 voedingen tijdens het spitsuur met een fles te geven, zonder de bv helemaal op te geven. Dan krijgt je kind toch nog heel veel goeds van jou binnen, terwijl vor jou de druk wat van de ketel is.
De tips zijn al gegeven, maar ik wou nog wel zeggen.. Als jouw kleine er goed op groeit, dan is dat toch al een succes! Je baby krijgt alles wat ze nodig heeft..dus ergens vormen jullie toch een goed team!
Balen dat het voor jou zoveel stress oplevert! Ik kan me goed voorstellen dat je wil afbouwen. Ik heb in eenzelfde situatie gezeten. De eerste paar weken vond ik het ontzettend zwaar, moest veel alleen doen en heb regelmatig gedacht: "nu stop ik ermee!" Nu ben ik wat verder en ben ik blij dat ik heb doorgezet. Tuurlijk vind ik het soms nog steeds lastig en heftig, maar kan ik er ook intens van genieten. Is het voor jou misschien een optie dit te bespreken met je verloskundige of een lactatiekundige? Kijken of zij je kunnen helpen het wat minder stressvol te maken en je te helpen? De tips die hierboven staan zijn natuurlijk ook ontzettend handig! Veel sterkte in ieder geval, wat je ook beslist!